رفتن به مطلب

تستی بین کارتهای قدرتمند hd5870 & hd5850 و gtx 285 & gtx 295


DOMINATOR
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

با تشکر فراوان از دوست عزیزمون به خاطر این تستها

در کل که 5870 cf قوی هست ولی چرا توی این تست ها gtx 295 رو sli نکردن؟

دلیل خاصی داره ؟ یا نه ؟

:|

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دقت کنید میبینید که 4870x2 هم کراس فایر نشده دلیلش میتونه این باشه که چون کارت در حالت طبیعی دارای 2 هسته پردازش هست در حالت مالتی تست گرفته نشده تا تستها تقریباً حالت تعادل رعایت کنند

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 1 ماه بعد...

در واقع دلیلش اینه که تاثیری نداره . چون نه درایور ها درست حسابی از 4 هسته پشتیبانی میکنن نه بازی هست که بتونه از قدرت 4 هسته استفاده کنه ! و البته ممکنه تو خیلی از کیس ها و مادربورد ها هم جا نشه .

شنیدم hd5870 ورژن 2 هسته ای و 4 هسته ای هم داره که تا قبل از پایان سال میلادی به بازار میان با اسمهای 5890 و 5990 ! اگر واقعی باشه پس ati باید تونسته باشه quad fire رو به یک جایی رسونده باشه

باید دید nvidia fermi که توی 2010 لانچ میشه چه جوری از آب درمیاد . امیدوارم قیمت ها رو بشکنه که ما هم direct compute رو تجربه کنیم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام..

با تشکر از DOMINATOR عزیز و در رراستای تکمیل توضیحات دوستان vivid و mehrdad_ati

همانطور که ذکر شد علت وارد نکردن GTX295 این هست که ایم کارت یک مدل Dual GPU (دو پردازشگر) هست. و این تست بیشتر می خواسته میزان کارایی دو ساختار متفاوت GT200 از NVIDIA و R8xx از AMD/ATI رو نشون بده که وارد کردن مدل های Dual GPU و cf یا SLI کزدن اونهااین مورد رو با مشکل روبرو میکرد. البته لفظ Dual بالفط 2 هسته ای متفاوت هست. در یک پردازنده 2 هسته ای یک die (برای ساده شدن بحث از لفظ پایه براش استفاده میکنیم) وجود داره که 2 هسته روی اون سوار هستند. اما در مدل های Dual این مورد صادق نیست. مدل های Dual در حقیقت مثل مادر بورد هایی هستند که 2 تا سوکت سی پی پو دارن. اگر قن-سینک این مدل ها رو بردارید 2 تا GPU جدا (که هر کدوم روی die خودشون هستند) رو مشاهده می کنید.

ATI قرار نیست مدل 4 هسته ای (یا به عبارت بهتر 4 GPU)بده بیرون، چون اینکار منطقی و ممکن نیست. همین الان هم سایز die به اندازه کافی بزرگ هست که مدل های 2 هسته ایش هم نیاز به PCB های بزرگی دارند(اینطور که معلومه در پی مدل تک PCB هست). مصرف انرژی هم که سر به فلک میزنه. اون مدل هایی هم که شما شنیدید عبارتند از 5970 که همون 5870x2 هست و 5950 که همون 5850x2 هست.

خیلی نگران Direct Compute نباشید چرا که این یکی از امکان های DX11 هست (و نه کارت های Nvidia) بنابراین با هر کارت گرافیکی که با DX11 سازگار باشه میتونید از این امکان استفاده کنید. در ضمن OpenCL رو هم از یاد نیرید که ATI با همراهی Apple شدیدا دنبالشن. OpenCL یک زیان برنامه نویسی بر پایه C هست که قراره کار برنامه نویسی و استفاده از GPU رو در کارهای مختلف از جمله کانورت ویدیویی و پردازش فیزیک و امثالهم رو راحت کنه. یه جورایی اگر درست پا بگیره جایگزین ATI Stream و Nvidia CUDA و Physix میشه و جماعتی رو راحت میکنه.

موفق و موید باشید.

ویرایش شده توسط vscoder
لینک به دیدگاه
Share on other sites

بالاخره یک 5850 خریدم ! میخواستم 5870 بگیرم که تو کیسم جا نمیشد !

آره opencl حرفش زیاده ولی هنوز تا پا بگیره خیلی راه پیش رو داره . ati stream هم اگر nvidia خیلی طولش بده توی سری جدیدش حتما مثل cuda پیشرفت میکنه .

