رفتن به مطلب

بررسی نمایشگاه الکامپ 93


AmirMahmood
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

این مطلب مربوط به دیجی کالا اگر بتونم واسه دیگر سایت و مجموعه های معتبر دیگر رو گیر بیاریم در پست های بعدی میزارم

دوستان هم لطف کنند نظرشون رو در رابطه با این نمایشگاه-فروشگاه الکامپ 93 اعلام کنند

---------------------------

در ابتدا و قبل از شروع هر چیز، سری به واژه نامه آنلاین دهخدا می زنیم و مدخل "نمایشگاه" را جستجو می کنیم (معمولا این کار را نمی کنیم، اما باور کنید چون به علامت سوال رسیدیم این کار را انجام دادیم). در تعریفی که لغت نامه دهخدا از واژه نمایشگاه ارائه می کند این چنین نوشته شده است:
 (اِ مرکب ) تآتر. (یادداشت مولف ). رجوع به تماشاخانه شود || معرض . عرضه گاه . (یادداشت مولف ). محل نمایش دادن . جای جلوه دادن || محلی که متاعهای بازرگانی ، محصولات کشاورزی و مصنوعات کارخانه ها یا آثار باستانی را به معرض نمایش گذارند.
پس زمانی که صحبت از "نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک" در بیستمین دوره اش به میان بیاید، انتظار دیدن نمایشگاهی به بلوغ رسیده را داریم که محلی باشد تا شرکت های فعال بازار آی تی، جدیدترین محصولات تولید/ وارد شده را به نمایش بگذارند. از فناوری های جدید بگویند و در دریای علاقه قشر جوان، موج ایجاد کنند. این تعریفی است که می توان از یک نمایشگاه موفق ارائه کرد و در صورت تحقق موارد یاد شده، می توان ادعا کرد این نمایشگاه به اهداف خود دست پیدا کرده است.

 

1.jpg
 

حال اما بیایید حصاری دور خود بکشیم و بالارفتن سطح آگاهی و انتظار مخاطب از چنین مجموعه ای را نادیده بگیریم و بگوییم الکامپ رویدادی محلی یا حداکثر منطقه ای است و ظاهر و باطن، همین است که هست. اما متاسفانه نمی توان چنین تصوری کرد، زیرا الکامپ، پیشوند بین المللی را نیز یدک می کشد. مطمئنا کسی که پای خواندن این مطلب نشسته، اهل مطالعه و جستجو است و به یقین، نمایشگاه های مطرح و بین المللی نظیر CES امریکایی، Computex تایوان و حتی Gitex دبی را می شناسد.
 بیایید به عنوان مثال روی CES تمرکز کنیم. سال های سال است که موسسه CEA (Consumer Electronics Associaion) متولی برگزاری این نمایشگاه است. CEA مسئولیت اجرای نمایشگاه CES را به قدری دقیق انجام می دهد که به عنوان مثال باید گفت برنامه اجرا و سیاست گذاری های نمایشگاه تا سال 2020 از هم اکنون تدوین شده است. بلافاصله پس از اتمام هر دوره از برگزاری CES، مسئولان برگزاری، برنامه عملی دوره بعد را وارد فاز اجرا می کنند. CEA در هر دوره از نمایشگاه CES با برگزاری نشست های تخصصی و دعوت از سخنرانان و مدیران عامل شرکت هایی که بازار را در دست دارند سعی کرده به گونه ای خاص آتش این رویداد را گرم نگه دارد و بر جذابیت آن بیفزاید. طوری که عده ای از علاقمندان تکنولوژی، بیشتر از آنکه در تب وتاب تعطیلات سال نوی میلادی باشند، از چندین ماه قبل برنامه ژانویه خود را برای شرکت در CES تنظیم می کنند. CES بیشتر از آنکه صرفا مکانی برای نمایش آخرین تکنولوژی های روز باشد و تنها مردم عادی را جذب خود کند، محل تلاقی صنعت و بازار مصرفی است. محلی که تولید کننده ها وارد مذاکرات تجاری با خرده فروش ها و ارگان ها می شوند و این خود بر اهمیت تجاری CES می افزاید و باعث رغبت و علاقه تولید کننده و صاحب صنعت به شرکت در CES می شود. همه اینها در حالی اتفاق می افتند که CES نمایشگاهی مردمی است و به شرکت کننده مستقل و مردم عادی نیز بها می دهد.

