رفتن به مطلب

DirectX 12 و برتریهای آن


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

سلام دوستان...

چند وقتی هستش که میخوام این تاپیک رو بزنم، ولی خوب فرصت نمیکردم و کمی هم تا اومدن رسمی DirectX 12 بهمراه ویندوز 10 میخواسنم صبر کنم، ولی اونقدر این اخبار داغ و هیجان انگیز میتونه باشه که بیشتر از این نتونستم صبر کنم...

خوب خیلی حرف زیاده، نمیدونم از کجا شروع کنم...

این کار رضا خان هستش ^_^ (نمیدونم تا حالا تاپیکش رو زده یا خیر)

اول برمیگردیم به بحث اینکه DirectX چی هست و چه کاربردی داره؟؟

post-10788-0-75889300-1434098047_thumb.jpg

خیلی خلاصه و به زبان ساده میگم واستون که DX یک سری رابطهای نرم افزاری هستن که به سیستم عامل شما(ویندوز) اجازه میده از سخت افزار گرافیک و صدای شما به بهترین نحو استفاده کنه، خوب لازم نیست که بگم DX متعلق به مایکروسافت هستش...

خوب این API ها (Application Programming Interfaces) نسخه های مختلفی داشتن از ابتدا که DX ورژن 2 که برای ویندوز 95 بود تا ورژن 5.2 که برای ویندوز 98 و همینطور که بریم جلو ویندوز XP با DX 9 و ویندوز ویستا با ورژن 10 و ویندوز 7 با DX ورژن 11 و ویندوز 8.1 با DX ورژن 11.2 که همه این نسخه ها رو میتونید با شکل تکامل ویندوز در ذهن مجسم کنید...

راستش نمیخوام در مورد DX های ورژن ها پایینتر صحبت کنم ولی خالی از لطف نیست که بگیم که تفاوتهای نسخه های مختلف به برتریهای گرافیکی در بازیهای مختلف در سالهای گذشته منتهی شده...

حال برسیم به DX 12 :

post-10788-0-59190100-1434098182_thumb.jpg

خوب در ابتدا بگیم که DX 12 رو باید مدیون AMD و منتل باشیم که پایه گذار و طراح اصلی DX 12 هستش...

بعداز اینکه AMD طراحی کنسولهای جدید رو بدست گرفت، برای افزایش عملکرد اونها، تصمیم به طراحی منتل گرفت که بعداز عملکرد فوق العاده منتل، مایکروسافت هم تصمیم گرفت از این برتری استفاده کنه و اولین بار این اسکرینها DX 12 رو به نمایش گذاشت:

post-10788-0-08932000-1434098716_thumb.png

post-10788-0-95325700-1434098738_thumb.png

خوب لود CPU کاملا مشخص هستش که چقدر پایینتر اومده...

اولین بحث DX 12 هم پایین اوردن لود CPU و Scale روی CPU های چند هسته ای بود که باعث افزایش عملکرد سخت افزار فعلی شما میشد...

امکانات بعدی DX 12 توسط شرکتهای AMD و Nvidia معرفی شد...

AMD

post-10788-0-25385400-1434099202_thumb.jpg

خوب AMD اعلام کرد که DX 12 تونسته کار گرافیکی رو روی APU (چه اینتل و چه AMD) و کارت گرافیک به شیوه بسیار کاملی تقسیم کنه به شکلی که DX 11 قادر به انجامش نبود...

post-10788-0-06968100-1434099667_thumb.jpg

فایده بعدی میزان عملکرد در استفاده از SLI و CF هستش(البته AMD اسمی از SLI نمیاره، ولی میشه فهمید که برای SLI هم هستش این وضعیت)

دوستانی که قبلا SLI یا CF زو انجام دادن از میزان افزایش عملکرد این کارتها خبر دارن که ممکن هستش بین 0 تا حتی 98 درصد افزایش عملکرد در هنگامش وجود داشته باشه که اکثرا میانگین 50 تا 60 درصد هستش با توجه به بازی مورد نظر و پشتیبانی اوون از این تکنولوژی که AMD قول داده DX 12 افزایش کارکرد رو به شکل بهینه و بی نقصی انجام بده...

