رفتن به مطلب

مقایسه نسل: PASCAL vs. POLARIS


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

...
سلام خدمت همه دوستان @};-
بالاخره بعد از کش و قوس های ارائه نسل جدید و حواشی مقایسه اونها بر آن شدم تا مقایسه کاملا منطقی و کار آمد برای همه دوستانی بذارم تا تو زمینه خرید و ارتقا به نسل جدید کارت های گرافیک کمک بکنه هرچند به مقدار کم اما فقط برای جنبه راهنمایی کردن. دوستان توجه داشته باشین تو این تاپیک معیار جنگ و دعوا بین برند ها و بگیر مگیر های طرفداران نیست و تنها برای راهنمایی کلی این تاپیک ایجاد شده.
جنبه ایجاد این تاپیک تنها به اینجا ختم نمیشه و به نوعی میخوایم با جمع اوری اطلاعات به مقایسه بپردازیم چیزی که اگر یکجا و بی نقص باشه کمک خیلی بزرگی میکنه به کسانی که هنوز دچار سردرگمی های فعلی بین این و اون موندن هستن و به نوعی نظرات بقیه براشون خیلی مهمه اما از طرفی بنده برای خرید کلیه محصولات سخت افزاری تا جای ممکن تحقیق و مطالعه میکنم و سر انجام به قصد خرید محصول رو تهیه میکنم و جنبه مشاوره گرفتن رو در اولویت دوم قرار میدم شاید دوستانی هم مثل بنده باشن که نظر خودشون و میل باطنیشون بر خلاف نظر دوستان دیگه باشه و میخوان خودشون یه خرید عاقلانه و بدور از سردرگمی داشته باشن.
مقدمه رو زیاد کشش نمیدم و میرم سر اصل موضوع مقایسه معماری های نو دنیای کارت گرافیک. چیزی که بیش از هر موضوعی برای گیمر ها و رندر کار ها اهمیت داره.
در ایم مقایسه ها کاری به نتایج بنچمارک نداریم واین قیاس صرفا برای راهنمایی و انتخاب در امر خرید هست.
در ابتدا میخوایم از لحاظ ساختاری و فناوری ساخت و معماری به کار گرفته شده بین nVidia و AMD به مقایسه بپردازیم:

________
NVIDIA:
فناوری ساخت: 16 نانومتر فین-فت
معماری: PASCAL
تمرکز:افزایش میزان بهره وری تا 2 برابر و 3 برابر در مقابل میزان انرژی مصرفی در مقایسه به نسل مکسول
چشم داشت: افزایش بیش از دو برابر پرفرومنس در Virtual Reality یا واقعیت مجازی به اختصار VR

کارت های عرضه شده(تا الان): GTX1080 و GTX1070 ساخته شده بر پایه چیپ GP104 معماری پاسکال (رده پرفورمنس)
3xnsj2lv8hud376e5j5v.jpg
aciuihb3qn1kwostt7yk.jpg
AMD:
فناوری ساخت 14 نانومتر
معماری POLARIS & VEGA
تمرکز:افزایش میزان بهره وری تا 2.5 برابر نسبت به پرفورمنس در مقابل توان مصرفی در برابر نسل پیشین(برای پولاریس). اطلاعاتی از VEGA درج نشده.
چشم داشت: افزایش پرفرومنس در VR نسبت به توان مصرفی پایین در رینج های مختلف بازدهی
کارت های عرضه شده(تا الان): RX480 و RX470 ساخته شده بر پایه چیپ پولاریس 10 و RX460 ساخته شده بر پایه چیپ پولاریس 11 (رده مین استریم)
5nz0zbq5ejrnythqhszh.jpeg
________

