رفتن به مطلب

سفر به دورزخ


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

  تاریخ نگاری سفری به اعماق جهنم

 

Doom series

 

ox4qtgtys8vepcf18g8g.jpg

 

در این تایپک میخوانید:

 

برخورد نزدیک با آقای اول شخص

نگاهی به بازی و تاریخچه و میراث آن

بررسی   ذات گیم پلی بازی 

بررسی گرافیک فوق پیشرفته بازی در زمان عرضه

جمع بندی کلی سری  و نگاهی به نسخه بعدی

 

 

بعد به مناسبت روز تولد بازی- در تاپیکی جداگانه:

قصد داشتم آموزش مد کردن بازی را در اینجا ارائه کنم ولی چون تایپک را طولانی میکند و سوال هم برمی انگیزد تصمیم گرفتم این تاپیک را دوبخش جدا گانه ارائه کنم –بخش یک که تاریخچه بازی بوده و بخش دو که بزودی ارائه خواهد شد.

 

به مناسبت تولد DooM III تبدیل گرافیک آن به DooM 4 !!

مد کردن بازی Doom III  با آخرین  نسخه های مد ینگ  فوق العاده قدرتمند  و افزایش گرافیک آن در حدی باور نکردنی-

 

15dbzndgto2dxw60oc1x.jpg

 

 تعجب کردید؟؟ این Doom 3 است نه  Doom 4 !! این عکس از بازی خودم است !!!این جایزه شما است اگر تا اخر تاپیک را بخوانید- در بخش دوم این تاپیک که بزودی ارائه خواهد شد به شما اموزش میدهم چگونه Doom  را با چنین گرافیکی بازی کنید و تجربه ای فراموش نشدنی از این بازی ار با گرافیکی در حد بازی های سال 2014 داشته باشید.

 

 

 

با عرض معذرت از همه تازه کاران عالم بازی --Doom III در 3 آگوست ده ساله شد!اگر  این شاهکار را تجربه نکرده اید به هر دلیل -یا در زمان عرضه این بازی مناسب سن تان نبوده است -این تاپیک برای شماست -گیمرهای  قدیمی هم که  هیچ، فقط میتوانند لذت ببرند--

 

جملات اول Doom III که با صدای کامپیوتر گونه یک خانم پخش میشوند نمونه عالی یک نوشتار آغازین برای یک بازی علمی تخیلی هستند:می توان اضطراب را  در صدای در حال گفتن لمس نمود –یک جای کار اشکال دارد!همه پس از شنیدن این جملات متوجه می شوند ،نوشتار در پس زمینه ای تاریک د ردل فضا ایجاد میشود که خود برتوَهم تنهایی ما میافزاید –صدا میگوید:

 

"شرکت Union Aerospace corporation بزرگ ترین شرکت ایجاد شده در تاریخ بشر است  که اساسا برای قرارداد های  توسعه سلاح ها و سیستم های دفاعی ایجاد شد و ماجراجویی های جدیدش آن را به حیطه تحقیقات بیولوژیکی ،اکتشافات فضایی ودیگر فعالیت های برجسته علمی- تحقیقاتی کشاند.با بودجه نامحدود و توانایی شرکت جستن در تحقیقاتی خارج از هرگونه چهارچوب های قانونی -اخلاقی ،UAC پیشرفته ترین تکنولوژی تاریخ بشر را در اختیاردارد."

 

میدانم که عنوان تاپیک عجیب است ببخشید ولی باید با شما اسراری را درمیان بگذارم-خیلی ها اسم بازی Doom  را شنیده اند -سلطان اول شخص که باعث شد این سبک از بازی ها به قله هایی از محبوبت برسند که تاثیرشان بر زندگی نسل هایی که آنها راتجربه کردند وحشتناک بود!گیمرهایی که خوش شانس بودند و در زمان عرضه چنین شاهکاری ،گیمر بودند!!واقعا  زندگی کردند!!چون دیدن تکامل چیزی که برای انسان دوست داشتنی است  به چشم خود ،همیشه جذاب است-Doom  شماره های 1و2و3 را جان کارمک ساخت-استاد بزرگ و نابغه برنامه نویسی و API سازی-کسی که با بوجود آوردن سبک اول شخص و با استفاده از کلمه موتور برای اولین بار برای توسعه یک موتورگرافیکی ،تاثیرفوق العاده ای بر عالم بازی سازی داشت-خود جان کارمک دیگر در عالم بازیسازی نیست و من دیگر اورا دوست خود نمیدانم چون دوست خوب هرگز رفقایش را ترک نمیکند هرچند با کارها و بازی هایی که ساخت برای همیشه مارا شیفته خود کرد.

 

49zto3nkwnn2bdpuqdxm.jpg

 

 عکس معروف  جان کارمک در حال کار روی موتور Doom  سال 2001

 

 

بهرحال بعد از ساخت بازی RAGE جان دیگربه سراغ پروژه های فضایی و بعد هم عینک اکلوس ریفت و واقعیت های مجازی رفته است-بخش هایی که دیگر جذابیتی برای حداقل من ندارند-چون دوست داشتم او را در حال تایپ کردن کد های برنامه نویس موتور  Id Tech 6 ببنیم!!هرچند بتسزدا استودیو بزرگ در کنار زینهمکس مدیا  سازندگان و ناشران بزرگ اکنون صاحب id  هستند و معمولا هم باز یهایی با کیفیت ارائه میدهند مثل همین بازی ولفنشتاین آخری که نه توسط Raven بلکه ماشین گیمز ساخته شد-درست است بازی خوبی بود و نمیشد به آن گفت بد ولی جوهره سری ولف کم در آن دیده میشد -جوهره و اصالت آن چیزی است که در عالم هنر هفتم و هشتم خیلی مهم است دقت کنید به فیلم های ترسناکی که هر ماه عرضه میشوند و فقط بعضی از آنها شایسته تماشا کردن و ترسیدن هستند!!ولی برگردید به فیلمی چون جن گیر ویلیام فردکین-هنوز هم فیلم مخوف و ترسناک و افسانه ای است چرا چون اصالت دارد، اصلی است ،کپی نیست جوهره و ذاتش برای اولین بار بررروی کاغذ یا نوار فیلم  تراوش کرده است -خوب بازی ها هم همین طور هستند باید اصالت از یاد نبرد .

