رفتن به مطلب

[مقاله] واقعیت ها و شایعه های پردازنده های Ryzen


Recommended Posts

1.thumb.jpg.c1f57cd177e77b79b827bc4209385c28.jpg

 

تنها دو هفته قبل بود که پردازنده های Ryzen 7 عرضه شدند و به زودی نیز شاهد پردازنده های Ryzen 5 در بازار خواهیم بود و این بازگشت AMD به بازار پردازنده ها همانقدر که هیجان انگیز بود، موجب شکل گیری بحث ها، شک ها و اطلاعات نادرستی نیز بود. اکنون می خواهیم از موج این صحبت ها کاسته و جواب های درست و صحیحی را راجع به پردازنده های جدید AMD با معماری Ryzen بدهیم.

برداشت عموم: پردازنده های Ryzen دمای بالایی دارند

واقعیت: صحیح نیست

بر خلاف طراحی کم مصرف (TDP) پردازنده های Ryzen، این چیپ ها با دمای کاری بالا شناخته شدند. به نظر می رسد مشکل اصلی مربوط به ابزارهایی باشد که برای ارتباط و خواندن سنسورهای قرار گرفته بر روی Die جدید پردازنده، طراحی شده اند. در واقع AMD با اعلام اینکه برخی ویژگی هایِ مشخصِ پردازنده به نحوی عمل می کنند که دمای این پردازنده ها بیشتر از حد واقعی نمایش داده شوند به این بحث خاتمه داد.

در یکی از پست هایی که در صفحه بلاگ این کمپانی منتشر شد در این باره نوشته شده:"در کوتاه مدت، کاربرانی که از پردازنده های 1700X و 1800X با معماری Ryzen استفاده می کنند می توانند با کم کردن 20 درجه از دمای نمایش داده شده، دمای کاری واقعی پردازنده های خود را رصد کنند. نیاز به چنین کاری برای پردازنده 1700 نیست. در بلند مدت، انتظار می رود با بهینه شدن نرم افزارهای مانیتورینگ برای tCTL جدید دمای واقعی به صورت خودکار نمایش داده شود."

در نظر داشته باشید بحث ما درباره عملکرد پردازنده ها در فرکانس های پیش فرض است و نه در حالت اورکلاک. حتی اگر این ابزارها هم 20 درجه خطا در نمایش دمای واقعی داشته باشند، قطعاً این پردازنده ها در حالت اورکلاک دمای بالایی دارند. ابزار بهینه شده برای این موضوع هنگامی که درک بهتری از مقادیر کاری این پردازنده ها به دست آمد عرضه خواهند شد.

باور رایج: اینتل در واکنش با عرضه پردازنده های Ryzen از قیمت محصولات خود کاسته

جواب: صحت ندارد

مدت کمی بعد از اینکه مراسم معارفه پردازنده های Ryzen صورت گرفت چندین وب سایت داستان های متعددی راجع به اینکه اینتل قیمت پردازنده های خود را در واکنش به پردازنده های Ryzen کاهش داده نوشتند.

ریشه این مشکل در تأیید کاهش قیمتی بود که در وبسایت خرده فروشی Micro Center به آن اشاره شده بود. هر آدمی که به دنبال خریدن جنس های ارزان بوده می داند که چندین سال است Micro Center از پردازنده ها برای شلوغ تر و پر رفت و آمد تر کردن فروشگاه های خود استفاده کرده است. در گزارش بعضی از این کاهش قیمت ها اغراق های زیادی نیز صورت گرفته است. یکی از این مدعاها مبنی بر "کاهش قیمت" پردازنده Core i7 6950X به 1.599 دلار بوده در حالی که این پردازنده در زمان عرضه با قیمت 1.723 دلار لیست شده و چندین ماه بود که با قیمت 1.623 دلار به فروش می رسید.