2.jpg
 

بعد از پر حرفی درباره CES بیایید برگردیم روی موضوع الکامپ خودمان. مستقیم می رویم سراغ اصل مطلب؛ الکامپ ما به عنوان نمایشگاه عرضه محصولات و فناوری های دیجیتال روز، در عمل از هدف اصلی اش، تاکید میکنم "نمایش" محصولات و فناوری ها دور شده و به بازار سالانه ای تبدیل شده که در آن کمتر به معرفی و بیشتر به فروش پرداخته می شود. در عمل، نمایشگاه الکامپ رنگ و بوی فروشگاه الکامپ را به خود گرفته است.

 

8.jpg
 

با گشتی ساده در سالن های برگزاری الکامپ و محوطه آن، با خیل عظیمی از فروشندگانی مواجه می شوید که محصولی برای "فروش" دارند و با هر ترفندی، جیب مخاطبی را نشانه گرفته اند که برای بازدید به "نمایشگاه الکامپ" آمده، نه خرید. الکامپ امسال شامل بسته های نرم افزاری با صدها عنوان از نسخه های دانلود و کرک شده جدیدی است که داغ داغ از بازارهای رسمی، به بازار غیر رسمی راه پیدا می کنند و هیچ گونه نشانی از رعایت حقوق مولف در آن ها به چشم نمی خورد. فروشنده ای به چشم می خورد که تمامی آثار وبسایت Graphic River را روی چند دیسک DVD کپی کرده و با تبلیغات آنچنانی می فروشد.

 

11.jpg
 

فردی از طرف یکی از شرکت های خدمات تجارت الکترونیک در محوطه نمایشگاه ایستاده و کوپن های شارژ رایگان سیمکارت اعتباری به بازدیدکنندگان می دهد و اصرار می کند تا در همان محل و جلوی چشمش، خط خود را شارژ کنید. شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و ISP های حاضر در نمایشگاه برای سرویس هایشان تخفیف های چند ده درصدی در نظر گرفته اند. یکی از همین شرکت ها در مقابل غرفه ای که در محوطه باز نمایشگاه دارد، استیجی (صحنه نمایش) مهیا کرده با استفاده از قدرت بیان یکی از مجریان صدا و سیما، جمعیت زیادی را به غرفه خود کشانده و به شرکت کنندگان در مسابقه ای که نمی فهمیم چیست جایزه می دهد. همینطور در مقابل غرفه بسیاری از شرکت ها و سازمان های حاضر در نمایشگاه، صندوق های شیشه ای برای شرکت در قرعه کشی های آنچنانی با جوایز آنچنانی تر در نظر گرفته شده و استقبال خوبی هم از آن ها می شود.

 