 

 

ir9s6czg51fj1wznco.jpg

 

جان کارمک د رهمایش کمیکان سن دیگو

 

 سری Doom 20 ساله-چون شماره یک آن در سال 1993 عرضه شد-و قسمت دومش در سال 1994- و بعد طرفداران کلی  برای قسمت سه صبر کردند-3 آگوست 2004 بازی برروی مایکروسافت ویندوز عرضه شد و  یکی  خود من که دو سه سال آخر مانده به  عرضه نسخه 3 آن  از خدمت سربازی هم  برایم سخت تر بود!-خوب چند ماه بعد هم هالف لایف 2 عرضه شد و تمام به نظر من تمام!!دوران شوتر های طلایی ده 90 پایان یافت -دیگر شوتر های کال آف  و بتلفیلد کلون همه آن چیزهای عالی را از یادمان بردند-Doom III بازی عالی بود از همه جهات -اولا محیط هایش ما را یاد فیلم های برجسته علمی تخیلی می انداختند کسانی که به ژانر علاقه دارند متوجه اند-بیگانه -بیگانگان-Event horizon -و ....خوب این خیلی خوب است که در اتمسفر بازی غرق شویم-موفق ترین ها توانسته اند همین غرق کردن گیمر را به بهترین شکل ممکن انجام دهند برای همین هنوز تک هستند.


 

cx7z87qjwz82jhlbj1lf.pngvtnr1tjzwnjoi0da8f.jpg

 

آرت باکس Doom اصلی  با عکسی از بازی -

 

o56maabxzab7hg0sx76a.pngt5zsqs47bzzyohido5au.png

 

آرت باکس Doom II -

 

 

 

 

 

اول کمی متن تاریخی!!

 

با این همه صحبت درباره Doom 4 یا AKA  Doom در روز تولدش به سراغ این کلاسیک یعنی شماره 3 رفتم  تا تجدید دیداری داشته باشم و این تجربه را باشما نیز به اشتراک میگذارم-بعد از یک دهه رشد و تکامل یا بهتر است بگوییم پوسیدن -چون هنوز هم دستمان به نسخه بعدی نرسیده است.

 

egipekyndg72425ez1m.jpg

 

 

زمانی که id بازی Doom III را عرضه کرد حدود چهار سال بود که از زمان عرضه شاهکار قبلیشان Quake III Arena میگذشت-شاهکار مولتی پلیر  بتل آرِنا که هنوز هم مبارزات سریعش خیره کننده اند -ناگفته نماند که کتاب قوانین اول شخص توسط کوئک3 از اول باز نویسی شده بود-الان ده سال  از عرضه  Doom گذشته -در سپتامبر 1994 نسخه 2 بازی بعد از حدود 12 ماه از نسخه اصلی عرضه شده بود بنابراین طرفدارن بی صبرانه منتظر نسخه نهایی بودند و د رواقع در آن زمان  نمیدانستند که این چپتر از بازی پایان فصل عمر آن است چون در حقیقت الان که DooM III را بازی میکنید  غیر ممکن است که به جایگاه مهم این بازی در تاریخ صنعت بازی فکر نکنید.در ابتدای بازی شما  برای اولین بار یک سری داستان پردازی و به قول معروف پایه ریزی کل داستان را دارید-در این روزها این چیز ها در اول بازی های اول شخص دیگر چیز عادی است ولی در ان زمان برای Doom یک تکامل به حساب می آمد-چون در تمام بازی های اول شخص دهه 90 شما تنها یک ماشین کشتار بی مغز بودید که به قتل عام دشمنان در اولین نگاه به آنها میپرداختید-اگر چه بازی های مثل سیستم شاک که بعدها از رویش سری بایوشک خلق شد درابتدا ی بازی کمی مقدمه چینی داشتند  و این د رحالی بود که قله مقدمه چینی و داستان اول شخص در 1998 با هالف لایف یک رقم خورد.این یک روش روتین است که شما برای خلق اتمسفر اول محیط بازی را در شرایظ عادی نشان دهید تا بعد که  فاجعه رخ داد شما بینش اینکه  اوضاع چقدر خراب است را داشته باشید-سکانس های آغازین بازی Doom III یادتان است-همه سرگرم کارهایشان هستند-کارگران در حال کار و استراحت هستند  و وقتی همه چیز به هم می ریزد بازی  Doom 3 شما را یاد سری Doom میاندازد-بازی Doom اصلی شماره یک بازی سریع بود ،شوتر سرعتی که برای زنده ماندن احتیاج به کاور نداشت بلکه باید سریع میبودید-

 

سرعتی که در سری ولف یا سام جدی و حتی همین Doom III نیز نقش اساسی در زنده ماندن شما ایفا میکند –شما وقت هدف گیری ندارید باید چالاک از گوشه ای به گوشه ای دیگر حرکت کنید و دائم در حال شلیک کردن باشید  -شیاطین و هیولا ها و زامبی ها از پشت دیوارها و راهروهای باریک به سمت شما می آیند و یا به شما پاتک میزنند –شما دائم باید گوش کنید تا صدای وحشتناک این مخلوقات رو بشنوید  و آماده رویارویی باشید انگار که صدا ها درون سرتان هستند!   Doom III هم یک چنین تجربه ای را به شما میدهد –دشمنان از گوشه های تاریک به سمتتان حمله میبرند د رحالی که رادیو شما از صدای جیغ و ناله دوستان مارین تان که توسط شیاطین تکه تکه میشوند پر شده است-هیچ چیزی به اندازه انجام Doom III روی درجه سختی کابوس هیجان انگیز نیست-شما ازمحیط هایی آینده نگرانه گذر میکنید –احساس حضور در یک  کامپلکس واقع گرایانه علمی در یک سیاره دیگر را دارید –در سطح سیاره با اکسیژن کم پیاده روی میکنید و در حالی که جمجمه های ترسناک در اطراف شما پرواز میکنند و لامپ ها و منابعی نوری که سوسو میزنند و خامو ش و روشن میشوند تا دردلتان آشوب به پا کنند-این ماهیت و ذات Doom  است.