اما موضوع اینه که ati هنوز نتونسته یک پردازش فیزیک درست و حسابی داشته باشه ! چند وقت پیش داشت با havok کار میکرد کسی میدونه به کجا رسید ؟

راستی من بخوام قدرت فیزیکی کارتم رو تست کنم چه بازی رو پیشنهاد میدید ؟

ممنون.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بالاخره یک 5850 خریدم ! میخواستم 5870 بگیرم که تو کیسم جا نمیشد !

آره opencl حرفش زیاده ولی هنوز تا پا بگیره خیلی راه پیش رو داره . ati stream هم اگر nvidia خیلی طولش بده توی سری جدیدش حتما مثل cuda پیشرفت میکنه .

اما موضوع اینه که ati هنوز نتونسته یک پردازش فیزیک درست و حسابی داشته باشه ! چند وقت پیش داشت با havok کار میکرد کسی میدونه به کجا رسید ؟

راستی من بخوام قدرت فیزیکی کارتم رو تست کنم چه بازی رو پیشنهاد میدید ؟

تنها بازی که دیدم havok رو پشتیبانی کنه Operation Flashpoint Dragon Rising بود. البته به خوبی physX نبود. به راحتی میشد تشخیص داد که هنوز اول راهه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام..

Havok یک موتور پایه پردازش فیزیک هست که بازی های زیادی ازش استفاده کرده و میکنند و به لحاظ قدمت پیشکسوت تر از Physix شرکت Ageia (که بعدا Nvidia انرا خریداری کرد) هست. تنها تفاوتشون اینه که از انجا که Havok قدمت بیشتری داره تنها برای اجرا بر روی CPU طراحی و بهینه سازی شده. ATI سعی داره که نگارش جدید این موتور پایه فیزیک رو برای اجرا بر روی GPU های خودش بهینه سازی کنه که گویا این اقدام تحت نام Havok FX به بهینه سازی برای هر دو شرکت Nvidia و Ati ختم شد و الان هم که مدتی هست ازش خبری نیست. یحتمل کنسل شده باشه. اما موتور پایه Physix انویدیا از همان روز اول برای اجرا بر روی CPU و یک پردازنده مجزا (که بعدها بخشی از GPU شد) طراحی و بهینه سازی شده بود. هر بازی که روی جلدش علامت پشتیبانی از Nvidia Physix بود به این معنا نیست که پردازش فیزیک رو روی GPU انجام میده. نمونه بارز و به روزش همین NFS : Shift هست که از Nvidia Physix استفاده میکنه اما پردازش رو روی CPU انجام میده. دوستان عنایت داشته باشند که Nvidia Physix یک لایبرری (کتابخانه - موتور پایه) پردازش فیزیک هست و صرفا به معنای پردازش فیزیک روی GPU نیست.

@mehrdad_ati

کارت 5850 مبارک.

از جمله بازی های جدیدی که بسیار عالی از موتور پایه فیزیک Havok بخش تخریب اون(البته با پردازش روی CPU ) استفاده میکنه و قدرت و کارایی اونرو نشون میده ، بازی Red Faction Guerrilla هست. حتما استفاده کنید. در ضمن این بازی از ویژگی SSAO هم پشتیبانی میکنه که با فعال کردنش کیفیت بی نظیری رو شاهد خواهید بود. (که البته به کارت زیاد فشار میاره). برای اطلاعات بیشتز عبارت Screen Space Ambient Occulsion رو در گوگل جستجو کنید. روی کارت 4850 من با روشن کردن این ویژگی نرخ فریم از بیش از 60 فریم به حدود 20-30 کاهش پیدا میکنه.

ویرایش شده توسط vscoder
لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام..

دوست عزیز من تصویری رو که شما قرار دادید نمیتونم ببینم. البته از عنوان Physx و 9600gt که به کار بردید معلوم میشه که میخواهید بگید پردازش فیزیک در NFS: Shift روی GPU هست. خوب اگر اینجا رو خونده بودید:

