رفتن به مطلب

چشم شما چند فرم بر ثانیه می بیند


alidadashnejad
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

با سلام 

 

این یک حرفی معمول بین مردم شده که می گن چشم انسان فقط 30 fps  می بیند ( در واقع چشم 220 فرم می بیند نه بیشتر  البته مغز فقط 30 فرم رو می تونه رندیگ کنه )  مثلا یه اسب یه در حال دویدن هست بسیار سخت هست که بشه همه پا های اسب رو دید یا مثلا چرخ ماشین بعد گذشتن از یک سرعت چرخش خاص دیگه چشم قادر به دیدن پره های رینگ نیست اما این بستگی به فشردگی پره ها داره هرچی این پره ها فشرده تر باشد دیدن پره ها سختر و برعکس چرا چون توی مغز دقیقا مثل gpu رندیگ انجام می شود .

حالا اگر سر رو به سرعت تکان دهید صفحه ای که می بینید کاملا کش می ایاد چرا : چون مغز قادر به رندیگ نیست پس فرم کمتری می بینید و همین موضوع توی gpu هم هست اگر گرافیک بازی رو بشتر از حد توان کارت بالا ببرید دیگر کارت قادر به رندیگ سریع نیست و فرم کاهش می یابد حال سعی کنید سریع بچرخید توی بازی صفحه کش می اید و این کش امدن بیش از حد  قابل لمس هست اما اگر باز هم سریع بچرخید ولی با کیفیتی پایین تر( که بتوانید 60 فرم رو بگیرید )  باز هم صفحه کش می اید اما نه مثل حالت اول 

 

 1 - ) حال سوال اینجاست چرا باز هم صفحه کش میاد این بخاطر چشم هست یا .....

 

 

چشم انساان دارای قابلیت هست به نام motion blur همه باهاش اشنا هستند 

 

توی سینما فیلم با 24 فرم پخش می شود توسط پراجکتور های بزرگ روی صفحه ی بزرگ فیلم توی tv بین 24 تا 30 هست که بدون motion blur چیزی که خواهیم دید خیلی بد خواهد بود 

توی سینما تمام فرم ها با هم کشیده می شن و با توجه به motion blur چشم ما به راحتی فیلم رو بدون لگ می بینیم و توی تلویزیون هم 60 hz هست و نصف این مقدار می شه تعداد فرم هایی که میبینیم اون هرتز همون رفرش ریت هست ( فکر کنم ) اما چرا توی تلویزیون اینجوری هست فرمی که می بینیم نصف هرتز می شه در صورتی که توی مانیتور هر هرتزی باشه همون مقدار مانیتور توانایی داره 

 

مثلا مانیتور 60 هرتز می تونه 60 فرم فقط نشون بده و مانیتور 120 هرتز می تونه نهایت 120 فرم نشون بده حالا اگر با یه کارت های اند بیشتر 120 فرم توی بازی بگیریم مانیتور می تونه اون رو نشون بده یا چشم ببینه 

 

پس سوال این شد 

2-)  چرا توی تلویزیون  فرمی که می بینیم نصف هرتز می شه در صورتی که توی مانیتور هر هرتزی باشه همون مقدار مانیتور توانایی داره و می تونه نشون بده ؟

 

3-) مانیتور 60 هرتز می تونه 60 فرم فقط نشون بده و مانیتور 120 هرتز می تونه نهایت 120 فرم نشون بده حالا اگر با یه کارت های اند بیشتر 120 فرم توی بازی بگیریم مانیتور می تونه اون رو نشون بده یا چشم ببینه ؟

 
 
و در کل چشم شما می تونه بیشتر از 30 فریم رو به خوبی تشخیص بده یا نه ؟ :-?
 
 
من خودم هم گیج شدم که چی نوشتم شما رو دیگه نمی دونم ! 8-X
ویرایش شده توسط alidadashnejad
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

مشکل اینجاست که نحوه دیدن انسان با نحوه رندر شدن تصویر توسط GPU تفاوت داره. یعنی چشم و مغز انسان حرکات رو پیوسته میبینه و به صورت فریم های جدا جدا نمیبینه (مگر این که تعداد فریم بر ثانیه خیلی پایین و کمتر از 15 فریم باشه) ولی GPU فریم ها رو تک تک رندر میکنه و هیچ اثری از فریم قبلدرفریم حال حاضر وجود نداره. به همین دلیل پیوستگی ای که مغز در تصویر 120 فریم بر ثانیه میبینه بیشتر از پیوستگی ای هست که در تصویر 60 فریم برثانیه میبینه . هر چند تفاوت پیوستگی درک شده توسط مغز بین 60 و 120 خیلی کمتر از تفاوت پیوستگی درک شده توسط مغز بین 60 و 30 هستش.

 

من که تجربه استفاده از مانیتور 120 هرتزی رو داشتم به راحتی میگم که تفاوت 120 فریم با 60 فریم حتی در حرکت دادن پنجره ها در دسکتاپ هم مثل تفاوت روز و شب قابل تشخیص و درکه!! بنابراین ، این که میگن اگر فریم از 30 یا 60 بالاتر باشه دیگه برای انسان فرقی نمیکنه کاملا اشتباهه.......

