رفتن به مطلب

مرجع بحث و بررسی مشکل دمای بالای قطعات کامپیوتر و لپ‌تاپ (پردازنده، کارت گرافیک، مادربرد، هارد و ...)


هامش
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

دوستان الان یه نگاهی به سی پی یو انداختم و متوجه شدم که پشت پردازنده اصلا خمیر سیلیکونی وجود نداره!!!! ایا این دلیل این دمای بالاس؟ چون بقیه قطعات همگی ددمای خوبی دارن... یعنی نبود خمیر باعث میشه دما به 100 برسه؟؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بله دوست من ٬ حتماً از خمیر سیلیکون معتبر مثل z9 یا cf3 استفاده کنید.

Sent from my Hol-U19 using Tapatalk

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان الان یه نگاهی به سی پی یو انداختم و متوجه شدم که پشت پردازنده اصلا خمیر سیلیکونی وجود نداره!!!! ایا این دلیل این دمای بالاس؟ چون بقیه قطعات همگی ددمای خوبی دارن... یعنی نبود خمیر باعث میشه دما به 100 برسه؟؟

بله دوست عزیز، شما مشکلت در وحله اول نبود خمیر بعد کیس و فن مناسب برا سی پی یوتون هست. شما اگر گیمری باید قبل از هرچیز به فکر دما و تهویه مناسب هوای درون کیست باشی.

خمیر هم nh1 رو پیشنهاد میدم البته با یه ایرکولر مناسب مثل nh u12s و کیس هم x3 راحت کارتو را میندازه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان الان یه نگاهی به سی پی یو انداختم و متوجه شدم که پشت پردازنده اصلا خمیر سیلیکونی وجود نداره!!!! ایا این دلیل این دمای بالاس؟ چون بقیه قطعات همگی ددمای خوبی دارن... یعنی نبود خمیر باعث میشه دما به 100 برسه؟؟

 

نبود خمیر مثل اینه که کلا فن CPU نداشته باشید!

 

حتی یه خمیر معمولی مثل z3 هم بزنید، خیلی تفاوت خواهد داشت...

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دمای معمولی:   http://8pic.ir/images/nb8h6h3skc5tixzwxdb1.png

http://8pic.ir/images/b6uakgdgkewwynjkil6c.png

 

 

دما هنگام بازی ویچر : http://8pic.ir/images/x400bqhy3jk6v02k8slm.png

http://8pic.ir/images/vqxka7x9jmohritcy6cm.png

 

'گرافیک ک به نظرم دماش نرماله ولی پزدازنده خیلی داغ میکنه

درود

نداشتن خمیر سیلیکون و کولینگ کیس یه مشکل شماست و استفاده از نرم افزار نا مناسب مشکل دیگه شماست

 

تو عکس مشخصه که دمای کلی CPU و هسته هاش چقدر با هم فرق دارن شما به علت نداشتن خمیر سیلیکون دمای هسته هاتون به سرعت بالا میره 

 

c6wk_capture_22.png

لینک به دیدگاه
Share on other sites

تشکر دوستان عزیز بابت راهنمایی و کمکتون  ...  فعلا که سیستم رو روشن نمیکنم و امروز هم که شانس بنده جمعس ... وایمیستم تا فروشگاه ها بازشن ...

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان تشکر بابت راهنمایی با تعویض خمیر سیلیکون دما کلا درست شد بطوریکه در حالت معمولی 30 درجه و در حالت لود (توی بازی ها) دما بین 55-63درجس(ایا معمولیه؟).. دمای گرافیک هم معمولی 35 درجه و لود 50 الی 60 درجه.. که فکر میکنم نرمال باشه


البته سیلیکون معمولی گیرم اومد .. اگه خمیر سیلیکون های خوب تغییر محسوسی ایجاد میکنن ممنون میشم بگین....


ویرایش شده توسط Ali HOFFMAN
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به نظر من اصلا هم طبیعی نیست  من با کولر 160 تومنی 6 پایپ بیشترین دمایی که تجربه کردم 65 بوده !! اون هم توی XTU !

ولتاژ و خنک کننده من توی امضا مشخص هست.

تا قبل از تغیر ولتاژ دما تا 75 بالا میرفت بعضی از بورد ها عشقی به سی پی یو ولتاژ میدن.

