رفتن به مطلب

آموزش پله پله تنظیم تایمینگ رم برای پلتفورم AMD


Recommended Posts

آموزش تنظیم تایمینگ (Timing) رم برای پلتفورم AMD

از آنجایی خیلی از کاربرا به هنگام تنظیمات تایمینگ رم دچار سردرگمی میشوند تصمیم به تهیه یک آموزش مختصر و مفید گرفتم تا کاربران در مواقع مورد نیاز بتوانند به آن رجوع کنند..

خیلی از دوستان می پرسند که چطور این تنظیمات کوچک میتواند رو عملکرد سیستم تاثیر مثبت داشته باشد. با کاهش زمان تاخیر علاوه بر بهبود عملکرد کلی سیستم و گرفتن چند فریم اضافی در بازیها سویچ کردن بین برنامه ها و همچنین عملیات multi-tasking نیز با سرعت بالاتری انجام خواهد شد.

------------------------------------

نکات مهم

توجه 1: روی خیلی از مادربردها در کنار فرکانسهای ساپورتی بالا شما به عبارت OC بر میخورید. این یعنی اینکه مادربرد اون فرکانس رو به صورت اور شده ساپورت میکنه و شما با بالا بردن ضریب به اون حد نمیرسی . روی خود مادربرد بنده با بالا بردن ضریب من به فرکانس 1600 میرسم و با افزایش تا 225 به فرکانس 1800 که حداکثر فرکانس ساپورتی توسط مادربرد است میرسم.

توجه 2: منظور از تنظیم تایمینگ اعمال تغییرات در 4 فاکتور زیر در قسمت رم در بایوس است و به بقیه اپشنها کاری نداریم چون تاثیر محصوصی رو عملکرد سیستم ندارند !

CL

tRCD

tRP

tRAS

توجه 3:پلتفورم اینتل با رمهای فرکانس بالا و تایمینگهای بالاتر سازگاری بیشتری دارد درحالیکه AMD با رمهای فرکانس پایینتر و تایمنگهای کمتر سازگاری بهتری دارد.. به طور مثال پردازندهای فنوم 2 با تایمینگهای پایین بسیار عالی کار میکنند ! مخصوصا revision C3

توجه 4:-قبل از شروع آموزش ذکر این نکته ضروری است که این تئوری که ولتاژ بالاتر از 1.65 در طولانی مدت باعث صدمه به رم میشود صحت ندارد و تا به حال هیچ گونه شواهدی که این وسئله را تایید کند ارائه نشده . از روی تجربه و تستهای مختلف بر روی اینترنت ولتاژ ایمن برای استفاده 24/7 حوالی 1.75در نظر گرفته شده است ( البته بعضی رمها از ولتاژ به مراتب بالاتر پشتیبانی میکنن) کماینکه بر روی خیلی از کیتها نیز ولتاژ کارکرد 1.55-1.75 مشخص شده است. البته این مسئله را فراموش نکنید که هرچه ولتاژ پایینتر باشد بهتر است و رم خنک تر خواهد بود و برق کمتری نبز مصرف میکند

توجه 5 : تنظیم تایمینگ رم با اورکلاک رم تفاوت دارد. اورکلاک میتواند هم شامل افزایش فرکانس و هم تنظمی تایمینگ باشد که یک مفدار پیچیده تر است. البته کسی که تنظیم تایمینگ رو ید بگیره خیلی راحت میتونه اورکلاک رم رو هم به درستی انجام بده و بهترین پرفرمانس رو بگیره.

توجه 6 : هدف از این اموزش یاد دادن روش دستیابی به کمترین تایمنیگ در هر فرکانسی است. این یک روش عمومی است و با هر نوع مدل رم یا در هر فرکانسی که باشید با دنبال کردن این مراحل میتوانید تایمینگهای رم رو به کمترین میزان برسونید.

--------------------------------------------------------

آموزش

ابتدا نرم افزارهای تست زیر دانلود کنید :

1. به بایوس رفته و سرعت رم بر طبق مشخصات کارخانه و تایمینگهای پیش فرض ست کنید. مثلا اگر رم 1600 با زمان تاخیر 9-9-9-27 با ولتاژ 1.65 خریداری کردید به بایوس رفته و دقیقا همین مقدار رو به صورت دستی ست کنید( اگر اطلاع ندارید به سایت تولید کننده رفته و مشخصات را ببینید).