http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/675/304149.page

همچین نتیحه ای نمی گرقتید. کارت های سری 5 ATI به ان اندازه قوی هستند که خودشون رو از میان مشکلات انبوه NFS : Shift بالا بکشن و نیازی به وجود 9600 نبوده. ادرسی را که دادم به طور کامل مطالعه کنید تا ببینید مشکل تنها محدود به کاربران ATI نیست و کاربران Nvidia هم این مشکل رو دارن که اگر پردازش فیزیک روی GPU صورت میگرفت نباید چنین مشکلی پیش میومد. همانطور که قبلا هم گفتم Physx تنها یک "میان افزار" API یا هر چیز دیگری که اسمش رو میگذارید هست و اینکه برای پردازش از CPU استفاده شود یا GPU به عهده سازندگان محصول مربوطه هست. (که اکثرا با دخالت و حمایت انویدیا روش دوم رو استفاده می کنند.) حتی خود بنده هم به علت مشکلات بیشماری که NFS Shift داشت دست به آزمایش زدم و یک 8600Gt که موحود بود رو کنار 4850 خودم سوار کردم اما نتیجه ای ندیدم. البته NFS Shift به علت برنامه نویسی بسیار ضعیف مشکلاتش بیش از این حرف هاست. به عنوان نمونه هیج گاه بیش از 60 الی 70 درصد از GPU بنده کار نکشید و فشار ان بر روی CPU هم پیوسته در نوسان بود. البته بعضی از جاده های ان تا حدودی خوب اجرا می شوند (حدود 30 -40 فریم) اما بعضی های ان بسیار افتضاخ (کمتر از 20) که این مساله ربطی به پردازش فیزیک روی GPU ندارد و از پای بست ویران است.

موفق و موید باشید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به نظرم nvidia برای هر بازی انحصاری physx باید یک هزینه ای رو به ظرکت سازنده بده درسته ؟ خوب پس ati هم میتونه یک api مخصوص خودش طراحی کنه و اونم بره عنوان انحصاری بزنه !!!!!! که اینطوری خیلی بد میشه ! یک سری بازی با nvidia خوب میاد یک سری با ati !

در مورد اجرای فیزیک روی cpu فکز میکنم بهترین راه حل نهایی باشه با توجه به روند افزایش تعداد هسته های cpu نباید کار چندان سختی باشه ! چون یک gts220 هم مثل آب خوردن محاسبات فیزیکی رو انجام میده !

میشه ارزون ترین کارت nvidia که بتونه محاسبه ی فیزیکی رو انجام بده و در ایران موجود باشه + قیمتش + مدلش +ورژن مناسب درایور رو بهم معرفی کنید .

البته من تا به حال مطلقا با فیزیک مشکلی نداشتم مثلا بازی mirrors edge رو که با کارت قبلیم (3870) با physx خیلی مشکل داشت با 1920 در 1080 فوقالعاده روون اجرا کردم . اما خوب برای اطمینان بهتره یک کارت ارزون قیمت هم بزارم کنارش تا حد اقل اون یکی slot ام خاک نخوره ! :D

راستی cpu رو هم یک سوال دارم در موردش من سی پیوم phenom2 x4 955 هست از این جعبه مشکیا بود که مخصوص oc هستند مادر بوردم هم از این asus های 8+ 2 فازه است . فرکانس رفرنس cpu هم 3.2 هست به نظر شما بدون تعویض سیستم خنک کننده تا چقدر میتونم برم بالا ؟

ممنون .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

نظرتون در مورد این کارت چیه ؟ گیر میاد ؟ قیمتش چنده ؟ من 30 تومن اینترنتی پیدا کردم بگیرم ؟ از پس physx برمیاد ؟

http://www.nvidia.co.in/object/product_geforce_g_100_in.html

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام...

نه انویدیا مبلغی پرداخت نمی کنه. بلکه این شرکت های بازی ساز هستند که باید حقی رو برای استفاده از میان افزار انویدیا بهش پرداخت کنند که اغلب سازندگان بازی وقتی به این جهت گرایش پیدا می کنند که معمولا انویدیا یه جورایی قبول میکنه که کمکی بهشون بکنه مثلا میتونه با در اختیار قرار دادن اطلاعات کاملتر در مورد Physx و یا کمک کردن و رفع کردن مشکلی که در استفاده ان بوجود میاد و از این دست مسائل. که خود در این صورت ترجیح به ان سمت گرایش پیدا میکنه که پردازش فیزیک روی GPU انجام بگیره. در حقیقت درسته که انویدیا همیشه اعلام کرده که Physx فقط یک API هست و هر کسی که خواست به هر شکلی میتونه ازش استفاده کنه اما در عمل یک جور مونوپلی ایجاد شده. در کل مونوپلی (یا بهتره بگیم تک خوری-تک قطبی بودن) هیچ موقع به سود من و شمای مصرف کننده نیست. مثل همین الان که در حیطه GPU های نو و مبتنی بر DX11 فعلا ATI یکه تاز هست. اگر انویدیا تکونی نخوره و زودتر کاری نکنه مسلما ATI هم قیمت هاش رو با توجه به این که رقابتی وجود نداره دیر تر میشکنه که به سود ما مصرف کنندگان نیست.