سلام

شما ولتاژ رو پایین اوردین یا بالا که دما تغییر کرد؟؟؟

ولتاژ سی پی یوم الان 1.040V هستش

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

شما ولتاژ رو پایین اوردین یا بالا که دما تغییر کرد؟؟؟

ولتاژ سی پی یوم الان 1.040V هستش

درود دوست عزیز

این لینک رو مطالعه کن فکر کنم به نتیجه برسی

http://forum.lioncomputer.ir/index.php?showtopic=43126&page=1

موفق باشی  @};-

ویرایش شده توسط حمید محمدی
لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

بلاخره cpu امضام رسيد و گذاشتم رو سيستم. موقع روشن کردن چند بار خاموش روشن شد و اخر ويندوز اومد بالا. تو گيم افت فرم شديد داشتم که گفتم از ويندوزه. عوض کردم درست شد و ديگه موقع روشن کردن خاموش نميشه اما مشکل اينه که يه 4 پين بيشتر به مادربورد واسه تغذيه cpu وصل نکردم. داغ کردن از وصل نکردن اون يکي نيست؟ اخه کابلش کوتاهه و بايد ببرمش بلندش کنم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دما در حالت عادی میره تا 45 50 و تو لود سریع میره تا 100 درجه. و وقتی الت تب میکنم سریع میاد تا 70 درجه. ولتاژ با cpu z تست کردم حالا عادی .8 تا 1.0 متغیره و خیلی زود تغییر میکنه و تو gtav میره تا1.2

دوستان لطفا کمک کنین

لینک به دیدگاه
Share on other sites

مشکل حل شد. فنش درست جا نرفته بود. يه فن 30 تومني.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام دوستان .... یه برنامه میخوام واسه نمایش دمای قطعات و همچنین فریم هنگام بازی .. (برنامه fraps و همچنین msi afterburn و riva tuner رو تست کردم ولی فقط فریم رو نشون میدن) ممنون میشم اگه کسی اطلاعی داره راهنمایی کنه .. تشکر


لینک به دیدگاه
Share on other sites

 

سلام دوستان .... یه برنامه میخوام واسه نمایش دمای قطعات و همچنین فریم هنگام بازی .. (برنامه fraps و همچنین msi afterburn و riva tuner رو تست کردم ولی فقط فریم رو نشون میدن) ممنون میشم اگه کسی اطلاعی داره راهنمایی کنه .. تشکر

 

درود

http://forum.lioncomputer.ir/index.php?showtopic=41163&hl=afterburn

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اينم بگم تو تنظيمات تو تب چهارم که ميرى گذينه more رو بزن و ميتوني رنگ و سايز نوشته ها رو تغير بدى.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام دوستان

بنده یه 5960x دارم که کار رندر باهاش انجام میدم. در حالت لود 100 درصد در نرم افزار core temp  دمای سی پی یو تا 80 درجه هم بالا میره. 

میخواستم ببینم این دما برای سی پی یو آسیب میرسونه؟ واگه آسیب میرسونه لطفا راه حل بگین. ممنون

کولر thermal right hr 02 macho  هستش.  از بایوس  xmp رو هم فعال کردم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام.

پردازنده اور شده؟ کولینگ کیس مناسب هست؟ از درست و صحیح نصب شدن کولر روی پردازنده مطمئن بشین. و در آخر خمیر رو با نوع مرغوب تعویض کنین.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود دوست عزیز

دما مقداری بالاست

 

موارد زیر رو بررسی بفرمایید:

 

دمای اتاق؟

کیس تون چیه؟ جریان هوای مناسب دارد؟

فن ماچو بدرستی بسته شده؟

خمیر سیلیکون مناسب و به مقدار مناسب استفاده شده؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

نگاهی به عملکرد دمایی کیس و تاثیر آن بر روی دمای کارت گرافیک

 

تعدادی از دوستان درباره کیس و عملکر دمای گرافیک و تاثیر فن ها در کارکرد کارت گرافیک   با خنک کننده Passive سئوالاتی مطرح کرده بودند در تاپیک بررسی کارت  GTX 980 Ti G1 در اینجا یک سری توضیحات خواهم داد.

