رفتن به مطلب

همه چیز درباره پاور (هر آنچه خریداران بایستی راجب حقایق منبع تغذیه بدانند)


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

پوریا جان تایپیک خوب و مفیدی داره میشه

اگه اجازه بدین منم چند تا سوال از خدمتتون بپرسم تا روند تایپیک ادامه پیدا کنه.

تا بتونیم اطلاعات مفیدتر و جامع تری رو ارائه بدیم.

مدار Pfc چیه ؟ و به نظرتون یک مدار active PfC می تونه در کاهش برق مصرفیمون مفید باشه و به چه نحوی؟

استاندارد جدید و تقریباً نا آشنایه EUP رو می تونین کمی توضیح بدین؟

و یک سوال تخصصیتر:

ما می خوایم از یک کارت گرافیک نسبتاً پر مصرف در کنار یک پردازنده پر مصرف و مادربرد متوسط در سیستممون استفاده کنیم

ما اینطور محاسبه کردیم که حداکثر مصرف قطعاتمون بشرح زیر می باشد :

کارت گرافیک 215 وات - پردازنده 125 وات - مادربرد 45 وات و دیگر قطعات حدود 65 وات داریم (کارکرد قطعات بدون اور و بصورت استاندارد خواهد بود)

به توصیه دوستان قصد انتخاب یک پاور 600 وات خوب رو داریم (قصد ارتقاء در آینده یا استفده مستمر رو نداریم)

حالا سوال اینجاست؟؟؟ ما سه تا پاور 600 وات داریم (استانداردهایه پاورها رو هم یکی در نظر بگیرین ، ضمن اینکه پاورها کانکتورهایه کافی رو برایه تغذیه درست سیستممون دارا می باشن)

هر سه پاور دارای قدرت 540 وات در شاخه 12 ولت می باشند ولی با این تفاوت که:

پاور اولی دارایه تک ریل خروجی در این شاخه هست (یک شاخه 45 آمپر)

پاور دومی دارایه دو ریل در این شاخه هست که هر کدام بصورت تکی 324 وات و در جمع 540 وات خروجی رو برامون ارئه میده

و پاور سومی خروجی 12 ولت رو از 4 شاخه که هر کدام بطور تکی 15 آمپر و در جمع 540 وات خروجی رو بهمون ارائه میده.

حالا به نظرتون کدوم یک از سه پاور برایه کارکرد ما بیشتر میتونه مناسب باشه؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

پوریا جان تایپیک خوب و مفیدی داره میشه

اگه اجازه بدین منم چند تا سوال از خدمتتون بپرسم تا روند تایپیک ادامه پیدا کنه.

تا بتونیم اطلاعات مفیدتر و جامع تری رو ارائه بدیم.

مدار Pfc چیه ؟ و به نظرتون یک مدار active PfC می تونه در کاهش برق مصرفیمون مفید باشه و به چه نحوی؟

استاندارد جدید و تقریباً نا آشنایه EUP رو می تونین کمی توضیح بدین؟

و یک سوال تخصصیتر:

ما می خوایم از یک کارت گرافیک نسبتاً پر مصرف در کنار یک پردازنده پر مصرف و مادربرد متوسط در سیستممون استفاده کنیم

ما اینطور محاسبه کردیم که حداکثر مصرف قطعاتمون بشرح زیر می باشد :

کارت گرافیک 215 وات - پردازنده 125 وات - مادربرد 45 وات و دیگر قطعات حدود 65 وات داریم (کارکرد قطعات بدون اور و بصورت استاندارد خواهد بود)

به توصیه دوستان قصد انتخاب یک پاور 600 وات خوب رو داریم (قصد ارتقاء در آینده یا استفده مستمر رو نداریم)

حالا سوال اینجاست؟؟؟ ما سه تا پاور 600 وات داریم (استانداردهایه پاورها رو هم یکی در نظر بگیرین ، ضمن اینکه پاورها کانکتورهایه کافی رو برایه تغذیه درست سیستممون دارا می باشن)

هر سه پاور دارای قدرت 540 وات در شاخه 12 ولت می باشند ولی با این تفاوت که:

پاور اولی دارایه تک ریل خروجی در این شاخه هست (یک شاخه 45 آمپر)

پاور دومی دارایه دو ریل در این شاخه هست که هر کدام بصورت تکی 324 وات و در جمع 540 وات خروجی رو برامون ارئه میده

و پاور سومی خروجی 12 ولت رو از 4 شاخه که هر کدام بطور تکی 15 آمپر و در جمع 540 وات خروجی رو بهمون ارائه میده.

حالا به نظرتون کدوم یک از سه پاور برایه کارکرد ما بیشتر میتونه مناسب باشه؟

بنده هم موافقم ، تاپیک پر بار شد. البته با اجازه دوستان بعد از اینکه یک سری اطلاعات جامع و کامل اینجا جمع شد ، همه پست ها رو به تاپیک جدید انتقال می دیم تا منبع خوبی برای همه دوستان بشه.

خوب در رابطه با بحث PFC یا Power Factor Correction می شه یک کتاب نوشت ولی تا جایی که علم ناقص بنده یاریم کنه یک سری مطالب رو دست و پا شکسته بیان می کنم.

بحثی که ما اینجا داریم توان ری اکتیو تولید شده هستش . نه تنها پاور سیستم بلکه همه قطعات الکترونیکی (مثل یخچال ، تلویزیون و ...) یک توان ری اکتیو دارند که باعث به وجود اومدن مقاوت در سیستم برق ساختمان و سیم های برق می شه. توی کنتورهای قدیمی (آنالوگ) این توان خودش رو نشون نمی داد و اداره برق نمی تونست هزینه این اتلاف انرژی از شما بگیره . همون طور که می دونید این روزها افرادی که از کنترهای جدید دیجیتال استفاده می کنند از گرونی پول برق شاکی هستند ، این مطلب به این خاطر هست که این کنترها این توان ری اکتیو رو محاسبه می کنند.

حالا چه کار می شه برای کم کردن این توان ری اکتیو انجام داد.

بریم سراغ پاور :

پاورها رو از این نظر می شه به 3 دسته Non-PFC ، Passive-PFC ، Active-PFC تقسیم بندی کرد.

همون طور که اشاره شد PFC مخفف Power Factor Correction یا تصحیح ضریب توان می باشد.

Non-PFC از هیچ بخشی برای تصحیح توان ری اکتیو استفاده نمی کنه.

Passive-PFC از یک سلف بزرگ برای تصحیح ضریب توان استفاده می کنه.

Active-PFC از یک مدار دیجیتال برای تصحیح ضریب توان استفاده می کنه.

معمولاً توی نان پی اف سی ها power factor میزانی بین 0.5 تا 0.6 داره .

توی پسیو پی اف سی ها power factor میزانی بین 0.6 تا 0.75 داره.

توی اکتیو پی اف سی ها power factor میزانی بین 0.85 تا 0.999 داره.

نکته : این میزان پاور فکتور توی راندمان پاور بزرگترین نقش رو داره . برای همین پاور های active PFC استاندارد 80plus رو می گیرن و راندمانشون معمولاً بالای 80 درصد هستش.یکی از فاکتورهای اورگان 80Plus هم پاور فکتور بالا 0.9 هستش.

اگر توضیح بیشتری دوستان بگن ، بیشتر توضیح می دیم.

29221310691474141241.jpg

عکس بر گرفته شده از وب سایت گرین می باشد.

EUP Ready Standard :

که نماد دوم از بالا دست چپ هستش. وقتی سیستم شما به برق هستش و حتی سیستم خاموش هست ، به خاطر مصرف استندبای شما مثلاً 2 وات مصرف دارید (این برای همه وسایل برقی هستش)

داستان از اینجا شروع شد که سال 2007 توی آمریکای شمالی میزان فانتوم لود یا بار شبح یا همین میزان مصرف کم در حالت استندبای رو در یک سال محاسبه کردند و دیدند که اندازه مصرف 1 سال برق کشور یونان هستش.

اومدن و استاندارد EUP رو گذاشتند یعنی هر سیستمی بایستی زیر 1 وات در حالت استندبای مصرف کنه. البته مادربرد هم بایستی EUP ready باشه . سال 2013 به بعد این استاندارد از 1 وات به 0.5 وات کاهش پیدا می کنه.