این هم مدرک بیشتر: گراف زیر از تاریخ نگاری قیمت (از سایت امازون) یک پردازنده 8 هسته ای Core i7 6900K با معماری Broadwell-E از وبسایت camelcamelcamel.com تهیه شده، که احتمالاً برداشت شما این بوده که زیر فشار قیمت زیادی از طرف پردازنده های 8 هسته ای با معماری Ryzen کمپانی AMD بوده. این کاهش قیمت های پردازنده مذکور از 1100 دلار تا 1021 دلار بوده که بیشتر به یک تخفیف جزئی می نماید تا کاهش قیمت.

 

2.thumb.jpg.84d0b7ec7aff034be3c72b55609b99d5.jpg

 

پردازنده های Ryzen عرضه شده و هیچگونه توافق محرمانه ای یا فشاری در اینجا وجود ندارد. تا جایی که خبر می رسد یک کاهش قیمت بزرگ در راه است.

اگر قصد دارید این هفته یک پردازنده Core i7 7700K یا Core i7 6900K بخرید احتمالاً چیزی نصیبتان نخواهد شد چون ما در اینباره از اینتل سوال کردیم و این کمپانی عنوان کرد این داستان های کاهش قیمت ها "نادرست" بوده و هنوز هیچ چیزی اعلام نشده است.

 

3.thumb.jpg.8d510173c44c736230df5aafdf412c06.jpg

 

برداشت عموم: پردازنده های Ryzen مناسب بازی نیستند

واقعیت: اشتباه است

اگر تنها یک واقعیت قرار است از این مقاله یاد بگیرید این است: پردازنده های Ryzen اصلاً برای بازی نامناسب نیستند. بله، حتی اگر از یکی از دوستانتان که از یکی از دوستانش که ویدئوی توئیتر دوستش را تماشا کرده هم شنیده باشید، باز هم تکرار می کنم: پردازنده های Ryzen اصلاً برای بازی نامناسب نیستند.

در حال حاضر کارایی این پردازنده ها در بازی ها می تواند کمی گیج کننده باشد، معمولاً این پردازنده ها در کاربردهای تک رشته ای و چند رشته ای بسیار عالی عمل می کنند اما در بازی های تست شده، به نظر می رسد بعد از پردازنده های Kaby Lake و  Broadewell-Eدر جایگاه سوم قرار می گیرد. این به مانند این است که بگوییم یک دونده دوی 100 متر المپیک برای اینکه مدال برنز گرفته "کند" است! البته در اجرای بازی ها در رزولیشن و تنظیمات بالا این اختلاف کمنر هم می شود زیرا در این حالت پردازنده گرافیکی بیشتر از پردازنده مرکزی تحت فشار قرار می گیرد. در مجموع، Ryzen یک پردازنده خوب برای بازی ها بوده و اصلاً بد نیست.

برداشت عموم: AMD امروز در بازی ها به خوبی اینتل است

واقعیت: تا حدودی صحیح

ما همین الان گفتیم که Ryzen در بازی ها اصلاً ناامید کننده نیستند اما باید بگوییم که بهترین نیز نیستند. با توجه به تعداد زیاد تست های انجام شده می توان دید وقتی از پردازنده های Ryzen در بازی های امروز و نسخه های امروز ویندوز  استفاده می شود این پردازنده ها از رقیبان اینتلی خود عقب می مانند.

این مسئله در محبوب ترین رزولیشن یعنی FullHD و رزولیشن های کمتر و حتی در برخی بازی های با کیفیت بالاتر به خوبی قابل رویت است. همچنین در مانیتورهایی که نرخ تازه سازی تصویر بالایی مثل 120یا 140هرتز دارند پردازنده های Ryzen احتمالاً عقب خواهند ماند. هر چقدر هم که طرفداران این پردازنده ها این واقعیت را کتمان کنند باز هم باید گفت در اکثر بازی ها پردازنده های Core i7 بهتر هستند.