 

من بتازگی اقدام به تعویض کیس و سیستم خنک کننده  CPU و منبع تغذیه و کارت گرافیک نمودم. دلایل این تغییرات متعدد بود . کیس قبلی من یکی از بهترین کیس هایی بود که داشتم کیس  کولر مستر اسنایپر استورم بلک ادیشن بود که کیس قدرتمندی در تهویه به به کار میرفت - این کیس دارای فن های 200میلیمتری بود که حجم عظیمی از هوا را به درون کیس منتقل کرده و بعد خحم عظیمی از هوا را از آن خارج میکردند:

 کیس دارای یک فن 200 در جلو ویکی روی سقف بود و یک فن 140 هم در برای اگزوز و یک فن ورودی آپشنال هم در کف که بدلیل بزرگ بودن محفظه شاسی و تعدد فن ها و بزرگ بودنآنها تجهیزات در پایین ترین دمای ممکن به سر میبردند و از آنجایی که ما در خوزستان از خنک کننده در حدود 7 ماه از سال استفاده می کنیم دمای سیستم در اکثر شرایط پایین بود . فن های کولر مستر از طریق خود کیس کم و زیاد می شدند و البته قادر به متوقف شدن نبودند و همیشه فن های 200 میلی متری با دور فن 500 دور در پایین ترین و 1100 بالاترین کار میکردند. خوب فن 200 بسیار قوی تر از فن های 140 یا 120 است زیزا میزان فشار هوا و حجمی که جاباجا میکند بسیار بالاست ولی همیشه هم برتری ندارد- اولا این فن ها کاکتور مولکس داشتند که از طریق کنترلر های هدر روی مینبورد ایسوس قابل به کنترل نبود - زیرا  ASUS fan expert موجود در AI suite ایسوس یکی از بهترین برنامه های یا شاید گفت بهترین برنامه کنترل فن در دنیاست که قادر است از طریق هدر های 4 پین  PWM هم فن های  4 پین و هم حتی 3پین را از طریق  PWM برای  4 پین ها و  Dc برای 3 پین ها(از طریق افزایش و یا کاهش ولتاژ) بسیار عالی کنترل کند که نتیجه اش بسیار بهینه تر از فن های  همیشه روشن می باشد.

 

 

 

70r2mlw0swsqjg6hclud.jpg

 

فن های 200 میلی متری همیشه روشن بودند -خوب دما پایین رت بود ولی اوکوستیک چه؟صدا بیشتر بود و ضمنا جمع شدن گرد  خاک هم محتمل تر مینمود.

 

فن های نارنجی به خاطر کلش رنگ ها بعدا عوض شدند.

 

 

 کولر  CPU هم ماچو بود که یکی از بهترین  ایر کولرها ست و عملکردخوبی داشت- پاور سیستم بسیار برای سیستم قوی بود و 1200 وات بود هم کلی کابل متصل شده به خود داشت و هم کلی قابلیت منجمنت .هم کولرو هم پاور برای کیس های غول پیکری مثل همین کولر مستر اسنایپر ساخته شده بودند و شما قادر نبودید این  قطعات را براحتی در کیس های مید تاور جا دهید اگر هم جا می گرفتند کلی از فضای درون کیس را اشغال می نمودند مخصوصا کابل های پاور ها که اگردرست مدیریت نشوند میتوانند جلوی جریان هوا را کاملا بگیرند و یا آن را مختل کنند - کیس های قبلی مورد استفاده من  همه فول تاور بودند از  HAF X بگیرید تا   ترمال تک المنت  V  و یک مدل از  enermax و ....  در طول سالها کیس های غول پیکر با فضا های عظیم و فن های بزرگ که طبعیتاً مشکلات خاص خود مثل کثیف شدن و صدای زیاد را با خود داشتند  و محاسنی چون دمای پایینتر مورد ساتفاده بنده بودند:

 

 

yma0mceomrp5uqglzmk6.jpg

 

کابل کشی پاور های با کابلهای سر خود زیاد میتواند بسیار سخت و طالقت فرسا باشد

 

f0bdkcuy5d37u44aabgj.jpg

 

 

البته تمیز نگه داشتن سیستم میتواند باعث بهبود ظاهری و هم خصیصه های ترمال شود.درست است کمی کار سختی است ولی میتوان بعداز آن حسابی با خیال راحت خوابید!

عکس بالا زمانی گرفته شد که از عمر سیستم 5 ماه میگذشت ! ولی بدلیل تمیز نگه داشتن مرتب مثل سیستم های نو بود .

