رفتن به مطلب

نقد و بررسی دقیق MSI Z87m Gaming


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

!!Enter The Dragon!!

 

در این نوشتار ما به بررسی و آزمایش دقیق MSI Z87m میپردازیم.این بورد بر پایه پلتفرم Micro-ATX با اندازه دقیق 24.4x24.4 cm توسعه داده شده است،این بدان معنی است که شما قادر خواهید بود هیولایی همانند 4770k را در بوردی با این ابعاد سوار کنید.MSI اخیرا برای مین بورد های سری Gaming خود سنگ تمام گذاشته و واقعا پلتفرم هایی شایسته برای PCهای مدرن و سریع ارائه داده است مخصوصا وقتی متوجه شوید که به لنزهای PCIe با سرعت 16x ،درگاه گیگابیت killerNIC ،درگاه USB 3.0 و حتی 4 عدد درگاه ساتا 6Gbps  مجهز شده است.

 

بگذارید نگاهی سریع به ویژگی های بورد داشته باشیم:

 

jupu1bemb40qluqm4bbw.jpg

 

 

بنابراین بر طبق اندازه های کوچک Micro-ATX ما با بوردی روبرو هستیم که به امکانات زیادی مجهز شده است .ویژگی هایی مثل Killer LAN،Audio Boost ،مدار فاز چند مرحله ایی دیجیتال  VRMبا خنک کننده،دو PCIe با سرعت کامل 16X ،کانکتورهای 24 پین و 8 پین،چهار شکاف DIMM با پشتیبانی کامل از DDR3 و حتی خروجی صدای 8 کاناله.یکی دیگر از مزیت های این بورد پشتیبانی و قابلیت های مناسب برای عملیات اورکلاکینگ میباشد.به عنوان خروجی های ویدوئویی نیز MSI از یک Display port  و دو عدد درگاه HDMI بهره برده است ،که با صدای 8 کاناله ایجاد شده توسط Realtek ALC 1150 Codec پشتیبانی میشوند.بورد پشتیبان گر   Haswell از سه عدد درگاه USB 3.0 و چند عدد درگاه USB 2.0 بهره میبرد.همچنین  تمامی قطعات از  MIL-STND-810G   شاخه Military Class بوده و ظاهر بورد از طراحی قرمز و مشکی سود میبرد، شما همچنین به کلید  BIOS 4دسترسی دارید و علاوه بر این بورد مجهز به تکنولوژی جدید Two-stage one-second overclocking OC GEN 4میباشد.

 

kkf0l3oidw5d8psb51xg.jpg

 

نمایش محصول:

 

بورد MSI Z87M GAMING یک بورد سایز mini –ATX بوده(البته با مدل های ITX اشتباه نشود)،و اساسا به عنوان محصول آغازگر محصولات سطح اصلی ،به بازار معرفی شده است.البته این بورد را واقعا میتوان یک محصول High-End نامید ، و با اینکه ابعاد آن 24x24 cm میباشد ،فضای کافی برای نصب دو کارت گرافیک را دارد.

 

بگذارید نگاهی سریع به بسته بندی بورد بیاندازیم:

 

جعبه هم همانند بورد از رنگ مشکی و قرمز با طراحی جالب بهره میبرد.

 

27ang4bplw964v1k07lb.jpg

 

راهنمای بورد،دیسک Driver ها ،کابل های ساتا،وپنل I/O پشتی در بسته بندی موجود هستند ،البته  بورد به هیچ گونه آداپتور Bluetooth  ویا   WIFIمجهز نیست که با توجه به لیست امکانات خوب بورد کمی عجیب است.

 

logk18mgyvz9619jpp2k.jpg

 

 

7pi4r3muet8gsoz1rg.jpg

 

tw5smgvhv5skie4s57j.jpg

 

 

پنل پشتی به دو عدد USB 2.0  در کنار 6 درگاه USB 3.0 مجهز است، خروجی Realtek ALC1150  با 8 کانال و خروجی های ایزوله شده OFC و درگاه سریع   Ethernetبا سرعت 10/100/1000  نیز در پنل پشتی به چشم میخورند.درگاه PS2 نیز برای اتصال موس یا صفحه کلید موجود است.

 

خروجی های نمایشگر شامل:

 

h1t5u30mqqlklbe2gxzx.jpg

 

 

آیا آن دکمه سیاه رنگ  را میبنید؟آن دکمه برای Clear CMOS طراحی شده است.

صدای یکپارچه شده نیز به وسیله Realtek ایجاد میشود ولی یک از چیپ Amplifier  مخصوص   مجهز به خازن های مجزا و منطقه ایزوله شده بر روی PCB و حفاظ EMI بهره میبرد.

 

g7d0e1x11www3w5yc5ux.jpg

 

هر چند بورد ابعا کوچکی دارد ولی از طراحی زیبا بهره میبرد.این بورد از طرح   6 Phase Digital Powerبهره میبرد،پهنای باند کامل برای PCIe های 16x استفاده شده .MSI  در سطح بورد از تجهیزات سطح نظامی خود به همراه MosFETs های  DrMOS و خازن های به رنگ آلومینیومی تیره برای افزایش عمر بورد بهره برده است  .