تایمینگها به ترتیب از راست به چپ اعداد نشان دهنده مقادیر زیر هستند. 9-9-9-27

CL :9

tRCD:9

tRP:9

tRAS:27

توجه داشته باشد که CL مهترین فاکتور است و معادل همان Latency است.

2. حالا در بایوس مقدار CL رو یک عدد کاهش دهید که به تایمینگ 8-9-9-27 میرسید . save کرده و ریست کنید . اگر بوت شد و مشکلی نبود دوباره وارد بایوس شوید و این بار مقدار tRCD رو یک عدد کم کنید که به تایمینگ 8-8-9-27 منجر میشود. دوباره سیستم را رسیت کنید و اگر دوباره بدون مشکل بوت شد دوباره وارد بایوس شوید و مقدار سوم را یک عدد کم کنید. این کار رو اینقدر انجام دهید تا به کمترین تایمینگ bootable برای اون فرکانس دست بیابید.

توجه داشته باشید اگر برای مثال مقدار CL رو بردید رو 6 و بوت نشد به بایوس بگردید و به عدد قبلی برگردونید و برید سراغ فاکتور بعدی که tRCD است و اگر مقدار ان رو تغییر دادید و بوت نشد دوباره برید سراغ اپشن بعدی که tROP است . شما در نهایت ممکن است به تایمینگ 6-8-6-24 بیابید ( البته رمهای مرغوب موفق به دستیابی به این تایمینگ میشوند) که کمترین تایمینگ bootable در فرکانس 1600 رم شماست.

3. حالا زمان تست پایداری رم فرا رسیده است. وارد ویندوز شوید و ابتدا با نرم افزار Maxmemm یک بنچمارک از رم خود بگیرید . توجه داشته باشید این بنچمارک نشانه پایداری 100% نیست ولی برای تست اولیه کاملا مناسب است.

ugensnj1do5qv3p1qvrr.jpg

4. حالا اگر تست با موفقیت به پایان رسید نوبت به تست پایداری نهایی است . با استفاده از نرم افزار MemTest مقدار بالای 90% از حجم رم رو برای تست پایداری ست کنید . اگر ویندوز شما 32-بیتی است باید چند پنجره همزمان باز کنید و برای هر کدام مقداری جدا ست کنید تا حجم کل رم شما تست شود مثلا اگر 4 گیگ رم دارید 4 پنجره باز کنید و به 3 تا مقدار 1000مگابایت دهید و به یکی 950 مگابایت..حالا صبر کنید تا هر 4 پنجره MemTest حدود 250% از رم ها رو کاور دهند و تست کنند. اگر بعد از 250% کاور اروری نگرفتید یعنی رم شما کاملا پایدار است.

vliypakt3qsj6053wzg.jpg

حالا اگر تو تستها ارور گرفتیم چی کار باید بکنیم ؟؟

واضح است که این مسئله نشانگر ان است که رم شما با فرکانس 1600 و تایمینگ 6-8-6-21 و ولتاژ 1.65 صدرصد پایدار نیست. شما 2 راه حل دارید :

1. با مقداری افزایش ولتاژ رم رو پایدار کنید. مثلا با اوردن ولتاژ رو 1.7 ( این فقط در صورتی پیشنهاد میشه که رمتون heatsink داشته باشه و خوب خنک شه) . از افزایش ولتاژ روی رمهای ارزون قیمت خودداری کنید چون heatsink ندارند و خوب خنک نمیشوند ! توجه کنید اگر رو کیت رمتون نوشته 1.55-1.75 , این یعنی تا 1.75 هم ساپورت میکنه و برای رم هیچ مشکلی به وجود نمیاره. رمهای مرغوب ولتاژهای بالاتر رو راحت ساپورت میکنن و 1.7 براشون کاملا ایمن است. البته یک سری از رمها اصلا طوری طراحی میشوند که تو ولتاژهای بسیار بالا کار کنند. برای مطمئن شدن از میزان ولتاژ و... حتما سایت تولید کننده رو چک کنید.

2 . اگر ولتاژ جواب نداد یا اصلا قصد افزایش ولتاژ نداشتید باید به بایوس برگشته و مقادیر تایمینگها رو یکی یکی زیاد کنید و تست کنید تا به تایمینگ پایدار برسید. ممکن با تغییر تایمینگ به 6-8-7-24 به تایمینگ پایدار برسید و تست رو کامل کنید یا ممکن است با تایمینگ 7-8-7-24 رم پایدار شود و تست رو کامل کند.