در رابطه با سوال اخر و تخصصی تر :

توی این واتیج بنده 4 ریل 15 آمپر ندیدم و اگر هم باشه توپولوژی قدیمی هستش. پاورهای جدید معمولاً تک ریل یا 2 ریل یا حتی می تونند 3 ریل باشند.

توی سیستم های قدیمی تر که از 4 ریل استفاده می کردند از یک سری شنت برای کنترل این آمپراژها استفاده می شد که اگر بیشتر از مثلاً 15 آمپر از یک ریل کشیده می شد پاور شات دان می کرد.

اما توی پاورهای جدید که داینامیک هستند در صورتی که از یک ریل بیشتر از توان آمپراژ کشیده بشه می تونه از اضافه مجموع بقیه که زیر فشار نیستند استفاده کنه .

در اصل همه این ریل ها از یک ترانس تغذیه می شه حالا چه 4 ریل چه 2 ریل چه تک ریل. مهم اینه که پاور داینامیک باشه . البته 4 ریل من تاحالا دیدم همشون بالای 16 آمپر می دادند که مربوط به پاورهای رده بالاست.

فرق داینامیک با غیر داینامیک هم می شه ThermalTake 1500 ورژن قدیم و جدید رو مثال زد.

توی این واتیج اگر پاور داینامیک باشه تفاوتی نداره ولی من 2 ریل رو انتخاب می کنم و اگر قصد OC داشته باشیم تک لاین رو انتخاب می کنم.

نکته دیگه هم که تعیین کنندست اینه که هر ریل یک سری کانکتور رو تغذیه می کنه و بسته به سیستم و نحوه وصل کردن کانکتورها (به یک شکل) می تونه توی انتخاب تاثیر 100% بگذاره. #-o

.....................................................................................................................

بیشتر شبیه مشاعره شده rolling%20on%20the%20floor.gif

حالا من سوال بکنم ؟

شما راجب Noise و Ripple تولیدی پاور توضیح بدید .

بقیه لوگوهایی که توی شکل بالا بود رو هم یک توضیح مختصر بدید . o:-) @};-

ویرایش شده توسط Poorya_Lion
لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام مجدد خدمت دوستان عزیز

متاسفانه از دیروز بعد ازظهرتا اواخر شب نت خونه قطع بود و نتونتسنم به خدمت برسم

خوب بریم به ادامه مشاعره با پوریا جان :D

اگه بخوایم Ripple یا نوسانات یک پاور رو کامل و با اصطلاحات الکترونیکی بیان کنیم درک مطلب برای دوستان سخت میشه پس بهتر میدونم با زبانی ساده و مختصر چنین بیان کنم :

یک ولتاژ ازورود تا خروجش ( از Ac به Dc ) غیر ممکن هست که بتونه با همان ولتاژ ثابت و در یک خط مستقیم تا خروجی پاور ثابت بمونه و نوساناتی داره به این صورت که ولتاژ در Ac بصورت یک خط مستقیم در حال حرکت است که در قسمت Dc تبدیل به حرکتی مارپیچی و زیگزال (بالا و پایین) خواهد شد این نوسانات در dc رو Ripple نام می بریم و واحد آن رو با میلی ولت (mv) می شناسیم

استانداردهای ATX پاورهایه تحت لیسانس این استاندارد رو مجبور می کنه که نوسانات پاور در ولتاژهایه مختلف بصورت زیر باشه:

در ولتاژ +3.3 ولت زیر 50mv

در ولتاژ +5 ولت زیر 50mv

در ولتاژ +12 ولت زیر 120mv

برای مثال یک نوسان 40-50 میلی ولت در شاخه 12 ولت یک نوسان خیلی خوب و پایین برایه یک پاور محسوب میشه.

هر چقدر مقدار این Ripple کمتر باشه ولتاژ پایدارتری رو در اون شاخه داریم و نوسانات زیاد باعث فشار به خازن های خروجی پاور و در نتیجه به مرور زمان شاهد کاهش راندمان و افت ولتاژ در پاور خواهیم بود.

89269449766512638867.jpg

عکس بالا تست از Ripple/Noise در پاور Green 1200B gold رو تو لود 100٪ نشون میده

محدوده داخل تصویر در هر ولتاژ محدوده تائید شده توسط استاندارد Atx رو نشون میده و Ripple پاور که بصورت زیگزال مشخص شده در واحدی پایین و مناسب دیده میشه.

و اما بیایم به توضیح مختصر استانداردهایی که پوریا جان زحمت کشیدن و یک عکس ازشون گذاشتن

موارد مهمی مثل active PFC و Eup رو شما زحمتشو کشیدین و توضیحشون رو دادین

Ripple رو هم من گفتم

بدلیل کثرت وقت از موردهایه مشخص و ساده دیگه که فکر کنم برایه دوستان نیاز به توضیحات خاصی نباشه :

مثل استانداردهای تحمل خازن ورودی و خازن خروجی تا دمای 105 درجه ... نویز پایین ... کابل منیجمنت بودن پاور ساپورت چینش 4 تا برایه کارت گرافیک میگذرم ومی خوام در بین استانداردها به یک مورد مهم اشاره کنم و یک توضیح مختصر در موردش بدم:

استانداردSSIEPS یا بعبارت کاملتر Entry level power supply :

بعد از ویرایشهای جدید استاندارد Atx تا ورژن 2 و پاورهایه عرضه شده تحت این استاندارد باز ضعف دراین پاورها در تغذیه سیستمهایه High End‌ راندمانی مطلوب دیده میشد که استاندارد EPS SSI تدوین شد این استاندارد انقلابی بزرگ در عرضه پاورهایه جدید به بازار داشت هر چند که با افزایش چشمگیری در قیمتها نیز دیده میشد ولی به مرور دیده شد که استفاده از پاورهایه تحت این استاندارد ارزش پزداخت قیمتی بالاتر رو دارن چونکه برایه مثال با کاهش در مصرف برق بالایی نسبت به استانداردهایه atx بودند و موارد فنی خیلی مهمتر...

پاورهایی که با این استاندارد عرضه شدند دارای استانداردهایه زیر هستند:

افزایش عمر مفید منابع تغذیه EPS به 100000 الی 120000 ساعت کارکرد مفید

افزایش راندمان منابع تغذیه EPS در کلیه مقاطع لود پاور به بالاتر از 80 درصد بازدهی کامل

افزایش دامنه ولتاژ و فرکانس ورودی از 90 تا 260 وات که این مورد با توجه به نوسانات برق شهری که گریبان گیر اغلب پاورهای ATX می شه نکته ای بسیار مثبت تلقی می شه .

تعبیه power Factor correction به صورت Active به بالاترین حالت کارایی در تصحیح ضریب توان

افزایش اجباری توان شاخه +12 ولت و ارائه آن در حداقل 2 تا 4 شاخه مجزا متناسب با توان کلی پاور

کاهش درصد خطای کلیه خروجی ها تحت 75 درصد توان خروجی به کمتر از 3%

کاهش درصد خطای کلیه تایمینگها و اصلاح نویز و ریپل در شاخه های 12 ولت خروجی پاور EPS

چیدمان و تناسب کلیه تایمینگها صرفاً بر اساس خروجی اصلی یا همان 12 ولت ( در ویرایش های ATX کلیه تایمینگها بر اساس خروجی 5 ولت تعریف شده بودند) این موضوع موجب عکس العمل سریعتر پاورهای EPS در مقایسه با ATX می شود

افزایش جریان شاخه +5 v/Sb تا 3 و اصلاح درصد خطا از حداقل تا حداکثر میزان بار مصرفی

کاهش توان مجموع شاخه های 3.3 و 5 ولت جهت تامین توان مورد نیاز شاخه های 12 ولت خروجی

ارائه پروتکشن های ایمنی جدید مثل osp وopp

پوریا جان ادامه بدیم...

فکر کنم هیچ سایتی (چه داخلی- چه خارجی) تا الان اینقدر تخصصی به مباحث مربوط به پاور ... تغذیه سیستم و استانداردهاشون نپرداخته باشه.