 

uplghnydjnpr8b57lt5z.jpg

 

 

بورد مذکور ،مجهز به یک درگاه 8 پین تغذیه کننده CPU درست در عقب پنل پشتی میباشد،که ما را قادر به اورکلاک تا 4800 مگاهرتز به صورت کاملا پایدار نمود.بعضی مواقع شما شاید از خود بپرسید بورد 32 فاز!دیگربرای چه کاری طراحی شده است؟!این Z87M با تجهیزات نظامی IV که شامل  DrMOS 4-Hi-c CAP-SFC super ferrite choke و خازن های جامد و حالا خازن های تیره با هسته آلومینیومی باشد تجهیز شده است این یعنی نهایت دسترسی به توان سیستم.خازن های تیره که اخیرا به شکلی گسترده در بورد های High-End  استفاده شده اند دارای  مقاومت  ESR یا Equivalent series resistance کمتر بوده  و چرخه عمری تقریبا 10 ساله دارند .این مادربرد ها در تست های سطح نظامی MSI  آزمایش شده اند و سخت ترین وضعیت ها را تحمل نموده اند.

 

 

9ylnxokgkhhli5aqt25t.jpg

 

6 درگاه ساتا  بر روی بورد وجود دارند و همه آنها توسط  Intel PCHکنترل میشوند بنابراین تمام درگاها ساتا 3 بوده و 6GBps سرعت دارند.در پنل پشتی دو درگاه eSATA که توسط کنترلر ASmedia  عمل میکنند نیز موجود است.

 

 

a47ivjkmzwva4r5u7sc.jpg

 

 

در اینجا سوکت 1150 که از  آخرین و جدید ترین نسل معماری اینتل یعنی Haswell پشتیبانی میکند قرار گرفته است .یک مدار 8 فاز نیرو برای پردازنده به علاوه 2 عدد دیگر برای بخش حافظه نیز درتصویر مشخصند.

 

 

z2ze2ujd2s556q5x2u2.jpg

 

دو عدد PCIe  با سرعت 16x واقعا کارایی عالی دارند،البته به یاد داشته باشید که در بورد 24x24 موضوع فضا قطعا مشکل ساز خواهد بود.شما چهار شکافDIMM را دراختیار دارید که تا سرعت 3000 مگاهرتز نیز از حافظه های مختلف پشتیبانی میکنند.در مجموع قادر به نصب 32 گیگابایت حافظه خواهید بود و پروفایل های XMP نیز کاملا پشتیبانی میشوند.ما حافظه خود را در سرعت 2400مگاهرتز تست خواهیم نمود.

 

 

62hqf6ko4grjw11vp96n.jpg

 

 

چه کسی پیدا میشود که از بورد های mini ATX خوشش نیاید؟MSI  واقعا بورد کوچکی ساخته و آن را با کلی ویژگی های منحصر به فرد پر کرده است.ما از پرچمدار سری 4770k استفاده کردیم و با استفاده از خنک کننده مایع عملکرد شگفت انگیزکلاک 4800 مگاهرتز در  هرهسته را با پایداری کامل تست کردیم.

 

p2jh4t8uv7jc29ecyhkt.jpg

 

 

در کنار دکمه های استاندارد ،MSI همچنین از دکمه OC GENIE  را به کار برده است .پس از فشار این دکمه ،پردازنده 4770K تا 4200 مگاهرتز اورکلاک شد،البته ما در تعجبیم آیا کسی از این دکمه استفاده خواهد کرد؟!

 

kjskxh8acc58v0k0h53.jpg

 

 

 

MSI در این بورد از Sound Blaster cinema solution استفاده کرده است ،البته اشتباه نکنیدچون چیپ کارت صدا همان Realtek HD Audio  میباشد.علاوه براین شما باید نرم افزاری به نام Sound Blaster SBX Prostudio نصب کنید که یک سری تنظیمات فوق العاده در اختیار شما قرار میدهد.

 

 

m6hw6sldmook2txg35m.jpg

 

 

از این طریق MSI قصد دارد کیفیت صدایی در سطح مافوق استاندارد را به کمک نرم افزار Sound Blaster X-Fi 3 ارائه دهد.شما از طریق پنل کنترل این برنامه به ویژگی های زیادی دسترسی دارید و همانطور که گفتیم MSI بخش نگهدارنده چیپ کارت صدا را  روی PCB ایزوله کرده است که تا جایی که ممکن است از ایجاد نویز برروی صدای تولید شده جلوگیری کند.

 

gpntqse58qtzzc89hpe5.jpg

 

 

چراغ LED   دیباگر نیز در این قسمت حضوردارد و وضعیت دقیق سیستم را در هنگام فرایند پست ،بوت و در هنگامی که سیستم درحالت OS  قرار دارد دمای پردازنده را نشان میدهد.