 

آخرین عکس گرفته شده دو ماه پیش از سیستم بود و دیگر همه آن متلاشی شد ورفت :

 

fns66k5ne3koy9ri9hye.jpg

 

 

خوب من اخیراً تصمیم به تغییر کارت گرافیک گرفتم یعنی هر زمانی که انویدیا کارت گرافیکی را عرضه میکند ! یکی از الویت ها در این سری تغییر اندازه کیس به چیزی کوچک تر بود. قطعات مدرن امروزی بسیار بهینه تر شده اند و دمای کمتری تولید میکنند و صدای کمتری دارند (بدلیل پیشرفت در کوچک شدن سایز نانوی چیپ ها)مین بودرها و فن ها و هم پیشرفت کرده اند و قابلیت های کنترل بیشماری دارند. پاور ها هم مجهز به حالت کابل منجمنت شده اند و شما هر کابلی را که نیاز دارید متصل میکنید و کلی فضای ازاد در شاسی برای استفاده و گردش هوا باقی می ماند. برای مثال من با کارتهای  EVGA GTX 480   در SLI با کیس هاف X جهنم صوتی ایجاد کرده بودم و صدایی شبیه به صدای نشستن هلیکوپتر در موقع انجام بازی مترو نسخه یک (یادش بخیر) می آمد!!

 

قطعات انتخاب شده با دقت سلکت شدند زیرا از قبل کلی تحقیقات کرده بودم و همه لوازم مورد بررسی قرار گرفته بودند، اندازه ها و تعداد فن ها ومکان های نصب شده و کابل کشی و ......همه چیز باید دقیق بررسی شود:

یکی از ارکان آپگرید رنگ بود، قرار شد سیستم گیمنیگ گران قیمت ست رنگ خاصی داشته باشد ، زمان های قدیم سالها پیش 10-15 سال پیش خبری از ست رنگ و این چیزها  نبود و شما باید هر قطعه مد نظراز هررنگی بود تهیه کرده و می بستید! و سیستم ها شبیه رنگین کمان بودند !اما اکنون این مسئله مهم است بنابراین ست رنگ قرمز و مشکی انتخاب شد یعنی همه چیز مشکی با رگه های عمده قرمز و کمی وسفید و نقره ای برای هارد دیسک ها و برای خنثی کردن قرمزی بیش از حد باشند. یکی از دلایل کوچک تر کردن سیستم رفتن به حالتی Steam BOX گونه بود! هر چه کوچکتر وقوی تر ، خطرناکتر! ضمنا بایک شاسی کوچک تر و فن های پیشرفته تر میشد اکوسیتک را کنترل کرد که ما رابه سمت موضوع مهم بعدی یعنی صدای تولیدی میبرد. این مسئله برای من خیلی مهم است زیرا من همیشه با هدفون بازی نمیکنم و گهگاهی از آن بهره میبرم و چون سیستم به  TV های بزرگ متصل  است ترجیح میدهم بازی ها روی  TV ها هم با صدای و بلندگو های قوی و پیشرفته تجربه کنم و درواقع برای بازی کردن اکثر مواقع من جلوی سیستم  نیستم و روی صندلی بازی در جلوی  TV در مجاورت کیس نشسته ام که صدای تولیدی را تبدیل به یک عامل مهم برای من میکند.

 

کیس  کوچک و جمع و جور ولی بسیار مهندسی شده کورسیر  230 T از سری گرافیتی انتخاب من بود، یک کیس خوش ساخت با قیمت عالی  و تجهیزات مورد نیاز من و رنگ متناسب و ظاهری جمع و جور و در واقع پاسخ کورسیر به کیس های فراوان موجود در بازار که  فقط قیافه دارند بود. با قیمت نزدیک به 100 دلا ر این کیس یکی از بهترین ها در این رنج برای من بود زیرا از کیس های غول پیکر خسته شده بودم و واقعا به دنبال یک چیز متفاوت بودم:

 

 

jbht65fzuj2bg7wuvx3.jpg

 

 

 


کیس ظاهر شسته و رفته و ساده ای داشت ضمنا کاملا به کار من می آمد مهم است که ببنید میخواهید با شاسی چه بکنید ؟این خیلی مهم است که بدانید چه میخواهید.

 

 

 

gf45qpzcie6ie8ktfo2b.jpg

 

رنگ نارنجی شورشی که در ایران واردنشده بود

 

n7ykbce16b7iuqvfb6ko.png

 

و رنگ کشتی جنگی خاکستری هم باز در ایران موجود نبود البته ما به دلیل رنگ  ROG مین بورد ایسوس باید سراغ مشکی و لد قرمز می رفتیم!