Ryzen به خوبی اینتل خواهد بود، تنها وقتی که بازی های خود را در رزولیشن 4K اجرا کنید. در رزولیشن های بالا که کارت گرافیک گلوگاه ایجاد می کند تفاوتی بسیار اندک بین یک پردازنده Ryzen با Core i7 احساس می کنید یا حتی اصلاً هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت.

در واقع در بعضی بازی ها Ryzen برابر یا حتی بهتر از یک Core i7 عمل کرده است اما با توجه به شرایط فعلی یک تماشاچی منطقی با برتری کلی اینتل موافق خواهد بود. شاید فردا بهینه سازی هایی هم صورت بگیرد، اما فردا امروز نیست و میزان فریم دریافتی در بازی های امروز چیزی است که گیمرها به آن اهمیت می دهند.

 

4.jpg.7c20c79d068258f07b80869bd302f601.jpg

 

یکی دیگر از برتری هایی که ممکن است Ryzen در برابر پردازنده های 4 هسته ای اینتل در بازی ها داشته باشد مربوط به استاترها است. گزارشات حاکی از آن است که با توجه به وجود هسته های بیشتر بر روی چیپ های AMD، سیستم های مبتنی بر این پردازنده ها استاترهای کمتری نسبت به سیستم های مبتنی بر پردازنده های 4 هسته ای اینتل تجربه می کنند.

برداشت عموم: یک چیپ 8 هسته ای پردازنده گیمینگ بهتری است اگر می خواهید PewDiePie بعدی باشید

واقعیت: صحیح

افراد منطقی با اینکه پردازنده های اینتل نسبت به چیپ های AMD در بازی های امروز سریعتر هستند موافقند اما این برای بازی های معمول است. جوامع حریف طلب امروزی یعنی اینکه دیگر نیازی به بازی در تنهایی نیست و احتمالاً قصد هم خواهید داشت تا ویدئوهای بازی خود را به طور زنده در توئیتر و یا یوتیوب به نمایش بگذارید.

می توان سر این موضوع که داشتن یک چیپ 8 هسته ای به معنای پخش زنده بهتر است موافق بود زیرا بیشتر نرم افزارهای استریم ویدئو از پردازنده برای انکود تصاویر استفاده می کنند که منابع زیادی را به خود مشغول می کنند. یک پردازنده 4 هسته ای خیلی زودتر از یک پردازنده 8 هسته ای با کمبود منابع مواجه می شود و نتیجتاً منجر به افت فریم و استاتر خواهد شد.

درست است که AMD نسبت به پردازنده های Kaby Lake اینتل از هسته های بیشتری استفاده می کند اما حتی خود اینتل هم از همین مقایسه برای تحریک گیمرها به خرید چیپ های 6 و 8 هسته ای Core i7 نسبت به چیپ های 4 هسته ای استفاده می کند.

بحث دیگری که در این رابطه مطرح است استفاه از انکود از طریق GPU مانند ShadowPlay در GeForce Experience هست که به همین خوبی هم نیاز را برطرف می کند اما اکثر استریمرها در دسته افرادی که به طور روزانه برای مصارف مختلف به خلق محتوا می پردازنده، قرار می گیرند.

خلاصه اینکه اگر می خواهید برای یوتیوب یا توئیتر به خلق محتوا بپردازید، یک چیپ 8 هسته ای انتخاب بهتری است.

 

5.thumb.jpg.11300a5b606c83dec07dd0f11f964e3c.jpg

 

برداشت عموم: قصور از جانب ویندوز 10 است

واقعیت: غلط (کسی که یکبار مورد سوء ظن قرار گرفت، همیشه هم مورد سوء ظن باقی خواهد ماند)

همانطور که افراد سعی می کردند ته و توی جریان عملکرد خوب Ryzen در نرم افزارها (چه تک رشته ای چه چند رشته ای) اما نه چندان خوب در بازی ها را دریبارند، طبق معمول هم مظنون همیشگی برای تفتیش احضار شد: ویندوز. خیلی ها با تئوری پردازی می گفتند واحد Scheduler ویندوز که مسئول تقسیم کار برای پردازنده است وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهد اما در نهایت خود AMD مایکروسافت را از اتهامات مبرا دانست و عنوان کرد که Scheduler بی گناه بوده!