 

 

mlolkeilabxq7guycv8j.jpg

 

 

MSI از سیستم نورپردازی در پشت بورد استفاده کرده وهنگامی که سیستم روشن است هاله ایی از نوراز بورد ساطع میشود، کار جالبی که اکثر بوردسازان برای زیبایی بورد های گران خود انجام میدهند.

 

 

Intel Z87 PCH

 

PCH-The Platform Controller Hub Chipsets

 

درابتدا نگاهی کلی به اطلاعات منتشر شده از سوی اینتل  در باره این نسل چیپ ها:همراه پردازنده های Haswell تعداد متنوعی از چیپست ها ارائه شده است.پنج عدد ازآنها برای پردازنده های دسکتاپ طراحی شده اند.نام های آنها B85-H87-Q85-Q87 و Z87 میباشد.برای مصرف کننده گانی مثل من و شما ،چیپ های H87 کارایی پایین تری داشته و بیشتر برای پشتیبانی بهتر از HTPC Monitor Connectivity طراحی شده اند.در حالی که Z87  بیشتر برای گیمرها و مشتاقان سرعت و قدرت بیشتر طراحی شده و اجازه دستکاری و اورکلاکینگ به همراه سرعت بیشتر ارائه میدهد.در تصویر زیر جدولی شامل تفاوت های بین چیپست های سری7و سری 8 اینتل را مشاهده میکنید.

 

wasodmjukr2qvqhwg94.jpg

 

 

 

در واقع میتوان گفت که در گذر از Z77 به Z87 فقط تغییرات کوچکی اعمال شده است،شش درگاه Native USB 3.0 و PCIe نسل 3 به همراه شش درگاه Native ساتا نسل 3  توسط Z87 پشتیبانی میشوند.Z87  شش عدد درگاه ساتا 6GBps را پشتیبانی میکند که تفاوت اساسی اش با چیپ Z77 خواهد بود.

 

 

16ge9tr1l4b3e2apuj4g.jpg

 

 

 

به طور کلی چیپ جدید Z87 با همان تعداد کنترلر روی P67/Z77 عرضه شده است.علاوه بر ویژگی های نامبرده ،چیپ از هر دو تکنولوژی SLI/CROSSFIRE پشتیبانی میکند.

 

 

 

PCIe Lanes

 

با PCIe نسل 3 ،پردازنده های Haswell  قادر به استفاده از این لنز ها با سرعت بالا هستند.تمام چیپست های دسکتاپ مجهز به  یک PCIe با سرعت 16x هستند و این چیپ ها اجازه استفاده  از 2>8x را همچنین میدهند . نرخ انتقال اطلاعات این نسل دو برابر نسل پیش میباشد و باعث افزایش کارایی در کارتهای قدیمی و مدرن خواهد شد و پهنای باندی برابر با 32 GB را در اختیار ما قرار خواهد داد.گذر از نسل 2 به نسل 3پهنای باندی دوبرابر راایجاد کرده که از هر لنز 500MB/S به 1GB/S افزایش داشته است،بنابراین نسل 3 PCIe با سرعت 16X قادر به ارائه پهنای باندی برابر با 16GB/S یا 128Gbit/s  به صورت  دو جهته است که درنتیجه 32GB/sec پهنای باند bi-directional را ارائه خواهد داد.

 

 

0xs3eh21ex9qk2ox8l.jpg

 

 

USB 3.0

 

اکنون دیگر چیپ های اینتل از این درگاه ها پشتیبانی میکنند و همین امر باعث کاهش هزینه تولید بورد ها برای شرکت های بورد سازی میشود زیرا قبل از این آنها مجبور به استفاده از کنترلر های مجزا برای این درگاه ها بودند.این موضوع همچنین باعث آسان تر شدن پروسه تولید وساختار معماری بورد ها خواهد بود.6 عدد درگاه پورت  USB 3 و تا 14 عدد درگاه USB 2.0 توسط PCH  پشتیبانی میشوند.

 

LGA 115 یک سوکت جدید

 

همراه با Sandy Bridge ما به سوکت 1155 کوچ کردیم و با Ivy Bridge در کنار سوکت قبلی ماندیم!Haswell  به هر حال سوکتی جدید دارد LGA 1150،خبر بد این است که شما باید برای استفاده از این نسل مین بورد جدید تهیه کنید،خبر خوب این است که پین های اتصال کولر های غیر مرجع مشابه سوکت 1155/1156 می باشد و شما احتیاج به خرید کولر جدید ندارید.

 

 

The Killer E2205 NIC Ethernet

 

همانطور که گفتیم Bigfoot Killer NPU نیز در ساختار بورد به کار رفته است .واحد پردازشی این بخش NPU یک واحد پردازشی شبکه است که با سرعت 400 مگاهرتز فعالیت میکند و از لنز PCIe 1x استفاده میکند.در این بورد ،این بخش به  کمک واحد پردازشی انحصاری خود و نرم افزار Bigfoot network Game Networking  DNA  به دسته بندی و شتابدهی  در ترافیک بازی های اونلاین پرداخته و راه حلی یکپارچه ارائه میدهد.این واحد به شما اجازه اجرای بازی ها با lag کمتر را میدهد.طراحی سخت افزار و در کنارش نرم افزار بسیار عالی بوده وانتخاب های زیادی را در اختیار کاربر قرار میدهد.