 

برای کولر CPU  هم   هم به دلیل ست رنگ قرمز و مشکی و همچنین طراحی دیوانه وار بلاک و وطرح استیم پانک  DEEP cool capitan انتخاب شد ، چون هم میخواستیم که فضای داخلی کیس آزاد باشد و پس ایرکولر کنسل میشد و هم ست رنگ قرمز و مشکی هم در اولویت بود وهم در واقع کارایی این واتر کولر خیلی خوب است با اینکه یک لوپ بسته 120 است ولی قادر است دمای  4770 را تا درست روی 55 نهایت 60 در سنگین ترین شرایط نگه دارد و صدای بسیار کمی نیز تولید کند  و در حالت عادی و بیکار هم دما را همیشه در محدود 29 تا 35 یعنی نزدیک به دمای محیط  نگه  میدارد که بسیار عالی است پس زیبایی با کیفیت  و کارایی در یک جا جمع شده اند ضمنا بدلیل اینکه میخواستیم واتر کولر در محل اگزوز نصب شود از خرید رد 240 جلوگیری کرده و رد 120 را ترجیج دادیم-واتر کولر تمام گرمای حاصل از فعالیت خود را در رادیات خود جمع میکند و از  آنجا هم خارج میکند و دما را درون شاسی انباشته نمیکند.

 

zb1r128xg4ecb5p57lck.jpg

 

oulz6ixao61ddacbil2.jpg

 

برای پاور هم بدلیل نیاز به ست رنگ مشکی  کامل پاور  EVGA Supernova 850w G2  انتخاب شد که  یکی از بهترین پاور های موجود در بازار است و  برپایه پلتفرم Ledex  از سوپر فلاور توسعه یافته است. به عقیده بسیاری این پلتفرم سوپرفلاور یکی از بهترین و دقیقترین و بهنیه ترین پلتفرم های مدرن منابع تغذیه در دنیاست.پاورEVGA به تکنولوژی  Eco mod مجهز است  و فن آن در  idle وتا 45 در جه دما اصلا فعال  نمیشود که برای سیستم کوچک ما  که میزان صدا در آن مهم است عنصری حیاتی به شمار میرود - درواقع همه صداها یا ایزوله شده اند و یا در حالت بیکار خاموش هستند.

 

خوب فن های کیس مدل های کاملا عادی بودند البته اننظاری هم از فن گران قیمت روی کیس مید تاور نداریم و از آنجایی که این کیس میتونه تا 6 عدد فن رو در خود جا بدهد به سراغ  3 عدد فن بسیار عالی از کورسیر رفتیم دو عدد فن سری   AF و یک عدد فن سری  SP ، فن سری  AFبرای  ورود و خروج هوا به صورت آزاد طراحی شده اند و باید فضای اطرافشان بسته نباشد:

 

فن بالایی که جلوی آن کاملا ازاد است و هوا رامستقیم به سمت کارت گرافیک پرتاب میکند ازسری AF 120  با 1650  دور و لد قرمز انتخاب شد و فن پایین هم بدلیل قرار گرفتن جلوی محفظه هارد دیسک ها  و محدودیت جابجایی هوا و اهمیت  خنک ماندن هارد ها و  SSD از مدل  SP   کارایی بالای PWM  با دور فن بالای 2650 دور انتخاب شد که واقعا در نهایت کارایی طوفان به پا میکند و جلوتر در تست دما تاثیرش راخواهید دید ضمنا این فن های سری  SP برای مناطقی که فضای بسته است و شما احتیاج به فشار بالای هوا دارید کاربرد دارند مثل همین جا که من نصب کردم یا روی رادیات  و با حلقه قابل تنظیم رنگ هم خوب رنگ قرمز و مشکی عالی بود.

 

 

 

6fz7t3ywv9m6b8gnogz1.jpg

 

برای خروجی اصلی کیس هم یک فن 140   از سری  AFانتخاب شد که در انتقال هوا به بیرون عالی عمل میکند  و بینهایت بی صدا و زیباست- این فن 1000 دور دارد که مین بورد ایسوس با فن اکسپرت تمام وقت آن روی 300 دور نگه میدارد ، سکوت محض ولی کارایی را بسیار بالا انجام میدهد.خوب با این فن ها هزینه بالارفت چون فقط همین این سه فن 230 هزار تومان به قیمت کیس اضافه میکردند ولی باور کنید خرید فن مناسب و تهویه قوی و صدای کم نعمتی بزرگ است که هر سیستم قوی باید به آن مجهز باشد. اینفنها خود مجهز به لرزش گیر در فریم های خود هستند که بسیار بی صدا شان میکند.