خب با اطلاعاتی کلی ساختاری که تا به اینجا داریم نتیجه گیری میکنیم: انویدیا تا به الان کارت های رده پرفورمنس خودش رو عرضه و راهی بازار کرده و amd کارت های مین استریم یا رده متوسط خودش رو معرفی کرده که تا عرضه اون چیزی باقی نمونده. رده های متوسط رده هایی هستن که بیشترین سهم فروش از یک نسل بر پایه معماری های گوناگون رو شامل میشن و هدف amd از ساخت معماری پولاریس تمرکز فروش در بازار قشر متوسط هست که اکثریت این قشر توانایی خرید این کارت ها رو داشته باشن و این مستلزم قیمت کمتر نسبت به رده های پرفرومنس و انسوسیاست(HIGH END) هست.
اما انویدیا طبق عرف خودش کارت های رده پرفورمنس خودش رو معرفی و راهی بازار کرد که از لحاظ قدرت و کارایی در طبقه بالای رده مین استریم یا متوسط ها قرار میگیرن که این خودش افزایش نرخ قیمت رو شامل میشه. اما نکته اصلی اینجاست که چرا ما رده هارو از لحاظ قیمت با هم مقایسه میکنیم و نتیجه گیری میکنیم جواب کاملا مشخصه اما بخاطر رویکرد عرضه و سیاست معرفی کمپانی های nvidia و amd ما دچار اشتباه میشیم و کارت های رده پرفومنس رو با رده مین استریم چه از لحاظ قیمت چه از لحاظ قدرت و سرعت پردازشی مقایسه میکنیم و این خود اشتباه هست که میتونه در انجام خرید باعث اشتباه در انتخاب مورد نظر ما بشه.
باید توجه داشت که کارت های رده پرفورمنس بخاطر ساختار فنی و قدرت چیپ بالاتری که دارن از قیمت بالاتری هم برخوردارن و این اصل منطق در رویکرد انتخاب هست.
مشکل اینجاست که همگی بر اساس نظر بقیه و رویکرد و چشم داشت بقیه افراد میخوایم در خرید برای خودمون عرف تعیین کنیم مثلا: چون قیمت فلان بالاس پس ارزش خرید نداره و صرفا با شعار و خوشحالی قیمت پایین رو برای کارمون انتخاب میکنیم. چیزی که فقط برای این قضیه صدق نمیکنه و ما ایرانی ها بخاطر وضعیت اقتصادی کشور و سرمایه خودمون همیشه سعی میکنیم بهترین کارایی رو در قبال کمترین هزینه بدست بیاریم و این برای ما ارزشمنده.
اگر سیاست و رویکرد معرفی کمپانی ها همگام با هم بود این اتفاق ها نمیوفتاد که به زد و خورد و طرفداری متعصبانه بیانجامه.
مثلا اگر amd همگام با انویدیا رده پرفرومنسش رو معرفی میکرد همگی با قیاس بهتر میتونستیم نتیجه گیری بهتری داشته باشیم یا برعکس ماجرا. اگر انویدیا همگام با عرضه نسل میان رده amd نسل میان رده خودش رو مثل GTX 1060 و GTX1050 رو معرفی میکرد برای رویکرد کلی مقایسه و انتخاب خیلی بهتر از الان میبود اما به هر حال این اتفاق نیوفتاد و کسی مقصر نیست.
و اما بحث مقایسه فنی کارت ها:
مقایسات بین GTX1080 ، GTX1070 ، RX480 ، RX470 . بخاطر سری موبایل بودن و قدرت کمتری که کارت RX460 نسبت به بقیه داره از انجام مقایسه اون صرف نظر میکنیم فی الحال.
در ابتدا کارت GTX1080 از معماری تازه نفس و قدرتمند پاسکال با فناوری های مدرن و کارا با مشخصات زیر:
ncklvg7jlovuw7l2noj3.jpg
aii3ua68wq02qyapuawa.jpg
qiezarcoy1cxkqutb8kl.jpg
icuhxtm2d921is1e5ytm.jpg

 اطلاعات جامع این کارت به این شرح بود و چیزی که قابل رویت هست افزایش چشمگیر تا سقف 2 برابر پرفرومنس این کارت نسبت به کارت 980 از معماری مکسول هست نه تنها این بلکه کارت های نظیر GTX TITAN X . معماری پاسکال از نسل جدید پردازشگر های کودا در این بهره مند هست چیزی که قدرت محاسباتی این کارت رو تا 9 ترافلاپ تضمین میکنه و این در حالی هست که مصرف بهینگی بهره وری انرژِی این کارت با این توان در نوع خودش شگفت هست و این جهش بزرگی نسبت به کارت 980 از نسل قبل هست.
aak2votlnpk5jh0hywyz.png
 
