رفتن به مطلب

مقاله: چه فرق هایی بین چیپست Z97 و Z170 وجود دارد؟


Recommended Posts

il1z26wq0d0jfc7ol4ly.jpg

 

 

حدود سه هفته از معرفی و عرضه ی پردازنده های سری Skylake-S گذشته. دو پردازنده Core i7 6700K و Core i5 6600K اولین اعضای این سری هستند. همزمان با معرفی این پردازنده ها، مادربردهای چیپست Z170 نیز معرفی شدند. از طرفی، بسیاری از کاربران PC به تازگی اقدام به خرید سیستم های گیمینگ و اورکلاکینگ چیپست Z97 یا در کل سیستم هایی با پردازنده های سری Haswell کرده اند. حالا تکلیف این کاربران چیست؟ آیا پول خود را دور ریخته اند؟ آیا ارزش دارد تا سیستم فعلی خود را بفروشند و به چیپست Z170 مهاجرت کنند؟ یا در کل "چه فرق هایی بین چیپست Z170 با Z97 وجود دارد؟" خوب، ما در این مقاله به سوال این گونه کاربرها، با دادن اطلاعات مفیدی در مورد چیپست Z170 و مقایسه آن با چیپست Z97، پاسخ خواهیم داد.

 

توجه داشته باشید که این مقاله، جهت رفع ابهامات و نگرانی های کاربران معمولی و یا گیمرها است. مطمئناََ اورکلاکر های گرامی، همیشه قطعات بروزتر را مناسبتر می دانند. بنابراین در این مقاله ممکن است برخلاف میل آنها، مطلب نوشته شده باشد. از این بابت از ایشان پیشاپیش معذرت خواهی می کنم.

 

برای شروع، یک نگاه کلی به قابلیت ها و امکانات دو چیپست مذکور می اندازیم:

 

 

dy0aiboz4mfuut1gy65d.jpg

 

 

1- پردازنده های قابل پشتیبانی

 

اولین فرق اساسی بین چیپست Z170 و Z97 ، پردازنده های قابل پشتیبانی آنهاست. چیپست Z170 تنها از پردازنده های سری Skylake-S یا همان سوکت LGA1151، که تا الان تنها دو پردازنده Core i7 6700K و Core i5 6600K از این سری معرفی شده اند، پشتیبانی می کند، ولی در آینده پردازنده های بیشتری از این سری معرفی خواهد شد. چیپست Z97 نیز از پردازنده های دو سری Haswell و Broadwell یا همان سوکت LGA1150 پشتیبانی می کند. پردازنده های سری Haswell نسبت به دو سری Broadwell و Skylake ، قدیمی تر هستند ولی باز از نظر کارایی در امور مختلف، چه سنگین و چه سبک، بسیار مناسب می باشند. پردازنده های سری Broadwell که عمر کوتاهی نیز داشتند (بدلیل معرفی سریع Skylake)، مورد استقبال کاربران (بخصوص کاربران ایرانی، بدلیل عدم وجود این پردازنده ها در بازار داخلی) قرار نگرفت و به سرعت فراموش شد، البته به تازگی در تست ها و بنچمارک ها، از پردازنده های این سری، بخصوص پردازنده های سری Core i7 ، استفاده می شوند.

 

 

0nieq01yi0cntntwwjh.jpg

 

 

در مورد پردازنده های جدید Skylake ، آنها نسبت به دو سری مذکور، مصرف برق پایین تر و قدرت اورکلاک بالاتری نیز دارند و این ویژگی ها، آنها را به یکی از بهینه ترین پردازنده های موجود، و پردازنده های مورد علاقه اورکلاکرهای حرفه ای (بخصوص پردازنده های ضریب باز این سری که با پسوند K شناخته می شوند) مبدل شده اند. یکی از بزرگترین ایرادات حال حاظر سری Skylake ، عدم تنوع این سری است. بصورتی که تا الان تنها دو پردازنده از این سری معرفی و عرضه شده، و این در حالی است که شرکت Intel در سری های قبل، پردازنده گوناگونی از خانواده های Core i3 ، Core i5 ، Core i7 و Pentium و Celeron ، و همچنین چیپست های مختلفی، بصورت همزمان معرفی می کرد. این باعث می شد دست کاربر از بابت خرید پردازنده مورد نیاز و متناسب با بودجه خود، کاملا باز باشد.

 

 

2- رم قابل استفاده

 

چیپست Z170 از رم های با رابط DDR4 و DDR3 پشتیبانی کامل را می کند، این در حالی است که چیپست Z97 تنها با رم های DDR3 سازگاری دارد. رم های DDR4 حدود یک سال است وارد بازار شده اند، ولی هنوز قیمت به مراتب بالاتری نسبت به رم های محبوب DDR3 دارند. رم های DDR4 نسبت DDR3 از فرکانس و ظرفیت بالاتری برخوردارند و در عین حال، مصرف برق کمتری نیز دارند. چیپست Z170 نهایتا می تواند تا 64 گیگابیت رم را پشتیبانی کند (در حالت دو کانله) ، ولی چیپست Z97 نصف این مقدار، یعنی 32 گیگابایت را پشتیبانی می کند. البته در حال حاظر رم های با ظرفیت 16 گیگابایت هنوز وارد بازار نشده اند یا اگر شده اند، استفاده عمومی ندارند. پیش بینی شده در انتهای سال میلادی 2015، این گونه رم ها وارد بازار جهانی شوند.