 

iag3f9eusmak3wcldzyo.jpg

 

 

0qar5fku2ooirjkthlz.png

 

 

 

Sound Blaster X-Fi 3 SBX Prostudio

 

بخش کارت صدای بورد هم مفصل کار شده است و چیپ Realtek HD Audio  ALC1150 درکنار نرم افزار و درایور نصب شده انتخاب های جالب توجه ایی برای کاربرانی که به این بخش اهمیت دو چندان نشان میدهند دارد.

 

 

 

zedkdrfxmdcg83jzetjd.png

 

 

 

بازیباز ها قادر هستند به کیفیت صدای surround  در هدفون های استریو دسترسی داشته باشند،همچنین بهبود کیفیت افکت های صوتی بازی ها و کنترل هوشمند سطح صدانیز از دیگر امکانات بخش هستند.

 

 

4acfh173im3r1l0o75.jpg

 

 

برنامه SBX ProStudio سطح شگفت انگیزی  از کیفیت را ارائه میدهد،وبه هر صدای تیر شلیک شده،انفجار و دیگر افکت ها واقع گرایی برجسته ایی تزریق میکند.

 

p9qbdgpreany9jpdw14b.png

 

 

در حالت Battle with Scout mode،یک تکنولوژی خاص ،شما را قادر به شنیدن صدای دشمنانتان از دوردست میکندو در میدان نبرد مجازی به شما برتری میدهد.

 

The UFEI BIOS

 

همانند بسیاری از شرکت های بورد سازی در این جا نیز شما با اینترفیس بایوس جدید روبرو هستید.بایوس UEFI  یک Firmware قابل توسعه میباشد که با معماری uEFI ترکیب شده و اینترفیسی کاربر پسند را ارائه میکند که پای خود را فراتر از کنترلر های بایوس  قدیمی و فقط قابل کنترل با کیبورد میگذارد ،وبا اضافه کردن موس به محیط بایوس انعطاف پذیری بیشتری به کاربر میدهد.

 

a3j1tsqjyvhzafqqryu3.jpg

 

sd2t6yj5frmujtif6d56.jpg

 

 

 

uEFI  یا unified extensible firmware interface یا رابط سفت افزار یکپارچه توسعه پذیر ،یک  محیط ماقبل بوت با جزییات کامل در اختیار کاربر قرار میدهد که در آن ایجاد تغییرات کامل درتمامی ویژگی های سیستم امکان پذیر است.کاربران حرفه ایی قادرند به همان راحتی کار درمحیط سیستم عامل ،در درون این اینترفیس کاوش کنند ودر دوحالت نمایشی ساده و پیشرفته به عملکرد تک تک اجزای سیستم دسترسی داشته باشند.

 

پایان بخش اول

 

مترجم رضا قاسمی

 

 

 

 

 


 

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود بر دوستان گرامی باز هم بررسی های جدید در خدمتتون هستم چند روز گذشته کمی گرفتار بودم  از امروز یک سری بررسی های جالب مثل همین مطلبی که الان اضافه شده و دنباله اش و همچنین بررسی ausu ROG Poseiden GTX 780 رو هم کار کردم به زودی تاپیک میزنم امیدوارم مطالب مفید باشه و لذت ببرید.این مطلب بالارو هم بدلیل تعداد خیلی زیاد تصاویر مجبورم در چند بخش ارائه کنم متاسفانه از بعضی تصاویر که انچنان مربوط به بررسی نبودن کم کردم که بشه در حداقل تعداد بخش های ممکن کاملش کرد هرچند دوست دارم که تمام تصاویر رو استفاده کنم.البته تمام تصاویر مهم و مربوط به توضیحات سر جای خودشون کار شدن موفق باشید .

 
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بخش دوم

 

اسکرین شات های CPU-Z از سیستم و ویژگی های آن

 

اسکرین شات از پردازنده نصب شده روی بورد:

 

5bywt72fiuncwwjgpskl.png

 

MSI در این بورد ازCPU Multiplier  سریعتری برای هر هسته منطقی پردازنده به نسبت نسخه مرجع بهره میبرد.این باعث افزایش عمکلرد کلی سیستم خواهد شد.

 

2fn2e4p3b50loifp67um.png

 

پس تا اینجا همه چیز عالیست! 8 مگابایت کش L3 !

 

تصویری از برنامه  معروف Sisoft Sandra از کل سیستم:

 

ty0zj2bx1s4z0f9a3vy.png

 

 

مصرف انرژی:

 

در اینجا کم کم ما به مرحله تست سخت افزاری نزدیک میشویم ،اول با میزان مصرف شروع میکنیم.