اگر هنوز هم از یکی از دوستانتان که از دوست دوستش شنیده که ویندوز 10 قادر به تشخیص صحیح کش روی چیپ نبوده، خود AMD این تئوری را در همان بلاگ در نطفه خفه کرد. من با ارسال ایمیل از مایکروسافت پرسیدم که آیا واقعاً درحال کار بر روی تصحیح این مشکل بوده اند یا خیر ولی تا زمان نوشتن این مقاله هنوز خبری از جانب آنها دریافت نشده.

اگر خود AMD می گوید مشکل از طرف ویندوز 10 نیست دیگر نیازی به بحث بیشتر نیست. شاید بپرسید چطور با توجه به اینکه کرنل لینوکس برای رفع مشکل استفاده های چند رشته ای Ryzen نیازمند یک افزونه بود، چطور ویندوز 10 از زیر این قضیه گریخت؟ خب قرار نیست که یک تولیدکننده به خود خنجر بزند اما از سابقه ویندوز 10 حمایت کند، درست است؟

 

6.thumb.jpg.3dafbe3a4d614632a02bef2d9ba064e2.jpg

 

برداشت عموم: بررسی کننده هایی که از Ryzen بدگویی کردند مزدوران اینتل هستند

واقعیت: اشتباه (اکثراً)

اثبات حقیقت طرفدار بودن یا طرفدار نبودن این بررسی کننده ها از اینتل تقریباً غیر ممکن است زیرا بیشتر این نفوذها غیرقابل مشاهده است. چیزی که در حال حاضر در این رابطه می توانم بگویم این است که اکثر افرادی که متهم به طرفداری از اینتل شده اند همان افرادی هستند که خود AMD برای پوشش خبری چیپ های Ryzen از نظراتشان استفاده کرده بود. چرا باید AMD از نظر افرادی برای اثبات موفقیت Ryzen استفاده کند که طرفدار اینتل هستند؟ حتی بیشتر این بررسی کننده ها آزمایشات خود را بر روی چیپ های Ryzen ادامه داده اند تا بالاخره راز عملکرد پایین تر این پردازنده ها در بازی ها نسبت به پردازنده های اینتل مشخص شود.

نظر به اینکه ما توانایی دسترسی به حساب بانکی این افراد مزدور را نداریم، با رفع اتهام این افراد و ربط دادن قضیه به طرفدارن دو آتشه جریان را فیصله می دهیم.

 

7.thumb.jpg.cc5ab873db929f8552b3ea3d9952b4b8.jpg

 

برداشت عموم: کمبود شدیدی در عرضه مادربردها وجود دارد

واقعیت: تا حد زیادی صحیح

بعد از کمبود ابتدایی پردازنده های Ryzen هم اکنون می توانید این پردازنده ها را بخرید. مشکل؟ شاید نتوانید مادربردی تهیه کنید که از پردازنده استفاده کنید! بالاخص پیدا کردن یک مادربرد رده بالای X370 می تواند بسیار مشکل باشد. البته در حال حاضر تعداد زیادی از مادربردهای B350 قابل تهیه هستند.

البته نیازی به بر هم زدن صف نیست، سایت های آمازون و Newegg مقدار کمی موجودی دارند. یکی از تولیدکنندگان مادبرد قول داده در محموله بعدی این کمبودها را پوشش خواهد داد. با این حال ما این موضوع را "تا حد زیادی صحیح" دسته یندی می کنیم زیرا وقتی شما یک پردازنده جدید Ryzen 7 1700 دارید و شروع به بستن سیستم خود می کنید، مادربرد ارزان قیمت انتخاب نمی کنید.

