رفتن به مطلب

مقاله: حافظه 3D XPoint چیست، ساختار آن چگونه است و چه مزایا و معایبی با خود به همراه دارد؟


Recommended Posts

cypaqmkrs3dgu9uiaj.jpg

 

 

حافظه 3D XPoint نسل جدیدی از حافظه های ذخیره سازی پرسرعت است که به تازگی توسط دو شرکت Intel و Micron معرفی شده است. به گفته شرکت Intel، اولین محصولات ذخیره سازی این شرکت، Optane نام خواهند گرفت. ولی این حافظه چه ساختاری دارد که آنرا اینقدر پرسرعت کرده و نیز چه مزایای دیگری دارد؟

 

ساختار داخلی حافظه 3D XPoint شامل چندین لایه  (که به توده، اِستَک یا Stack معروف اند) است که بصورت عمودی در کنار هم و با فاصله های معینی قرار گرفته شده اند. (خط های نقره ای/خاکستری) میان هر خط عمودی، یک انتخاب کننده (Selector) و یک سلول وجود دارند. (انتخاب کننده با خط زرد و سلول با خط سبز مشخص شده اند) با ارائه مقادیر مختلفی از ولتاز به انتخاب کننده، انتخاب کننده نیز می تواند عملیات خواندن و نوشتن را بر روی سلول انجام دهد. مزیت این روش، عدم استفاده سلول از ترانزیستور می باشد و به همین دلیل، بر سلول فشار زیادی وارد می شود که نتیجه آن، امکان ذخیره سازی اطلاعات و داده ها در حجم های بالاتر، نسبت به روش قدیمی و سنتی استفاده از ترانزیستور، بوجود می آید.

 

یکی دیگر از مزیت های روش مذکور، سرعت بسیار بالا و تاخیر کمتر حافظه 3D XPoint نسبت به حافظه های دینامیکی DRAM و NAND امروزی می باشد، بطوری که این حافظه نسبت به NAND حدود 1000 برابر سریعتر، و تأخیر آن نیز نسبت به حافظه دینامیکی DRAM حدود 10 برابر کمتر است. همچنین تراکم پذیری آن، همانند درایو های حالت جامد NAND امروزی است، یعنی حدود 10 برابر تراکم پذیرتر نسبت به حافظه های دینامیکی DRAM. همه ی این موارد به کنار، حافظه های 3D XPoint غیر قابل فرار هستند، یعنی اینکه حتی اگر به آنها برق و ولتاز نرسد، باز هم می توانند اطلاعات و داده ها را در خود ذخیره کنند.

 

 

uo4rdcz76bdefx8qmsq.jpg

 

 

درایوهای ذخیره سازی Optane از تکنولوژی NVMe برای برقراری ارتباط با دستگاه استفاده می کند. (تکنولوژی NVMe امکان اتصال درایو ذخیره سازی "برای مثال، SSD یا همان درایو حالت جامد" به دستگاه را به اسلات PCI-Express قراهم می کند.) اولین سری از درایو های 3D XPoint دارای دو Deck یا دسته (اگر اشتباه نکنم) می باشند و شاید به چهار تا هشت دسته نیز برسد. این بدان معنی است که این درایو ها مثل SSDهای امروزی تا چندین سال می توانند اطلاعات را بدون برق سالم نگه دارند.

 

متأسفانه از نظر حرارت، حافظه 3D XPoint دارای محدودیت هایی است. حافظه دینامیکی DRAM نسبت به حافظه NAND حدود یک میلیون برابر پایدارتر می باشد، و این در حالی  است که حافظه 3D XPoint تنها حدود 1000 برابر حافظه NAND پایداری دارد. این بدان معنی است که حافظه 3D XPoint می تواند مدت زمان بیشتری نسبت به درایو های حالت جامد NAND امروزی عمر مفید داشته باشد. اگر از بابت پایداری این حافظه های جدید نگران شدید، باید بگویم دو شرکت Intel و Micron تکنولوژی هایی در این مورد دارند تا پایداری آنها را، مانند درایو های حالت جامد، بیشتر کنند. شرکت Intel گفته این تکنولوژی ها، ساده خواهند بود. (مثل سلول های بیشتر) همچنین شرکت Intel گفته حافظه 3D XPoint نسبت به حافظه NAND مصرف برق کمتری نیز دارا می باشد.

 

اولین درایوهای ذخیره سازی و رم های بر مبنای حافظه 3D XPoint در سال 2016 وارد بازار جهانی می شوند. در کل، حافظه 3D XPoint حدود 5 تا 7 برابر درایوهای حالت جامد NAND امروزی کارایی دارد و از تإخیری کمتری نیز برخوردار است. اولین حافظه های رم 3D XPoint با اسلات های DDR4 DIMM سازگاری دارند، اما برای استفاده از آنها، نیازمند نسل بعدی پردازنده های خانواده Xeon خواهید بود.

 

 

 

ggz9e9udstybz59ra0h5.jpg

 

 

تشکر ویژه از شما، خواننده ی گرامی دارم که وقت با ارزشتون رو صرف مقاله بنده کردید.

 

 

 

منبع: tweaktown

مترجم: مجتبی حیدرزاده

ویرایش شده توسط مجتبی حیدرزاده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

با تشکر ار اقای حیدرزاده عزیز بابت ترجمه این مطلب مفید @};- @};- @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ممنون و مشتکر ...

امیدوارم این تکنولوژی اینتل بیاد تو بازار و قیمت هارد و ssd نزول پیدا کنه تا خرید ssd و ... به صرفه باشه !

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...