توجه 1: دستیابی به تایمینگهای خوب ارتباط مستقیمی با کیفیت رم و مرغوب بودن IC های به کار رفته در رم دارد. رمهای ارزان قیمت به اون صورت جای دستکاری در تایمینگ رو ندارند در حالیکه رمهای با کیفیت و با IC های مرغوب از تواناییهای به مراتب بیشتری بر خوردار هستند ! همچنین رمهای فرکانس بالا مثل 2000 از قابلیت کارکردن در فرکانسهای پایینتر و زمانهای تاخیر خیلی پایین برخوردار هستند ! مثلا در سیستم خود من رم 2000 CL9 با ولتاژ 1.55-1.75 داره با فرکانس 1800 CL7 با ولتاژ 1.6 کار میکنه ! البته شانسم این وسط دخیله و ممکنه یک رم ارزون قیمت تایمینگ خوبی بزنه !

توجه 2 : در هنگام اعمال تنظیمات در بایوس فاکتور command rate رو روی 1T بزارید که عملکرد بهتری نسبت به 2T داره.

توجه 3 : علاوه بر فاکتور command rate یک فاکتور دیگر به اسم tRC نیز در بین اپشنها هست که تاثیری چندانی رو عملکرد رم نداره ولی در پایداری رم موثر هست. معمولا مقدارش بین 24-30 هست. مثلا برای رم مورد نظر ما این مقدار 27 است. اگر برای مثال به تایمینگ 6-8-6-24 دست یافتید مقدار ان رو تو بایوس 27 بگذارید . مقدار ان هیچ وفت نباید از tRAS ( که در اینجا 24 است) کمتر باشد چون باعث ناپایداری میشود. اگر هم با تایمینگ 7-7-7-21 رسیدید مقدار اون 24 بگذارید . tRC معمولا فاصله 3-4 عددی با tRAS دارد. یعنی اگر tRAS عدد 21 باشد عدد ایده ال برای tRC عدد 24-25 است که به پایداری کمک میکند. البته ممکن ست شما عدد دیگری بگذارید و پایدار باشد ولی رنج معمول به این صورت است.

با توجه به توضیحاتی که دادیم پس اگر بخواهیم تامینگ رو به صورت کامل باز کنیم میشه 7-7-7-21-24-1T یا 6-8-6-24-27-1T .

توجه 4 : عمل تنظیم تایمینگ ممکن است در ابتدا کمی زمان ببرد ولی با تست و خواندن review از رمهای مختلف به سرعت در این کار حرفه ای خواهید شد و پیدا کردن تایمینگها و انجام تست پایداری کمتر از 20 دقیقه وقت شما رو خواهد گرفت .

---------------------------------------

چند عکس از تاثیرات تایمینگ

Cinebench R11.5

izfmuhl32572pvoojv.png

بازی Dirt 2

87twrcptus9jgswuqgz9.png

بازی resident Evil 5

q839l4b9qmo905bu476.png

این تنها چند بنچمارک محدود است و تاثیرات تایمنیگ در جاهای دیگر به خصوص در compressing نیز محصوص است

--------------------------------

تهیه شده توسط سالار

www.lioncomputer.ir

ویرایش شده توسط سالار
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • ارسال 225
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

برترین ارسال کننده‌های این تاپیک

دوست عزیز این تغییرات ممکنه رم رو تخریب کنه؟ دمای رم رو بالا نمی بره؟ من 4گیگ رم حدود 50-70 تومن می خوام بگیرم واسه گیم

توصیه شما چیه؟ به نظر من ممکنه این تغییرات توی طولانی مدت عمر رم رو کم کنه وگرنه خود سازنده از اول بالاترین کارایی رو روی رم می ذاشت

یکم پیچیدست!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با تشکر از سالار جان ;)

چند نکته هم من ارائه میدم :

1 - تغییر TRC که یجورایی میشه گفت برای تنظیم دقیق بعد تنظیمات اصلی رم بکار میره جهت پایداری بهتر .

2 - تغییر CR که تاثیر بسزایی در سرعت خواندن و نوشتن رم داره و بهتره روی مقدار 1T قرار بگیره .