 

 

m07v0xoyalotjq1ygk6.jpg

 

 

3- نسخه DMI و تعداد خط های PCI-E موجود در چپیست

 

علاوه بر دو مورد گفته شده، رابط بین پردازنده و چیپست نیز به DMI 3.0 ارتقاع یافته. رابط DMI 3.0 نسبت به نسخه قبل خود، پرسرعتر و دارای پهنای باند بالاتری شده است. با استفاده از رابط DMI 3.0، حالا چیپست Z170 قابلیت پشتیبانی از 20 خط PCI-E 3.0 را خواهد داشت، این در حالی است که چیپست Z97 تنها می تواند از 8 خط PCI-E 2.0 پشتیبانی کند. این خط ها بیشتر در درگاه هایی مثل USB 3.1 و Thunderbolt یا گیرنده وای فای آنبرد استفاده خواهد شد. درضمن با وجود این خط ها در چیپست Z170 ، امکان تعبیه حداکثر 3 اسلات M.2 PCI-E 3.0 میسر خواهد شد. ممکن است اسلات M.2 در حال حاظر برای کامپیوترهای دسکتاپ اصلا محبوب نباشد، اما با پرسرعت تر شدن وسایل ذخیره سازی (مانند معرفی مموری های پرسرعت 3DXpoint شرکت اینتل و میکرون) این اسلات مطمئناََ طی چند سال آینده پر مصرف تر و پرطرفدارتر خواهد شد.

 

 

py1o91vugw8urh6aa0tv.jpg

 

 

4- موارد مشابه دو چیپست

 

هر دو چیپست از اورکلاک پردازنده و رم بصورت کامل پشتیبانی می کنند. همچنین در آنها حداکثر می توان تا 14 درگاه USB استفاده کرد (چیپست Z170 می تواند تا 10 درگاه USB 3.0 و چیپست Z97 تا 6 درگاه USB 3.0 پشتیبانی کند). متأسفانه درگاه USB 3.1 هنوز یک درگاه ثابت و همراه با چیپست Z170 بحساب نیامده، بدین ترتیب برای استفاده از این درگاه پرسرعت باید آنرا جداگانه (بصورت کارت توسعه) تهیه کرد. هر دو چیپست از تکنولوژی های Rapid Storage (برای افزایش کارایی و حفاظت دستگاه های ذخیره سازی) و Smart Response (تبدیل SSD به یک محل ذخیره Cache برای HDD) پشتیبانی می کنند، ولی هردوی انها از Smart Business (ارائه شش نرم افزار جهت افزایش حفاظت کاهش وقوع ارور) محروم می باشند.

 

 

جمع بندی

 

درکل، تغییرات زیادی در چیپست Z170 روی داده. این چیپست به پشتیبانی از پردازنده های سری Skylake-S و رم های با رابط DDR4 ، درگاه های USB 3.0 و خط های PCI-E بیشتری مجهز شده اند. مجهز شدن به رم های DDR4 و خط های بیشتر PCI-E قابلیت بیشماری را به این چیپست اضافه می کند. با این حال، طی بنچمارک های منتشر شده، کارایی دو پردازنده سری Skylake-S نسبت به پردازنده های سری Haswell بسیار شبیه به هم است و مقدار کمی افزایش کارایی رخ داده. به هر حال پیشنهاد ما این است که اگر سیستم فعلی شما، چیپست Z97 و از این سیستم جهت بازی، اورکلاک معمولی یا سایر کارهای مشابه را انجام می دهید، اصلا لازم نیست که پول نازنین خود را صرف خرید چیپست Z170 و قطعات مرنبط به آن کنید. مگر شما یک اورکلاک حرفه ای باشید یا از سیستمی نسبتا قدیمی (یا خیلی قدیمی!) استفاده می کنید و قصد ارتقاع سیستم دارید که در این صورت مسئله فرق خواهد کرد. همچنین اگر از بابت گرانی رم های DDR4 گلایه دارید، می توانید مادربرد Z170ای تهیه کنید که هم از رم های DDR3 و هم DDR4 پشتیبانی کند، تهیه کنید.

 

شاید یکی از بزرگترین عیب چیپست Z170 ، نداشتن پردازنده های متنوع مخصوص آن باشد. تا الان تنها دو پردازنده از سری Skylake-S معرفی و عرضه شده، و اگر پولتان به خرید این پردازنده های گران قیمت نمی رسد، یا قصد خرید یک پردازنده ارزانتر را دارید، شما تنها باید صبر کنید تا چیپست ها و پردازنده های بیشتری از طرف شرکت Intel معرفی گردد.

 

 

امیدوارم از مقاله لذت برده باشید و خوابتان نگرفته باشد!  ^_^ 

 

 

منبع: techspot

مترجم: مجتبی حیدرزاده، با اندکی تلخیص و ویرایش

ویرایش شده توسط مجتبی حیدرزاده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

خیلی خوب بود ... 

ممنون که این قضیه رو واضح توضیح دادی :)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

با سلام و تشکرات فراوان از جناب حیدرزاده عزیز بابت مقاله بسیار ارزشمندتون 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خیلی ممنون از توضیحات کاملی که دادید فقط ای کاش تفاوت DDR3 با DDR3L را هم بیان میکردید.البته یه جا در توضیحات رم نوشته ""در حال حاظر رم های با ظرفیت 16 گیگابیت هنوز وارد بازار نشده اند"" منظور 16 گیگابایت بوده دیگه؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خیلی ممنون از توضیحات کاملی که دادید فقط ای کاش تفاوت DDR3 با DDR3L را هم بیان میکردید.البته یه جا در توضیحات رم نوشته ""در حال حاظر رم های با ظرفیت 16 گیگابیت هنوز وارد بازار نشده اند"" منظور 16 گیگابایت بوده دیگه؟

 

درود

 

رم های DDR3L رم هایی با ولتاژ کاری پایین یا Low Voltage هستند ، ولتاژ کاری آنها 1.35 ولت است در صورتیکه ولتاژ کاری رم های DDR3 معمولی 1.50 ولت می باشد .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...