پردازش فیزیک از همان اول هم همیشه روی CPU بوده، اما با قویتر شدن GPU ها حرکتی شکل گرفت تا از قدرت اونها استفاده بهتری بشه. اما با توجه به نکته ای که شما هم ذکر کردید، دیگه فکر نکنم نیاز چندانی در این زمینه حس بشه. یه مثال میزنم. بازی GTA 4 از موتور فیزیک Euphoria استفاده میکنه که پردازش بر روی CPU انجام میشه. امروز که من CPU م رو از یک Phenom 9550 به یک Phenom II 940BE ارتقا دادم، بدون اینکه هیچ قطعه یا تنظیمات دیگری را عوض کنم حدود 10 فریم افزایش کارایی داشتم. نرخ فریم از 49 به حدود 60 افزایش پیدا کرد.

همه کارت های انویدیا از سری 8 دارای ویژگی CUDA بوده و متعاقبا قادر به پردازش فیزیک هستند. به نظر من یه 8600gt یا یه 9500 بگیرید کفایت میکنه. اون g100 که لینک کردید خیلی ضعیفه. برای راه اندازی این قضیه هم باید از درایور انویدیا ورژ« 186 به قبل استفاده کنید. چون انویدیا از این ورژن به بعد یک سیستم چکی رو قرار داده که در صورتی که کارت ATI شناسایی بشه امکان پردازش سحت افزاری فیزیک رو غیر فعال میکنه.

جالبه بدونید همین پارسال یه بنده خدایی که داشت با CUDA SDK کار میکرد تا بتونه براش برنامه بنویسه، بعد از مدتی سرو کله زدن متوجه شد این بحث پردازش فیزیک اونقدرها هم بغرنج نیست. ایشان درایور های ATI رو دستکاری کرد و تونست پردازش Physx انویدیا رو روی کارت های ATI انجام بده، اما بعدا دیگه خبری ازش نشد. لینک مطلب اصلی:

http://www.tomshardware.com/news/nvidia-physx-ati,5764.html

راهنمایی برای راه انداختنAti پردازش گرافیک + انویدیا پردازش فیزیک

http://www.overclock.net/graphics-cards-general/508305-official-ati-nvidia-dedicated-physx-guide.html

CPU شما از نوع Black Edition (همون جعبه سیاه -که به اختصار BE بهش گفته میشه) هست. فرق این نوع CPU ها با انواع معمولی در اینه که اینها Multi شون باز هست. شما با همین فن-سینک استوک باید بتونید بین 3.5 تا نهایتا 3.7 Ghz رو بهش برسید.

موفق و موید باشید.

ویرایش شده توسط vscoder
لینک به دیدگاه
Share on other sites

اگر واقعا فقط یک api ساده باشه که احتمالا تا چند وقت دیگه زمیمه ی directx میشه و کلا این بازیها تموم میشه و خیال ما همن راحت میشه .

ممنون از توضیحاتتون .

البته همونطور که گفتم فعلا هیچ مشکلی با پردازش فیزیک نداشتم .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام..

یه چیزی یادم اومد. شما که الان 5850 داری این دمو/بنچمارک رو دانلود کن و از داشتن کارتی که DX11 رو ساپورت میکنه لذت ببر.

اول یه دور در حالت DX9 یا DX10 اجراش کن و ببین، بعد یکبار هم روی DX11 بزار و حتما Tesselation رو هم فعال کن. ببین چی میشه. فوق العاده است. بی نظیر.

http://unigine.com/download/files/Unigine_Heaven-1.0.msi

موفق و موید باشید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

برای راه اندازی این قضیه هم باید از درایور انویدیا ورژ« 186 به قبل استفاده کنید. چون انویدیا از این ورژن به بعد یک سیستم چکی رو قرار داده که در صورتی که کارت ati شناسایی بشه امکان پردازش سحت افزاری فیزیک رو غیر فعال میکنه.

البته همونطور هم که خودتون لینک گذاشتید راه اندازی فیزایکس رو کارت های ati فقط با یه پچ حل میشه. البته فقط این پچ روی ویندوز 7 اجرا میشه و ورژن درایور کارت جی فورس هم باید 190 و به بالا باشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام..