اگه زحمتی نباشه مصرف هر کدوم از قطعات سخت افزاریمون از کدوم شاخه هست رو به دوستانمون شرح بدین و موارد استفاده خروجیهایه +5v/sb و 12- ولت رو توضیح بدین.

ویرایش شده توسط Goodman
لینک به دیدگاه
Share on other sites

توضیحات آقا رضا بسیار کامل و جامع بود :clapping:

خوب ، در رابطه با مصرف قطعات از شاخه های مختلف پاور :

دونستن ولتاژ سیم های خروجی پاور می تونه بخش اعظمی به پاسخ این سوال باشه . اگر بدونیم هر سیم معرف چه ولتاژ یا سیگنالی هست می تونیم بفهمیم که چه قطعه ای سیستم از چه شاخه ای تغذیه می شه.

شرح سیم های خروجی پاور :

98049863306819279975.jpeg

50330040031629547417.gif

24 پین مادربرد : (هر یک از پین ها یک شماره بخصوص بین 1 تا 24 را دارند)

می شه گفت این کانکتور شامل تمامی ولتاژها و هم سیم های خروجی یک پاور هستش . به طور خلاصه و مختصر و طبق اهمیتی که برای ولتاژها قائل هستیم :

سیم های زرد +12 ولت .

سیم های قرمز +5 ولت .

سیم های نارنجی +3.3 ولت .

سیم بنفش +5V/SB .

سیم آبی -12 ولت .

سیم سبز PS/On .

سیم خاکستری PWR/OK .

سیم های مشکی رنگ COM یا GND یا گراند.

روی هر کانکتوری که به هر قطعه ای از سیستم ، از هر یک از این سیم ها متصل بشه معرف ولتاژهای مورد استفاده اون قطعه هستش.

برای مثال :

کارتهای گرافیک از ولتاژ 12+ ولت استفاده می کنند.

46615512206029040080.gif

48274595110803226283.jpg

همانطور که می بینید کانکتور برق SATA نسبت به کانکتور Molex چهار پین ، یک ولتاژ 3.3+ اضافه تر داره و این یکی از اصلی ترین دلایلی هستش که استفاده از تبدیلات Molex به SATA اصلاً توصیه نمی شه.

60605531616396170772.gif

اما ولتاژهای +12 و +5 و +3.3 ولت ، ولتاژهای اصلی ما هستند و قطعات اصلی ما رو تغذیه می کنند که در بین اونها ولتاژ +12 نسبت به بقیه از اهمیت بیشتری برخوردار هست چون مستقیماً CPU و VGA رو تغذیه می کنه.

اما بقیه سیم ها چی ؟

سیم سبز رنگ PS/On و سیم خاکستری رنگ PWR/OK (پاور OK بخوانید) در اصل سیم های سیگنال هستند. برای همین منظور در بیشتر پاورها این سیم ها با قطر کمتر (مثلاً 22AWG) و برای کمتر شدن هزینه برای سازنده ، ارائه می شوند و سیم های +12 زرد رنگ با قطر 18AWG عرضه می شوند.(به یاد داشته باشید که واحد AWG ، یک واحد معکوس است و با کاهش عدد ، قطر سیم افزایش می یابد).

PS/on یک سیگنال برای روشن کردن پاور می باشد ، حتی شما می تونید پاور رو با یک اتصال کوتاه بین سیم سبز و یکی از مشکی ها (گراند) روشن کنید و حداقل از سلامت فنش مطمئن بشید.

اما PWR/OK یا سیم خاکستری رنگ ، سیم سیگنال کنترلی پاور هستش . به عکس زیر توجه کنید :

67100049041226143745.jpg

عکس برگرفته شده از استاندارد ATX می باشد.

در نمودار بالا ، طول نمودار بیانگر زمان می باشد. وقتی سیستم رو روشن می کنید ، در اصل یک Rise Time و دیلی توی بالا آمدن ولتاژها داریم . خلاصه و مختصر و مفیدش اینه که PWR/OK چک می کنه که ببینه تمامی ولتاژها به 95% میزانی که بایستی باشن رسیده یا نه .

+5V/SB یا پنج ولت استندبای هم که کارش روی اسمش هست . ولتاژ آماده به کار سیستم هستش. وقتی شما سیستم تون خاموش هستش هم حتی این ولتاژ به مادربردتون اعمال می شه.

-12 ولت هم ، ولتاژ Audio مادربرد هستش. جالب اینجاست که توی بیشتر پاورها و طراحی های جدید ، با افزایش فشار بر روی پاور این ولتاژ منفی تر می شه . مثلاً روی 20% فشار ولتاژ -11.9 هست و روی 100% فشار این میزان به -12.2 می رسه.

..................................................................................

حالا من بپرسم . :confused:

اورگان 80Plus چه اورگانی هستش ؟ شرایط حضور یک پاور توش چیه ؟ نقاط قوت و نقاط ضعفش (باگ هاش) چیه ؟

ویرایش شده توسط Poorya_Lion
لینک به دیدگاه
Share on other sites

ممنون پوریا جان توضیحات شما م خیلی کامل و خوب هست.

و اما استاندارد 80+

در مارس سال 2004 دو موسسه Ecos وEPRI (EPA Recognized lab

استانداری مبتنی بر راندمان پاورهای کامپیموتری به نام 80+ تداعی کردن.

در این استاندارد که پاورها با ورودی برق 115 وات تست میشدن برایه دریافت این استاندارد در لودهایه 20٪- 50٪ و 100٪ پاور باید راندمان بالایه 80٪ کسب می کردن یعنی خروجی توان پاور به میزان بالایه 80٪ نسبت به برق ورودی به پاور باید باشد.

برایه مثال واضحتر :

در پاوری که دارای حداکثر توان 500 وات می باشد.

برق مصرفی این پاور در لودهایه 20-50 و 100٪ باید به ترتیب کمتر از 125- 312.5 و 625 وات باشه.

در 28 ژانویه 2005 پاور Seasonic SS400HT لقب اولین پاور با تائیدیه 80+ رو گرفت (عاشق پاورهایه seasonic هستم)

http://www.plugloads...Plus_Report.pdf

در اوایل سال 2008 استانداردهای جدیدتری به استاندارد 80+ استاندارد اضافه شدند

این استانداردهای جدید 80+برنز – 80+ سیلور و 80+ گلد نام داشتن

که علاوه بر ورودی 115 وات در ورودی برق 230 وات هم باید تستهایه لازم رو می گذزوندن

و از اکتبر سال 2009 تائیدیه جدیدی بنام 80+ Platinum تدوین شد

(اخیراً نیز تائیدیه 80+ Titanium رو در دستور کار دارن که بجز راندمان خروجی اطلاعات بیشتری در دست نیست)

در عکس زیر حداقل راندمانی که پاورها برایه دریافت این تائیدیه ها نیاز دارند رو می تونین ببینین

96363947960791970235.jpg

سایت مرجع این استاندارد:

http://www.plugloads...erSupplies.aspx

هست که تک تک برندها و مدلهاشون رو که این تائیدیه رو گرفتند رو می تونین تو این سایت مشاهده کنین .

لازمه یاداآور بشم که پاورها برایه اینکه بتونن این تستها رو بگذزونن بجز راندمان بالا باید (power Factor )قبلاً توضیح داده شد بالایه 0.9 و در استاندارد 80+ پلاتینیوم پاور فاکتوریه بالایه 0.95 رو دارا باشن ....

والبته تست پاورهایه فوق تحت این استاندارد بدلیل رعایت تمام استانداردها و شرایط در حالت مناسب و ایده آل (چه از لحاظ دما و چه ولتاژهایه ورودی) نمی تونه یک استاندارد کامل و بدون نقص رو از هر نظر برامون ارائه بده.

خوب پوریا جان سوال من:big%20bug.gif

منظور از OEM یک پاور چیه؟

کدوم برندهایه معروف پاورسازن و کدومها نه... وبرایه مثال OEM چند مدل از پاورهایه مطرح رو نام ببرین.

