رفتن به مطلب

مرجع بحث و بررسی مشکل دمای بالای قطعات کامپیوتر و لپ‌تاپ (پردازنده، کارت گرافیک، مادربرد، هارد و ...)


هامش
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

در در 3 مرداد 1399 در 08:12، masihsalib گفته است :

سیستم 1 :

رایزن 3900x

Asus 470x.prime pro

64gig ram Adata 2666

 

سیستم 2 :

رایزن 3700x

Msi 570x meg ace با مدار تغذیه خیلی قوی و 2 تا ورودی برق 8 پین واسه. سی پی یو 

Ram 32gig corsair 3200

 

 

والا دوست عزیز،

به نظرم کارهایی که انجام دادین بسیار جالب توجه بوده، بخصوص از این جهت که کارها ابتکاری شخص شما بوده، خلاصه صد آفرین دارید.

اما واقعیتش رو بخواهید، انتخاب قطعات شما اصلا جالب نبوده. مادربرد های Prime Pro ایسوس بسیار مادربرد های خوبی هستند، اما محدوده عملکردی کمی در اورکلاک دارند و از نظر دما و VRM، بر عکس مدلهای Prime پلتفرم اینتل، مدلهای Prime Pro پلتفرم AMD بسیار داغ هستند. کسی که بخواد پردازنده رده بالا روی Prime Pro بگذاره، اوکیه، اما یه فکری باید برای عملکرد گرم VRM هم بکنه. حالا اینو داشته باشید، شما رفتی یکی از پردازنده های شاخ نسل بعدی رو بر روی Prime Pro بدبخت نسل قبلی قرار دادی. اون AMD فلک زده گفته 3900X با X470 سازگاره، نگفته که مناسبه! تناسب قطعات با سازگاری قطعات 2 تا موضوع مجزاست.

من جای شما بودم، مادربرد های این دو سیستم رو عوض می کردم، یعنی X570 ACE رو برای 3900X قرار میدادم، و X470 Prime Pro رو برای 3700X استفاده می کردم. اینطوری به نظرم دمای VRM متعادل تری بر روی هر دو مادربرد خواهید داشت.

در مورد خنک کننده، برای 3900X بهتره از خنک کننده های درست و درمون مثل Corsair استفاده کنید. خنک کننده های کولر مستر در حد متوسط خوبن، اما بیشتر قشنگ و خوشکلن. خیلی قدرت کولینگ خفنی ندارند.

برای ایرکولینگ هم سراغ Noctua میرفتید بهتر بود، هرچند میدونم در ایران در حال حاضر موجودی نیست.

 

 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 12 ساعت قبل، ARMIN گفته است :

 

 

والا دوست عزیز،

به نظرم کارهایی که انجام دادین بسیار جالب توجه بوده، بخصوص از این جهت که کارها ابتکاری شخص شما بوده، خلاصه صد آفرین دارید.

اما واقعیتش رو بخواهید، انتخاب قطعات شما اصلا جالب نبوده. مادربرد های Prime Pro ایسوس بسیار مادربرد های خوبی هستند، اما محدوده عملکردی کمی در اورکلاک دارند و از نظر دما و VRM، بر عکس مدلهای Prime پلتفرم اینتل، مدلهای Prime Pro پلتفرم AMD بسیار داغ هستند. کسی که بخواد پردازنده رده بالا روی Prime Pro بگذاره، اوکیه، اما یه فکری باید برای عملکرد گرم VRM هم بکنه. حالا اینو داشته باشید، شما رفتی یکی از پردازنده های شاخ نسل بعدی رو بر روی Prime Pro بدبخت نسل قبلی قرار دادی. اون AMD فلک زده گفته 3900X با X470 سازگاره، نگفته که مناسبه! تناسب قطعات با سازگاری قطعات 2 تا موضوع مجزاست.

من جای شما بودم، مادربرد های این دو سیستم رو عوض می کردم، یعنی X570 ACE رو برای 3900X قرار میدادم، و X470 Prime Pro رو برای 3700X استفاده می کردم. اینطوری به نظرم دمای VRM متعادل تری بر روی هر دو مادربرد خواهید داشت.

در مورد خنک کننده، برای 3900X بهتره از خنک کننده های درست و درمون مثل Corsair استفاده کنید. خنک کننده های کولر مستر در حد متوسط خوبن، اما بیشتر قشنگ و خوشکلن. خیلی قدرت کولینگ خفنی ندارند.

برای ایرکولینگ هم سراغ Noctua میرفتید بهتر بود، هرچند میدونم در ایران در حال حاضر موجودی نیست.

 

 

 

درود بر شما 

حقیقت سیستم اول فعلا دستم نیست که بخوام مادربورد ها را جابجا کنم

ولیکن در اولین فرصت قطعا چنین کاری خواهم کرد

X470 ایسوس امکانات یا پرفورمنس هیجان انگیزی نداشت

و اصلی ترین ایراد هم همون داغ شدن شدید VRM بود

همچنین سینگ ار جی بی فقط از نوع 12 ولت بود

در باقی موارد هم تقریبا عادی بود و در زمینه امکانات سخت افزاری که داخل ویندوز تنظیم میشد اگر چه برنامه جالب و کاملی داشت ولیکن خیلی باگ داشت و گاهی موقع بوت ویندوز فرکانس پردازنده روی 1 گیگ میموند

در مقابل مادربرد MSI وای فای داخلی داشت

مدار تغذیه فوق العاده قوی داره

تعداد زیادی سوکت فن و پمپ و یو اس پی و.... 