همونطور که همگی واقف هستیم فعلا برای این کارت رقیبی از جانب amd برای قیاس معرفی نشده و به همین جا بسنده میکنیم.
اما سراغ کارت GTX 1070 میریم که بخاطر قیمت پایین ترش نسبت به GTX1080 این روز ها ب دغدغه خرید بین rx480 و این کارت منجر شده. اما قبل از شروع یاد اوری چند نکته لازمه:
1-کارت GTX 1070 در رده پرفورمنس قرار میگیره و این امر باعث میشه قیمت این کارت همچنان بیشتر از رده مین استریم باشه.

2-کارت هایی نظیر GTX 1080 و GTX 1070 ایده آل برای بازی کردن در بیشترین حالت تنظمیات گرافیکی در رزولوشن 2K یا 1440p هستن و توجه داشته باشین برای بازی کردن بالای 60 فریم در رزولوشن 4K مخصوص کارت های رده انسوسیاست هست یعنی کارت هایی مثل GTX 1080 Ti و TITAN PASCAL پس بهتره کسی برای رزولوشن 4K انتظار نداشته باشه مگر اینکه به فکر SLI این دو کارت باشه که در اون صورت مشکلی از لحاظ پرفورمنس نخواهد داشت.

3-کارت هایی نظیر RX480 و RX470 در رده مین استریم هستن و ایده آل برای بازی کردن با بیشترین حد تنظیمات گرافیکی در روزولوشن FULL HD یا 1080p هستن.
پس برای خرید توجه داشته باشید که قیمت کارت ها بی دلیل به اختلاف کاراییشون نیست و شما نمیتونید بگید ک چرا کارت هایی نظیر 1070 قیمت بالا تری دارن! به دلیل هایی که در بالا ذکر شد.
و اما مشخصات:
7jpwvh8rr153tq13h9pu.jpg
g3eagofn9b8zt4amnael.jpg
bt6jdzsd4fz6248wenzi.jpg
puxrwp72jgqljz4o0ugv.jpg

خب همونطور ک دیدیم این کارت با معماری ساخت پاسکال که جانشین کارت 970 هست پیشرفت بسیار حایز اهمیت این کارت چه در قدرت و سرعت پردازشی و چه در پرفورمنس و مصرف انرژی هست که ترغیب برای خرید اون رو حتی نسبت به کارت GTX 1080 بیشتر میکنه و این پیشرفت و سطح اختلاف کارایی کاملا هویداست. کارت GTX 1070 یه کارت فوق العادس که با فناوری ساخت 16 نانومتر و معماری پاسکال و سرعت پردازشی خارق العده توان محاسباتی این کارت رو به 6.5 ترافلاپ میرسونه که حتی از فلگشیپ های مثل TITAN X با قیمت 1000 دلار بیشتر هست و انویدیا رسما با عرضه این کارت نسل مکسول رو برچید! و این یعنی خریدار با کمی بیش از یک سوم قیمت تایتان ایکس میتونه قدرت و سرعت و پرفرومنس و کارایی بیشتری از این فلگشیپ رو در اختیار داشته باشه و این همه تنها در برابر TDP معادل 150 واتی این کارت هست که برای همه وسوسه انگیزه.
این کارت رده پرفورمنس هم کماکان رقیبی برای قیاس در سطح خودش نداره و تنها قیمت پایین تر اون نسبت به کارت 1080 اون رو انتخاب ایده آل تری میدونه!
و اما در نهایت کارت RX480 که اطلاعات جامع تری نسبت به RX470 از اون در اختیار همه قرار گرفته!
fpk267kt18ggdgwhap5j.jpg

