رفتن به مطلب

کارایی MANTLE آزمایش شد


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

نتایج اولیه از بررسی منتل

 

زمانی طولانی بود که ما منتظر بررسی این Api نوظهور بودیم،ولی درهنگام تست اولیه  فقط نگاهی مختصر و مفید به ساختار و عملکرد این API میاندازیم.درایور نسخه 14.1 بتای AMD ارتقاء های زیادی به خود دیده است و یکی از آنها Mantle Ready بودن آن است.

 

sckko0wqz1yra2ip4wx.jpg

 

در این مقاله جمع جور (چون ما زمان کمی را با منتل گذراندیم)نگاهی به نتایج اولیه منتل خواهیم انداخت و هم نتایج را روی IGP 'گرافیک مستقر در کنار پردازنده KAVERI ازAMD مدل  7850K' بررسی میکنیم و هم زمانی که سیستم  را مجهز به کارت R9-290X کردیم از API منتل برای بررسی و تاثیر آن برمیزان کارایی با خبر خواهیم شد.ضمنا ما بایک سیستم CORE I7 شش هسته ای نیز به آزمایش منتل خواهیم پرداخت تا متوجه شویم آیا سخت افزار سطح HIGH-END نیز،که هیچ محدودیتی در قدرت پردازش ندارد از منتل سود خواهد برد؟

بازی بتلفیلد 4 برای پشتیبانی از منتل به روز رسانی شده سات ونسخه عمومی بتای 14.1 به زودی در اختیار عموم نیز قرار خواهد گرفت،بنابراین این درایور فعلا فقط د راختیار خبر گذاری  ها قرار گرفته است. این درایور هنوز در مراحل اول بتا قرار دارد،زیرا  د رهنگام استفاده از منتل ،سوییچ کردن بین رزولوشن ها با کندی انجام میشد اما ما  هیچ کرش کردنی نداشتیم.

تست نیز فعلا محدود به IGP و R9-290X می باشد،مااز بنچمارک BF4 استفاده خواهیم نمود و از انجایی که منتل قرار است ما را از دست محدودیت های CPU رها کند،بنچمارک را با هر دو جزییات متوسط و آخرین حد انجام میدهیم.

 

cs3y2cpyedkbauo6ydn0.jpg

 

ازمایش با منتل کمی متفاوت است آز انجایی که DX11 پشتیبانی نمی شود ،نرم افزار درحال اجرا قادربه شناسایی DX11 روی سیستم نیست و بنابراین این بخش غیر فعال است.بهرحال بازی BF4 خود مجهز به شمارشگر فریم بوده و مکانیزمی برای ثبت فریم ریت میانگین دارد.

 

sbmhckasnj8nyt08vas.jpg

 

 

ما دوسیستم برای تست آماده کرده ایم:

1- کلاس عادی مجهز به AMD A10-7850Kو SDD و 8 گیگابایت حافظه.

2-کلاس HIGH ENDمجهز به INTEL CORE I7 3960 X  شش هسته ایی.

 

v92yh9ys3qs5qik6kg3.jpg

 

بنابراین در BF4 بعد از آخرین پچ قادر به انتخاب بین DX11یامنتل میباشیم.اگر بخواهید بین توابع سوییچ کنید باید بازی را راه اندازی مجدد کنید.

 

wzl8ta6j914qx1319y9.jpg

 

DICE ابزاری درون کنسول داخل بازی گذاشته است که قادر است میزان فریم ها را در غالب فایلی با پسوند CSV ذخیره کندو بعد آنر را آنالیز کرده و به نمودار گرافیکی تبدیل کند.وقتی بازی اجرا شد دکمه ~ را فشا ر دهید و بعد از باز شدن کنسول فرمان های زیر ار امتحان کنید.

 

hc2e2da356f3q4a84fx3.jpg

 

فایل CSV در ادرس USER/MY DOCUMENTS/BATTLEFIELD 4 ذخیره میشود و شامل زمان فریم CPUوGPU به میلی ثانیه میباشد.در نمودار بالا شما به عملکرد داخلی KAVERIنگاه میکنید،ازآنجایی که منتل طراحی شده تا گلوگاه های پردازشی CPU را رفع کند،شما افزایش کارایی شگفت انگیزی مشاهد نمیکنید،زیرا IGPکاملا وابسته به GPU است نه CPU ،بهرحال  جزییات متوسط کاملا قابل بازی کردن است بگذارید بگوییم 10 درصد افزایش کارایی نسبت به DX11.