حواستان باشد که ما در اینجا میزان مصرف مجموع سیستم را درنظر میگیریم،مثل همیشه در حالت idle  و بعد Load:

 

o21r8q66s3sdgeahc72.png

 

5ymd4tt8zdpnrwpmhpv.png

 

حالا جالب تر این است که ما کارت گرافیک را از سیستم حذف کنیم و ببینیم عملکرد سیستم چگونه است.همانطوری که در چارت بالا میبینید  ما فقط از IGP یا همان پردازنده مجتمع یکپارچه در پردازنده اینتل استفاده کرده ایم و میزان مصرف عالیست!در وضعیت Idle فقط 34~40 وات و در حالت load  پردازنده 124 وات برای کل سیستم!

البته یک چیز را باید از قبل بیان کنیم و آن این است که میزان مصرف از سیستم به سیستم و سخت افزار های متفاوت کاملا متفاوت است.Audio Controller ها،کنترلر های شبکه 3td Party،کنترلر های اضافی درگاه ساتا، USB های اضافه ،همه بر میزان مصرف کل سیستم می افزایند.

در اینجا ماCPU  را100%تحت استرس قرار میدهیم و بنابراین قله مصرف را بدست میاوریم.(البته دقت کنید که نرم افزارهای تست مصنوعی یا artificial stress test  ها  در زمانی که شما از حالت adaptive mode  برای تنظیم ولتاژ پردازنده استفاده میکنید میتوانند خطرناک باشند زیرا این برنامه های  تایید نشده  با افزایش میزان آفست ولتاژ از مدار تنظیم گر تقاضای ولتاژ خیلی بیشتری را برای پردازنده میکنند که میتواند در نبود دافع حرارتی خوب مثل یک واتر کولینگ قوی باعث throttle  گرمایی در سطح پردازنده و یا حتی آسیب به واحد پردازشی شوند،در حالی که برنامه هایی مثل cinebench  یا برنامه های سنگین ویرایش بافت های تصویری و ویدئویی یا  برنامه های محاسباتی سنگین و یا برنامه validate  شده AIDA64 برای بررسی عملکرد پردازنده در حالت اورکلاک خیلی بهتر هستند –از مترجم)

 

lhrgr32a3w1e6x6nheg3.png

 

 

 

 

 

Overclocking   پردازنده  سری  Haswell:

 

اگر قصد اورکلاک پردازنده Haswell را دارید بهتر است سراغ سری K  بروید ،البته اینتل برای این کار شما را 30 دلار دیگر جریمه خواهد کرد!!چرا نسخه K ؟؟خوب نسخه های پیشفرض non-K کار را برای اورکلاک سخت تر میکنند.در نسل Nehalem/Clarkdale نسل های قبل i3/i5/i7، با فرض  Base Clock  به میزان 133 مگاهرتز  و اعمال آن بر ضریب پیشفرض 25،شما پردازنده 3.33 گیگاهرتزی را در اختیار داشتید.کلاک پایه قادر بود به میزان زیادی افزایش پیدا کند مثل 150،186،و حتی با دستکاری درست تا 200 مگاهرتز.بنابرای اگر شما قادر بودید تا میزان 175 مگاهرتز را بر Base Clock اعمال کنید،میتوانستید درهمان محدوده ضریب 25 آن را مولتی پلای کنید و این به شما 4375 مگاهرتز کلاک کاری میداد.تکنولوژی جدید ،بهرحال یک واحد پردازش گرافیکی جدید را به die  پردازنده اضافه کرده  که برروی همان باس پردازنده و کش L3  به اشتراک گذاشته  شده عمل میکند ،بنابراین اوضاع کمی پیچیده میشود و عناصر بیشتری در نتیجه بدست آمده از اورکلاکینگ تاثیر میگذارند.پس حتما نسخه k را تهیه کنید وبا بورد خوب شما قادر خواهید بود که  multiplier  را برهر هسته  تغییر دهید.

روند آسان به شکل زیر است:

Baseclock  را فعلا دست نخورده باقی گذارید.

اگر قابل انتخاب هست،محدودیت TDP پردازنده را به 200~250  وات تغییر دهید.

با تغییرMultiplier  توربو در پردازنده 4770k به 44 ،مرحله به مرحله ،به صورت پله ایی اقدام به افزایش مولتی پلایر در حالت sync all cores  کنید.بعد از هر افزایش به کمک نرم افزار های استرس تست  پایداری کلاک  افزایش یافته را بررسی کنید .(حواستان به موضوع افزایش ولتاژ در حالت adaptive mode  باشد- از مترجم).

ولتاژ پردازنده را افزایش دهید،البته حالت AUTO ممکن است کافی باشد ،ما فکر میکنیم که 1.300 بروی این بورد  میزان مناسبی باشد. (مطمئن شوید که دمای پرازنده توسط کولر air  یا water به صورت مناسب کنترل شده باشد،زیرا افزایش هر مقدار کم ولتاژ برابر است با افزایش دما ).

تنظیمات را دخیره کرده و از بایوس خارج شوید.