این کارت مین استریم عرضه شده توسط amd بر پایه معماری polaris 10 با اسم رمز السمر کارتی با قدرت و توان بالا در برابر قیمت پایین که در نسخه های 4GB و 8GB معرفی شده و بهترین نقطه عطف اون برای ترغیب به خرید قیمت پایین اون هست که البته باید اینطور میبود چون کارتی در رده میان رده هاست و اگر قیمت اون بالاتر میبود منطق خرید کمتر به سوی اون هدف میگرفت.
این کارت میان رده اما با قدرتی معادل 980 نسل مکسول انویدیا کارتی کاملا ایده آل برای بازی کردن در بیشترین حد تنظیمات گرافیکی در رزولوشن 1080p هست و این برای بیشترین رینج خریداران دنیای کامپیوتر ک قصد خرید دارن انتخاب کاملا ایده آلیه. این کارت با توان مصرفی تا سقف 150 وات قدرتی معادل 5.5 ترافلاپ قدرت پردازشی رو در اختیار مصرف کننده قرار میده که این توان در رده پرفورمنس سری 9 انویدیا یعنی کارت 980 و سری 390 amd یعنی کارت 390x قرار میگیره!
با توجه به وضعیت اقتصادی رده پایین که امروزه وبال گردن اکثر pc gamer هاست انتخاب این کارت برای تجربه بازی های کامپیوتری نسل جدید گزینه بسیار مناسبیه و برای قشری که توانایی خرید ماینتور هایی با دقت تصویر 2K و 4K رو ندارن ایده ال ترین انتخابه.

با عرض پوزش از زیادی بودن مطلب در یک پست سعی کردم بیشتر نکات رو برای بهترین انتخاب بر روی کاغذ مقایسه بیارم @};-
مطالب بیشتر و مقایسه های بیشتر به زودی اضافه خواهند شد.

ویرایش شده توسط KINGPIN
لینک به دیدگاه
Share on other sites

برای ارتقا به نسل جدید RX480 بخرم یا GTX1070 و GTX1080 ؟
نیازی هست تا بخوام برای خریدن دو کارت در حالت SLI و CROSSFIRE اقدام کنم؟
 

این سوال ها تا به اینجا سردرگمی های زیادی ایجاد میکنه برای کسانی که قصد ارتقا و یا خرید به نسل جدید انویدیا و amd رو دارن چرا که هنوز همه جوانب رو در نظر نگرفتن
برای ارتقا به نسل جدید کسانی که میخوان انویدیا بخرن خرید GTX 1070 براشون منطقی تر هست با توجه به اینکه قیمت کمتری نسبت به GTX 1080 داره و توانایی فوق العاده ای در زمینه perf/watt داره.
کارتی که با 150 وات TDP توانی معادل 6.5 ترافلاپ در اختیار کاربر میذاره و در نوع خودش بی نظیره. برای کسانی که میخوان بدون ترس بازی های نسل جدید رو با حداکثر تنظیمات در رزولوشن 2K اجرا کنن خرید این کارت توصیه میشه و اگر بیشتر از این مایل به دریافت پرفورمنس و قدرت دارن میتون روی GTX 1080 حساب باز کنن کارتی که تا 9 ترافلاپ قدرت پردازشی داره و چه در گیم و چه در رندر نسبت به هسته های کودای بیشتر نیاز هارو بیشتر برطرف خواهد کرد.
برای کسانی که میخوان با هزینه کمتر نسبت به قیمت GTX 1070 کارت گرافیک تهیه کنن و بازی های نسل جدید رو در بالاترین تنظیمات گرافیکی در رزولوشن FULL HD بازی کنن روی خرید کارت RX480 حساب باز کنن کارتی که با 150 وات TDP قدرت محاسباتی معادل 5.5 ترافلاپ در اختیار کاربر قرار میده.
اما سوال اصلی اینجاست:
چون قیمت این کارت پایین هست و ارزش خرید بیشتری داره ایا لازم هست نسبت به کراس فایر کردن اون اقدام کنم؟ ممکنه همه بخاطر نوع تبلیغات وسوسه بشن که از دو کارت RX480 استفاده کنن تا تنها 1 درصد قدرت بیشتری از GTX 1080 دریافت کنن که نسبت به هزینه ای که در بر داره(تو ایران خودمون بیشتر از این مشخصه) کار باطلی هست.
چرا که اولا اصولا در هر نسلی sli یا Cf کردن مشکلات خودش رو داره و تمام بازی ها قادر به پشتیبانی کامل از این مزایا نیستن کما اینکه با نسل جدید api به نام DX12 این تفاوت کمتر هم میشه و طبق بنچمارک هایی که از بازی های نسل جدید در میاد میبینیم که تفاوت عملکرد sli یا cf حتی در حد صفر هست و دو کارت و تک کارت فریم گیری مشابهی در بازی انجام میدن که این به مزاق کسانی که دو کارت دارن خوش نمیاد قاعدتا.
اما شرایط ایران خودمون رو در نظر بگیریم:
شما حاضر هستین برای تفاوت فریم گیری نچندان فاحش به میزان 2 یا 3 میلیون بیشتر برای sli کردن کارت های GTX 1080 و یا GTX 1070 هزینه کنید؟ (توجه کنن دوستانی که مایل به اجرای بازی در رزولوشن 4K هستن میتونن از sli استفاده کنن)
شما حاضر هستین برای تنها 1 درصد پرفورمنس بیشتر نسبت به کارت GTX 1080 هزینه ای معادل 1 میلیون (کمتر یا بیشتر) برای CF کردن کارت RX480 هزینه کنید؟