ویرایش شده توسط Goodman
لینک به دیدگاه
Share on other sites

ممنون پوریا جان توضیحات شما م خیلی کامل و خوب هست.

و اما استاندارد 80+

در مارس سال 2004 دو موسسه Ecos وEPRI (EPA Recognized lab

استانداری مبتنی بر راندمان پاورهای کامپیموتری به نام 80+ تداعی کردن.

در این استاندارد که پاورها با ورودی برق 115 وات تست میشدن برایه دریافت این استاندارد در لودهایه 20٪- 50٪ و 100٪ پاور باید راندمان بالایه 80٪ کسب می کردن یعنی خروجی توان پاور به میزان بالایه 80٪ نسبت به برق ورودی به پاور باید باشد.

برایه مثال واضحتر :

در پاوری که دارای حداکثر توان 500 وات می باشد.

برق مصرفی این پاور در لودهایه 20-50 و 100٪ باید به ترتیب کمتر از 125- 312.5 و 625 وات باشه.

در 28 ژانویه 2005 پاور Seasonic SS400HT لقب اولین پاور با تائیدیه 80+ رو گرفت (عاشق پاورهایه seasonic هستم)

http://www.plugloads...Plus_Report.pdf

در اوایل سال 2008 استانداردهای جدیدتری به استاندارد 80+ استاندارد اضافه شدند

این استانداردهای جدید 80+برنز – 80+ سیلور و 80+ گلد نام داشتن

که علاوه بر ورودی 115 وات در ورودی برق 230 وات هم باید تستهایه لازم رو می گذزوندن

و از اکتبر سال 2009 تائیدیه جدیدی بنام 80+ Platinum تدوین شد

(اخیراً نیز تائیدیه 80+ Titanium رو در دستور کار دارن که بجز راندمان خروجی اطلاعات بیشتری در دست نیست)

در عکس زیر حداقل راندمانی که پاورها برایه دریافت این تائیدیه ها نیاز دارند رو می تونین ببینین

96363947960791970235.jpg

سایت مرجع این استاندارد:

http://www.plugloads...erSupplies.aspx

هست که تک تک برندها و مدلهاشون رو که این تائیدیه رو گرفتند رو می تونین تو این سایت مشاهده کنین .

لازمه یاداآور بشم که پاورها برایه اینکه بتونن این تستها رو بگذزونن بجز راندمان بالا باید (power Factor )قبلاً توضیح داده شد بالایه 0.9 و در استاندارد 80+ پلاتینیوم پاور فاکتوریه بالایه 0.95 رو دارا باشن ....

والبته تست پاورهایه فوق تحت این استاندارد بدلیل رعایت تمام استانداردها و شرایط در حالت مناسب و ایده آل (چه از لحاظ دما و چه ولتاژهایه ورودی) نمی تونه یک استاندارد کامل و بدون نقص رو از هر نظر برامون ارائه بده.

خوب پوریا جان سوال من:big%20bug.gif

منظور از OEM یک پاور چیه؟

کدوم برندهایه معروف پاورسازن و کدومها نه... وبرایه مثال OEM چند مدل از پاورهایه مطرح رو نام ببرین.

عالی بود رضا جان . استاندارد 80Plus معیار خوبی برای کاربران به شمار میاد ولی چنتا باگ وجود داره که در ادامه فرمایشات Goodman عزیز ، عرض می کنم تا مبحث 80Plus هم تکمیل بشه.

باگ ها:

1) 80Plus محدودیت در سایر لودینگ ها مثل 40% یا 60% داره ، که بارها شاهد این بودیم که ماکسیمم راندمان بعضی از پاورها توی این لودها هستش و شاید کاربری بخواهد بدونه منبع تغذیش ماکسیمم چند درصد راندمان داره.

2) همه تست ها در دما 25 درجه سانتی گراد آزمایشگاهی انجام می شه در صورتی که می شه به راحتی گفت بالای 98% پاورهای دنیا توی این دما کار نمی کنند و این اورگان یک اتاق برنینگ روم برای تست در نظر نگرفته.

3) محدودیتی برای ارسال پاور وجود نداره و این ارگان پاورهایی که قبلاً براش ارسال شده رو بررسی نمی کنه یعنی اگر تولید کننده ای پاور تکراری برای این ارگان ارسال کنه ، 80Plus بعد از بررسی بهش تائیدیه می ده . برای مثال سازنده ای مثل FSP داخل وب سایتش 70 مدل پاور وجود داره ولی توی وب سایت 80Plus 270 مدل سرتیفیکیت گرفته و FSP تنها با تغییر یکی دو تا المان تونسته روی یک پاور چنتا تائیدیه بگیره.

4) مدل تجهیزات استفاده شده برای تست اعلام نشده.

5) به عنوان یک ارگان حافظ محیط زیست و حامی کاهش مصرف انرژی ، با شرکت های ایرانی به دلیل تحریم و مسائل سیاسی همکاری نمی کنه در حالی که بحث محیط زیست یک بحث بین المللی هستش.

6) تفاوت بین سطوحش مناسب نیستش مثلاً پاور که لب مرز سیلور و گولد هستش با کمی عملکرد بهتر گلد می گیره و در یک لول بالاتر پاوری که خیلی بهتر هست و می تونه پلاتینیوم بگیره با کمی عملکرد ضعیف گلد می گیره و هر دوی این پاورها گلد خواهند داشت(می شه تعمیم دادش به بقیه سطوح).

7) سایر شرایط عملکردی پاور مثل نویز ، ریپل و رگلاسیون ولتاژ ها و ... بررسی نمی شه و در نتیجه تاثیر نداره . ممکن هستش یک پاور توی لود 50% راندمانش در حد سیلور باشه ولی ولتاژ ریل 12 روی 11.7 باشه.

8) مهم ترین و بزرگ ترین باگ این ارگان اینه که هیچ نظراتی روی بازار نداره.

برای مثال همون طور که می دونید ، طول کابل ها ، تعداد کانکتورها ، کیبل منیجمنت بودن یک پاور ، بکاربردن LED و ... در راندمان یک پاور تاثیر گذار هستش .

برای مثالی برای این مثال :

SuperFlower SF-700P14XE در عکس گرفته شده توسط 80Plus :

67549190577684563570.jpg

SuperFlower SF-700P14XE در عکس وب سایت رسمی SuperFlower :

63541325455790078263.jpg

یا ممکن هستش که پاور نامرغوب و غیراستاندارد بیاد و روی بدنش لوگوی 80Plus بزنه . و یا تولید کننده با یک پاور 500 وات سرتیفیکیت بگیره ولی با همون سرتیفیکیت مدل دیگه ای رو روانه بازار کنه.

نمونه هاش رو هم می تونید توی لینک روبرو که توسط وب سایت معتبر HardwareSecert گرفته شده ببینید : http://www.hardwares...lus-Badges/1054

یا مثلاً یک مدل پاور gigabyte : http://www.hardwares...ply-Review/1010

.....................................................................................................................

خوب بریم سراغ مبحث OEM و برندها :

OEM مخفف واژه Original Equipment Manufacturer یا به زبان فارسی خودمون کارخانه اصلی سازنده محصول هستش .

کلاً توی بحث پاور 3 دسته تولیدکننده و عرضه کننده وجود داره. دسته اول فقط تولید کننده هستند یا به اصطلاح OEM هستند اگر هم با برند خودشون بیرون بدهند موفق نیستند . دسته دوم فقط برند هستند و کار سفارش به OEM و عرضه اون در بازار رو بر عهده دارند و دسته سوم هم یک برند استسناع هستش .

مثال برای دسته اول :

CWT ، Youngyear ، Huntkey ، Seasonic ، Impervio ، 3Y Power ، Casing Macron ، Andyson ، FSP ، SuperFlower ، Channel Well ، Sirtec ، Enhance ، ATNG ، Delta ، Elwin Technologies ، Wintech ، Solytech ، Seventeam ، Etasis ، Great Wall ، HEC ، عشق من HighPower ،

مثال برای دسته دوم :

Green , Corsair ، OCZ ، Cooler Master ، Antec ، Aopen ، Be Quiet ، BFG ، Chieftec ، Coolmax ، Cugar ، Fortron ، Gigabyte ، Glacial Power ، Hiper ، Lian-Li ، PC Power & Cooling ، Rosewill ، Sapphire ، Silverstone ، Supermicro ، Tagan ، Thermaltake ، Tuniq ، Ultra ، XFX ، Zalman

مثال برای دسته سوم :

Enermax هم تولید کننده هستش ، هم به عنوان یک برند توی قضیه مارکتینگ بسیار خوب عمل می کنه و هم یک سری از پاورهاش رو از CWT و HighPower می گیره .