در تصاویر زیر ، پروسه اورکلاک درون بایوس سیستم ما را مشاهده میکنید.با کمک این مقدارها شما هم قادرید به این میزان اورکلاک دست یابید .(البته خواننده گان گرامی دقت کنند که در این نسل چهارم یعنی haswell شما در سری K با پردازنده های مختلفی از لحاظ کیفی و همچنان کلاک کاری قابل دستیابی روبرو میشوید برای مثال نگارنده این مطلب خود شاهد اورکلاک4770k تا 4800 مگاهرتز هر چهار هسته با ولتاژ 1.265   بوده که اگر cpu شما در این ولتاژ این کلاک را بزند شما cpu خیلی با کیفیتی دارید و به اصطلاح  Golden chip Haswell را   برنده شده اید ،در حالی که بازه ولتاژ از 1.180 تا 1.4 !!متغیر است که واقعا تغییر چشمگیری در میزان ولتاژ در سطح پردازنده است- از مترجم )

د راین تست از کولر کارایی بالای H90 از برند نام آشنای corsair  استفاده شده است که مشابه با کولر های سطح عالی Heatpipe دارمیباشد.

 

fl5940a9hdk80pwgjr4.jpg

 

m4pzz66tdb8q3z6z8kst.jpg

 

2zrz7tkvfqsykuyp2tf.jpg

 

ej1r4sc5z12xdmyh4wc.png

 

 

 

ما در ضریب 48 و ولتاژ Auto با کولر H90 در محیط سیستم عامل عملکرد کاملا  پایداری داشتیم بنابراین در همین وضعیت به مرحله بعد رفتیم.

 

8j8b8r0hfuv60eszagmn.jpg

 

 

مراقب باشید که اورکلاک میزان مصرف را افزایش میدهد برای مثال در اینجا با در استرس قرار دادن CPU  به نزدیک 200 وات کشش  از کل سیستم  رسیدیم که در حالت پیش فرض این میزان 120~125 وات است.

 

سخت افزار مورد استفاده در آزمایش:

 

zfw1ur1kl41laljk711i.jpg

 

تست کارایی:

 

CineBench 11.5

 

این برنامه یک نرم افزارتست چند پلتفرمی Real-World می باشد که توانایی های سیستم شما را ارزیابی میکند.این برنامه بر پایه نرم افزار CINEMA4d از شرکت MAXON’s animation میباشد که برای ساخت تصاویر حرفه ایی 3 بعدی توسط استودیو ها استفاده میشود.فیلم هایی مثل spider man ،جنگ های ستاره ایی ،وخیلی دیگر از آن بهره برده اند.این برنامه از تمام منابع سیستم شما برای رندر صحنه های واقع گرایانه استفاده میکندو از الگوریتم های متفاوتی برای تحت استرس قرار دادن تمام هسته های پردازنده بهره میبرد.

 

37xdht3b4lx09tikkoi.png

 

 

CINEMA4d به کمک موتورش قادر به استفاده از 64 واحد پردازشی می باشد که ملاک خیلی خوبی برای آزمایش پردازنده های چند هسته ایی است،صحنه تست شامل بیش از 2000 ابجکت و در مجموع  بیش از 300000  پولیگان درکنار انعکاس های sharp و blur ،سایه های همزمان ،سایه زن های پیشرفته،آنتی آلیازینگ،و چیزهای بیشتر میباشد.هرچه امتیاز بالاتر باشد پردازنده سریعتر است.

نکته:در تست شما چندین پردازنده 4770k را با چندین مدل بورد مجهز به چیپ z87 مشاهده میکنید.بردهای مرجع اینتل نیز در تست حضور دارند،دو  مدل مارک گذاری شده در واقع MSI Z87m Gmaing  و حالت اورکلاک شده  هستند.

 

 

FryRender

 

این برنامه فوق دقیق و قدرتمند ،بنچمارک مناسبی برای پردازنده ما خواهد بود و اجازه فرار حتی به یک چرخه کوچک پردازشی پردازنده را نخواهد داد.

 

r1rvp1h1ltf3vls667.png

این برنامه کاملا توسعه یافته و بهینه نرم افزار فوق سنگین محاسبات پیچیده ریاضی میباشد که با به کار گیری بهینه کش سیستم آن را به چالش میکشد.ما فکر میکنیم که این برنامه تست درواقع کاملترین ابزاری است که میتواند به ما بگوید  چه مقدار قدرت حقیقی پردازش در اختیار داریم.

 

 

Video Encoding & Transcoding

 

Mediashow Espresso

 

نکته جالب درباره برنامه های دکدور ویدئویی این است که  آنها می توانند از GPU برایdecode  و transcode بهره ببرند.اما ما میتوانیم  این پروسه را فقط روی CPU متمرکز کنیم و درنتیجه یک بنچمارک فوق قدرتمند در اختیار داشته باشیم.دقت کنید که در تست زیر شتاب دهنده های سخت افزاری مثل  AVX و GPU و یا  Opencl کاملا خاموش شده اند بنابراین این تست آزمون سرسختی برای پردازنده آن هم به تنهایی خواهد بود.