تنظیمات رم پیچیدگی خاص خودشو داره و تک تک مقادیر تاثیر گزار هستن و تاثیرات محسوسی مقادیر فوق و مقادیر ارائه شده توسط سالار جان در کارایی رم دارند .

برای تست و بنچمارک گیری دقیق و بهتر هم میتونید از نرم افزار Everest استفاده کنید . :-?

ویرایش شده توسط 3DSAT
لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوست عزیز این تغییرات ممکنه رم رو تخریب کنه؟ دمای رم رو بالا نمی بره؟ من 4گیگ رم حدود 50-70 تومن می خوام بگیرم واسه گیم

توصیه شما چیه؟ به نظر من ممکنه این تغییرات توی طولانی مدت عمر رم رو کم کنه وگرنه خود سازنده از اول بالاترین کارایی رو روی رم می ذاشت

یکم پیچیدست!

با سلام....تنظیم تایمینگ بی خطرترین کاری هست که میشه انجام داد. اشتباه نکنید این عمل ممکنه تلویحا بهش اورکلاک بگن ولی اورکلا نیست در اصل . شما مینونی دست به ولتاژ نزنی و فقط اون تنظیمان رو انجام بدی . مسئله اصلی که ممکنه باعث خراب شدن رمها بشه افزایش بیش از حد ولتاژ و افزایش بیش از حد فرکانس خارج از توانایی رم است. شما نه کاری به ولناژ داری نه به فرکانس . میشه گفت این شبیه همون تنظیم موتور ماشین است تا بهترین عملکرد رو داشته باشه و هیچ صدمه ای نمیزنه.

با تشکر از سالار جان ;)

چند نکته هم من ارائه میدم :

1 - تغییر TRC که یجورایی میشه گفت برای تنظیم دقیق بعد تنظیمات اصلی رم بکار میره جهت پایداری بهتر .

2 - تغییر CR که تاثیر بسزایی در سرعت خواندن و نوشتن رم داره و بهتره روی مقدار 1T قرار بگیره .

تنظیمات رم پیچیدگی خاص خودشو داره و تک تک مقادیر تاثیر گزار هستن و تاثیرات محسوسی مقادیر فوق و مقادیر ارائه شده توسط سالار جان در کارایی رم دارند .

برای تست و بنچمارک گیری دقیق و بهتر هم میتونید از نرم افزار Everest استفاده کنید . :-?

من CR رو در اخر تو توجهات اضافه کرده بودم. یکی هم برای TRC میزارم الان ^^

ویرایش شده توسط سالار
لینک به دیدگاه
Share on other sites

نه دوست عزیز نمیزاره خیالت راهت.. چون در عمل اورکلاک نیست. بلکه همون طور که گفتم مثل تنظیم موتور ماشین است و شما با این تنظیمات کاری میکنی که رمت با کارامدترین setting کار کنه !

ویرایش شده توسط سالار
لینک به دیدگاه
Share on other sites

منم میخوام تایمینگ رو کم کنم.اگه نکته ای به نظرتون میرسه بگید لطفا.رم من gail ddr3 1333 cl9 هستش....

ممنون

لینک به دیدگاه
Share on other sites

شما احتمالا میتونی رو اون رم 8-8-8-24 رو راحت بگیری و اگر خوش شانش باشی 7-8-8- 24 هم میتونی بگیری . این تایمینگها رو تست کن و بعدش اون تستهای پایداری رو انجام بده. نیاز به افزایش ولتاژ هم نداری.

مدل رم دقیقا کدومه تا من تو سایت geil چک کنم !

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام اقا سالار جان اگه میشه برای رمهای قراضه بنده هم تایمینگ مناسبشو بگین

البته رمهای من 4 تا 1گیگ هست دوتا 2*1GB

SUPER TALENT 2*1GB 1333

البته موقعی که من وارد بایوس میشه تایمینگ استاندارد خودش روی 27-8-8-8 هست در ضمن از پروفایل X.M.P یادم رفته فک کنم همچین چیزی ساپورت میکنه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود و سلام خدمت دوستان گرامی

یه سوال داشتم می خواستم بدونم اون 1T ,2T که بهش اشاره کردید با 1N , 2N چه فرقی داره برای من 2N نوشته و اینکه بنظرتون ایا میشه بیشتر از این که کارخانه برای رم من قرار داده بازم پایین بیارم؟؟؟

