رفتن به مطلب

راهنماي خريد SSD


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

راهنماي خريد SSD

selection2.jpg?1312793053

اين روزها رشد SSD در بازارهاي جهاني به ميزان چشم گيري افزايش پيدا کرده است و قيمت آنها نسبت به قبل مقرون به صرفه تر شده. ولي اگر در مقرون به صرفه بودن آنها شک داريد، بايد بدانيد که آنها نسبت به هارد درايوهاي قديمي، برق کمتري مصرف مي کنند، بدون صدا هستند، عمر بيشتري دارند، سرعتشان از پر سرعت ترين هارد درايوها هم بيشتر است و ريسک از دست رفتن اطلاعات در SSD به مراتب کمتر است.

اجزاي يک SSD

با محبوب شدن SSDها، تعداد توليد کننده هاي آنها نيز افزايش يافته است. در حال حاضر بيشتر از ۲۰ توليد کننده در اين زمينه فعاليت مي کنند و درايوهايي را متناسب با نياز و جيب شما توليد مي کنند.

زماني که مي خواهيد يک درايو انتخاب کنيد، بهتر است به اجزاي داخلي آن دقت کنيد. اعداد و ارقامي که فروشنده به شما مي گويد، تنها اعدادي تجاري هستند که دستيابي به آنها در شرايط خاص امکان پذير است.

درايو SSD را مي توان از لحاظ ساختاري همچون حافظه هاي فلش USB دانست. با اين تفاوت که آنها سرعت بيشتري دارند و بيشتر جيب شما را خالي مي کنند. به دليل ساختار ويژه و عدم وجود قطعات مکانيکي، اين درايوها بي صدا هستند و گرماي کمتري نسبت به هارد درايوها توليد مي کنند.

يک درايو SSD از ذخيره کننده NAND و کنترلر حافظه تشکيل شده است. وجود اين ۲ جزء در کنار هم باعث مي شود که اين درايوها به راندماني رويايي دست بيابند و گاهي اوقات تا ۱۰۰ برابر يک هارد درايو قديمي سرعت داشته باشند.

بعضي از چيپست ها راندمان خواندن و نوشتن به صورت تصادفي بالايي دارند و بعضي ها راندمان ترتيبي بهتري دارند و به عنوان مثال SandForce و intel يکي از بهترين توليد کنندگان کنترلر درايوهاي SSD هستند و مي توان از Samsung و Toshiba به عنوان بهترين توليد کنندگان چيپست NAND نام برد.

.به خاطر داشته باشيد که در کنار هم قرار دادن اين اجزا بر حسب نياز شما، در انتخاب SSD به شما کمک خواهد کرد.

intel-x25-m-gen-2-34nm-ssd-drives.jpg

براي حجم تصميم گيري کنيد

بعد از اينکه از قيمت SSDها يکه خورديد، حالا زمان آن رسيده تا با حجم آنها کنار بياييد. حجم هاي رايج در بازار بين ۴۰ تا ۲۵۶ گيگابايت است که بر اساس نياز مي توانيد از بين آنها يکي را برگزينيد.

نکته مهمي را که بايد در نظر داشته باشيد، اين است که بر خلاف هارد درايوها، اين درايوها ممکن است در هر حجمي موجود باشند و اين موضوع بستگي به استراتژي فروش شرکت توليد کننده دارد که درايو ۴۰ گيگابايتي توليد کند يا درايو ۵۸ گيگابايتي.

حالا که تصميم داريد از SSD استفاده کنيد، بهتر است اطلاعات خود را بهينه ذخيره کنيد. SSD جايي براي آرشيو ۵۰۰ گيگابايتي موسيقي و يا فيلم شما ندارد. بهتر است آنها را در هارد درايو خود نگهداري کنيد.

در درايو جديدتان تنها اطلاعاتي را ذخيره کنيد که هر روز قرار است به آنها دسترسي داشته باشيد. براي بهبود راندمان کلي سيستم، سيستم عامل و برنامه هاي آن بايد در SSD قرار بگيرند و بقيه اطلاعات حجيم را بر روي يک هارد اکسترنال قرار دهيد. کامپيوتر دسکتاپ خود را مي توانيد به طور همزمان به HHD و SSD مجهز کنيد.

به خاطر داشته باشيد که با افزايش حجم SSD که مي خريد، جيب شما بيشتر خالي مي شود. بهتر است اطلاعات اضافي را دور بريزيد و کمي اقتصادي تر فکر کنيد.

راندمان SSD

SSD ها، درايوهايي هستند که براي سرعت و بازدهي بالا طراحي شده اند، ولي به راستي چه عواملي را به عنوان بازدهيSSD مي شناسند ؟

علاوه بر سرعت در نوشتن و خواندن اطلاعات به صورت تصادفي و ترتيبي، ميزان تاخير در دسترسي به اطلاعات در SSDها به نسبت HDDها به مراتب پايين تر است و اين به افزايش راندمان آنها کمک شاياني مي کند. ميزان تاخير در دسترسي به اطلاعات در يک SSD حدودا يک دهم ميلي ثانيه است و اين در حالي است که در يک هارد ديسک با سرعت 7200rpm (دور در دقيقه) اين عدد حدودا ۱۴ ميلي ثانيه است.