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درباره چشم دقیقا چون همه رو با هم می بینه مثل همون مثال سینما در صورتی که gpu تکی تکی رندیگ رو انجام می ده 

 

در باره ی اون 120 هم یعنی وقتی پنجره رو روی صفحه می کشی کمتر کش میاد درسته 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

 2-)  چرا توی تلویزیون  فرمی که می بینیم نصف هرتز می شه در صورتی که توی مانیتور هر هرتزی باشه همون مقدار مانیتور توانایی داره و می تونه نشون بده ؟

 

3-) مانیتور 60 هرتز می تونه 60 فرم فقط نشون بده و مانیتور 120 هرتز می تونه نهایت 120 فرم نشون بده حالا اگر با یه کارت های اند بیشتر 120 فرم توی بازی بگیریم مانیتور می تونه اون رو نشون بده یا چشم ببینه ؟

 

پاسخ 2 : دلیلش سادست. چون تصویر در تلویزیون به صورت Interlaced پردازش میشه یعنی یک خط در میان. و به همین دلیل در هر بار ریفرش صفحه ، نصف تصویر به نمایش در میاد و برای نمایش هر فریم نیاز به 2 بار ریفرش کردن صفحه وجود داره.

 

پاسخ 3 : وقتی تعداد فریم رندر شده توسط کارت گرافیک از ریفرش ریت مانیتور بیشتر بشه پدیده ای به نام Tearing رخ میده که باعث میشه وقتی فریم حاضر هنوز به طور کامل نمایش داده نشده فریم بعدی شروع به نمایش داده شدن بکنه و مثلا نصف بالای تصویر متعلق به فریم بعدی و نصف پایین تصویر متعلق به فریم حاضر باشه. دلیلش هم اینه که هر فریم از تصویر به صورت خط های افقی پشت سر هم به ترتیب از بالاترین نقطه مانیتور شروع به رسم شدن میکنن و تا پایین ادامه پیدا میکنن. بنابراین به طور ساده ، فریم بعدی از بالای فریم قبلی شروع به نمایش داده شدن میکنه.

 

tearing-bl2.jpg

 

 

 

که تکنولوژی G-Sync که به تازگی توسط Nvidia ارائه شده برای جلوگیری از همین پدیده ی Tearing هستش و فرکانس مانیتور رو با فریم ریت در هر لحظه منطبق میکنه تا در هر بار ریفرش تصویر فقط یک فریم نمایش داده بشه. در واقع فرکانس مانیتور در این روش دیگه ثابت نیست و دائم در حال تطبیق با فریم ریت هستش

ویرایش شده توسط Bahman
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درباره چشم دقیقا چون همه رو با هم می بینه مثل همون مثال سینما در صورتی که gpu تکی تکی رندیگ رو انجام می ده 

 

در باره ی اون 120 هم یعنی وقتی پنجره رو روی صفحه می کشی کمتر کش میاد درسته 

بله هم کمترکش میاد و هم روانتر حرکت میکنه و فواصل بین نقاط حرکتش کمتر میشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

پاسخ 2 : دلیلش سادست. چون تصویر در تلویزیون به صورت Interlaced پردازش میشه یعنی یک خط در میان. و به همین دلیل در هر بار ریفرش صفحه ، نصف تصویر به نمایش در میاد و برای نمایش هر فریم نیاز به 2 بار ریفرش کردن صفحه وجود داره.

 

پاسخ 3 : وقتی تعداد فریم رندر شده توسط کارت گرافیک از ریفرش ریت مانیتور بیشتر بشه پدیده ای به نام Tearing رخ میده که باعث میشه وقتی فریم حاظر هنوز به طور کامل نمایش داده نشده فریم بعدی شروع به نمایش داده شدن بکنه و مثلا نصف بالای تصویر متعلق به فریم بعدی و نصف پایین تصویر متعلق به فریم حاضر باشه. دلیلش هم اینه که هر فریم از تصویر به صورت خط های افقی پشت سر هم به ترتیب از بالاترین نقطه مانیتور شروع به رسم شدن میکنن و تا پایین ادامه پیدا میکنن. بنابراین به طور ساده ، فریم بعدی از بالای فریم قبلی شروع به نمایش داده شدن میکنه.

 

tearing-bl2.jpg

 

 

 

که تکنولوژی G-Sync که به تازگی توسط Nvidia ارائه شده برای جلوگیری از همین پدیده ی Tearing هستش و فرکانس مانیتور رو با فریم ریت در هر لحظه منطبق میکنه تا در هر بار ریفرش تصویر فقط یک فریم نمایش داده بشه. در واقع فرکانس مانیتور در این روش دیگه ثابت نیست و دائم در حال تطبیق با فریم ریت هستش

نه خوشم امد اون Hardware Adventurer به هتون خیلی میاد کارتون خیلی درسته 

 

اون تکنولژی نویدیا هم کاملا درست چون سعی می کنه فرم رو روی 60 قفل کنه که خیلی خالب هست و خیلی گرون

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...