 3.jpg
 

جالب تر از همه، حضور شرکت هایی است که تولید کننده هستند و اتفاقا تولیدات خوبی هم دارند، اما محصول تولیدی شان تناسبی با حیطه کاری نمایشگاه الکامپ ندارد. شرکتی باتری خودرو به نمایشگاه آورده و دیگری آخرین کتاب های چاپ شده انتشارات اش را در فضای رقابتی الکامپ عرضه می کند. با دیدن این صحنه ها ناخودآگاه این سوال در ذهن بازدید کننده نقش می بندد که آیا نظارتی بر ثبت نام و اختصاص غرفه ها به شرکت کنندگان صورت گرفته یا خیر. آیا اگر شرکت "چرم مشهد" هم قصد حضور در الکامپ را داشت ممانعتی به عمل نمی آمد؟
فضای یکی از سالن ها به طرز مشکوک و سوال برانگیزی به یکی از اپراتورهای تلفن همراه اختصاص یافته و تعداد زیادی از اعضای خانم این شرکت با گردن آویز و شال هایی با رنگی خاص، در پشت پیشخوان های بی شمار غرفه های خالی از بازدید کننده ایستاده اند. عملا هیچ اطلاعات خاصی رد و بدل نمی شود  و هیچ اتفاق خاصی در این سالن نمی افتد به جز حضور به هم رساندن فیزیکی همه جانبه در بزرگ ترین نمایشگاه آی تی ایران.
اما در این میان هستند تولید کنندگانی که حداقل مطابق استاندارد های سابق داخلی رفتار کرده و در غرفه هایشان به معرفی بهترین و جدیدترین محصولات شرکت شان می پردازند. غرفه هایی از قبیل مادیران، شرکت پانا و تسکو و چند شرکت دیگر را می توان در این دسته جای داد.

 

6.jpg
14.jpg
 

اما در اخبار مربوط به نمایشگاه آمده بود که امسال نمایندگانی از طرف نمایشگاه Gitex دبی و Cebit آلمان نیز در نمایشگاه حاضر می شوند. با کمی تحقیق در این باره به غرفه شرکت "همایش گستران ایماژ" رسیدیم که بعدا متوجه شدیم مجری برگزاری الکامپ امسال نیز همین شرکت است. شرکت همایش گستران ایماژ در غرفه خود که به رنگ نارنجی تزئین شده بود و لوگوی Gitex هم در جای جای آن به چشم می خورد، برای شرکت در نمایشگاه امسال جیتکس پیش ثبت نام می کرد (البته خانم مسئول غرفه به طرز عجیبی سعی داشت اسم این نمایشگاه را جایتکس تلفظ کند).

 

5.jpg
 

در محوطه باز که قدم می زدیم، گهگاه با صف های طولانی روبرو شدیم که هر کدام دلیل خاصی داشتند. یکی نوشیدنی گرم رایگان بود و آن یکی غرفه رایتل که با ارائه کوپن تخفیف 50 درصدی خرید سیم کارتهایش، عده زیادی را جذب کرده بود. در کنار همه اینها، بازار شرکت های ارائه کننده خدمات مبتنی بر USSD (ارسال پیام از طریق کد دستوری) داغ بود و هر کدام از این شرکت ها درصدد بودند با ارائه جایزه های وسوسه برانگیز، مشتری را به سوی کد خاص خود جذب کنند. اما شعارهای به کار رفته در تبلیغات این شرکت ها اندکی امید و طراوت به جان الکامپ تزریق می کرد. یکی می گفت"آپ کن" (آسان پرداخت کن) و دیگری شعار "بزن شارژ شی" را برای خود انتخاب کرده بود.

 

12.jpg
 

فضای الکامپ امسال در مجموع با سال پیش و سال های قبل تر از آن تفاوت داشت و برای این نمایشگاه، نوعی برگشت به عقب به حساب می آمد. نمایشگاهی که سال های قبل لااقل آنقدر موضوع برای دنبال کردن داشت که برای بازدید کاملش می بایست دو یا سه روز زمان صرف می کرد، اکنون به جایی رسیده که می توان سر تا تهش را در عرض دو الی سه ساعت گشت و در نهایت با حسی نوستالژیک از سال های نه چندان دور گذشته، مسیر بازگشت را در پیش گرفت.