و اما یکی دو نمونه از پاور ها که برند و تولید کنندشون یکی نیستند :

برای مثال می تونیم 1000W Gold Green رو مثال بزنیم که OEM اون Highpower هستش یا سری GX Cooler Master که OEM اونها Enhance هستش.

...................................................................................................................

حالا من بپرسم . :unsure:

پاورهایی که پشتشون(محل خروج کابل های سیستم) سوراخ تعبیه شده بهتر هستند یا اونهایی که بسته هستند ؟ دلیل وجود این سوراخ ها چیه ؟

آیا وزن یک پاور می تونه معیار خوبی برای ، خوب بودن یا بد بودن یک پاور باشه ؟

ویرایش شده توسط Poorya_Lion
لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود.

چند وقت پیش در رابطه با انتخاب پاوری برای یک سیستم بحث خوبی در این فروم به وجود آمد که زمینه ساز ارائه مطالب خوبی در زمینه پاور شد. پست ها در تاپیک مربوط به کمک در خرید پاور ارسال شد و در عین حال می تونست منبع خیلی خوبی برای افرادی که می خواهند خرید آگاهانه تری داشته باشند به وجود آمد. به همین منظور تاپیک جداگانه ای برای این منظور افتتاح شد.

دوستان بیاد داشته باشید این پست ها از تاپیک دیگری انتقال پیدا کرده اند.

نویسنده : رضا پوررشیدی (Goodman)

ویرایش شده توسط Poorya_Lion
لینک به دیدگاه
Share on other sites

ا

درود.

چند وقت پیش در رابطه با انتخاب پاوری برای یک سیستم بحث خوبی در این فروم به وجود آمد که زمینه ساز ارائه مطالب خوبی در زمینه پاور شد. پست ها در تاپیک مربوط به کمک در خرید پاور ارسال شد و در عین حال می تونست منبع خیلی خوبی برای افرادی که می خواهند خرید آگاهانه تری داشته باشند به وجود آمد. به همین منظور تاپیک جداگانه ای برای این منظور افتتاح شد.

دوستان بیاد داشته باشید این پست ها از تاپیک دیگری انتقال پیدا کرده اند.

نویسنده : رضا پوررشیدی (Goodman)

ممنون پوریا جان

البته لازمه یک قسمت رو تصحیح کنیم

نویسنده : پوریا شعبانی و رضا پوررشیدی

خوب بریم سراغ مبحث OEM و برندها :

OEM مخفف واژه Original Equipment Manufacturer یا به زبان فارسی خودمون کارخانه اصلی سازنده محصول هستش .

کلاً توی بحث پاور 3 دسته تولیدکننده و عرضه کننده وجود داره. دسته اول فقط تولید کننده هستند یا به اصطلاح OEM هستند اگر هم با برند خودشون بیرون بدهند موفق نیستند . دسته دوم فقط برند هستند و کار سفارش به OEM و عرضه اون در بازار رو بر عهده دارند و دسته سوم هم یک برند استسناع هستش .

مثال برای دسته اول :

CWT ، Youngyear ، Huntkey ، Seasonic ، Impervio ، 3Y Power ، Casing Macron ، Andyson ، FSP ، SuperFlower ، Channel Well ، Sirtec ، Enhance ، ATNG ، Delta ، Elwin Technologies ، Wintech ، Solytech ، Seventeam ، Etasis ، Great Wall ، HEC ، عشق من HighPower ،

مثال برای دسته دوم :

Green , Corsair ، OCZ ، Cooler Master ، Antec ، Aopen ، Be Quiet ، BFG ، Chieftec ، Coolmax ، Cugar ، Fortron ، Gigabyte ، Glacial Power ، Hiper ، Lian-Li ، PC Power & Cooling ، Rosewill ، Sapphire ، Silverstone ، Supermicro ، Tagan ، Thermaltake ، Tuniq ، Ultra ، XFX ، Zalman

مثال برای دسته سوم :

Enermax هم تولید کننده هستش ، هم به عنوان یک برند توی قضیه مارکتینگ بسیار خوب عمل می کنه و هم یک سری از پاورهاش رو از CWT و HighPower می گیره .

و اما یکی دو نمونه از پاور ها که برند و تولید کنندشون یکی نیستند :

برای مثال می تونیم 1000W Gold Green رو مثال بزنیم که OEM اون Highpower هستش یا سری GX Cooler Master که OEM اونها Enhance هستش.

...................................................................................................................

حالا من بپرسم . :unsure:

پاورهایی که پشتشون(محل خروج کابل های سیستم) سوراخ تعبیه شده بهتر هستند یا اونهایی که بسته هستند ؟ دلیل وجود این سوراخ ها چیه ؟

آیا وزن یک پاور می تونه معیار خوبی برای ، خوب بودن یا بد بودن یک پاور باشه ؟

خیلی کامل و خوب بود پوریا جان @};-

اگه بخوایم دوستان رو با سازنده پاورهایه معروف و نام آشنایه بیشتری براشون آشنا کنیم میشه به چند مورد زیرم اشاره کرد :

سری بی نظیر پاورهای Corsair Hx که OEM اش Seasonic هست

سری Fatal1ty پاورهای OCZ با OEM شرکت Sirtec

و OEM سری Gold و سری B-us و A-EU پاورهای گرین که High Power هست

و سری گیمش از سری 585 تا 885 با OEM شرکت Seventeam و مدلهایه 1035و1235 با OEM شرکت Sirtec .

و اما بریم سراغ سوالها:

خازن ها و بخصوص ترانزیستورهای موجود در پاورها برایه تبدیل و شکستن و انتقال ولتاژها دمایی بالایی تولید می کنن که برایه خنک نمودن آنها از دو مورد مهمی که ورها استفاده میشه :

1- فن موجود در پاور که هوای گرم ایجاد شده در پاور رو به بیرون مکش میکنه

2- Heatsink که از جنس آلومنیوم و یا مس هستن و روی ترانزیستورها قرار میگیرن و با فرم خاص ساختشون حرارت رو جذب و باعث خنکتر نگه داششتن ترانزیستورها میشن

و اما برایه اینکه خنک کنندگی مناسبی داشته باشیم باید جریان هوا در داخل پاور داشته باشیم تا با ورود جریان هوای خنک به داخل پاور و مکش هوا بوسیه فنها خنک کنندگی بهتری داشته باشیم

و برایه انتقال این هوای خنک از بیرون پاور محفظه هاییدر پاور ایجا میشن تا هوا رو به داخل پاور هدایت کنن ... قسمت اصلی این محفظه ها که در پشت پاور هستن که و در قسمت بیرون کیس قرار دارن و نیز در بعضی پاورها شیارهایه کوچکی بعضاً بصورت سوراخهایه کوچک و بعضاً بصورت شیارهایی بیضی در قسمت پشت هیت سینکها (از قسمت خروجی کابلها درون کیس) بوجود می یان تا باعث ایجاد جریان هوا در داخل هیت سیکها و خنک کنندگی بهتر باشند و در مدلهایی که وجود دارن یک مزیت محسوب میشه البته بدلیل فنهایه قدرمتند و هیت سینکهایی قوی بعضاً تو پاورهایه پیشرفته هم نیازی به این شیارها دیده نمیشه.

در مورد اینکه وزن یک پاور می تونه معیار خوبی برایه کیفیت یک پاور باشه اگه بخوام یک جواب کوتاه بدم میگم نه و اما اگه بخوایم مختصراً توضیح بدیم اینطور خدمتتون عرض کنم:

در گذشته یکی از معیارهایه مهم سنجش پاور وزن اون محسوب میشد... بطوریکه گفته میشد پاور هر چقدر که دارای سیم پیچی قطورو بیشتر ... خازنهایی بزرگ و قوی ... هیت سینکهایه قدرتمند و خوب باشه باید بالطبع وزنشم سنگینتر باشه پس پاور خوب پوریه که سنگین تره هر چند که در پاورهایه ارزان قیمت میشه اینها رو مد نظر داد و وزن سبک پاورهایه ارزان قیمت (زیر 30 تومن) بازار رو با همین معیارهم سنجید.