 

 

ygfxxojitlm89pc3ca.jpg

 

فضای کف کیس و کنار فن 140 خالی بود و ما هم وسوسه شدیم تا فن های بی استفاده مانده خود کیس را که ظاهر زیبایی هم دارند و لد های قرمز خیلی آتشین و ضمناً خیلی هم کم صدا بودندرا برای افزایش فشار مثبت هوا به سیستم اضافه کنیم!من به شخصه نظرم روی فشار هوای مثبت است . برای ان دسته از عزیزانی که اشنایی ندارند واز آنجایی که این مقوله بسیار مهم است یک توضیح ساده میدهم:

 

ما یک فشار هوای مثبت داریم و یک فشار هوای منفی- فشار مثبت برا اثر هوای ورودی یا  Intake را فن هایی که هوا را وارد میکنند ایجاد میکنند و اگزوز هم به عهده فن های خارج کننده و  سوراخ های تهویه درون کیس ومیباشد که باعث ایجاد فشار هوای منفی یا تخلیه میشوند. دوعکس جالب دریک سایت دیدم که برای توضیح ما به کارمی روند:

 

 

 

2181roi4nug0h12oclj.png

 

فلش های آبی جریان ورودی و قرمز هاخروج های هوای گرم را نشان میدهند.

 

 

دقت کنید که فشار مثبت یعنی هوای ورودی همیشه باید از فشار منفی بیشتر باشد زیرا در غیر این صورت  باعث گرم شدن فضای  داخلی کیس شده و ضمنا گرد و خاک هااز همه شیارهای بدون ف. ی.ل.ت.ر کیس و سوراخ ها بداخل کیس نفوذ میکنند.ولی فشار هوای مثبت اولا هوای خنک و تازه را به درون کیس میبرد وضمنا اکثر کیس ها در بخش ورودی خود ف. ی.ل.ت.ر!!! دارند بنابراین جریان ذارت تا حد زیادی تصفیه میشود و کلا همیشه تعداد فن  یا قدرت  intake  هوا باید درکیس بیشتر باشد تا اگزوز و خروجی ها-

 

با این تفاسیر من اقدام به نصب مجموع 4 فن ورودی و  2 فن خروجی نمودم و فشار هوای مثبت را بیشتر از منفی قرار دادم- فن خروجی که  AF کورسیر 140 است , و هوای گرم بالای درست منطقه  VRM مین بورد درست کنار  سوکت  CPU را تخلیه میکند   وفن واترکولر هم که عمل خروج را انجام میدهد البته این فن با دور خیلی پایین توسط مین بورد ایسوس کنترل میشود و بسیار بی صدا به خنک سازی رادیات خود میپردازد.

 

 

 

 

abpd5wvvplzxsx4xcjpt.jpg

 

برای کف و سقف هم از ف.ل.ت.ر سلولوزی گرین استفاده شد با قیمت بسیار مناسب در لایون به فروش میرسند و واقعا با ارزش هستند. این ها  را میتوان در پک 20 تایی خریداری نمود و من دو عدد از آنها را در مکان های بدون ف.ل.ت.ر قرار دادم تا تمام فن های هوای ورودی دو عدد جلو وسقف و کف کیس مجهز به ف.ل.ت.ر باشند.

 

935gd7n43zpsfv3h7fzf.jpg

 

کیفیت بدنه این مدل کیس از کورسیر نسبت به قیمت عالی است و یکسری نکات زیر کورسیری هم در آن به کار رفته است- همه فن ها و سوراخ های پیچ ها به واشر لرزه گیر مجهر هستند که  یک نکته کوچک رعایت شده از سوی سازنده به طرزشگفت انگیری از ایجاد لرزش و صدا در شاسی میکاهد.همه کابل های خود کیس برق و  USB و ...همه تا انتها مشکی هستند و خبری از رنگ های رنگین کمانی نیست ، یک نکته کوچک ولی بشدت تاثیر گذار در ظاهر سیستم.

 

v50mbbz0m6a9i012ew7g.jpg

 

فن جلوی کیس با سری AF کورسیر تعویض شده که مستقیما هوای تازه را بدون سیستم میدمد- درست است که این فن ها قیمت بالایی دارند ولی کارایی عایل در بعد صدا و ایجاد فشار استاتیک از خود نشان میدهند.

 

rghpxs96fn7inhn7m.jpg

 

ظاهر استیم پانک  Deepcool کاپیتان هم بسیار با سیستم مچ است.