 

1vesh2bologr1utwbc4k.jpg

 

اکنون با وارد کردن کارت گرافیک DEDICATED تازه آزمایش جالب میشود،در تست بالا ما  هیولای R9-290X را نصب کرده ایم.پردازنده سیستم همان A10-7850X میباشد ،کاملا مشخص است که ما اینجا محدودیت CPU داریم و در عوض میزان زیادی توان پردازش گرافیکی . در قسمت بعد ما جزییات ULTRA را تست خواهیم نمود.اما،بله،این های دست آورد های فوق العاده زیادی در کارایی هستند.

 

4whr5qj01cesbdqhixb.jpg

 

 

حالا ما با R9-290X به سمت کلاس HIGH END می رویم،جزییات متوسط همان طور که مشاهد میکنید کاملا وابسته به CPU است ،این CORE I7 3960 X قدرتمند و افسانه ای می باشد!آیا منتل تغییری درکارایی ایجاد کرده است؟ البته که تاثیر داشته  است!اکنون درمثال بالا ما جزییات متوسط را انتخاب میکنیم.البته شما در سیستم HIGH-END به دنبال جزییات متوسط نیستید،ولی اینجا را داشته باشید،وقتی ما عمدا با تنظیم متوسط محدودیت CPU ایجاد میکنیم،منتل این فرصت را غنمیت شمرده است"یعنی با جزییات متوسط مابار پردازشی CPU را کم کرده ایم و هنگامی که بار پردازشی کم شود و فضای آزاد برای بهینه سازی عملکرد CPU بوجد آید منتل از آن استفاده میکند و کارایی را افزایش میدهد-از مترجم" . د رهر دو رزولوشن ما 100%,ما وابسته به CPU هستیم،شما اغلب این رفتار را درسیستم های HIGH END و مجهز به MULTI GPU خواهید دیدکه در جزییات HIGH یا ULTRA فعالیت میکنند.

 

76o0ls4l9pcz9pkanrc.jpg

 

در مثال آخر ما ازتوان 3960X همانطور که شایسته آن است بهره برده ایم ULTRA  , 4XAA هر دو فعالند.اینجا ما محدودیت GPU ایجاد کرده ایم و رفتار دینامیک  سریع تغییر نشان داده است، منتل هنوز به افزایش کارایی کمک میکند زیرا مسئول کاهش بار پردازشی بر روی CPU می باشد.افزایش ها شاید به اندازه زمانی که ما محدویدت توان CPU داشتیم زیاد نباشند،اما در سطح HIGH END ،این افزایش ها میتوانند جالب باشند،در تست بالا ما بازی را همان طور که شما دوست دارید بازی کنید امتحان کرده ایم ،در رزولوشن 1440P یا 2560x1440 WQHD و دراین حالت هنوز 10درصد افزایش کارایی خواهیم دید.

 

آیا کیفیت تصاویر تفاوتی دارد؟

 

ما فقط برای مدت کوتاهی منتل را تست کردیم و فرصت  ارزیابی دقیق تفاوت کیفیت منتل ,DX11 را نداشتیم ،اما DICE قطعا از یک مسیر کد جداگانه برای اجرا بهره برده است.

 

مشکلات منتل دردرایور بتا عرضع شده :

 

kal52liysyi4k2xebywe.jpg

 

نتیجه گیری :

 

این مقاله ایی کوتاه درباره منتل بود ولی اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم ،روی سیستم HIGH-END و یک کارت گرافیک قدرتمند حدود 10%افزایش کارایی مشاهده میشود.در مواقع محدودیت توان پردازش شدید مثل استفاده از سطح جزییات متوسط یا کم یا رزولووشن های پایین ، میتوان 30 تا 40% افزایش کارایی داشت. کارایی منتل بیشتر برای استفاده در سیستم های عادی و روبه ضعیف است ولی مقدار کمی  تفاوت هم در سیستم های قوی ایجادمیکند.

 

در قسمت پایین سعی میشودکه تا حد امکان به سوال های شما درباره منتل پاسخ داد.

 

 پرسش و پاسخ:

 

منتل چیست؟ابتکار AMD برای ساخت یک ماژول برنامه نویسی است که توانایی آشکار سازی و دستیابی به نهایت  قدرت GPU ها ی مدرن امروزی را دارد .افزایش کارایی در این معماری ها جزئی از ویژگی های منتل  است.

 

آیا منتل جز اموال AMD حساب میشود؟منتل توسط AMD و توسعه دهندگان بازی توسعه یافته است.این توسعه سریع و پایدار احتیاج به ارزیابی داشته و AMD توانسته به سرعت این توسعه و ارزیابی را به مرحله ظهور برساند.منتل به گونه ای طراحی شده است که از رنج گسترده ای سخت افزار و نرم افزار پشتیبانی کند،در ماه های آینده AMD قصد افزایش روابط خود با توسعه دهندگان را دارد تا باکمک آنها و افزایش تعداد برنامه های تحت منتل ،آن را تبدیل به یک برنامه استاندارد در سطح صنعتی برای توسعه بازی ها روی پلتفرم های گوناگون کند.