و اما در پاورهایه به روز و تکنولوِژی ساخت بالا که با شیوه هایه مختلف سعی در پایین آوردن وزن پاورها رو دارن پس وزن یک پاور نمی تونه معیار درستی برایه سنجش کیفیت پاور باشه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

پوریا جان اگه شمام صلاح بدونین در ادامه بحثمون به معیارهایی که یک پاور خوب باید داشته باشه بپردازیم و مواردی رو که بتونیم با اون موارد یک پاور خوب و برتر رو انتخاب کنیم:

با اجازه من با شاخه 12 ولت پاور شروع می کنم @};-

به جرات می تونم بگم به مهمترین موردی که در انتخاب یک پاور باید دقت کنیم شاخه 12+ ولت اون پاور هست

مهمترین و پرمصرفترین قطعات سخت افزاریمون از شاخه 12+ ولت پاور تغدیه می کنن یعنی کارت گرافیک - پردازنده و قسمت اعظمی از مادربرد

پس انتخاب پاوری با قدرت کافی و مستمر در شاخه 12 ولت یک نیاز حیاتی برای سیستممون بشمار میاد.

مهمترین موارد مربوط به شاخه 12 ولت که یک پاور خوب باید دارا باشه:

*** شاخه 12 ولت پاور باید نسبت قدرتی بالا نسبت به حداکثر توان خروجی پاور داشته باشه ( بخصوص در پاورهایه بالایه 400 وات) تا در تامین نیاز قطعات 12 ولت دچار مشکل نشه

درصد بالایه 80٪ نسبتی خوب به حساب میاد (یعنی در پاوری که حداکثر توان خروجی 500 وات رو دارا باشه قدرت شاخه 12 ولت بالایه 400 وات باشه) هر چند که در پاورهایه به روز و خوب این درصد به بالایه 95٪ و نزدیک به 100٪ هم میرسه.

برای مثال یک پاور 500 واتی که توان شاخه 12 ولتش 70٪ حداکثر توانشه یعنی 350 وات... شما در عمل حداکثر می تونین عملکرد یک پاور 400 وات استاندارد و مناسب رو از این پاور داشته باشین نه 500 وات.

*** ثبات در قدرت شاخه +12 ولت... بهترین ولتاژ برایه یک شاخه +12 ولت ولتاژی در رنج 12.1 ولت هست و اما در لودهایه بالا کمتر پاوری می تونه با همون ولتاژ در توان خروجیش کار کنه و با افت ولتاژ مواجه میشه که هر چقدر این افت وتاژ کمتر باشه پاوری خوب و قابل اطمینان خواهیم داشت .

برای مثال افت ولتاژ در 100٪ لود تا ولتاژ 11.9 نرمال به حساب می یاد ولی ولتاژهایی پایینتر از این مقدار در دراز مدت میتونه به قطعات آسیب وارد کنه.

*** تعداد ریل خروجی مناسب از شاخه +12 ولت... ما باید بدونیم که برایه استفادمون داشتن چند ریل خروجی شاخه 12 ولت مناسبتره ...

برایه مثال برای استفاده در زمینه اورکلاک (بدلیل نیاز به مصرفی بیش از اندازه در یک قطعه) استفاده از پاوری با تک ریل خروجی در شاخه 12 ولت مناسبتر هست و برایه سیستمهایی که از چینش چند کارت گرافیک بهره می برن استفااده از پاوری با بیش از دو ریل در شاخه +12 ولت می تونه انتخاب مناسبتری باشه.

پس دقت در شاخه +12 ولت در انتخاب پاوری مناسب یکی از مهمترین موارد هست چه بسا که ممکنه پاوری که حداکثر خروجیش برایه سیستممون زیاد هم باشه ولی نتونه توان مورد نیاز در شاخه 12+ ولت سیستممون رو جوابگو باشه.

@};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

عالی بود رضا جان @};- :clapping:

در رابطه با سوراخ های تعبیه شده در پشت پاور ، همه چیز بستگی به طراحی پاور داره .

اما این سوراخ ها هم خوبه هم بد . از این نظر خوبه که تهویه بخش پشتی پاور بهتر انجام می شه و این توی عمر پاور تاثیر خوبی داره .

اما تاثیر بدش اینجاست که هوای گرم رو وارد کیس می کنه ، که اگر کیس upside down نباشه همین هوای گرم دوباره بر می گرده توی پاور و چرخه دمایی کیس رو بهم می زنه . اگر هم upside down نباشه دماش روی بقیه قطعات تاثیر می گذاره.

توی پاور های جدید به دلیل راندمان بالاتری که دارند و تلفات گرمایی کمتر ، اومدن و پشت پاور رو بستند تا چرخه هوایی داخل کیس به هم نخوره و برای خنک کردن کامپوننت های داخلی پاور زیر فن 12 سانتی ورودی هوا ، یک طلق هدایت کننده هوا گذاشتند تا هوا رو ، روبه پشت پاور بده و حالت هوای چرخشی به داخل پاور دادند. اینجوری هم هوای داغ وارد کیس نمی شه و هم کامپوننت های پشتی خنک می شند. ;)

97034715527054130759.jpg

20077710054779217862.jpg

ببخشید دیگه ، نقاشیم بده @};-

رضا جان اینجوری من نمی دونم راجب چی صحبت کنم . بپرسی می رم راجبش تحقیق می کنم ، هر چی بفهمم اینجا می گم. :wub: :x

ویرایش شده توسط Poorya_Lion
لینک به دیدگاه
Share on other sites

عالی بود رضا جان @};- :clapping:

در رابطه با سوراخ های تعبیه شده در پشت پاور ، همه چیز بستگی به طراحی پاور داره .

اما این سوراخ ها هم خوبه هم بد . از این نظر خوبه که تهویه بخش پشتی پاور بهتر انجام می شه و این توی عمر پاور تاثیر خوبی داره .

اما تاثیر بدش اینجاست که هوای گرم رو وارد کیس می کنه ، که اگر کیس upside down نباشه همین هوای گرم دوباره بر می گرده توی پاور و چرخه دمایی کیس رو بهم می زنه . اگر هم upside down نباشه دماش روی بقیه قطعات تاثیر می گذاره.

توی پاور های جدید به دلیل راندمان بالاتری که دارند و تلفات گرمایی کمتر ، اومدن و پشت پاور رو بستند تا چرخه هوایی داخل کیس به هم نخوره و برای خنک کردن کامپوننت های داخلی پاور زیر فن 12 سانتی ورودی هوا ، یک طلق هدایت کننده هوا گذاشتند تا هوا رو ، روبه پشت پاور بده و حالت هوای چرخشی به داخل پاور دادند. اینجوری هم هوای داغ وارد کیس نمی شه و هم کامپوننت های پشتی خنک می شند. ;)

97034715527054130759.jpg

20077710054779217862.jpg

ببخشید دیگه ، نقاشیم بده @};-

رضا جان اینجوری من نمی دونم راجب چی صحبت کنم . بپرسی می رم راجبش تحقیق می کنم ، هر چی بفهمم اینجا می گم. :wub: :x

عالی بود پوریا جان @};-

هم توضیحاتتون کامل و خوب هست و هم نقاشیتون ;)

منظورم مواردی هست که در انتخاب یک پاور خوب و برتر باید مدنظر داشته باشیم.

اگه می خواین من بپرسم..... چشم :blush:

اگه زحمتی نباشه در مورد خازنهایه ورودی و خروجی پاور توضیح بدین و میزان اهمیتشون و چند تام مثال بزنین که برایه یک پاور مثلاً 500 واتی خازنها باید چقدر قدرت داشته باشن.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

عالی بود پوریا جان @};-

هم توضیحاتتون کامل و خوب هست و هم نقاشیتون ;)

منظورم مواردی هست که در انتخاب یک پاور خوب و برتر باید مدنظر داشته باشیم.