1252145947750.png

سرعت خواندن و نوشتن ترتيبي يا تصادفي؟

خواندن و نوشتن اطلاعات در تجهيزات ذخيره سازي به ۲ شيوه ترتيبي و تصادفي انجام مي شود. روش ترتيبي در هنگام کپي کردن يک فايل، باز کردن موسيقي، فيلم و يا عکس رخ مي دهد و عمليات تصادفي در زمان باز کردن برنامه ها، بوت شدن سيستم عامل و يا خاموش شدن آن رخ مي دهد.

نرخ انجام عمليات تصادفي با IOPS سنجيده مي شود که نمايانگر تعداد عمليات IO انجام شده در مقياس ثانيه است. زماني که قصد خريداري SSD را داريد لازم است به اين عدد توجه کنيد. زيرا هر چه ميزان اين عدد بيشتر باشد، سرعت بوت شدن سيستم عامل، باز شدن نرم افزارها و دسترسي به فايلها بيشتر خواهد شد.

سرعت مناسب براي SSD در خواندن تصادفي يک بلوک ۴ کيلوبايتي از اطلاعات، بايد حدودا 35000 IOPS يا بيشتر از آن باشد و براي نوشتن تصادفي مي بايست حداقل 6500 تا 9000 IOPS باشد.

درباره راندمان خواندن و نوشتن اطلاعات به صورت ترتيبي موضوع کمي فرق مي کند و اين راندمان بر اساس مگابايت بر ثانيه سنجيده مي شود. به خاطر داشته باشيد که اين سرعت تاثير چنداني در بهبود راندمان سيستم شما نخواهد داشت و فقط سرعت کپي کردن اطلاعات شما را افزايش مي دهد.

يک سرعت مناسب براي خواندن اطلاعات در حالت ترتيبي حدودا ۲۵۰ مگابايت در ثانيه است و براي نوشتن، سرعت بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ مگابايت در ثانيه براي اکثر کاربران کفايت مي کند.

توان مصرفي

اگر SSD را براي لپ تاپ خود تهيه مي کنيد، بايد به خاطر داشته باشيد که ميزان توان مصرفي آنها با يکديگر متفاوت است. لذا توجه به اين نکته باعث مي شود تا شما از باتري لپ تاپ خود به بهترين نحو استفاده کنيد و انرژي را بيهوده هدر ندهيد.

بهتر است به دنبال درايوي باشيد که در حالت بي کار حدودا ۷۵ ميلي وات و در حالت کار حدودا ۱۵۰ ميلي وات انرژي مصرف کند و بالاترين ميزان مصرف آن از ۲/۵ وات تجاوز نکند.

به خاطر داشته باشيد که عموما درايوهايي که توان مصرفي بالاتري دارند، گرماي بيشتري هم توليد مي کنند.

adatassd1.jpg

پشتيباني از TRIM

زماني که شما قسمتي از اطلاعات را پاک مي کنيد، SSD شما درگير پاک کردن آن قسمت مي شود و سعي مي کند آن اطلاعات را به صورت يک جا و در همان لحظه پاک کند، اما TRIM به شما اين امکان را مي دهد تا از درگير شدن SSD جلوگيري کند.

به محض اينکه قسمتي از اطلاعات پاک مي شود، سيستم عامل با ارسال فرمان TRIM به درايو مي گويد که ديگر به آن بلوک از اطلاعات نيازي ندارد و SSD مي داند چگونه با اين موضوع کنار بيايد و در پشت صحنه، اطلاعات را مديريت کند و فضا را براي ذخيره کردن اطلاعات بعدي آماده کند.

پشتيباني از اين قابليت نيازمند پشتيباني سيستم عامل هم مي باشد، اين قابليت در ويندوز ۷ براي اکثر درايو هاي SSD وجود دارد.

از آنجايي که SSDها عمر مفيدي در تعداد دفعات خواندن نوشتن اطلاعات دارند، اين قابليت به شما کمک مي کند تا به عمر SSD خود بيافزاييد.

سخن آخر

قبل از اينکه اقدام به خريد SSD کنيد، در اينترنت جستجو کنيد، بررسي هاي سايت هاي معتبر را بخوانيد و سعي کنيد منطقي تصميم بگيريد. به خاطر داشته باشيد اعداد و ارقامي که توليد کنندگان بر روي محصولاتشان مي زنند، بيشتر جنبه تجاري داشته و در شرايط آزمايشگاهي قابل دستيابي هستند و سعي کنيد آزمايش هاي انجام شده در دنياي واقعي را بررسي کنيد.

مي توانيد براي بررسي دقيق تر SSD ها از سايت هاي زير کمک بگيريد.

www.anandtech.com

www.tomshardware.com

منبع : نارنجي

نويسنده : عليرضا وزيري

ویرایش شده توسط mfirouzi1989
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...