 

vqeyhfikz23b3w4plbxz.jpg

 

مخلوقات Doom III  براستی اهریمنی بودند -این یک نمونه  CG از شوالیه جهنمی بازی-

 

 

 

 

درست است که شما با زامبی سربازهای تسخیر شده ویا مخلوقات کابوس واری مبارزه میکنید اما برخلاف دشمنان  بازی های دیگر هم ژانر یا کل بازی ها-یک چیزی بسیار اضطراب آور تری درباره مخلوقات DoomIII وجود دارد.مثل زامبی های سیستم شاک 2 که حضورشان ترسناک  و مرگبار است –مخلوقات Doom خیلی بیشتر از فقط هیولاهایی هستند که شما در سلسله روال بازی ها ،و طبیعت آنها  باهاشان درگیر میشوید –آنها گویی ذاتی شیطانی دارند-حس شیطان بودن را منتقل میکنند گویی خود مخلوقات شیطان اند –واقعا انگارمامور شده اند که شما را تکه تکه کنند –انگار از وجود و ذات شما متنفر و عصبانی هستند –درست است که  مخلوقات ترسناک در بازی های ترسناک زیاد داریم ولی یک لحظه با دقت فکر کنید و یا اگر هنوز تجربه نکردید  تجربه کنید-مخلوقات Doom III انگار این جهانی نیستند انگار طراحی شده نیستند، بوی مرگ میدهند و وحشت –نفس با آغاز درگیری به شماره میافتد و ترس و وحشت وشوک های ناگهانی از روبرو شدن با سگ های جهنمی و کودکان بالدار با چشمنان براق و عنکبوت هایی که همانند مخلوقات فیلم استاد بزرگ ژانر وحشت – جان کارپنتر –The Thing از جمجمه انسان ایجاد شده اند براستی خوفناک و هنوز تازه است-حتی دیشب در حالی که داشتم با هدست گیمنیگ بازی را در تاریکی کامل انجام میدادم احساس اضطرابی عجیب برمن حاکم شده بود –احساسی که فقط  در گذشته موقع  انجام بازی Doom III  یا سایلنت هیل II به من دست داده بود و این یعنی ،این این بازی ها یک مشکلی دارند!!!

 

 

 

 

در محیط های Doom  یک و دو شما از محیطهای  کوچک شروع میکنید و کم به کم به محیطهای بزرگ میرسید و و این تعداد دشمنان است که سختی مبارزه را تعیین میکند د رحالی که در DooM III از چنین الگویی خبری نیست و ترس کلاستروفوبیکی وحشتناکی برذهن سایه می افکند –احساس خفگی در محیطی ناشناخته تاثیری عجیب بر تجربه بازی میگذارد و صدای موسیقی متال بازی امان شما را می برد.در Doom III نمیتوان محل های اسپاون شدن دشمنان را  براحتی شناسایی کرد –اگرچه بعضی هاشان با ظهور علائمی شیطانی  برروی زمین ظاهر میشوند ونور و صدا و جرقه ظاهر شدنشان را میتوان تشخیص داد و لی خیلی از دشمنانتان در بازی در دل تاریکی کمین کرده اند و شوک های به شما میدهند اساسی –دیده ام که حتی پرمدعا ترین آدم ها در هنگام تجربه Doom III از سری جای خود پریده اند-شکار دشمنان وقتی از روبرو به شما حمله میکنند قابل کنترل و انجام است اما در  هنگام رو دریی با Horde ها یا دسته هایی که از پشت سرو جلو یا از گوشه ها  محاصره تان میکنند احتیاج به انجام حرکاتی دقیق دارید وگرنه در درجه سختی بالا سریع شکار خواهید شد –باید بدانید اول کدام مخلوقات را از بین ببرید - روش هایی مثل  کنترل جمعیت  یا  crowd Control حمله از گوشه ها-بستن راه دشمن- عقب نشینی های تاکتیکی  از متد های مبارزه هستند-–سریعتر ها یا کند ترها-باید بدانید کدام در صحنه خطرناک تر است و کدام میتوانند از اره دور و کدام close Combat به شما آسیب می زنند و این یعنی باید درک درستی از میادین حماسی مبارزه داشته باشید –مثلا بعضی از سلاح های Doom III مثل راکت لانچر یا سلاح افسانه ایی سری BFG  میتوانند خودتان را نیز براحتی بکشند.پس انتخاب درست سلاح هم در  اینکه در چه محیطی هستید، مهم است.

تنوع دشمنان د رDoom  بینظیر است و بعضی از بهترین لحظات بازی های نسخه های قبلی شلیک  BFG به یک گله از دشمنان بود-خوب در Doom III شما همیشه این اجازه ها را ندارید و اصولا باید پرسید چرا محیط های Doom III  کوچک تر شدند ؟!جواب معلوم است چون Doom III یک  ویترین نمایش گرافیک و جلوه های بصری مدرن بود-وقتی این بازی در سال 2004 عرضه شد ،بهترین گرافیک بازیهای رایانه ای د رتاریخ را داشت-هر چقدر محیط ها کوچک یا بزرگ بودند به شدت سطح جزییات بالا بود و فیزیک قابل باوری که برای آن زمان عجیب بود وجود داشت و مخلوقات بازی به شدت زیبا انیمت شده بودند،و یک سری از بهترین نورپردازی های تاریخ باز یها را میشد براحتی در Doom III  دید و این د رحالی بود که هنوز HL2  عرضه نشده بود و چند ماهی تا عرضه اش مانده بود.

Doom III سعی زیادی داشت تا بازی اتمسفریک تری به نسبت همتایان و اجدادش باشد،و تا حد زیادی موفق شد یکی از موحش ترین محیط های بازی های رایانه ای را خلق کند،شما باید دید خود و نور چراقوه را قربانی دردست گرفتن اسلحه میکردید و دردل تاریکی با دشمنان میجنگیدید.هنوز هم سکانس افتتاحیه در سال 2014 عجیب و ترسناک است ؛اولین عملیات شما درنقش مارین در ایستگاه UAC ،مستقر در سطح مریخ با مشکل روبرو میشود-کارگران در سطح مریخ از چیزی مینالند-صدا هایی عجیب آزارشان میدهد و گهگاهی هم تعدادی از آنها گم میشوند.