 

gq1277mzq6uxhrbr5z67.png

 

Video Transcoding H.264 DTS5.1 to x.264 AC3 5.1

 

این گونه فرایند پردازشی برای سیستم های با پردازنده های چند هسته ای  کاملا مناسب است.فرایند Encoding/transcoding به فرمت X264 یکی از سنگین ترین و سخت ترین فرایند های پردازشی بر روی CPU هاست.و در واقع این آزمون ما هم یکی از بهترین ها د رکل بررسی خواهد بود.ما یک بافت ویدئویی h.264 dts 1080p را به حجم 150 مگابایت به فرمت matroska X.264 with 5.1 channels  تبدیل میکنیم. این بافت به گونه ایی فشرده سازی شده است که توسط  برنامه های مختلف مثل haali media splitter  ویاکدک ffdshow قابل اجرا باشد.ما از برنامه Handbrake  که یک سوییت پشتیبان گر از چند هسته ای هاست برای پروسه استفاده کردیم.هرچه تعداد هسته بیشتر باشد سرعت فرایند بیشتر خواهد بود.

این برنامه با استفاده بهینه ا زتمام هسته ها فرایند پردازش را  طوری انجام میدهد که درواقع  میتوان گفت که یک بنچمارک عالی برای چند هسته ای هادر حال اجرا است.

 

r3nthhmfufmoh3hx17r0.png

 

3D Mark 06 CPU test

 

xjw7l89v2j274dyzjjdn.png

 

 

این برنامه  واقعا محدود به عملکرد CPU میباشد و بنابراین تست خوبی است ،امتیازی که مشاهده میکنید

درواقع امتیاز خود پردازنده است نه کل سیستم.

 

3D Mark vantage CPU test

 

این نسخه تمرکز زیادی روی دو بخش مهم برای گیمینگ داردیعنی  CPU ,GPU  .با ظهور برنامه های سه بعدی پشتیبانی کننده از قابلیت ها ی چند هسته ایی چه در گرافیک چه پردازنده اصلی و  به وجود آمدن افکت ها و تنظمیات مدرن ،آزمون کارایی گیمینگ از بعد کارایی بسیار گسترده و پیچیده شده است و پوشش تمام جنبه های تست بازی های 3 بعدی کاری سخت و طاقت فرساست.3D MARK vantage این مشکل را به سه روش حل میکند:

 

 

1-جداسازی بنچمارک های کارایی GPU و CPU درون تست های جداگانه.

2-پوشش دادن چندین ویژوال و افکت های مختلف از یک گیم پلی  و تکنیک های مختلف در چهار تست جداگانه.

3-معرفی الگو های مختلف تنظیمات کیفیتی برای LOAD پردازنده گرافیکی از پایین تا آخرین حد  قدرت سخت افزاری.

در واقع 3D MARK Vantage  دو تست GPU دارد که هرکدام بر تکنیک ها و افکت های خاص تاکید دارد.

دو تست CPU  نیز شامل شبیه ساز فیزیک و AI یا همان هوش مصنوعی بازی هاست.

 

inrpvhhyfbnrc12u839i.png

 

Intel iGP HD 4000 Game Performance

 

بحث درباره عملکرد پردازنده گرافیکی یک پارچه در CPU  ها این روزها زیاد است.البته پردازنده های گرافیکی موجود در CPU های هر دو شرکت اینتل و AMD  کارایی جالب توجه ای تا الان از خود نشان نداده اند و اکثرا برای اجرای بازی ها با مشکل برمیخورند.در تنظمیات پایین ما قادر به تست این واحد پردازش گرافیکی مستقر درون CPU قدرتمند اینتل بودیم.

 

k276tfyyovgah0xy63fy.png

 

در بالا شما چندین IGP را در حال تست میبنید.اینتل نسبت به نسل قبل جهش فنی زیادی در کارایی داشته است و حالا قادر است رقابت بهتری با APU های AMD داشته باشد،خوب،بگذارید روراست باشیم ،27 فریم برثانیه در 1920 X1200 برایIGP بد نیست!

 

hd12vkpi0osnf9le83u.jpg

 

حالا ما Core i5 661 را با iGP یکپارچه با پردازنده core i5 2500K و سری 3000  از iGP مقایسه میکنیم.بعد دوباره نگاهی به سری 4000 خواهیم انداخت.تست های زیر در کیفیت بالا با dx9 گرفته شده است و انصافا برای iGP عملکرد بدی نیست.

 

jkmrr7tyf6wayqtqjg.png

 

 

3D Mark نتایج بهتری از عملکرد iGP نشان میدهد ولی قدرت بالای پردازنده در امتیاز نهایی تاثیر میگذارد، بنابراین بگذارید تمرکز بیشتری بر روی امتیاز GPU داشته باشیم.

 

xzy6qpyqrj1dls7n7fpj.png

 

 

 

 

و از آنجایی که اینتل 4000  از dx11  پشتیبانی میکند تست dx11 نیز انجام شده است ،نتایج برای dx11 منطقی است اما این ها همه iGP بوده بگذارید کارتهای گرافیکی را وارد میدان کنیم!!

 

 

 

Dedicated GPU

 

بایوشاک بی کران!! و غارتگر مقبره!!

 

برای آزمایش این بازی ها از کارت Geforce GTX 580  در تست ها  استفاده شده است.