یه چیز دیگه هم هست اینکه برای من فقط نوشته 1.5 ولت و محدوده ای تایین نشده و رم من با همین 1.5 ولت در حال کار هست ... حالا سوال این جاست که منظورشون این بوده که تغییر ولتاژ ندم و اور نکنم؟؟؟؟؟؟؟؟

PIx3.jpg

http://www.gskill.com/products.php?index=252

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام اقا سالار جان اگه میشه برای رمهای قراضه بنده هم تایمینگ مناسبشو بگین

البته رمهای من 4 تا 1گیگ هست دوتا 2*1GB

SUPER TALENT 2*1GB 1333

البته موقعی که من وارد بایوس میشه تایمینگ استاندارد خودش روی 27-8-8-8 هست در ضمن از پروفایل X.M.P یادم رفته فک کنم همچین چیزی ساپورت میکنه

اگر تو استاک 8-8-8-27 شما احتمالا میتونی 7-8-7-27 یا حتی 7-8-7-24 بگیری ... یک سری از مدلهای supertalent بود که با این ارزون قیمت بود چیپهاش خوب بودن . دوست عزیز شما این تامینگها رو فعلا تست کن.

در ضمن الان با چه ولتاژِ داره کار میکنه ؟؟ مدل دقیقشو را اینجا بزارید ؟

درود و سلام خدمت دوستان گرامی

یه سوال داشتم می خواستم بدونم اون 1T ,2T که بهش اشاره کردید با 1N , 2N چه فرقی داره برای من 2N نوشته و اینکه بنظرتون ایا میشه بیشتر از این که کارخانه برای رم من قرار داده بازم پایین بیارم؟؟؟

یه چیز دیگه هم هست اینکه برای من فقط نوشته 1.5 ولت و محدوده ای تایین نشده و رم من با همین 1.5 ولت در حال کار هست ... حالا سوال این جاست که منظورشون این بوده که تغییر ولتاژ ندم و اور نکنم؟؟؟؟؟؟؟؟

PIx3.jpg

http://www.gskill.co...s.php?index=252

با سلام..

شما رمهاتونم رمهای مرغوب و با کیفیتی هستن. 1.5 فقط نشانه کم مصرف بودن اون رمه و برای همه رمهای مرغوب تا 1.7 هم 100% ایمن است ولی چون i7 دارید پیشنهاد میکنم بالای 1.65 نرید . روی AMD اون رمها به راحتی 6-8-6-24-27-1T میزنن با ولتاژ 1.6 . شما اول رو ولتاژ استاک این رو تست کن اگر پایدار نشد ولتاژ رو ببر 1.6 . البته اینتل با تایمینگهای خیلی پایین مثل AMD راحت نیست ولی شما تست کن و در اخر اگر پایدار از برنامهای استرس بیرون اومد عکس تست Maxmemm برام بزار .

بله او 2N رو میشه رو 1N اورد چون معادل هون 1T و 2T هست اگر اشتباه نکنم ^^

البته اگر شما اینو تا 1800 اور کنی و یک تایمینگ متوسط بگیری ممکنه نتیجه بهتری بگیری چون اینتل با فرکانس بالا بیشتر حال میکنه !

ویرایش شده توسط سالار
لینک به دیدگاه
Share on other sites

فقط با نوشتن عدد که من نمیتونم 100% بگم ولی احتمالا به ولتاژ کاریش مربوطه که 1.8 است.

رمت اینه http://www.geil.com....wGallery/id/125 ؟

یا این http://www.geil.com....wGallery/id/272 ؟

ویرایش شده توسط سالار
لینک به دیدگاه
Share on other sites

رم من این شکلی هستش.با تایمینگ 9.سی پی یو هم amd x2 550.مادربورد asrock m3a790 gxh/128m.

http://www.geil.com.tw/products/showGallery/id/125

ویرایش شده توسط prong
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

با تشکر از شما سالار عزیز

راستش من تست کردم :

اول به 1N تغییر دادم مشکلی پیش نیومد... بعد رفتم رو 1800 بزارم نداشت 1866 بودش که گذاشتم فیلد شد... ولتاژ رو به 1.6 رسوندم بازم فیلد شد... بیخیال شدم رفتم اون 8 رو به 7 رسوندم فیلد شد...