 

13.jpg
 

بیایید با خود بنشینیم و برای یک دفعه تصمیم جدی بگیریم؛ می خواهیم چنین نمایشگاهی داشته باشیم یا خیر؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت است پس می باید برای اجرای درست آن و برگرداندن شادابی و طراوت سابق به فضای الکامپ تدبیری اساسی اندیشید، موسسه ای را مسئول برگزاری نمایشگاه کرد و به دنبال آشتی دادن شرکت های ایرانی با این رویداد بود. مکانی که می تواند به نوبه خود سهم قابل توجهی در بازار آی تی ایران و گردش سالم سرمایه ایفا کند. اما اگر پاسخ مسئولان به این پرسش منفی است ابتدا می بایست چرایی این پاسخ را جویا شد و در ادامه یادآوری کرد در وضع کنونی کشور، نه صرف چنین هزینه ای توجیه اقتصادی دارد و نه ترافیک ایجاد شده و زمان بیهوده صرف شده و امیدهای ناامید شده بازدیدکنندگان دستاورد مهمی محسوب می شود.

منبع = DIGIKala

ویرایش شده توسط AmirMahmood
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام به دوستان عزیز و استارتر محترم.

والا من اینقدر دلم از این نمایشگاه امسال پره که یک راست فقط اومدم درد دلم رو بگم برم :-(

اولا که نمایشگاه نه ، فروشگاه به هیچ عنوان قابل مقایسه با سال های گزشتش نبود ، با سال هایی که غرفه سونی بیشتر از 100متر طول و عرضش بود ، یا غرفه های نمایندگی های بزرگ مثل آواژنگ و امثالشان ، اصلا هیچ چیز نبود نبود نبود ، فقط توی غرفه ها یه چند تا کاتولوک به همراه یه مانکن گزاشته بودن که اونم فقط برای قشنگی بود ، فکر نکنم توی کل سالوناش به اندازه 20درصد فروشگاه لیون هم سخت افزار داشته بودن ، از همه مدرن ترشون که ادعا میکرد نمایندگی جدید شرکت های رایزر ، لاجی ، ماکرو هستش شرکت جدیدی بود به اسم پانا که عکسش هم بالا هست ، حالا جالب میدونین کجاست ، رفتم جلو میبینم یدونه z906 لاجی رو گزاشتن اونجا از اونجایی که خودم خبر داشتم که ساب z5500از906 پنج وات قویتر هست برای امتحان از یارو میپرسم این قویتره یا اون ، میگه معلومه که این ، پنج هزار و پونصد که اصلا قابل مقایسه نیست ، منو میگی میخواستم......... :-)

خلاصه سرتون رو در نیارم ، من نزدیک به 6ساله که هر سال به این نمایشگاه(فروشگاه) میرم ، و هر سال هم داره پس رفت میکنه.

امیدوارم منظورم رو درست رسونده باشم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

سال به سال داره کیقیت کمتر میشه عوض اینکه بهتر بشه

من امسال حتی فکر رفتن به این مکان به استلاح نمایشگاه رو حتی نکردم.

مگه وقتم رو از سر راه اوردم برم جایی که هیچی به هم اضافه نمیکنه و فقط یه سری شرکت اینترنتی اومدن برای تبلیغ کلاه برادریشون از مردم.

یا برم یه سری نرم افزار که تمامن کرک شده هست و به اسم شرکت خودشون میفروشن رو ببینم.

از سال دیگه فکر کنم کلا isp ها باشن و dvd فروش ها.

اما جالب اینجا هست با این که کیفیت پایین اومد همچنان ملت همیشه هستن البته نه برای نمایشگاه برای دوره هم بودن و اینکه یه جا جدید هست برای وقت تلف کردن.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

تا جایی که من میدونم تقریبا" 90 درصد کمپانی های سخت افزاری از قبل انصراف داده بودن به علت هماهنگیه ضعیف تیم برگزاری.... به نظر میاد مسئولین امسال حتی یک پنجم پارسال هم وقت و هزینه صرف هماهنگی و همکاری با کمپانی ها نکردن

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

خب دوستان یه اپ بدیم بیاد بالا ، حیفه که در رابطه با این نمایشگاه - فروشگاه نظرات دوستان رو ندونیم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...