 

 

 

b7sbgush18uujpyaxwt.png

 

 

 

ما از تنظیمات متوسط استفاده کردیم که مقداری برای کارت های  قدرتمند امروزی غیر واقع گرایانه است  و حتی GTX 580 فریم ریت های بالایی را نشان میدهد.

 

pd5yltry8njkdsyvgr5g.png

 

دوباره میگوییم که تنظیمات متوسط و کم ،خوراک مورد علاقه گیمر ها و یا دوست سیستم های قدرتمند نیست!!ولی اینبار نیز در همان شرایط قبلی بازی بعدی ار بررسی میکنیم ،ضمنا به نتایج اورکلاک تا 4800  مگاهرتز نیز توجه داشته باشید.

 

 

سخن نهایی!

 

MSI با سری گیم خود در اکثر مواقع سربلند از تست ها بیرون آمده است.طراحی ظاهری ،فضاسازی ،قطعات به کاررفته و ویژگیهای موجود در بورد  واقعا خوب هستند.افزون بر اینها ،بایوس UEFI و ویژگیهای خوب اش تکمیل کننده مجموعه خوب بورد هستند.سایز Micro ATX  نیز جالب  است اما نه به اندازه mini-ATX و درواقع بین ATX و mini قرار میگیرد و کمی  از لحاظ اندازه عجیب و غریب است.اما در این سایز کوچک هم شما هنوز میتوانید از دو کارت گرافیک استفاده کنید.قابلیت اورکلاک تا سطح High End  نیز برای بورد موجود است و  تنظیم گر ولتاژ دقیق و قدرتمندبه شما اجازه اور کلاک تا سرعت های بالا را میدهد.4800 مگاهرتز با ولتاژ 1.3 و کاملا پایدارنتایج  خوبی است.مصرف هم کم بوده و دسترسی به پورت های خروجی تصویر و لن پر سرعت و شش ساتا 6Gps نیز فراهم است.

 

qrn25wcftdnzcrv05d.jpg

 

 

 

حتی کارایی پایه بورد در سطح بورد های خوب Z87 است و در اورکلاک پایداری و کارایی بالایی را از بورد شاهد خواهید بود.ما به کلاک 4800 مگاهرتز رسیدیم که تقریبا مشابه نتایج بورد Xpower از مدل های دیگر MSI است ،با این تفاوت که آن بورد  نزدیک به 400 دلار قیمت دارد.دستکاری ولتاژ و کلاک و دیگر تنظیمات در اینجا مثل آب خوردن انجام میشود.ما در محدوده ولتاژ~1.300 1.325 کلاک کاری 4600~4800 را زدیم و با کولر H90 توانستیم آن را خنک نگه داریم.ضمنا پروفایلXMP را در 2400 مگاهرتز برای حافظه انتخاب کرده بودیم . همانطور که اشاره شد نسل چهار Haswell در هنگام اورکلاک از سندی بریج گرمتر میشود و با رسیدن به 4600~4900 مگاهرتز  در رنج ولتاژ 1.300 شما احتیاج به یک کولر واقعا قوی دارید. بهرحال کارایی کلی بورد خوب بود ومقدار زیادی از بورد رفرنس اینتل سریع تر بود.

ظاهر بورد با طراحی قرمز و مشکی ،جالب توجه است و در کنار ظاهر زیبا قطعات سطح Iv نظامی  شما را به سطح بالایی از کارایی میرساند.

آیا چیزی را از قلم نینداخته ایم؟چرا !!WIFI مخصوصا AC WIFI که این روزها بسیار محبوب است،در این بورد فراموش شده است،به نظر ما بهتر است MSI  پورت eSATA  را حذف کند و یک WIFI/WIDI یکپارچه را جایگزین کند،هرچه باشد با حضور USB 3.0 دیگر کسی از  eSATA این روزها استفاده نمیکند.!

 

33vdvmh0upcdwrcmxzm.jpg

 

 

 

 

نگذارید ابعاد کوچک بورد شمارا گول بزند!این یک سخت افزار سطح بالاست!که از قطعات با کیفیت بالا برای رسیدن به این سطح کارایی استفاده کرده است.قطعاتی مثل لن حرفه ایی،کارت صدای درجه یک،درگاه ساتای پر سرعت،OC genie،status LED  ،ambient lighting،دکمه های روشن ریست و بایوس ،خلاصه همه چیزهایی که شما احتیاج دارید ضمنا SLI و CrossFire هم به صورت کامل پشتیبانی میشوند .وجود BIOS UEFI یکپارچه هم با سازگاری کامل با ویژگی های بورد بسیار سودمند است.در کل در اینجا هم با بورد عالی و با کیفیت خوب،همانند دیگر بورد های سری گیمینگ MSI  سروکار داریم.

 

قطعا عالی!!

 

منبع:Guru3d

 

مترجم رضا قاسمی

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود بر شما مدیر انجمن موفق باشید

لینک به دیدگاه
Share on other sites

عالی بود رضا جان

منو یاد Maximus V Gene انداخت

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

عالی بود رضا جان

منو یاد Maximus V Gene انداخت

دقیقا درست میفرمایید

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...