 

منبع: PCWorld

مترجم: مجید بکائیان

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 10 ساعت قبل، hosseinskandari گفته است :

مرسی. جالب بود ?

خواهش می کنم حسین جان

امیدوارم مفید بوده باشه و حداقل به گوشه ای از شبهات این پردازنده های پر سر و صدا خاتمه بده ^_^

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

کل مشکلات از اینه که

 ماها نمیتونیم یه چیزی رو بدون تنفر از چیز مقابلش و مدام بد جلوه دادنش(چه بصورت منطقی و چه وقت صرف کردن برای حمع آوری مدارک ضد اون) دوست داشته باشیم و طرفداراش باشیم... از رئال و بارسلونا و منچستر و لیورپول و پرسپولیس و استقلال  گرفته تا amd vs nvidia  و amd vs intel و apple vs microsoft و pc vs consoles و Xbox vs PS

جز معدود پستهای خسته نکننده و مفیدِ  فروم بود در ماههای اخیر و باید به دوست عزیزم خسته نباشید بگم

.. ضمن عذرخواهی از دیگر دوستان، منظورم عده ی بسیار بسیار کمی هست و منظورم افرادی نیست که صادقانه برای اطلاع رسانی فعالیت میکنن ... واقعا با دیدن تاپیکهای کل کل طرفداران برند ها حالت تهوع بهم دست میده حتی اگه کل کل توش اتفاق نیوفته هم ،"ستایش های عجیب و غریب و غیر منطقی" از برندها توسط طرفداراشونه که خسته کننده و تهوع آور میشه.. جوری که انگار قرار نیست حقانیت برند مد نظرشون اثبات شه بلکه قراره حقانیت خودشون اثبات بشه و اثبات برتری برند مورد علاقشون رو به اثبات برتری شخصیتی خودشون گره زدن و عدم موفقیت برند مورد علاقشون رو به عنوان از دست رفتن شخصیتشون می بینن...

خیلی خیلی ببخشید که رک گفتم مثل همیشه ?

ممنون میشم اگه کسی موافق نیست، پست بنده رو به یک منفیِ کاملا مفید و به جا مهمون کنه تا درس بگیرم

 

ویرایش شده توسط Farjam
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
در 47 دقیقه قبل، Farjam گفته است :

کل مشکلات از اینه که

 ماها نمیتونیم یه چیزی رو بدون تنفر از چیز مقابلش و مدام بد جلوه دادنش(چه بصورت منطقی و چه وقت صرف کردن برای حمع آوری مدارک ضد اون) دوست داشته باشیم و طرفداراش باشیم... از رئال و بارسلونا و منچستر و لیورپول و پرسپولیس و استقلال  گرفته تا amd vs nvidia  و amd vs intel و apple vs microsoft و pc vs consoles و Xbox vs PS

جز معدود پستهای خسته نکننده و مفیدِ  فروم بود در ماههای اخیر و باید به دوست عزیزم خسته نباشید بگم

.. ضمن عذرخواهی از دیگر دوستان، منظورم عده ی بسیار بسیار کمی هست و منظورم افرادی نیست که صادقانه برای اطلاع رسانی فعالیت میکنن ... واقعا با دیدن تاپیکهای کل کل طرفداران برند ها حالت تهوع بهم دست میده حتی اگه کل کل توش اتفاق نیوفته هم ،"ستایش های عجیب و غریب و غیر منطقی" از برندها توسط طرفداراشونه که خسته کننده و تهوع آور میشه.. جوری که انگار قرار نیست حقانیت برند مد نظرشون اثبات شه بلکه قراره حقانیت خودشون اثبات بشه و اثبات برتری برند مورد علاقشون رو به اثبات برتری شخصیتی خودشون گره زدن و عدم موفقیت برند مورد علاقشون رو به عنوان از دست رفتن شخصیتشون می بینن...

خیلی خیلی ببخشید که رک گفتم مثل همیشه ?