 

آیا منتل با DIRECTXرقابت میکند؟DX یک اینترفیس استاندارد شده برنامه نویسی برای GPU فراهم میکند و اجازه میدهد که کدهای یکسان برای رنج گسترده ایی از معماری ها و پیکربندی های محصولات متفاوت استفاده شود.منتل از جنبه ایی همانند DXعمل میکند که با فراهم آوردن یک تصویر دقیق ازLOW -LWEVEL سخت افزاری برای توسعه دهندگان ،امکان بهره برداری از توانایی هایی که انها از هر معماری مختص انتظار دارند را فراهم میکند.

 

آیا منتل بر روی PS4و XBOX1 پشتیبانی خواهد شد؟عرضه اولیه درایور منتل فقط بر روی PC خواهد بود هر چند یکی از اهداف منتل این بوده است که با فراهم سازی ابزارها و زبان برنامه نویسی مشترک به آسان ترین شکل ممکن ،کار توسعه روی نسل جدید کنسول ها و پورت آنها به PC رابرای توسعه دهندگان بازی راحت کند و در واقع یک API مولتی پلتفرم باشد.

 

آیا منتل روی LINUX/STEAM OS پشتیبانی میشود؟فعلا فقط ویندوز پشتیبانی خواهد شد.

 

منتل به چه میزان افزایش کارایی خواهد داست؟میزان افزایش کارایی کاملا به ویژگیهای برنامه و GPU/CPU در حال اجرای آن برنامه مشخص بستگی دارد.به طور کلی بیشترین افزایش زمانی حاصل میشود که CPU توان پردازشی پایین تری داشته باشد.منتل قرار است ابزاری باشد که از تمام توان PC ها استفاده کند.همانطور که توسعه دهنده گان همیشه در تلاشند تا از تمام قدرت کنسول های بازی استفاده کنند،تجربه آنها میتواند به کمک منتل ،با کارایی بهتر روی PC اجرا شود.

 

چه زمانی AMD قصد عرضه SDK را دارد؟زمان مشخصی اعلام نشده است ولی در سال 2014 قطعا اتفاقاتی خواهد افتاد.

چرا OPENGL نه؟چرا یک API جدید؟طراحی منتل به کمک فیدبک های دریافت شده از بهترین توسعه دهندهگان بازی انجام شده است،که اعتقادبه شروعی تازه ،ایده ایی تازه و یک API جدید داشته اند.به هرحال میتوان گفت که بسیاری از ویژگی های منتل قادربه تعمیم به دیگر APIهای گرافیکی خواهد بود.

 

آیا برای اجرای منتل نیاز به درایور خاص گرافیکی داریم؟بله فعلا درایور AMD CATALYST 14.1 BETA باید نصب باشد تا از امکانات منتل بهره برد.

 

چه بازی ها و موتورهای بر پایه منتل طراحی شده اند یا در حال طراحی شدن هستند؟به وب سایت مخصوص منتل مراجعه کنید.

 

چه سخت افزار هایی توسط منتل پشتیبانی میشوند؟

 

71n89l6uruyzlr8k5sr.jpg

 

 

چه مشکلاتی هنگام استفاده از منتل وجود دارد؟منتل تکنولوزی نوپایی می باشد،شما ممکن است با الگوهای رفتاری عجیب در هنگام بازی کردن روی منتل مواجه شوید.

 

آیا منتل از پیکربندی MULTI-GPU پشتیبانی میکند؟بله منتل قادر به سود جستن از این پیکربندی هاست،اما باید دقت کنید که این  بخش توسط برنامه و نه با درایور کارت گرافیک کنترل میشود،و استفاده از این پیکر بندی ها کاملا وابسته به استفاده برنامه ها و بازی ها از آنهاست.در عین حال این موضوع به توسعه دهندگان بازی کمک میکند تا با قرار دادن کد های بهینه و استفاده صحیح و هماهنگ  از موتور پردازش گرافیکشان ،کارایی بیشتری از این پیکربندی ها داشته باشند.

 

آیا منتل از FAREM PACING پشتیبانی میکند؟بله منتل از این قابلیت چه در حالت تک کارت چه MULTI-GPU استفاده میکند در صورتی که APPLICATION د رحال اجرا با این ویژگی سازگار باشد.

 

 

آیا منتل از EYEFINITY پشتیبانی میکند؟بله مشروط بر پشتیبانی APPLICATION د رحال اجرا از این ویژگی .