 تجربه بازی مجدد Doom III مثل برگشتن به یک پارک بزرگ نوستالژی به شدت قابل لمس است-برای اولین بار که  بازی را تجربه کردم عاشق پانل های لمسی و آن اینترفیس های جالبشان بودم به محض بردن کرسر بر روی آنها ،شما میتوانستید برروی صفحه هایی تاچ اسکرین ،تغییراتی انجام دهید-خیلی از بازیبازها متوجه نمیشدند که رازهای زیادی در این ایستگاه وجود دارند و دربهایی هستند که باید د رمحل های دیگر از بازی پنل های کنترلی شان را جست و آنها را باز نمود –برای مثالی اتاقی که اولین بار اسلحه هاتان را تحویل میگیرید ،بعدا د رهنگام شروع اشوب میتوانید به آن برگشته و از  قسمت پایین نمایشگر لمسی –درب اتاقی را که در آن سوی محوطه بیرونی  غار گونه  اتاق قرار دارد و با کابلی باید به آن رسید باز کنیدو جوایزی را بجورید.در Doom  خبری از سیستم خودکار بازیابی سلامتی نیست و شما باید آرمور ها و بسته های  کمک های اولیه را برای بقا جستجو کنید.

طراحی جدید بعضی از هیولا ها ،مثل آن سگ های جهنمی چهار پای غول پیکر ،یا به اصطلاح پینکی دیمن –عالی هستند  و ترسناک-خاطرات ما از Doom III   زیادند و برای id softwear هم همین طور ،بازی پرفروش آنها در تاریخ ژانر ،همین بازی افسانه ای است.گیم پلی Doom III از قوانین خاصی پیروی میکرد وبا موتور خیره کننده گرافیکی id Tech 4 اولین نسخه-که فقط برای توسعه این هیولای گرافیکی خلق شده بود توانست به قله های ژانر صعود کند.

 

سری باز یهای Doom   د ر id  توسعه یافت-این شرکت توسعه دهنده باز یهای رایانه ایی توسط تیم جان کارمک  و جان رومرو کارکنان قبلی شرکت برنامه نویسی  softdisk ،در سال 1991 ایجاد شد.id توسعه بازی را روی سیستم عامل های  Dos-windows شدت بخشید تا حدی که در این زمینه به پیشرو ترین شرکت تبدیل گشت-سه شوتر افسانه ایی  ولف-Doom و کوئک  پدران ژانر اول شخص به شما میروند.موتور های محبوب این شرکت بسیار پرکاربرد بوده به طوری که هنوز هم د رباز یهایی مثل call Of duty رد پای موتور های کوئک دیده میشود! این شرکت در انتشار برخی از بازی های بزرگش با Activision ناشر بزرگ عالم بازی همکاری داشت.بازی ولف اولین اول شخص بود-دومی doom  بود که ژانر را به محبوب ترین در تاریخ بازی تبدیل نمود -اکشن  اول شخص شوتر توسط این باز یها تعریف شد.

 

1js4wjxnxhbedax58wbs.jpg

 

 

بازی commander keen بازی بود که id  را وارد جریان اصلی بازیسازی کرد-بازی که  بشدت محبوب شده بود یک پلتفرمر بود که  یکی از اولین و بهترین  تجربه های side-scrolling  را در محیط MS-Dos به ارمغان میآورد.بعدا ولف کار شد که د رتاپیکی جداگانه به بررسی تاریخ نگارش پرداخته ایم-Doom کار بعدی تیم بود که دنیا را منفجر کرد-شوتر نفس گیر اکشن –هراسناک  با گرافیکی بی نظیر در زمان خود-کار بعدی آنها Quake  بود –کوئک تبدیل به معیاری در ساخت باز یهای رایانه ای شد-موتور کاملا سه بعدی آن د رنوع خود بی نظیر بود-سال عرضه آن 1996 بود –در سال 2008 id جایزه  59 مین جشنواره  دستاورد تکنولوژیکی  و مهندسی موتورسازی گرافیکی را بدست آورد.این شرکت تنها شرکتی است که جایزه National Academy of Television Arts & Sciences  را دوبار بدست آورده است و جایزه امی هم در سال 2007 برای خلق شوتر سه بعدی به این قدیمی کار تعلق گرفت.جان کارمک لید پروگرمر و جان رومرو طراح بزرگ این شرکت بودند.درسال 2009- zenimax media صاحب بتسزدا ،سازنده سری الدر اسکرول-شرکت id را خرید.

 

 Doom III  قله سری  و یکی از بهترین های id بود-داستان آن در سال 2145 میگذشت-در سیاره مریخ –بشر به آرزویش رسیده بود وشرکت بینهاینت قدرتمند اتحادیه هوا فضا توانسته بود به در سطح مریخ مستقر شود.سایت تحقیقات نظامی –بیولوژیکی در سطح سیاره ایجاد شده بود و آنها توانسته بودند با شلیک کپسول گازهای خاصی به جو مریخ ؛اتمسفری شبه زمینی برای این سیاره سرخ فام ایجاد کنند.ایجاد دستگاه تلپورت سازی این سایت را تبدیل به کابوسی مرگبار میکند چون دستگاه تلپورت سازی-اشتباها پرتالی به جهنم باز میکند!مارین قهرمان داستان هم همراه دوستانش باید برای نابودی شیاطین وارد شده  از پرتال و جلوگیری از حمله آنها به زمین اقدام کند.قبل از حادثه، سطح بیماری هایی چون جنون و چند شخصیتی شدن در بین کارگران زیاد میشود-قتل هایی اتفاق میافتد –صدا هایی شنیده میشوند –ردپاهایی خونین از کودکان برروی زمین ایجاد میشوند-صدای جیغ های سرکش امان همه را بریده است-همه درباره آزمایشگاه های دلتا صحبت میکنند.داستان Doom III توسط کات سین ها روایت میشود-دموهایی نشان داده شده  و مخاطب را در جریان داستان میگذارند –ایمیل ها و دیسک های ویدویی  ویا فایل های صوتی ضبط شده به سبک هالف لایف و سیستم شوک ،راهنمای گیمر درطول بازی هستند و او را از سرنوشت شوم ساکنان این ایستگاه آگاه میکنند.