اگه می خواین من بپرسم..... چشم :blush:

اگه زحمتی نباشه در مورد خازنهایه ورودی و خروجی پاور توضیح بدین و میزان اهمیتشون و چند تام مثال بزنین که برایه یک پاور مثلاً 500 واتی خازنها باید چقدر قدرت داشته باشن.

درود مجدد ببخشید دیر جواب می دم ، این چند وقت درگیری زیاد داشتیم.

اول از بخش ورودی شروع می کنیم:

در بخش ورودی پاورها ، معمولاً 1 یا 2 یا در بعضی از پاورها حتی 4 تا خازن ورودی استفاده می شود. در قدیم طراحی پاورها به این شکل بود که برای بالاتر بردن واتیج خروجی مجبور بودند در بخش ورودی از خازن هایی با ظرفیت بیشتر استفاده کنند و واحد این ظرفیت میکروفاراد هستش مثل : 150µF . در پاورهایی با ظرفیت بالاتر از 1000 و یا 1200 وات مواردی دیده شده که از 3 یا 4 خازن توی ورودی استفاده شده است. توی طراحی ها و تپولوژی های جدید بجای استفاده از 2 خازن سعی شده از یک خازن در ورودی استفاده بشه. توجه داشته باشید که توی پاورهایی که از مدار A-PFC استفاده می کنند از خازن های ورودی 400V استفاده می شه و در پاورها Non-PFC و Passive-PFC از خازن های 200V استفاده می شه.

36096627923276887181.jpg

در قدیم تفکر به این سمت بود که هرچی ظرفیت خازن ورودی بیشتر باشه اون پاور عملکرد بهتر خواهد داشت ولی دقیقاً مثل قضیه وزن پاورها ، توی تکنولوژی جدید تا حد امکان برای بهتر شدن Power Factor سعی شده از یک خازن با ظرفیت کمتر استفاده بشه (سعی در کاهش نیست ، سعی در اپتیمایز کردن و مناسب کردن ظرفیت هستش) با این کار تعداد کامپوننت ها هم کاهش پیدا می کنه و تلفات گرمایی و وزن پاور کم می شه و در کنار اون راندمان هم بهبود پیدا می کنه .

26538374659575754413.jpg

خازن های ورودی در پاورهای امروزی معمولاً دو نوع تحمل گرمایی دارند . 85 درجه و 105 درجه سانتی گراد که مسلماً نمونه های 105 درجه بهتر هستند. می شه از خازن سازهای معروف ژاپنی به Fujitsu , Nichicon , Panasonic (Matsushita) , Rubycon , Sanyo , Toshin Kogyo (TK) , Nippon Chemi-Con ( EUROP CHEMI-CON / UNITED CHEMI-CON) و از تایوانی های خوب اول از همه Teapo و در ادامه Su'scon ، CapXon ، SamXon و مدل های چینی که کیفیت خوبی ندارند. (البته بایستی ذکر بشه که کارخانه تایوانی ها هم در چین هستش و حتی ممکن هست بعضی از کارخانه های برندهای ژاپنی توی چین باشه ولی مهم اون فرمولاسیون مایع الکترولیت داخل خازن هستش) Teapo می گه که فرمولاسیون من همون فرمولاسیون ژاپنی ها هستش.

57064856678028036223.jpg

59354410710794608712.jpg

و اما خازن ها خروجی :

می شه گفت که در حال حاضر همه پاورهای استاندارد داخل بازار در بخش خروجی از خازن های 105 درجه سانتی گراد استفاده می کنند. سازنده خازن های بخش خروجی پاورها هم همون سازنده هایی هستند که در بالا اسم بردیم . معمولاً توی بخش خروجی از خازن ها با ظرفیت های مختلفی بسته به معماری PCB یا برد مدار استفاده می شه.

82965433913410312688.jpg

96584185866894877569.jpg

28155760038289489982.jpg

برای مثال می تونیم به پاور های زیر اشاره کنیم :

ThermalTake TR2 500 : توی ورودی از یک خازن 330µF 450V با تحمل دمایی 105 درجه ژاپنی ساخت Nippon Chemi-Con استفاده شده است.

Green GP535B US : توی ورودی از یک خازن 390µF 400V با تحمل دمایی 105 درجه ژاپنی ساخت Nippon Chemi-Con یا Rubycon استفاده شده است.

AcBel 550W : توی ورودی از دو خازن 150µF 400V با تحمل دمایی 85 درجه تایوانی ساخت SamXon استفاده شده است.

بخش استندبای : توجه داشته باشید که بخشی که توی پاور می شه گفت بیشتر از بقیه بخش ها توی عمر یک پاور کار و فعالیت می کنه بخش استندبای یک پاور هستش و وقتی شما سیستمتون خاموش هم هست این بخش استندبای به مادربردتون ولتاژ استندبای می رسونه و این در حالی هستش که فن پاور خاموش هستش پس استفاده از خازن با تحمل دمای 105 درجه و با کیفیت خوب توی این بخش یک فاکتور مهم به حساب میاد.

.................................................................................................

آقای پوررشیدی عزیز راجب تکنولوژی DC/DC توی پاورها برامون توضیح بدید :x @};-

ویرایش شده توسط Poorya_Lion
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 3 ماه بعد...

یک ولتاژ ازورود تا خروجش ( از Ac به Dc ) غیر ممکن هست که بتونه با همان ولتاژ ثابت و در یک خط مستقیم تا خروجی پاور ثابت بمونه و نوساناتی داره به این صورت که ولتاژ در Ac بصورت یک خط مستقیم در حال حرکت است که در قسمت Dc تبدیل به حرکتی مارپیچی و زیگزال (بالا و پایین) خواهد شد این نوسانات در dc رو Ripple نام می بریم و واحد آن رو با میلی ولت (mv) می شناسیم

با سلام

آقا رضا ولتاژ در ac به صورت سینوسی هست و در dc به صورت یک خط مستقیم (ایده آل)

برای اینکه ولتاژ رو از حالت AC (برق شهری) به DC (ولتاژی که قطعات نیاز دارند) تبدیل کنیم باید این کار هارو انجام بدیم :

1 - با استفاده از یک ترانس کاهند برق 220 رو کاهش بدیم

1.jpg

2 - با استفاده از پل دیود و یا دیود معمولی قسمت منفی فرکانس سینوسی رو حذف کرده و به قسمت مثبت انتفال دهیم

2.jpg

3 - با استفاده از خازن و فیلتر شکل موج به این صورت در میاد :

3.jpg

4 - با استفاده از مدار رگولاتور ولتاژ (تثبیت ولتاژ) شکل موج به این صورت میشه :

4.jpg

شرمنده که خیلی خلاصه توضیح دادم :wub:

در مورد خازن هم هر چه قدر صرفیت خازن بالاتر باشه ، ولتاژ ریپل کمتری ایجاد میشه و ولتاژ dc خروجی بیشتر به حالت ایده آل نزدیک میشه

اگه دقت کرده باشین تو سیستم صوتی ماشین هایی که قدرت آمپلی فایر خیلی زیاد باشه از خازن 1 فاراد استفاده میکنن که ارتفاع خازن تقریبا 20 سانت و قطرش هم تقریبا 7-8 سانتی میشه ...

البته خازن 1 فاراد خیلی زیاده و در پاور ها 5000 میکرو فاراد و یا بیشتر استفاده میشه که البته به کیفیت خازن و هم بستگی داره

ویرایش شده توسط Finjan
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 3 ماه بعد...

میشه در مورد پاور های کابل منیجمنت و اون خروجی آبیشون توضیح بدین؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 2 هفته بعد...

با سلام

میخواستم بدونم پاور 750 وات با یک ریل 12 ولت 62 آمپر بهتره یا مثلا گرین 785 با 2 تا ریل ؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام

میخواستم بدونم پاور 750 وات با یک ریل 12 ولت 62 آمپر بهتره یا مثلا گرین 785 با 2 تا ریل ؟

مدل دقیق پاور رو محبت می کنید ؟ البته این تاپیک فقط جنبه آموزشی داره و بهتر بود تاپیک جداگانه بزنید ولی چون مرتبط با موضوع هستش مهم نیست.