 

yv3cex9wsd8372bdaoxh.jpg

 

کابل کشی به خاطر کابل های بسیار انعطاف پذیر و سرتاسر مشکی پاور  EVGA بسیار راحت و مرتب انجام میشود ، ضمناً تاثیرشان بر گردش جریان هوا محسوس نخواهد بود زیرا به خوبی در پشت و کنارها جمع شده اند و با زیپ تای بسته شد اند.

 

3m8y7rluoda1emgrjbz.jpg

 

bjk7qq966hv74xsk2ule.jpg

 

فضای داخلی برای گردش هوا کاملا آزاد است  و هیچ مانعی جلوی فن ها نیست البته این زمان هنوز کف وسقف را مجهز به  صافی سلولزی گرین نکرده ایم..

 

b3iszmv21a5m4xo76dpr.jpg

 

نمای جلوی کیس که دیگر از دو فن لد  قرمز در جلوی آن خبری نیست و تنها یکی از فن ها یعنی  AF120 لد دارد .

 

حتی برای ست شدن مشکی کامل، درایور  DVDwriter پلکستور رنگ آمیزی شد و به رنگ مشکی در آمد!! همه سوارخ های مهم درایو و جلوی آن با روکش پوشیده شدند وبعد اقدام به رنگ آمیزی با رنگ اسپری کردم.

 

4lxpft987of6ptia2jo.jpg

 

بسیار هم تمیز رنگ شده است!

 

 

cfox3dexrnarh7s6cqz.jpg

 

البته سیستم استیم باکس بسیار کوچک شده و جمع و جور ولی قدرتمند و خنک و کم صدای ما، بدون غول G1  فایدهای نخواهد داشت پس بگذارید غول را هم ببنیدیم!فضا برای کارت دوم هم وجود دارد که بزودی اضافه خواهد شد!!!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

به کمک برنامه  AI suiteکه واقعا عصای دست است فن ها کنترل میشوند و برای تغییر و تاثیر دما اقدام به تست کردم-اول به مدت ده دقیقه سیستم با دور فن های عادی روشن بود دمای محیطی هم عادی است دور فن ها کاملا توسط ایسوس و بسته به دمای محیط کنترل میشود.

 

ecc55it6fk4l3r9dc717.jpg

 

بعد از 10دقیقه روشن بودن بدون هیچ گونه فعالیت این دماها ثبت شدند:

 

33درجهCPU  برای  البته این دما را از روی AI suite برداشته ایم ولی HWinfo بی نظیر هم که یکی از بهترین برنامه های نظارت بر سنسور ها را در خود دارد تک تک اجزا سیستم را در حال بررسی با دمای مربوطه  به نمایش گذاشته است-Hw info هم دمای  CPU  را همین مقدار نشان میدهد.

 

مین بورد 34 درجه-

 

گرافیک در حالت بیکار و فن خاموش 38 درجه-

 

هارد دیسک ها و  SSD هها هم در در محدوده دمایی بسیار عالی 28 تا31 درجه در حال کار هستند.

 

درو فن ها در گوشه تصویر پایین برنامه  AI suite  ایسوس و هم در  HW info وسط تصویر مشخص است.  GPUZ هم دمای بیشینه کارت گرافیک را نمایش میدهد.هرچند افتر برنر هم در پایین در ترای بار همیشه دما را درسیستم های من نمایش میدهد.

 

 

***********************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

حالا برای ده دقیقه اقدام به خاموش کردن کل فن ها میکنیم- اتصال فن های قوی و خوب به مینبورد های ایسوس بهترین راهکار ممکن است زیرا شما کنترل 100% روی فن های خود دارید.

هیچ فنی به جزفن  واتر کولر روشن نیست - و کیس به صورت 90% پسیوخنک میشود و حتی پاورEVGA هم که تکنولوژی  Eco mod ان فعال است و فن آن در  idle وتا 45 در جه دما اصلا فعال  نمیشود خاموش است .