دو عضو عالی رتبه UAC یعنی Elliott Swann  و محافظش Jack Campbell با مارین ما وارد شهر مارس سیتی می شوند.این دو بخاطر وقایع اخیر وارد پایگاه شده اند و مامور تحقیق اند-در اولین جلسه خود با دکتر مالکوم بتروگر رئیس تیم تحقیقاتی-باستان شناسی مستقر در مریخ،آنها ؛نارضایتی UAC را به گوش دکترمیرسانند ولی گویی دکتر نقشه هایی در سر دارد.قهرمان داستان مارین بی نام-هم ناطق نیست و نظاره گر است –قهرمانی فریمن گونه و شجاع-همانگونه که د رمقاله هالف لایف هم اشاره کردم –این پورتوگونیست ساکت باعث میشود که شما خود را جای او بگذارید و  هرکدام شخصیت خود را داشته باشید.

 

prun2oj74jspfygtqlj6.jpg

 

عکس از قهرنام بدون نام بازی قبل از عرضه-سطح پالیگان ها برای بازی هرگز به اندازه این عکس نرسید در واقع این عکس تبلیغاتی بود

 

uu8o94jzaxxip2gwpsbc.jpg

 

  عکس اصلی شخصیت در موتور بازی  نسخه اصلی

 

qsv3rdlwabsroekewz.jpg

 

در نسخه BFG  با بافت های کمی بهتر

 

 

فرمانده کل قرارگاه مستر سارجنت توماس کلی است که شما برای اولین بار با او دیدار میکنید.د رهنگام انجام اولین عملیات خود در بازی تست دیگری از تلپورتینگ توسط دکتر بتروگر انجام دشده و نیرو های جهنم مستقیما به  سطح مریخ پا میگذارند.بقیه داستان اسپویل میشود و  دیگر شامل نبرد شما برای بقا و نجات هم قطاران شما و زمین است.مراحل پایانی Doom بی نظیرند – تعداد شخصیت های اصلی بازی هم کم بوده و حدودا 5 نفر هستند.سلاح افسانه ای سری BFG 9000 بوده که یک عدد از آن همرا محافظ الیوت سوان می باشد و بعدا در دستان شما قرار میگیرد-این سلاح رسما جهنم به پا میکند مراقب باشید کجا شلیک میکنید!محیط های بازی در ابتدا خطی می باشند کمی جلوتر محیط ها بزرگ تر شده و مبارزات گسترده میشوند.

 

در سال 2000 جان کارمک اعلام کرد که قصد ریمیک کردن بازی Doom را داردو در این راه تکنولوژی نسل جدید را به خدمت گرفته است.د رابتدا کوین کلود و آدریان کارمک دو صاحب id مخالقت کردند-چون معتقد بودندبازگشت به گذشته خوب نیست و آنها را از پیشبرد اهدافشان عقب میاندازد.اما با عرضه returen to castle Wolfenstrain و موفقیتش ،ساخت بازی تائید شد.بلافاصله بعداز عرضه Quake 3 توسعه Doom III شروع شد و د رE3 سال 2002 توانست 5 جایزه بزرگ نمایشگاه را فقط با نسخه آزمایشی خود ببرد.

 

 برطبق گفته کارمک تکنولوژی پشت بازی Doom III بر سه اصل استوار بود: unified lighting and shadowing سایه زنی و نورپردازی یکپارچه- complex animations انیمیشن های پیشرفته و پیچیده و اسکرپیتنگی که  نورپردازی  بر پایه پیکسل را به طور ریل تایم انجام میداد  و  همچنین تکنولوژی stencil shadowingبرای خلق بهترین سایه های تاریخ بازی ها-نورپردازی Doom III هنوز هم اعجاب اور است .سایه های دقیق و گلوبال الومینیشن هم که سیستم نور پردازی آمبیت وابسته به سطح وقرار گیری اجسام است دربازی به کار رفت.صدای به کار رفته در بازی نیز یکی از پیشرفته ترین ها در زمان خود بود-صدای امبینت چند کاناله با کیفیت بالا و د رترکیب با صدا گذاری خوفناک هیولا ها جو بازی را متشنج تر مینمود.

 

بازی در تاریخ 14 جولای 2004 عرضه شد و نظرات مثبت فوق العاده ای دریافت کرد.در آپریل 2005 یک DLc هم برای آن عرضه شد –یک بسته الحاقی که خود به اندازه یک بازی کامل ارزش داشت-نام این بسته Doom 3: Resurrection of Evil بود.

این بسته مکمل شامل 12 مرحله تک نفره با محیط های جدید سلاح های جدید و گرافیکی حتی بهتر بود و داستان دو سال بعد از حوادث Doom III را وایت میکرد.

 

نسخه BFG edition  :

 

uo4b30zjbppy3q82ys.jpg

 

در 15 اکتبر 2012 بسته ای با نام بالا عرضه شد و شامل گرافیک بهتر-صدا ها و افکت هایی با وضوح بالاتر و سیستم ذخیره چک پوینتی بود.ضمنا این نسخه از نمایشگر های 3D نیز پشتیبانی میکرد.رزلوشن بازی به 1080 scale شده بود و فریم هم 60 قفل شده بود.بسته الحاقی Doom 3: Resurrection of Evil  نیز بود و یکسری مراحل جدید با نام The lost mission نیز د رآن حضور داشتند.این بسته شامل بازی DooM  اصلی 1993 با پک هایش و Doom II نیز به صورت کامل بهینه شده برای اجرا روی سیستم های عامل جدید بود-پشتیبانی از کنترلر 360 نیز اضافه شده بود و ضمنا بازیباز میتوانست چراغ قوه را درحین مبارزات  برروی شان خود نصب کرده داشته باشد.نسخه pc نیازمند استیم بود و نسخه های Doom I , II   و نسخه Doom III  یک جور هایی  دستکاری شده بودند تا خشونت کمتری داشته باشند.

