رفتن به مطلب

انویدیا: پیش به سوی GPU های 16 نانومتری


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

lnqcnsjiurs92zpb28n9.jpg

 

کمپانی صنایع نیمه هادی تایوان، TSMC آمادگی کامل خود را برای  تولید انبوه تراشه های مبتنی بر فناوری ساخت 16 نانومتری اعلام داشته و انویدیا هم در صدر لیست مشتریان این فناوری قرار دارد.این خبر از چندین جهت قابل توجه است،نخست اینکه از فناوری ساخت 20 نانومتری صرف نظر شده و مستقیما به سراغ فناوری 16 نانومتری رفته اند.

 

کمپانی TSMC تایید کرده که انویدیا از این فناوری در محصولات پیش روی خود استفاده خواهد کرد و پیشتر گفته بود که پروسه FinFET های 16 نانومتری آزمون های کیفی را با موفقیت طی کرده و حدود 60 مشتری مختلف در لیست زمانبندی آن تا پایان سال 2015 است.

 

انتظار می رود که TSMC در اوایل ماه نخست سال میلادی پیش رو به تولید انبوه این محصولات بپردازد.طبق گزارش های وب سایت Digitimes کمپانی های Avago Technologies, Freescale, LG Electronics, MediaTek, Nvidia, Renesas Electronics و Xilin  از مشتریان اولیه فناوری ساخت 16 نانومتری هستند.

بسیاری به این نکته اشاره کرده اند که AMD  (هنوز) در لیست مشتریان این فناوری دیده نمی شود،اما از آنجا که 60 مشتری در لیست هستند مسئله خاصی به نظر نمی رسد.در هر حال پس از 16 نانومتر نوبت به فناوری 10 نانومتری می رسد اما با توجه به تعداد میلیاردی ترانزیستورهای به کار رفته در محصولات کنونی و پیچیدگی  ها آن،پیش بینی می شود که پردازنده های گرافیکی مبتنی بر FinFET  های 16 نانومتری فصل سوم سال 2015 میلادی عرضه شوند. در نظر داشته باشید که پردازنده های گرافیکی امروزی هرچقدر هم که قدرتمند باشند از فناوری ساخت 28 نانومتری برخوردارند و از این جهت گام پیشرو بسیار شگرف خواهد بود.

 

منبع خبر: guru3d

برگردان فارسی: خبات کریمی

ویرایش شده توسط خبات کریمی
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

ممنون خبات جان مثل همیشه سریع خبر رسانی کردید  @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

متشکر بابت خبر...

ولی یک خبر بد میتونه این باشه که انویدیا قصد رقابت در چیپ های 20 نانومتری رو نداره و مستقیم به سمت 16NM میره، که با توجه به اینکه 16NM دارای قیمت خیلی بالایی هستش، باید منتظر گرافیکهای گرون قیمتی در سال آینده باشیم...

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

ممنون خبات جان مثل همیشه سریع خبر رسانی کردید  @};-

 

درود بر استاد بهمن عزیز و تشکر بابت ابراز لطفتون64213_persiana_mer30.gif

خیلی خوشحالم که شما بزرگوار در تاپیک های بنده مشارکت می کنید.

مرسی داداش واقعا خبرای خیلی داغی داری :D

سلام بر شما دوست عزیزم،احترام بنده رو پذیرا باشید

 

تا دقایقی دیگر منتظر خبر amd و 20 نانومتر باشید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

مٽل همىشه عالى

اما اگر انوىدىا مستقىم به سراغ ۱۶ نانومتر بره ىک شکاف بىن کارت گرافىک هاى الان و نسل بعد چه از نظر قدرت چه از نظر قىمت مىفته . احتمالا ۸ کا خىلى زودتر از اونى که تصور مىشد از راه مىرسه . دى دى ار ۴ سرعت بالا و سى پى ىو هاى بردول و داىرکس ۱۲ و حالا هم جهش کارتهاى گرافىک مىتونه دنىاى پى سى گىم رو به طور کامل متحول کنه . بىچاره کنسول بازها !!!!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...