 

 

 

منبع:guru3d

مترجم:رضا قاسمی

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سیستم ها رو عروس کنید بریم fm2+  جمع کنیم 

 

واقعا تفاوت خوب هست مثه زمانی که سریه 7000 رو داد و با عرضه درایوره جدید کارایی کارت ها رو افزایش داد این برنامه هم با کامل شدن چیزه خوبی از کار در خواهد آمد 

و البته amd باید بیشتر رویه fm2  ها تمرکز کنه 

شاید یکی از دلایلی که گفت دیگه سوکته am3+  رو ادامه نمیده همین برنامکه بود و طبق شعاره همیشگیش قیمت پایین کاراییه خوب و در نظر داره 

درود 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

الان دقیقا فاز AMD از زدن APU چیه؟

گرافیکش نه گرافیک درست و حسابی میشه واسه بازی هم اینکه واسه کارهای عادی هم زیاده

گرافیک intel HD واسه کارهای روزمره کاملا کفایت می کنه

گرافیک APU هم که درنهایت قراره بازی رو روی مدیوم و زیر فول اچ دی با ۲۰ فریم اجرا کنه آدم مجبور میشه در نهایت برای بازی یک کارت گرافیک بخره که گرافیک APU بلا استفاده میمونه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دوسته عزیز

در حاله حاظر تو شهره شما با 1.200 چه سیستمی بهتون پیشنهاد میدن 

بهترین گرافیکی که داره رو میشه یه 630 که با آنبرده این سیستم ها هم نمیشه قیاسش کرد 

البته خیلی وقته که از سوکت هایه جدید amd  تو بازار ندیدم و نمیفروشن و هیچ آگاهی هم ندارن و رویه سیستمه ملت 5450 میندازن اونم 2 گیگ و طرف به همین که گرافیکش 2 گیگه راضی میشه و دهنش بسته حالا نمیتونه یه pes  13 رو راحت بازی کنه جایه خود دارد 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوسته عزیز

در حاله حاظر تو شهره شما با 1.200 چه سیستمی بهتون پیشنهاد میدن

بهترین گرافیکی که داره رو میشه یه 630 که با آنبرده این سیستم ها هم نمیشه قیاسش کرد

البته خیلی وقته که از سوکت هایه جدید amd تو بازار ندیدم و نمیفروشن و هیچ آگاهی هم ندارن و رویه سیستمه ملت 5450 میندازن اونم 2 گیگ و طرف به همین که گرافیکش 2 گیگه راضی میشه و دهنش بسته حالا نمیتونه یه pes 13 رو راحت بازی کنه جایه خود دارد

تو شهر ما به ما سیستم پیشنهاد نمیدن :D ما به شهرمون سیستم پیشنهاد میدیم

یا رومیه رومی یا زنگیه زنگی

چیزی بین این دوتا نداریم

یا من میخوام بازی کنم FULL HD -High

یا اصلا نمیخوام بازی کنم

وقتی میخوام بازی کنم نمیرم یه کارت گرافیک ۱۰۰ تومنی بخرم

میدونم اگه بخوام راحت بازی های جدید رو ۶۰ فریم اجرا کنم باید یه gtx 760 بخرم

نکته ی مسخره ی APU ها اینه که حتی با کارت های سری R هم کراس نمیشه و اگه کارت گرافیک بخرم در نهایت گرافیک APU بی استفاده میشه

تنها کاربرد APU ها میتونه تو لپ تاپ باشه که خوش بختانه AMD هیچ فکری به این حال نکرده

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

این سری با R250 هایبرید کراس میشن که 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

توان پردازش APU ها یه جاهای بالا تر از کارت های ارزون قیمته ولی کلا دیگه برای بازی های نسل جدید شما هر سیستمی ببنید و اگر برای بازی باشه  اون هم نه HIGH END GAMING حداقل باید 600 تا 800 هزار تومان هزینه کنید که میشه برابر با کارت های مثا 660 تا 760 یا 270  توی این مایه ها . اگر واقعا بخواید بازی کنید وگرنه با این APU ها یا کارتهای پایین تر شاید با بازی های قدیمی تر مشکل نداشته باشد ولی مطمئن باشید برای سیستم گیم عادی زیر اون کارت های که گفتم  اصلا ارزش نداره.چون تا یک حدی آدم میتونه جزییات  بازی مورد علاق اش رو کاهش بده  .من خودم همیشه سیستم طوری میبندم که بتونم 98% بازی را 1080 با آخرین جزییات بازی کنم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

رضا جان کار این مقاله تموم شده ؟ آخرش منبع و نام نوشته نشده . گفتم شاید ادامه داره .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

رضا جان کار این مقاله تموم شده ؟ آخرش منبع و نام نوشته نشده . گفتم شاید ادامه داره .

حامد جان منتظر بودم تست جدید بزنن که اضاف کنم چیز چشمگیزی نزدن من هم دست رسی به نت نداشتم چشم الان ویرایش میکنم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سوال اینجاست می تونه r9 290x همراه با منتل gtx 780 ti رو شکست بده  :-?

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...