jefswcfrnyzchf2w575f.png
 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

بشخصه یه 480 می خرم در مانیتور فول اچ دی فعلیم بازی می کنم ، بعدا هم اگه قیمت های تکنولوژی 4k متعادلتر شد با افزایش و همه گیر شدن این تکنولوژی و کاهش قیمت اون و بررسی عملکرد کراس یا یدونه 480 دست دو میگیرم تا اون موقع یا رد میکنم یه وگا میگیرم...  ^_^

از اونجایی که تو نمودار ها به بحث کراس و sli اهمیت ویژه داده شده مطمعنا شاهد بهبود و رفع این اوضاع نابسامان فعلی خواهیم بود !  :-?

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

متشکر بابت مطلبتون عزیز، ولی بطور کل، مقایسه پولاریس با پاسکال از پایه اشتباه هستش، رنج کارتهای پاسکال، High End هستش و رنج کارتهای پولاریس Mid End و Low End هستش...

حتی هنوز هم بنچمارک رسمی در بازی از پولاریس بیرون نیومده که بشه مقایسه کرد، غیر از AOTS...

لینک به دیدگاه
Share on other sites

متشکر بابت مطلبتون عزیز، ولی بطور کل، مقایسه پولاریس با پاسکال از پایه اشتباه هستش، رنج کارتهای پاسکال، High End هستش و رنج کارتهای پولاریس Mid End و Low End هستش...

حتی هنوز هم بنچمارک رسمی در بازی از پولاریس بیرون نیومده که بشه مقایسه کرد، غیر از AOTS...

درسته اما همین موضوع چیزیه که فعلا باعث جبهه گیری طرفین برای هم میشه .

همون طور ک گفتم برای پولاریس ها رقبا مین استریم های پاسکال مثل 1050 و 1060 و شاید هم 1060Ti هستن و رقبای 1080 و 1070 چیپ های وگا.

 سعی شد تا بدور از جانب داری قضیه تا به اینجای کار برای دوستان مشخص بشه و یکجور راهنمایی باشه برای خرید راحت تر.

ممنون از توجهتون @};-

بررسی جامع و خوبی بود. موفق باشید  @};-  @};-

ممنون از توجهتون دوست عزیز امیدوارم ب درد همه دوستان بخوره @};-

درود

بشخصه یه 480 می خرم در مانیتور فول اچ دی فعلیم بازی می کنم ، بعدا هم اگه قیمت های تکنولوژی 4k متعادلتر شد با افزایش و همه گیر شدن این تکنولوژی و کاهش قیمت اون و بررسی عملکرد کراس یا یدونه 480 دست دو میگیرم تا اون موقع یا رد میکنم یه وگا میگیرم...  ^_^

از اونجایی که تو نمودار ها به بحث کراس و sli اهمیت ویژه داده شده مطمعنا شاهد بهبود و رفع این اوضاع نابسامان فعلی خواهیم بود !  :-?

امیدوارم قضیه sli  و cf توی DX12 سریعتر بهبود پیدا کنه با این نتیجه کمپانی ها هم ضرر میکنن والا

ممنون از توجهتون @};-

ویرایش شده توسط KINGPIN
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...