post-10788-0-33191500-1434099958_thumb.jpg

همچنین AMD اعلام کرده که در هنگام SLI و CF رمهای گرافیک که در گذشته با هم به اشتراک گذاشته میشدن در DX 12 به زبان ساده با هم جمع بشن، مثلا دو کارت گرافیک 290 رو اگه CF کنید شما دارای یک گرافیک با رم 8 گیگ خواهید بود...

post-10788-0-08001400-1434100102_thumb.jpg

NVIDIA

post-10788-0-45758800-1434100615_thumb.png

خوب انویدیا بیشتر روی Gameworks و تفاوتهای Phyzx توضیح داده که میتونید تو این ویدیو همش رو ببینید، اینجاهارو رضا خان باید بگه که تخصصش رو داره... :D

https://youtu.be/SN2ayVd9-3E

 

تفاوتها بصورت خلاصه سایه های واقعی تر:

post-10788-0-01830500-1434100886_thumb.jpgpost-10788-0-23402500-1434100904_thumb.jpg

باز هم دود:

post-10788-0-60433900-1434101229_thumb.jpg

post-10788-0-05854600-1434100961_thumb.jpg

نور پردازی روی دود رو دقت کنید:

post-10788-0-60516900-1434101017_thumb.jpg

بدون نورپردازی:

post-10788-0-75819700-1434101047_thumb.jpg

به انعکاس نور دقت کنید:

post-10788-0-42927200-1434101190_thumb.jpg

 

در انتها DX12 بهماره ویندوز 10 در انتهای جولای ارائه میشه...

post-10788-0-13045000-1434101639_thumb.png

این هم دموی معرفی DX12 با بنچمارک Firestrike:

https://www.youtube.com/watch?v=A8WJ4A6amSE

این هم تست FireStrike با DX12 که با سخت افزار زیر گرفته شده:

https://www.youtube.com/watch?v=CJ1YwfdHCoA

Operating System: Windows 10 Insider Preview build 10071
Processor: Intel i5 3570k at 4.1GHz
Memory: 16GB DDR3 12800
Storage: RAID 0 using Microsoft Storage Spaces
Video Card: Nvidia GTX 780Ti Overclocked

این هم تستی که خودم با سیستم اولم گرفتم:

post-10788-0-95630900-1434267955_thumb.jpgpost-10788-0-00531200-1434267976_thumb.jpg

و البته کارتهای انویدیا:

post-10788-0-88097200-1434268016_thumb.pngpost-10788-0-68405200-1434268034_thumb.png

برای مشاهده اختلاف این ویندوز در API جدید میتونید این ویدیو رو نگاه کنید:

https://www.youtube.com/watch?v=XzFe5OOHZko

تنها چیزی که میتونم بگم این هستش که 35 تا 40 درصد افزایش پرفورمنس فقط برای دو ویندوز متفاوت...

فقط مطمئن نیستم که آیا Project Cars از DX 12 پشتیبانی میکنه یا خیر که اگه پشتیبانی نکنه و همچین افزایش فریمی ببینیم، واقعا مثل یه معجزه میمونه...

این هم تفاوت DX11 و DX 12 در ویدیویی که انویدیا بیرون داده(Cryengine):

https://youtu.be/oMf3WCkWaEA

ویرایش شده توسط tabitha
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

ویدیو ها برای خود من به راحتی بدون شیلتر شکن اجرا میشن، ولی وقتی تو فروم لینک میدم اینجوری میشه...

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خوب در ابتدا بگیم که DX 12 رو باید مدیون AMD و منتل باشیم که پایه گذار و طراح اصلی DX 12 هستش...