 

 

تا پایان سال 2007  نزدیک به 3.5 میلیون نسخه از بازی به فروش رسید و Doom III  تبدیل به پرفروش ترین عنوان id  شد.موتور id tech 4 بسیار محبوب شد و برای باز یهای زیادی لایسنس شد.Doom III حدود 87 امتیاز مثبت منتقدان را بدست آورد وسایت های مختلف از آن تعریف کردند.

 

"متاکرتیک از گرافیک خارق العاده و دستاورد های فنی برروی Pc  شگفت زده شد.

گیم اسپات گفت:جهان بازی خارق العاده است و اتمسفریک ترین د رتاریخ –

Pc Gamer گفت:فقط باید گفت بازی بی نقص است و توان سخت افزاری pc را به عنوان قویترین پلتفرم نشان میدهد –

IGN گفت:بازی هم به گذشته اش بدعت دارد  و هم رو به جلو است –روی درجه سختی پایین شوتر دهه 90 است و روی سختی بالا شوتر مدرن-

بازی Doom حتی روی سخت افزار های پایین با تنظیمات گرافیکی پایین نیز عالی به نظر میرسید و همین برای منتقدان عجیب بود.

Eurogamer گفت :id  درس هایش را از valve و HL درست یاد گرفته ،پیاده سازی شوتر عالی و سریع.

نسخه Xbox بازی هم که د ر سال 2005 عرضه شد و از رزلوشن 480p پشتیبانی میکرد مورد ستایش منتقدان قرار گرفت –هرچند موتور بازی برای سخت افزار کنسولی کمی قوی بود و برروی آن فشار وارد میکرد و لی پشتیبانی عالی بازی از گیم پد خیال منتقدان را راحت کردده بود."

 

برای من سال 2004 پایان عصر طلایی شوترهای تک نفره اول شخص بود،که چند ماه بعد با عرضه هال لایف 2 به پایان رسید ،خود بازی Doom III هم پایان عصر طلایی id softwear  بود-موتور انریل اپیک عملا جای موتور های id را در عالم توسعه گرفت و با شخصیت های مهمی که id  را ترک کردند، تیم عالی raven توانست quake  4 را عالی طراحی کند ولی دیگر سالهای سال است از id غول هایی چون Doom  و یا کوئک ندیده ایم و این خیلی دردناک است-مهم ترین اسم در تاریخ  شوتر اول شخص بدون شک id است –اما این دهه برایشان سخت گذشته است-تمام IP های آنها زیر مجموعه Bethesda شده اند-خوب بازی ولف امسال هم که زیرنظر بتسزدا و توسط ماشین گیمز توسعه یافت توانست لقب بهترین ولف ساخته شده تاریخ را ازعان خود کند –امید من برای این بازی Doom 4  یا Doom بعدی که فقط درکمیکان امسال   برای عده ای خاصی پشت درهای بسته نمایش داده شد ،این است که کاری مثل Doom III انجام دهد و کیفیت خود را حفظ کرده و باردیگر لقب سلطان اول شخص را زنده کند –هرچند کار سختی است زیرا برقراری توازن بین شوتر کلاسیک و سبک آن در سال 2014 کار سختی است –رعایت خواسته های فن های بازی و جلب نظر گیمر هایی جوان تر که تازه به عالم بازی پیوسته اند و فقط نام Doom را شنیده اند  کاری  است دشوار--اما در همین حین-چون احتمالا خیلی طول میکشد تا دستمان به Doom بعدی برسد ،سراغ Doom III  آمدم تا به خودم یادآوری کنم شوتر اول شخص ده سال پیش  چقدر هیجان انگیز بود و کلیشه های نظامی و فلسفی آن را خنثی نکرده بودند.امیداورم روزی جان کارمک برگردد و دوباره موتوری بسازد عالی  و امیدوارم روزی دوباره یک قسمت از ولف یا Doom   یا کوئک را کارگردانی کند.

 

گذر به وادی فنا بدون جان کارمک افسانه ای کاریست خطیر که از هرکس برنمیاید آیا Doom بعدی شاهکار خواهد ماند ؟میتواند گرافیکی خارق العاده مثل همیشه ارائه کند؟استاد که نباشد شاگردان چه خواهند کرد؟باید منتظر ماند و دید.

 

رضا قاسمی

جمع آوری امار ارقام و اطلاعات تاریخی از

ویکی پدیا-IGN"

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام

رضا جان خسته نباشی  @};-   تاپیک رو گذاشتم تو favorite مرورگر تا سر فرصت بخونمش خودم هم خاطراتی دارم با این بازی

تونستی یه مقاله در مورد تاریخچه  tomb rider هم بزن این هم از بازی های خاطره انگیز برای خیلی از بچه هاست

ویرایش شده توسط MEHDI-GTX
لینک به دیدگاه
Share on other sites

دست مریزاد/ای ول آقا رضا parvaneh.gif

با اینکه هنوز نیمه کاره خوندم،مجاب شدم اول پست بدم بعد ادامه رو بخـــونم.

واقعا خسته نباشید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود بخش دوم با نام "تغییر گرافیک Doom  3 به Doom 4 " هم بزودی آماده میشه تا بتونید Doom  رو با بهترین گرافیک ممکن بازی کنید -

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

چند تا عکس از نسخه مدشده خودم میزارم :

 

عکس دکتر بتروگر-نسخه نهایی مد شده- Doom 3 ver 1.3.1 آخرین حد  تنظمیات-بافت های الترا HD

 

4xp4qv0lk2b257h6zxb5.jpg

 

به مرکز فرماندهی مارین ها گزارش بده سرباز !!!عکس زیر

 

jie9ygnttex72s3fngb8.jpg

 

 

 

انصافا بافت قابل رقابت با بازی 2014 نیست؟؟؟!!! سطح آمبینت خیره کننده روی موتور 10سال پیش!!! عکس زیر

 

xq1uorvdozmflcga6we.jpg

 

 

گرافیکی که به رویا میماند عکس زیر-سطح بافت ها-HDR-HD TEXTURE-DOF-BLOOMهمه در اوج

 

 

 

 

tn39e8ouqw48u1menv5f.jpg

 

 

 

افزودن افکت نویز به موتور و سینمایی کردن آن -همچینین افزدون افکت dOF بر اسلحه برای تاری و تمرکز روی اهداف جلوی دید عکس زیر

 

su2wq7nr1e7mps9avlm.jpg

 

 

 

DOOM III یا کرایسس 3 یا بایو شوک اینفینت  یا کیلزون 3 یا .....؟؟؟!!