دیگه نمی دونم البته یه پوشه ی دیگه دیدم داره بجز XMP که اسمش بود P.O.C.DRAMیه همپین چیزی که وقتی فعال کردم دیدم دو نوع پروفایل 1800 و 2000 O.C داره که 1800 رو گذاشتم دیدم تغییرات زیادی حاصل شد و مثلا ولتاژ رو 1.9 گذاشته بود که یه اخطارم کنارش بود بعد یه 18 داشتم که رسونده بودبه 19 و یه133 که به 150 رسونده بود که فکر می کنم مر بوط به کار کرد c.p.u هستند...

به خاطر همین دیگه بیخیال این قسمنش شدم تا یه کولر بخرم... ;)

در کل فقط همون 2 رو 1 کردم :-? حالا بازم اگه راهنمایی دارین بفرمایید در این مورد!!!

1o2q1on5wgn8drrl3f52.png

لینک به دیدگاه
Share on other sites

نیما جان عزیز همه چیز رو استاک کن و به من بگو vtt و vdimm ولتاژشون تو بایوس چقدره. فاصله این 2 تا نباید بیشتر از 0.5 باشه اگر میخوای ولتاژ رم رو برسونی به 1.65 ولتاژ vtt باید حداقل 1.15 باشه و یا اگر میخوای بری رو 1.65 برای رم بزاری vtt رو باید بزاری رو 1.26 که لب مرز هم نباشه. حالا شما به من بگو تو بایوس vtt چنده !

تا ولتاژ 1.7 برای i7 مشکلی نداره و خیلیها بالاتر هم میرن فقط باید فاصله vtt و vdimm از 0.5 بیشتر نشه !!!! و خیلی مهمه.

معمولا خیلی سخته که بتونی 7-7-7-24 بگیری و بهترین تایمنیگ او رم 6-8-6-24 است. همین طوری که نیشمه ببری پایین تر جواب بده !

فعلا هم بیخیال اور فرکانس رم شو چون کولر نداری و فقط رو تایمینگ تمرکز میکنیم !

ویرایش شده توسط سالار
لینک به دیدگاه
Share on other sites

فقط با نوشتن عدد که من نمیتونم 100% بگم ولی احتمالا به ولتاژ کاریش مربوطه که 1.8 است.

رمت اینه http://www.geil.com....wGallery/id/125 ؟

یا این http://www.geil.com....wGallery/id/272 ؟

corsair dominator

tw3x4g1600c9d

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ای بابا عذر میخوام من اشتباها کامنت کابر prong رو جای کامنت شما خوندم و اشتباه شد. رمهای dominator راحته براشون که 8-8-8-24 بگیرن و چون هیت سینک هم دارن با یک خورده افزایش ولتاژ متیونید 7-8-7-24 بیگیرن البته باید از اون دامینتور های قدیم باشه IC های خوبی داشتن !

سیستمتون AMD هست دیگه ؟؟

رم من این شکلی هستش.با تایمینگ 9.سی پی یو هم amd x2 550.مادربورد asrock m3a790 gxh/128m.

http://www.geil.com....wGallery/id/125

شما رو این رم 8-8-8-24-27-1T رو تو بایوس ست کن و لتاژ رو بزار 1.6 . تست کن و بیا نتیجه رو برام بزار . من با رمهای Geil کم کار کردم و باید بینم رمهای Value از چه توانایی برخوردار هستند !

ویرایش شده توسط سالار
لینک به دیدگاه
Share on other sites

ای بابا عذر میخوام من اشتباها کامنت کابر prong رو جای کامنت شما خوندم و اشتباه شد. رمهای dominator راحته براشون که 8-8-8-24 بگیرن و چون هیت سینک هم دارن با یک خورده افزایش ولتاژ متیونید 7-8-7-24 بیگیرن البته باید از اون دامینتور های قدیم باشه IC های خوبی داشتن !

سیستمتون AMD هست دیگه ؟؟

بله amd هست

پس اون 24 رو پایین تر نمیشه آورد ؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

برای این مدل رمها سخته و ولتاژ بالایی مخواد که بیای زیر 24 . فقط یک سری مدلهای خیلی خاص مثلا Mushkin red line 1600 و..... که زمان تاخیر خیلی پایین دارن میتونن تو استاکtRAS رو بیارن رو 21. رمهای فرکانس بالا 2000 و بالاتر هم میتونن downclock بشن و رو tRAS 21 کار کنن ولی برای رمهای استاک 1600 مدلهای خاص فقط میتونن. البته در مقایسه با بقیه فاکتورها خیلی مهم نیست و اهمیت بقیه بیشتره .