بعداز اینکه AMD طراحی کنسولهای جدید رو بدست گرفت، برای افزایش عملکرد اونها، تصمیم به طراحی منتل گرفت

 

اون زمان که NVIDIA و INTEL داشتن سر API جدید مایکروسافت مشورت و تبادل نظر میکردن AMD اصلا حتی فکر منتل به سرش نزده بود

 

جهت اطلاع

 

کنسول سونی از API احتصاصی انحصاری خودش استفاده میکنه . همچنین کنسول مایکروسافت هم از API DX برای کنسولش استفاده میکنه

 

بنابراین عملا MANTLE هیچ استفاده ایی در کنسولها نداره و صرفا برای سر پوش گزاشتن ضعف معماری AMD و وابسته بودن بیش از حد به CPU توسط AMD طراحی شده . هیچ ربطی به کنسول ها نداره

 

موفق باشی

ویرایش شده توسط VFSDF
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

AMD اعلام کرده که بازیهای Deus Ex: Mankind Divided و Ashes Of the Singularity با DX 12 خواهند اومد...

لیست کاملی از بازیها با DX12 نیست ولی Witcher و Batman هم از DX 12 پشتیبانی خواهند کرد...

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

حالا من هی میگم بابا 4690k , 4790k که هیچ من به همین 2500k خودمم اعتقاد دارم زیادیه در اینده باز گوش نمی کنند... :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ظاهرا دایرکتس 12 کاری که کرده میشه گفت میزان پردازشی که باید انجام بشه رو کمتر کرده.یعنی مثلا اگه قبلا برای به دست اوردن فلان چیز باید چند مرحله رو رد میکرد.ولی الان اون نتایج از قبل محاسبه شدن و در اختیار گرافیک قرار میگیرن و محاسبه کوتاه تر شده.البته این برداشت منه!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

یعنی 1 ماه دیگه میاد؟! :-?

راستی دوستان با اومدن دایرکس 12 مشکل sli حل میشه؟

منظورم اینکه من الان یک 4690k دارم اگه دو عدد 970 رو sli کنم مشکلی پیش نمیاد؟ یعنی گلوگاه نمیشه اونوقت؟

ویرایش شده توسط omide1648
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

یعنی 1 ماه دیگه میاد؟! :-?

راستی دوستان با اومدن دایرکس 12 مشکل sli حل میشه؟

منظورم اینکه من الان یک 4690k دارم اگه دو عدد 970 رو sli کنم مشکلی پیش نمیاد؟ یعنی گلوگاه نمیشه اونوقت؟

بله عزیز، مهمترین دستاورد DX12 پایینتر اوردن لود CPU هستش که اجازه بالاتر رفتن فریم رو میده...

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان الان ویندوز 10 آخرین آپدیت موجود ..دایرکس 12 روش فعاله؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

یه سوال di12 تو ی بحث رندرینگم تاثیر میزاره من کارم اکثرا با 3damx و vray  و انیمیشن هستش میخوام بدونم دایرکت ایکس 12 میتونه توی رندرم تاثیر بهتری بزاره من سی پی یو ورمم و کلا سیستم به جز گرافیک خوبه میخوام بدونم اگه تاثیر میزاره یدونه 980 یا 970 بگیرم 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
 

دوستان الان ویندوز 10 آخرین آپدیت موجود ..دایرکس 12 روش فعاله؟

 

بله عزیز، ولی فقط انویدیا درایور رسمی برای ویندوز 10 داده، البته احتمالا بعداز اومدن کارتهای جدید AMD هم درایور رسمی بده واسه ویندوز 10...

 

یه سوال di12 تو ی بحث رندرینگم تاثیر میزاره من کارم اکثرا با 3damx و vray  و انیمیشن هستش میخوام بدونم دایرکت ایکس 12 میتونه توی رندرم تاثیر بهتری بزاره من سی پی یو ورمم و کلا سیستم به جز گرافیک خوبه میخوام بدونم اگه تاثیر میزاره یدونه 980 یا 970 بگیرم 

والله چی بگم، شما برنامه ای که استفاده میکنید(3DMax و Vray) از چه ویندوزی استفاده میکنن؟؟

آیا ورژن ساپورت DX 12 هم واسشون اومده یا خواهد اومد؟؟؟

البته الان بنده نمیتونم جواب بدم تا وقتی که همه این موارد اومده باشن...