 

gdos7i1hiddg3y2roazv.jpg

 

 

رضا قاسمی

 

اگر علاقه مندان زیاد بودند حتما راهنمایی مدیننگ را هم ارائه خواهم نمود -موفق باشید

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام

رضا جان خسته نباشی  @};-   تاپیک رو گذاشتم تو favorite مرورگر تا سر فرصت بخونمش خودم هم خاطراتی دارم با این بازی

تونستی یه مقاله در مورد تاریخچه  tomb rider هم بزن این هم از بازی های خاطره انگیز برای خیلی از بچه هاست

باشه فرصت بشه حتما

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

@};- @};- @};- @};- :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: @};- @};- @};- @};-

پسر کارهای تو حرف نداره

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

ببخشید کجا میتونم نسخه BFG رو تهیه کنم بهم نخندید من این بازی رو تا حالا نداشتم.  :(

تو شهرمون کسی نداشت

شما باید دانلود کنید سایت های داخلی دارن-هرچند نسخه Bfg زیاد خوب نبود-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

همین نسخه ایی که  خودم کار کردم-doom 3+ بسته مکمل + update 1.3.1 +مد های کاربرها خیلی بهتر از BFG هستش

لینک به دیدگاه
Share on other sites

مرسى آقا رضا خسته نباشيد

منم اين بازى رو تا حالا نداشتم بازيش چجورى هست؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

مرسى آقا رضا خسته نباشيد

منم اين بازى رو تا حالا نداشتم بازيش چجورى هست؟

از ترس نفس کشیدن یادت میره :batting eyelashes:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

مرسى آقا رضا خسته نباشيد

منم اين بازى رو تا حالا نداشتم بازيش چجورى هست؟

عطا بهترین پاسخ رو داد :clapping: الان دارم بعد از دو سال بازی میکنم البته این دفعه با نسخه جدید مد ،گرافیکش در حد بازی های امساله!بازی ده سال پیش که خیلی عجیبه!والا گیم پلی doom  رو توی تاپیک کامل کالبد شکافی کردیم شوتر اول شخص علمی تخیلی هراسناک -شدت ترس انقدر بالاست که بارها به عنوان وحشتناک ترین بازی تاریخ ازش یاد میکنن-وقتی آدم داره مراحل ازمایشگاه های آلفا رو بازی میکنه سایلنت هیل و رزیدنت اویل میشن مثل جشن کریسمس!کلا id  دو تا وحشتناک عالی زد یکی Doom III یکی Quake4 عالی بودند و شگفت انگیز -یکبار تجربه Doom III برای همیشه توی ذهن ادم میمونه و امکان نداره از یاد بره-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

چند تا عکس دیگه-شکار لحظات نادر در Doom !اینقدر گیم پلی سریعه من متوجه نمیشم کی دکمه اسکرین شات رو میزنم!

 

عکس زیر مربوط به اون مواد ترسناکه که دارن بدرون محیط  تراوش میکنن!بافت ها همه 2048 و در کمترین حالت 1024 هستند

 

9liuysdhevyrjfbg6uyn.jpg

 

 

 

سه عکس زیر تغییر جو بازی رو فقط با تغییر افکت های پست پراسیسنگ نشون میدند-کیفیت بافت ها که همش کار مدر های حرفه ایی است عالیه

g0q3msl5x5utrwizmmtq.jpg

 

 

 

 

htccxba2bssett2ta31.jpg

 

 

 

 

9pidwo1w8hkcwl4sm.jpg

 

 

 

 

 

 

 

در اینجا میشه حتی متوجه غلیط بودن خون کف زمین شد به عکس دقت کنید- این سطح کیفیت ماله اینجکت کردن HBAO بدرون موتور بازیه-

 

9nql140tpujbr1a4wvg3.jpg

 

 

 

 

 

سطح بافت ها کاملا با جزییات و خوانا

 

ll5upmm9l6bggarz6mdd.jpg

 

 

 

انیمیشن های جدید برای ریلود کردن و ایجاد افکت DOF برای سینمایی کردن صحنه

 

2yxatzebnwdisip0uxnu.jpg

 

 

 

شکار لحظها ها عکس زیر -یک عکس ترسناک که درست بالای شما به سقف چسبیده-صدابرداری در این محیط خیره کننده است

 

u2eklg4h1jh7eu5zw1h.jpg

 

 

 

 

 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود - یه بازی اول شخص ترسناک چی از این بهتر گرافیکشم هم مثل بازی های امروزی هستش

راستی آقا رضا این بازی با کنترلر Xbox One کار می کنه؟

ویه سوال دیگه : این بازی از بازی Dead Space هم ترسناکتره؟

ویرایش شده توسط alireza_6345
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

نه اصلا نسخه من یعنی doom قدیمی و بسته مکلمش که مد شدن و شما عکسهاشون رو میبنید همون بازی 10 ساله پیشه که فقط مد شده و گرافیک و صداش به روز شده و ضمنا به آخرین پچ هم اپدیت شده-Doom III اصلا کنترلر پشتیبانی نمیکرد و نمیکنه-منتها منتها نسخه BFG که عرضه شده و توضیحاش رو دادم بله با کنترلر کار میکنه که خیلی جالب نیست چون سرعت بازی خیلی بالاست و دشمنان خیلی سریعن با موس و کیبورد خیلی بهتره-منتها نسخه BGF اصلا مد نمیشه و بستزدا بخش open source  بازی رو قفل کرده که نشه مد زد بنابراین وقتی مدر ها تونستن بازی اصلی رو به بهترین شکل ممکن ده برابر افزایش گرافیک بدن چرا بریم bFG بازی کنیم ؟؟اون نسخه BFG فقط خوبه چون DOOM I II توش هستن آماده برای اجرای روی سیستم عامل های جدید وگرنه DOOM III   نسخه مد شده  خیلی سرتر از نسخه BFG هستش که فقط رزولوشن واید گرفته و بافت هاش اصلا تغییری نداشتن