ممنون میشم اگه کسی موافق نیست، پست بنده رو به یک منفیِ کاملا مفید و به جا مهمون کنه تا درس بگیرم

 

یه مثبت نوش جونت :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

وقتی اخبار نادرست اطلاع رسانی میشه، قضاوت ها ناخوداگاه نادرست میشه، اینکه همیچین تاپیکهایی زده میشه و دربارشون صحبتهایی میشه برای همین هست که اگه شخصی اشتباه برداشت کرده یا دچار اطلاعات نادرست شده براش رفع بشه، حالا اگه بعضی موارد دیده میشه که بحث های یکرفه و بی نتیجه و کوبنده مطرح میشه زیاد خودتونو ناراحت نکنید. ?

....... 

خارج از این بحث کسل کننده اقا چرا ایسوس برد کراسهیر شش اش  3 استار شده؟؟؟؟ ? 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بخشی از محتوای ارائه شده جانبدارانه به نظر میرسه، شرکت ها با محصولاتشون طرفدار پیدا می کنند و یا همون طرفدارهایی رو هم که ندارند از دست میدن، اینکه AMD خوب کار کرده یا نه رو باید فقط  و فقط از روی Price Per Performance بررسی کرد، در این بخش هر چه باشه موفقیت از آن اوست، اما برای Enthusiast ها ممکنه بحث اینطور نباشه، حداقل با بودجه ی متوسط.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

مطلب عالی بود، ممنون اقای بکائیان

جدای از بحث رقابت ، بنظر من مقایسه ها نباید اینجوری باشه

اتفاقا اینکه amd پردازنده هایی تولید کرد که شبیه اینتل نباشه خیلی هم خوب هست. amd با عرضه تعدای پردازنده خوشقیمت باعث شد تنوع بازار بیشتر بشه. زمانی که شما اهل بازی باشید و کارهای رندرینگ ، از پردازنده های اینتل کدارم را انتخاب میکنید؟ 7700k یا 6800 یا 6850 ؟؟؟ مسلما با امادن پردازنده های amd انتخاب سخته ولی amd با اوردن تعداد پردازنده که خصوصیت بازی و رندرینگ دارد تنوع بازار را بیشتر کردند.

اگر پردازنده فقط برای مصارف گیم میخاید : 7700k

اگر پردازنده برای مصارف گیم و رندرینگ میخاید: 1700x یا 1800x

اگر پردازنده  میدرنج برای مصارف گیم میخاید : 7600k

اگر پردازنده  میدرنج برای مصارف گیم و رندرینگ میخاید : 1600x یا 1500x یا 1400x

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 4 ماه بعد...

سلام

دوستان من کمی گیج شدم 

من میخوام یه سیستم جمع کنم برای بازی حالا گیر کردم intel بگیرم یا rysen میشه راهنمایی کنید الکی لطفا نگید با دلیل بگید بهتر

cpu intel که میخوام بگیرم 7700k

rysen هم 1700

گرافیک هم gtx 1080 gaming x 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در ۱ ساعت قبل، amirafshar گفته است :

سلام

دوستان من کمی گیج شدم 

من میخوام یه سیستم جمع کنم برای بازی حالا گیر کردم intel بگیرم یا rysen میشه راهنمایی کنید الکی لطفا نگید با دلیل بگید بهتر

cpu intel که میخوام بگیرم 7700k

rysen هم 1700

گرافیک هم gtx 1080 gaming x 

رایزن بگیر

این اینتل مسخرشو دراورده هر دو سه ماهی میخواد سری جدید بزنه مادربوردتم باید عوض کنی

هی میگه این سری 30 درصد قدرتش بیشتر شد اون یکی سری 40 درصد قوی تر شد!حالا تو زمینه های دیگه کار ندارم ولی تو بازی تقریبا هیچ تغییری احساس نمیکنی!

ویرایش شده توسط Keykhosro.Goorani
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...