 

 

gh7otq26mmyfz6e54pw3.jpg

 

-بدون فن های  کیس و در حال خاموش ما بیش از 6 درجه افزایش دما روی  CPU داریم که میزان متوسطی  است و مین برد هم یک درجه افزایش دما داشته است -نشان از عملیات انتقال دمای خوب کیس کورسیر

 

-هارد دیسک ها بشدت افزایش دما داشته اند زیرا بشدت به عدم وجود جریان هوا واکنش نشان میدهند- بعضی اشخاص اصلا به خنک کنندگی  هارد دیسک ها و  SSD ها اعتقادی ندارند ولی باید بدانند که هرچه هارد در درمای پایین تر کار کند  عمر طولانی تری خواهد البته این تئوری قطعی نیست ولی یک حقیقت علمی است- SSD های پرسرعت هم میتوانند یه دمای بلایی برسند  که ممکن است حتی باعث  کاهش کارایی شان بشودپس خنک کنندگی برای این عناصر مهم حیاتی است -فن 2650 دور SP pwm های پرفورمنس ادیشن ما هم همین وظیفه را دارد و تفاوت دمای  ایجاد شده بدون آن را در دو تصویر می بینید -البته چون کارت 980 TI  در حالت فنOff  و پسیوبه سر میبرد بدون جریان هوای کافی حرارت زیادی را بدرون سیستم تزریق میکند پس همانطور که در مقاله اصلی هم گفتم جریان گردش هوای پاک و خنک برای  کیس های مجهزبه کارت گرافیک های  با این قابلیت فن off  حیاتی است.

 

بیشترین افزایش دما هم برای گرافیک بوده است که چیزی نزدیک به 7 درجه افزایش دما داشته است.

 

دقت کنید که فن ها فقط با دور بسیار کم هم در تصویر شماره یک آنقد رموثر بوده اند.

 

بعد از تست فن ها را برای چند دقیقه با پروفایل ویژه گیمینگ که خودم ایجاد کرده ام به کار انداختم و دما بشدت کاهش پیدا کردو ایسوس هم دور فن ها را به حالت عادی وکمینه خود برگرداند.

 

خوب دوستان پس نتیجه میگیرم که  فن ها مهم هستند و حضورشان ضروری است  - نوع آنها و میزان صدای تولید شان و حتی میزان فشار استاتیکی که ایجاد میکنند هم میتواند موثر باشد  مکان قرار گیری آنها و  فشار مثبت د رمقابل منفی هم بسیار مهم است .

 

امیدوارم این بررسی ساده راهنمایی خوبی  باشد.هرگونه سوالی بود در همین تاپیک تا حد توان پاسخ خواهم داد.

 

موفق باشید

لینک به دیدگاه
Share on other sites

+ به به  مفید و کامل @};- :clapping:

 

منتظر مقاله های گیم شما هستیم @};-

ویرایش شده توسط SaeedSYS
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

پیشنهاد میدم  از واتر کولر استفاده کنید . کورسیر یا nzxt یا  Deepcool بگیرید 240 باشه خوبه-360 عالی-البته به سقف کیس برای فضای نصب دقت کنید-ماچو خوبه ولی نه برای چنین  CPU  ایی - air روی 5960  خیلی  جالب نیست-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام. ممنون بخاطر مطلب مفیدتون.

دوتا سوال ازتون داشتم :

- میخواستم بپرسم فنی که روی رادیاتور نصب شده و وظیفه خروجی هوای داخل کیس و همچنین خنک کردن رادیات رو داره ، وقتی هوای گرم داخل کیس رو به سمت رادیاتور هدایت میکنه عملکردش در خنک کردن رادیاتور کاهش پیدا نمیکنه؟

مثلا اگر از فنهای SP استنفاده بشه چطور میشه؟

 

- فنی که در کف کیس نصب کردین جلوش کابلهای خروجی از پاور قرار دارند که جلوی جریان هوا رو نمیگیرن؟

همچنین اینکه کیستون با زمین فاصله داره؟ ( روی پایه قرار داره ؟ ) تا فن نصب شده در کف کیس بتونه هوا رو از بیدون به داخل هدایت کنه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام.

پردازنده اور شده؟ کولینگ کیس مناسب هست؟ از درست و صحیح نصب شدن کولر روی پردازنده مطمئن بشین. و در آخر خمیر رو با نوع مرغوب تعویض کنین.

اور نشده فقط xmp فعال هست.درست نصب کردم. خمیر معمولی زدم. 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود دوست عزیز

دما مقداری بالاست

 

موارد زیر رو بررسی بفرمایید:

 

دمای اتاق؟

کیس تون چیه؟ جریان هوای مناسب دارد؟

فن ماچو بدرستی بسته شده؟

خمیر سیلیکون مناسب و به مقدار مناسب استفاده شده؟

من تبریزم دما هم حدود 15-20 درجه. یه فن جلوی کیسه یه فن بالای کیس و یه فن عقب کیس. کیسم فضاش خوبه و به قدری هست که ماچو راحت جاشد. خمیرم معمولیه چی بخرم ؟ 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...