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود - یه بازی اول شخص ترسناک چی از این بهتر گرافیکشم هم مثل بازی های امروزی هستش

راستی آقا رضا این بازی با کنترلر Xbox One کار می کنه؟

ویه سوال دیگه : این بازی از بازی Dead Space هم ترسناکتره؟

بله از dead spaceهم ترسناک تره-dead space  یک تر س قویی داشت ولی دو سه نه زیاد بیشتر اکشن بودند هر چند عالی بودند و گیم پلی خیلی خوبی داشتند -خود dead space هم خیلی از المان هاشو رو از Doom گرفته

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

از ترس نفس کشیدن یادت میره :batting eyelashes:

نفس که هیچی زندیگ هم یاد آدم میره!! ~x( ~x( :(

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 7 ماه بعد...
  • کاربر ویژه

آپدیت  برای  امیر

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

آپدیت  برای  امیر

 

رضا جان منو بردي 10 سال پيش ! يادش بخير از ترس مي لرزيدم ! :laughing:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

رضا جان منو بردي 10 سال پيش ! يادش بخير از ترس مي لرزيدم ! :laughing:

درود به به اقا سال نو مبارک این عیدی من بود به بچه ها امشب همه اونهایی که doom باز هستند توی خواب  میرن به پایگاه فضایی و حسابی توی خواب میترسند!!! انصافا هنوز هیچ بازی مثل Doom III من رو شوکه نکرده است

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود و سال نو شما هم مبارک ! خيلي از آيتم ها دست به دست هم ميداد که باعث مي شد اون زمان دوووم ترسناک ترين بازي بشه !  گرافيکش که اون زمان واقعا عالي بود ! سايه کاري هاي فوق العاده ! افکت ها و صدا ! گيم پلي ! و از همه مهم تر که موجب ترس و وحشت بيشتر مي شد تاريکي و غافلگيري بود ! يه صحنه هنوز يادم نميره يه در باز شد و يکي از اين جونورها از لاي پله پريد سمتم ! يا يه جايي در رو ميزدي که مرحله تموم بشه يه دقعه قيامت مي شد و کلي جک و جونور مي ريختن سرت ! من هنوز يادم نميره يه سري بچه ها مي ترسيدن و جرات بازي کردن رو نداشتن مي گفتن از سبکش خوشمون نمياد و بازي نمي کنيم !  :laughing:  :laughing:  :laughing:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دقیقا یا بهونه این بود که از سبک خوشمون نمیاد یا میگفتند سیستممون نمیکشه ! کارتهای سری FX انویدیا و بعد جیفورس سری 6 بود آی آی چه دورانی بود طلایی -عمرا شوتر بیاد رقیب دوم باشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دمت گرم رضا جون امسال ترکوندی! سال نکو از بهارش پیداس!

از قدیم گفتن عید بی افته شنبه و توافقنامه بی افته 13 بدر سال خوبیه =)) =)) =))

اما مارو بریدی به دوران نوجوانی عجب گرافیک داشت یادم ما تو کف بازی Mafia بودیم که زمان خودش انقلابی بود و بعد Doom 3 اومد....

راستی کسی از بچه ها بازی Enter The Matrix یعنی نسخه اولش داره برامون بزاره دانلودش کنیم؟

رضا جون اگه تونستی ی نقد از مافیا بکن چون خبرهای  از نسخه 3 داره میشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دقیقا یا بهونه این بود که از سبک خوشمون نمیاد یا میگفتند سیستممون نمیکشه ! کارتهای سری FX انویدیا و بعد جیفورس سری 6 بود آی آی چه دورانی بود طلایی -عمرا شوتر بیاد رقیب دوم باشه

خدا وکیلی حاضرم دوباره برم اون دوران حالا هیچ چیزش لذت نداره یادم تازه شرکت XFX اومده بود بازار، و کارت سری nVIDIA Geforce XFX 6800 GT حدود 80 تومن بود اخ اخ بودجمون نرسید بگیرمش!!!!!!!!!

فقط بگیم یادش بخیر

post-17517-0-30468500-1428295497_thumb.jpg

post-17517-0-87747500-1428295512_thumb.jpg

post-17517-0-47556700-1428295524_thumb.jpg

post-17517-0-52439400-1428295531_thumb.png

post-17517-0-15163200-1428295537_thumb.jpg

post-17517-0-42430700-1428295544_thumb.jpg

post-17517-0-14188600-1428295552_thumb.jpg

post-17517-0-59525800-1428295562_thumb.jpg

post-17517-0-37430000-1428295573_thumb.jpg

ویرایش شده توسط Abolfazl-like
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دقیقا یا بهونه این بود که از سبک خوشمون نمیاد یا میگفتند سیستممون نمیکشه ! کارتهای سری FX انویدیا و بعد جیفورس سری 6 بود آی آی چه دورانی بود طلایی -عمرا شوتر بیاد رقیب دوم باشه

 

من اون موقع با X1300 Radeon 256M پلي مي کردم ! براي خودش گولاخي بود فکر کنم نزديک 100 تومان خريدمش که حاصل کار سه ماه تابستون بود ... چقدر همه چيز لذت داشت اون موقع! شايد خيلي شوتر هاي قشنگي اومده باشن ولي هيچ کدوم لذت اون بازيها و دوران رو ندارن ديگه ! نميدونم چرا ؟؟؟

 

خدا وکیلی حاضرم دوباره برم اون دوران حالا هیچ چیزش لذت نداره یادم تازه شرکت XFX اومده بود بازار، و کارت سری nVIDIA Geforce XFX 6800 GT حدود 80 تومن بود اخ اخ بودجمون نرسید بگیرمش!!!!!!!!!

فقط بگیم یادش بخیر

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...