رفتن به مطلب

تاريخچه مصور موس کامپيوتر


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

تاريخچه مصور موس کامپيوتر

۳۰ سال از زماني که شرکت زيراکس اولين موس تجاري دنيا را رونمايي کرد مي گذرد. شايد اغراق نباشد که بگوييم موس طليعه دار عصر جديدي در دنياي کامپيوترهاي شخصي بوده است. کاربراني با کمترين دانش مي توانند تنها از روي شکل ها و با کليک کردن، کار با کامپيوتر را تجربه کنند.

در ادامه اين مطلب به بررسي تاريخچه موس ها از توپ هاي بولينگ قديمي تا کنترلرهاي ذهني آينده مي پردازيم.

۱. اولين گوي غلطان (trackball):

first_trackball.jpg

اولين وسيله ورود اطلاعات به کامپيوتر که توسط حرکات دست کنترل مي شد و مکان نما را جابجا مي کرد، در سال ۱۹۵۲ توسط نيروي دريايي سلطنتي کانادا اختراع شد. اين ابزار در حقيقت يک توپ بولينگ فايو-پين کانادايي بود که بر روي يک سخت افزار ويژه سوار شده بود. اين سخت افزار مي توانست جهت چرخش توپ بولينگ را تشخيص داده و اين اطلاعات را به حرکات روي صفحه کامپيوتر تبديل کند. از آنجا که اين اختراع متعلق به يک پروژه کاملا سري نظامي بوده، بنابرين حق امتياز آن هيچ گاه ثبت نشده است.

۲. اولين موس:

first_mouse.jpg

اولين قطعه سخت افزاري که ما آن را به عنوان جد موس هاي مدرن امروزي مي شناسيم، در سال ۱۹۶۳ توسط داگلاس اينگلبارت آمريکايي توليد شد. اين ابزار براي ثبت حرکات در دو جهت، از دو چرخ قائم استفاده مي کرد و مي توانستيد آن را مانند موس هاي امروزي در دست تان بگيريد.

۳. اولين موس با گوي غلطان:

trackball_mouse.jpg

اين گجت محصول سال ۱۹۶۸ شرکت Telefunken Rollkugel آلمان است. اين موس در زير خود يک گوي غلطان کوچک داشت و تنها يک دکمه براي کليک بر روي آن پيش بيني شده بود. کاربرد آن هم براي رسم تصاوير گرافيکي وکتور بود.

۴. اولين موس نوري:

alto-mouse.jpg

موس هاي با قطعات متحرک مکانيکي مقداري غير قابل اعتماد و ناپايدار بودند. زيراکس در اواخر دهه ۱۹۷۰ ميلادي، براي بهبود کارايي، در مقابل موس هاي گوي غلطان، اولين موس نوري را با نام Alto معرفي کرد. اين موس از ال اي دي و سنسورهاي نوري براي ثبت حرکات استفاده مي کرد. اما اين موس براي کارکرد صحيح، به پد ويژه اي نياز داشت که به شکل خاصي مدرج شده بود.

۵. اولين موس تجاري:

XeroxStar.jpg

در سال ۱۹۸۱ شرکت زيراکس موس Alto را به عنوان کنترلر در سيستم هاي ۸۰۱۰ توليدي اش به کار برد. در واقع آلتو اولين موسي است که به صورت تجاري به بازار عرضه شده است. جالب اينکه هر سيستم ۸۰۱۰ بيش از ۷۵۰۰۰ دلار قيمت داشت!

۶. اولين موس خانگي:

lisa_mouse-1.jpg

اپل در سال ۱۹۸۳ براي ساخت موس کامپيوترهاي اپل ليزا، تصميم گرفت که به سراغ تکنولوژي گوي غلطان برود. اين کامپيوتر اپل با قيمت ۱۰۰۰۰ دلار به بازار عرضه شد. موس ليزا تنها يک دکمه داشت و گوي غلطان درون آن فولادي بود. جالب اينکه اپل ۲۰ سال بعد از ليزا، دوباره سراغ موس هاي يک کليدي آمده است!

۷. اولين موس بيسيم:

mouseman-cordless.jpg

لاجيتک در سال ۱۹۸۴ اولين موس بيسيم اش را که با امواج مادون قرمز کار مي کرد، ابداع نمود. اما اين موس حتما بايد در دامنه ديد دريافت کننده مي بود تا بتواند کار کند. بعد از آن همين شرکت در سال ۱۹۹۱ اولين موس بيسيم با امواج راديويي را به بازار عرضه کرد که نيازي به حضور در دامنه ديد گيرنده نداشت.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

۸. اولين موس ليزري:

logitech_laser.jpg

اولين موس ليزري براي کاربران عادي را هم لاجيتک در سال ۲۰۰۴ با نام MX1000 به بازار عرضه کرد. تا قبل از اين موس هاي نوري براي روشن کردن سطح و ثبت حرکات از LEDها استفاده مي کردند. اما استفاده از ليزر به موس ها اجازه داد تا روي سطوح بسيار متفاوتي کارايي و دقت کافي را داشته باشند.

۹. موس ژيروسکوپ:

logitech-mx-air.jpg

موس هاي Air ديگر محدوديت دامنه حرکت دو بعدي موس را به سخره گرفته اند. با کج کردن موس به اطراف، مي توانيد به راحتي مکان نما را حرکت دهيد. MX Air لاجيتک چنان جذاب است که در ليست بهترين موس هاي همه دوران ها، در رده ششم ايستاده است.

۱۰. موس لمسي

novint_falcon.jpg

موس تا به حال تنها به عنوان يک ابزار ورود اطلاعات به کار مي رفت، اما حالا ديگر مي تواند عکس العمل هم نشان دهد. Novint Falcon در سه بازويش از موتورهايي بهره مي برد که دست تان را در اطراف حرکت مي دهد و باعث مي شود شما اشياء روي صفحه کامپيوتر را احساس کنيد!

۱۱. موس سه بعدي:

3d_mouse.jpg

موس هاي عادي تنها در دو جهت حرکت مي کنند، اما ما در جهاني بيش از دو بعد زندگي مي کنيم. پس به موس هايي نياز داريم که امکان انجام کارها به شيوه متفاوتي را داشته باشند. اين نمونه اوليه ويژه، که توسط Axsotic توليد شده، به شما امکان حرکت و چرخش در سه بعد را مي دهد. فکر مي کنيد گشت و گذار در گوگل ارث سه بعدي با اين موس چگونه است؟!

۱۲. موس Hands-Free :

kinect.jpg

اينجا همه داستان درباره تبديل حرکات فيزيکي بدن به جابجايي روي صفحه نمايش است. کم کم به سمتي مي رويم که ديگر به وجود سخت افزاري موس هم نيازي نداشته باشيم. البته کينکت مايکروسافت اولين تجربه عملي در اين زمينه است. مثلا لپ تاپ هايي خواهد آمد که با اين تکنولوژي، حرکات ما را ثبت کرده و براي کنترل سيستم عامل و برنامه ها از آن استفاده مي کنند.

۱۳. موس ذهني:

emotiv.jpg

سخت افزار؟ حرکت؟ مساله را اينقدر سخت و پيچيده نکنيد. آينده موس ها، کنترل مکان نما فقط و فقط با مغز است. البته هنوز هدست هايي که قابليت خواندن امواج مغزي را دارند در مراحل تجربي اوليه قرار دارند. اما تا وقوع تغييري به بزرگي اختراع اولين موس راه زيادي باقي نمانده است.

منبع : نارنجی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...