Havok یک موتور پایه پردازش فیزیک هست که بازی های زیادی ازش استفاده کرده و میکنند و به لحاظ قدمت پیشکسوت تر از physix شرکت ageia (که بعدا nvidia انرا خریداری کرد) هست. تنها تفاوتشون اینه که از انجا که havok قدمت بیشتری داره تنها برای اجرا بر روی cpu طراحی و بهینه سازی شده. Ati سعی داره که نگارش جدید این موتور پایه فیزیک رو برای اجرا بر روی gpu های خودش بهینه سازی کنه که گویا این اقدام تحت نام havok fx به بهینه سازی برای هر دو شرکت nvidia و ati ختم شد و الان هم که مدتی هست ازش خبری نیست. یحتمل کنسل شده باشه. اما موتور پایه physix انویدیا از همان روز اول برای اجرا بر روی cpu و یک پردازنده مجزا (که بعدها بخشی از gpu شد) طراحی و بهینه سازی شده بود. هر بازی که روی جلدش علامت پشتیبانی از nvidia physix بود به این معنا نیست که پردازش فیزیک رو روی gpu انجام میده. نمونه بارز و به روزش همین nfs : Shift هست که از nvidia physix استفاده میکنه اما پردازش رو روی cpu انجام میده. دوستان عنایت داشته باشند که nvidia physix یک لایبرری (کتابخانه - موتور پایه) پردازش فیزیک هست و صرفا به معنای پردازش فیزیک روی gpu نیست.

@mehrdad_ati

کارت 5850 مبارک.

از جمله بازی های جدیدی که بسیار عالی از موتور پایه فیزیک havok بخش تخریب اون(البته با پردازش روی cpu ) استفاده میکنه و قدرت و کارایی اونرو نشون میده ، بازی red faction guerrilla هست. حتما استفاده کنید. در ضمن این بازی از ویژگی ssao هم پشتیبانی میکنه که با فعال کردنش کیفیت بی نظیری رو شاهد خواهید بود. (که البته به کارت زیاد فشار میاره). برای اطلاعات بیشتز عبارت screen space ambient occulsion رو در گوگل جستجو کنید. روی کارت 4850 من با روشن کردن این ویژگی نرخ فریم از بیش از 60 فریم به حدود 20-30 کاهش پیدا میکنه.

اگه قرار بو cpu پردازش کنه ! انودیا فیزیک رو واسه همه سری های گرافیکش میداد !!!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

منظور من این بود که5800 با 9600 همراه برای physx الی میشه

عالی بودنش که عالیه منتهی کارت شما اینقدر خود خوف هست که نیازی به 9600 نداره. بیشتر به درد اونایی میخوره که توی کار اور و بنچ و رکورد شکستن باشن.

خودم هم یه چند وقتی توی فکر خرید 9600 بودم که بازرم تنگ دل 4870x2 ولی دیدم توی این شرایط و کافی بود قدرت کارت زیاد به صرفه و عقلانی نیست.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام...

@mohamadice

دوست عزیز به پست قبلی بنده دقت نکردید. در این که Physx یک API هست شکی نیست، اما این API این امکان رو داره که هم بر روی CPU و هم بر روی GPU عمل کنه که برای فعال شدن بر روی GPU از دستورات CUDA استفاده میکنه که از کارت های انویدیا خودتون هم میدونید که فقط از سری 8 ویژگی CUDA بهشون اضافه شده.

یه مثال دیگه میزنم اگر بازی Overlord 2 رو بازی کرده باشید، میبینید که این بازی از Nvidia Physx استفاده می کنه، اما در صورت استفاده از کارت های ATI پردازش بر روی CPU انجام میشه (با کارت انویدیا تست نکردن ببینم پردازش به GPU منتقل میشه یا نه) و هیچ گونه مشکلی هعم ایجاد نمیشه و بازی در بهترین حالت اجرا میشه. جالبه از اونجا که من یه 4850 دارم وقتی نصب بازی تموم شد و میخواستم اجراش کنم دیدم پیغام خطایی میده مبنی بر این فایل های Physx SDK پیدا نشد (که مربوط به انیمیشن چهره بود) و به همین دلیل مجبور شدم پکیج Physx رو از سایت انویدیا دانلود و نصب کنم تا بازی اجرا بشه.

موفق و موید باشید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من بازیهای overlord i & overlord ii رو با کارت 3870 بازی کردم و گفته vscoDER رو کاملا تایید میکنم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...