شما الان 8-8-8-24-27-1T و 7-8-7-24-27-1T رو با ولتاژ 1.65 تست کن و نتیجشو برای من بزار. تست هم همون تستهای استرس منظورمه !

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

من داخل بایوس که نگاه کردم ولتاز رو زده 1.5v

مدل دقیقشمw1333ux2g8-128mx8 مرسی

در ضمن برای دستکاریه ولتاز که گفتین من نگاه کردم قابل دسترسی نیست قفله

داخل بایوس من برای تایمینگ سه تا گزینه هست به این شکل

DCT 0

DCT 1

Both

حالا کدمو انتخاب کنم

در ضمن من تنظیمات پیش فرض که در حالت auto قرارداره نگاه کردم خودش روی حالت 8-8-8-24 تنظیم کرده وبا اون تنظیماتی که شما گفتید مثلا با هر دو حالت 7-8-7-27 و7-8-7-24 کار نمیکنه در تست مموری ارور میده

ویرایش شده توسط HD5870
لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام اقا سالار جان اگه میشه برای رمهای قراضه بنده هم تایمینگ مناسبشو بگین

البته رمهای من 4 تا 1گیگ هست دوتا 2*1GB

SUPER TALENT 2*1GB 1333

البته موقعی که من وارد بایوس میشه تایمینگ استاندارد خودش روی 27-8-8-8 هست در ضمن از پروفایل X.M.P یادم رفته فک کنم همچین چیزی ساپورت میکنه

شرمنده دوست عزیز شما سیتمتون اینتله یا AMD ؟

دوستان من تخصصم تو کار با پلتفورم AMD وتنظیم تایمینگای AMD هست( 12 سالی هست AMD کار میکنم )و تو عنوان تاپیک هم اشاره کردم که این اموزش برای AMD هست . شاید بگم از زمان Celeron با اینتل کار نکردم و مخصوصا سری i7 و ,i5 تا به حال باهاشون از نزدیک کار نکردم و فقط به صورت تئوریک و خیلی محدود با بایوس i7 اشنایی دارم .

بعضی دوستان هم که میپرسن من به صورت تئوریک ممکنه بدونم ولی در کل اینتل مخصوصا سری 1366 و 1156 و 1155 خارج از حیطه تخصصی من است.اگر خودتون با بایوس اشنایی دارید من میتونم کمکتون کنم در غیر این صورت کمکی از دست من برنمیاد.

ویرایش شده توسط سالار
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

من داخل بایوس که نگاه کردم ولتاز رو زده 1.5v

مدل دقیقشمw1333ux2g8-128mx8 مرسی

در ضمن برای دستکاریه ولتاز که گفتین من نگاه کردم قابل دسترسی نیست قفله

داخل بایوس من برای تایمینگ سه تا گزینه هست به این شکل

DCT 0

DCT 1

Both

حالا کدمو انتخاب کنم

در ضمن من تنظیمات پیش فرض که در حالت auto قرارداره نگاه کردم خودش روی حالت 8-8-8-24 تنظیم کرده وبا اون تنظیماتی که شما گفتید مثلا با هر دو حالت 7-8-7-27 و7-8-7-24 کار نمیکنه در تست مموری ارور میده

باسلام

فکر کنم اون سه مورد که میگی برای شیارهای رمت باشه که میگه تغییرات رو میخوای رو کدوم اعمال کنی.ماژول اول یا دوم یا هردو

DCT 0

DCT 1

Both که فکر کنم بوس یهنی هردو رو باید انتخاب کنی.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

در مورد DDR2 و باسهای 800 و 1066 کسی نظری نداره.

مثلا من خودم سیستمم قدیمی هست و با 2*2GB Patriot دارم.تایمینگ هم 5-5-5-15هست.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

باسلام

فکر کنم اون سه مورد که میگی برای شیارهای رمت باشه که میگه تغییرات رو میخوای رو کدوم اعمال کنی.ماژول اول یا دوم یا هردو

DCT 0

DCT 1

Both که فکر کنم بوس یهنی هردو رو باید انتخاب کنی.

شیارهای رم رو با DIMM مثلا 240PIN DIMM مشخص میکنن اونا که من نوشتم مربوط به قسمتهای تنظیم تامینگ هست

ویرایش شده توسط HD5870
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری


×
  • اضافه کردن...