ویرایش شده توسط tabitha
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

خوب دیدم که بعضی از دوستان شاید مطلب براشون قابل لمس نبود، تصمیم گرفتم که با اعداد بیام و تفاوتهارو بیان کنم...

میخوام از بهتر شدن پرفورمنس بر روی سخت افزاری که شما دارید بگم واستون که اگه تو فکر آپگرید کردن سخت افزارتون هستید(CPU)، بهتر هستش که این قسمت رو مطالعه کنید:

post-10788-0-42608800-1434273843_thumb.jpg

post-10788-0-81497900-1434273853_thumb.jpgpost-10788-0-59855200-1434273859_thumb.jpgpost-10788-0-60727000-1434273866_thumb.jpgpost-10788-0-09345800-1434273873_thumb.jpg

بهبود عملکرد رو توجه کنید در CPU ها...

post-10788-0-94058700-1434274009_thumb.pngpost-10788-0-40339500-1434274025_thumb.pngpost-10788-0-91914300-1434274032_thumb.png

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ممنون ولی این فقط مخصوص کارتای می شود که دایرکت ایکس ۱۲ رو پشتیبانی می کنند و فقط ویندوز ۱۰ ؟

ویرایش شده توسط shahinsafa23
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

ممنون ولی این فقط مخصوص کارتای می شود که دایرکت ایکس ۱۲ رو پشتیبانی می کنند و فقط ویندوز ۱۰ ؟

بله عزیز...

در مورد اینکه چه کارتهایی این تکنولوژی رو پشتیبانی خواهند کرد، باید گفت که تقریبا تمام کارتهای گرافیکی که DX11 رو پشتیبانی میکنن از DX12 هم پشتیبانی خواهند کرد، فقط مونده که دو شرکت بزرگ کارت گرافیک اجازه استفاده از این تکنولوژی رو در درایورهاشون به مشتری هاشون بدن(درایور ویندوز 10 رو برای کارتهای گرافیکیشون ارائه بدن) که به چقدر حریص بودن این دو شرکت بستگی داره که آیا کارتهای قدیمیشون رو از رده خارج میکنن یا خیر که مشتری هاشون رو مجبور کنن کارت جدید بخرن یا خیر...

البته انویدیا اعلام کرده که سری 900 از DX12.1 پشتیبانی میکنند...

ویرایش شده توسط tabitha
لینک به دیدگاه
Share on other sites

الان جایگاه منتل کجاست؟

 

به گفته شرکت سازنده میخواست با دایرکس12 رقابت کنه

ویرایش شده توسط Vikings
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

الان جایگاه منتل کجاست؟

 

به گفته شرکت سازنده میخواست با دایرکس12 رقابت کنه

خیز عزیز، زمانی که منتل اومد، اصلا حتی بحثی از وجود DX12 هم نبود...

منتل برای بهبود عملکرد کنسولها و سادگی پورت کردن بازیهای کنسول بر روی PC ارائه شد(کنسولها هم یک APU ساده هستن) و بعد از حضور DX12 به Steam فروخته شد(به احتمال زیاد برای Steam Machine) البته ورژن 1 منتل...(ظاهرا AMD پروژه رو نا تمام رها نکرده و به دنبال نسخه بعدیش هستش)

ویرایش شده توسط tabitha
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دوستانی که واسشون مهم هستش بدونن که چه گرافیکهایی تا چه حد از DX12 پشتیبانی میکنن میتونن به این جدول ها توجه کنن:

post-10788-0-97278200-1434816321_thumb.jpg

و اینکه کدوم دسته از گرافیکها از این تکنولوژی پشتیبانی میشن بصورت رسمی:

post-10788-0-89377100-1434816412_thumb.jpgpost-10788-0-54579500-1434816418_thumb.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...