بایستی مدل دقیق اون پاور 750 وات رو به علاوه قیمت ، میزان گارانتی و نوع کاری که می خواهید با سیستم بکنید رو بگید تا بشه مقایسه درستی کرد.

امیر جان توضیحات کامل هستش ، اگر جایی نامفهوم هست بفرمایید توضیح بیشتری می دیم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

مدل دقیق پاور رو محبت می کنید ؟ البته این تاپیک فقط جنبه آموزشی داره و بهتر بود تاپیک جداگانه بزنید ولی چون مرتبط با موضوع هستش مهم نیست.

بایستی مدل دقیق اون پاور 750 وات رو به علاوه قیمت ، میزان گارانتی و نوع کاری که می خواهید با سیستم بکنید رو بگید تا بشه مقایسه درستی کرد.

امیر جان توضیحات کامل هستش ، اگر جایی نامفهوم هست بفرمایید توضیح بیشتری می دیم.

این پاور 750 وات از برند XFX :

http://xfxforce.com/en-gb/Products/Power-Supply/XFX/Pro-Series/ProSeries-750W-PSU/P1-750S-UKB9.aspx

اینم مدل گرین :

http://www.green-case.com/products/power/power.php?model=gp785b

در مورد قیمت :

XFX :

http://www.mihanmarket.com/Products/18818/%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D9%82%D9%8A%D9%85%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%BE%D8%A7%D9%88%D8%B1-Power-%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9-%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87-%D8%A7%DB%8C%DA%A9%D8%B3-%D8%A7%D9%81-%D8%A7%DB%8C%DA%A9%D8%B3-XFX-750W-Pro-Core-Edition-80-Plus-Bronze

Green :

http://www.mihanmarket.com/Products/3046/%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D9%82%D9%8A%D9%85%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%BE%D8%A7%D9%88%D8%B1-Power-%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9-%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87-%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D9%86-Green-GP785B-785-W

کاربرد سیستم : گیم و کمی اورکلاک (نه به صورت حرفه ای)

الان هم خودم یدونه ممونکس 600 وات گیمینگ دارم ...

دلیل عوض کردن پاور اینه که میخواستم TEC واسه CPU ییندم ...

به نظرم با پاور الانم مشکل به وجود میاد ...

مشخصات سیستم :

CPU : AMD Phenom II X2 565 ... Unlock to X4 B65

در حالت معمولی TDP سی پی یو 80 وات هست که بعد از آنلاک 160 وات میشه !

MAIN : Asrock 870 Extreme 3 R2.0

RAM : 2x2GB 1600MHz Corsair Vengeance

HARD : 500GB + 250Gb

2X DVD-RW

VGA : MSI GTX470 TwinFrozr

الان هم بوفالو دارم (کولر) و قراره یدونه DeepCool 400FS بخرم + یک عدد TEC با 10 آمپر

لینک به دیدگاه
Share on other sites

پاور ممونکس رو اصلاً توصیه نمی کنم و معتبر نیستش !!! من هیچ تضمینی روی پاور ممونکس نمی کنم و به کسی هم توصیه نمی کنم.

در رابطه با این دو پاور قیمت 750 XFX خیلی خوبه ، درسته که کیبل منیجمنت نیست و گارانتیش کمتره ولی گزینه مناسب این پاور XFX هستش.

ویرایش شده توسط Poorya_Lion
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 10 ماه بعد...

پاور 353 وات گرین دارم سوت میکشید خازنهاش باد کرده بو همه رو عوض کردم مشکل حل شد با اون وضعیت ولتاژ12 12.2 ولت بود وقتی خازنها عوض شدند مشکل سوت حل شدولی ولتاز12 به 11.7-11.8 تقلیل پیدا کرد

هیچ مشکلی هم تو تست های سیستم نداره

دوستان این ولتاژ 11.8 معقول به نظر میرسه و مشکل نداره؟آیا قابل حل هست(تو حالت لود هم همینه)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام

با تشكر از پوريا جان عزيز مطالب مربوطه واقعا عالي بودن و مفيد تقريبا همشو مطالعه كردم .. انشاالله به صورت تخصصي و تداوم بيشتري داشته باشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 1 سال بعد...

بسیار عالی بود @};-

از کل مطالب و پست های این تاپیک تشکر میکنم اطلاعات خوب و کمک کننده ای در اختیار قرار داد :x

با سپاس @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 2 ماه بعد...

دوستان برنامه ای چیزی هست که فهمید از پاور چقدر داره استفاده میشه؟؟؟؟؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان برنامه ای چیزی هست که فهمید از پاور چقدر داره استفاده میشه؟؟؟؟؟

 

برنامه های وجود دارند ولی هیچ کدوم درست کار نمی کنند. ببینید برای محاسبه درست میزان مصرف هر قطعه شما بایستی 2 فاکتور رو اندازه گیری و در هم ضرب کنید. یکی ولتاژ اون قطعه (که قالباً برنامه ها به دلیل کالیبره نبودن سنسورها نمی تونند درست اندازه گیری کنند) و یکی دیگه هم آمپراژ اون قطعه.

برای اندازه گیری میزان آمپراژ شما به دستگاهی مثل یک آمپرمتر کلمپی احتیاج دارید:

 

ev_clamp_ammeter.jpg

 

از اونجایی که هیچ سیستم کامپیوتری این 2 فاکتور رو برای اندازه گیری نداره پس در نتیجه اعدادی که نمایش می ده هم درست نیست.

 

یک سری برنامه ها وجود دارند که میزان مصرف رو به شما می دن. این برنامه ها اکثراً میان میزان لود(یا فشار لحظه ای به درصد) یک قطعه رو اندازه گیری می کنند. مثلاً برنامه میاد و کارت گرافیک شما ابتدا دیتکت می کنه و می گه مثلاً کارت گرافیک شما 7970 هستش. بعد میاد و میزان لودش رو به در صد اندازه گیری می کنه، مثلاً می گه الان کارت گرافیک شما 40% فشار روش هست. بعد میاد از جدولی که قبلاً براش تعریف شده می بینه که وقتی 7970 مثلاً 40% روش فشار هست مصرفش مثلاً 80 وات می شه. 

یک سری دیگه از برنامه ها هستند که میان و درصد لود رو اندازه می گیرند و از توی جدولی که از قبل براشون تعریف شده میزان آمپراژ رو محاسبه می کنند و ضرب در میزان ولتاژ ورودی کارت گرافیک (که باز هم این مورد نمایشش درست نیست) می کنند و مصرف رو در اصل حدس می زنند.

آپدیت برنامه ها هم اصولاً به خاطر به روز رسانی این جداول هستش.

توی قطعات کامپیوتری دقیق ترین قطعه که میزان مصرفش توی بیشتر موارد به درستی محاسبه می شه فقط پردازنده سیستم هستش. به دلیل حساسیت بالای این قطعه می شه گفت همه مادربردهای حرفه ای میزان ولتاژ خود پردازنده و جریان پرازنده رو به درستی محاسبه می کنند که بیشتر این داستان هم بر می گرده به خود تکنولوژی اینتل. اطلاعات دقیق و بیشتری از نحوه محاسبه جریان پردازنده ندارم. در صورتی که بخواین می رم مطالعه می کنم خدمتتون عرض می کنم چجوری جریان رو محاسبه می کنه. @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 1 ماه بعد...

سلام. دوستان این همه زحمت کشیدید بحث کارشناسی کردید ، ولی متاسفانه مدلهایی رو به صورت لیستوار طبق این بحثها پیشنهاد ندادید.

لطفا چندتا مدل و به ترتیب قیمت و کارایی مشخص کنید . ممنون.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 6 ماه بعد...

اساتید عزیز میشه لطفا درباره اعداد و اصطلاحات تصویر زیر که اکثر تولید کنندگان پاور برای معرفی مشخصات پاورشون میزارن توضیح بدید؟(این تصویر مربوط به مشخصات پاور گرین 850 وات gold هستش)

 

 

x26n8sly9ep9.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...