تنها ایرادش وجود فقط 4 درگاه ساتا است

که البته با وجود 3 درگاه پرسرعت m.2 تا حدودی جبران شده

در خصوص ایر کولر قطعا کیفیت noctua بالاتر ولی این مدل ترمال رایت هم هیتسینگ قوی داره

هرچند من به این نتیجه رسیدم واسه سری 3000 رایزن خرید کولر قوی تقریبا اشتباهه

مشکل اصلی اینکه سطح خارجی این پردازنده ها بدلایلی که دوست خوبمون  aimbot توضیح دادن به اون صورت گرم نمیشه

و هرچقدر هم کولر قوی باشه بازم نیتجه آنچنان متفاوت نیست

حالا خودم قصد دارم یه کولر 120 آبی تهیه کنم و جای تیر کولر بزارم

و نتیجه را همینجا اعلام کنم

 

اما بازم میگم طبق اون چیزی که من متوجه شدم تفاوت خرید واتر 120 با 360 آنچنان تفاوتی نباید داشته باشه ( در خصوص این سری از پردازنده ها) 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من گرافیک MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio دارم و در حالت بی کاری و مرورگر و فیلم دماش بین 40 تا 50 متغیره (البته در زمستان بین 34 تا 44 هست بیشتر) و فقط زمان گیم یا نرم افزار گرافیکی تا 80 هم بالا میره. ظمنا فن ها هم زیر دمای 60 اصلا روشن نمیشن که کاملا هم معقوله. دمای حدود 30 برای این کارت فقط در زمستان و یا داشتن اپن لوپ ممکنه. وقتی تو تابستون دمای اتاقتون بالای 30 هست، چطور توقع دمای 30 رو از این کارت دارید؟!!!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام دوست عزیز

اگر دمای اتاق ۲۴ الی ۲۵ هست قطعا تهویه کیس مناسب نیست یا کارت گرافیک روی حالت ماکزیمم پرفورمنس هست

توی کنترل پنل nVidia این گزینه رو روی Adaptive یا گزینه‌ای غیر از ماکزیمم پرفورمنس بذارین (در صورت مغایرت با تصویر بنده)

بعد چک کنین ببینین دما پایین‌تر میاد یا خیر (البته به صورت پیشفرض خودش باید روی این گزینه باشه)

adaptive_performance.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

1مطلب هست که خیلی متوجهش نیستن

پایین اوردن دما سخت تر از بالابردن اون هست به صورت مفهومی اینو میدونم ولی گویا در کتاب های رفرنس به صورت دقیق بهش اشاره شده که در راستای کار ما نیست

در نتیجه وقتی کارت شما به 60 درجه برسه تازه فن بخواد کار کنه کارش سخت تر از زمانیه که در 30-40 درجه با دورپایین کار کنه و دمارو کنترل کنه

پس اینکه میگید 50 درجه با 30 درجه فرق نداره و فقط طول عمر فن میاد پایین غلطه! ما داریم کمک میکنیم که دما با شیب کمتری به سمت بالا حرکت کنه چون موقع افزایش دما فن درحال چرخشه در نتیجه کنترل تهویه بهتری شاهدش هستیم و حداقلش اینه دما در زمان طولانی تری افزایش پیدا میکنه (با سرعت ثابت فن)

نمونه اش رو در سایت زومیت میتونید مشاهده کنید:

"به‌طور کلی افزایش گرما یا داغ کردن اشیاء کار ساده‌ای است زیرا تحت هر شرایطی می‌تواند رخ دهد. برای سرد کردن اشیاء باید یک شیء داغ و یک شیء سرد داشته باشید. اینجا است که شرایط پیچیده می‌شود؛ اما دما مانند مسافت نیست. رفتن به یک جهت آن (افزایش دما) ساده‌تر از حرکت به جهت دیگر (کاهش دما) است. به همین دلیل دما عجیب‌تر از حد تصور است."

منبع:https://www.zoomit.ir/2020/5/20/348699/weird-temperature-science/

به نظرم در تابستان به 0db اعتماد نکنید! و بزارید فن ها چرخش داشته باشن

و کیس رو به پایین و کف اتاق منتقل کنید کاهش دمای چند درجه ای شاهد خواهید بود

در 2 ساعت قبل، Persian Assassin گفته است :

مای حدود 30 برای این کارت فقط در زمستان و یا داشتن اپن لوپ ممکنه

دوست عزیز چرا اطلاعات غلط میدید؟ شما دماتون به علت روشن نبودن فن بالاست یا به عبارتی به خاطر تکنولوژی msi. درسته کارتتون قویه ولی وقتی در حال پردازش های 2d و سبک هستید فرکانس های شما در استپ یا مقطع های پایین تری برقراره پس قطعا مصرف ولتاژ و امپر کمتری داره و خنکه اگه این طور نیست کارت شما مشکل ست شدن فرکانس داره

هر کارتی الان فنش زیر 60 خاموش باشه رو 40-45 درجه میچرخه

کارتتون رو رو 20درصد بزارید دماش نزدیک 30 میشه حالا 31یا32 بستگی به شرایط محیطی و ... شما داره

silent mode fan on.jpg

اگه به دقت به عکس نگاه میکردید متوجه میشدید که امکان پذیر هست! چون فن درحال چرخشه دما هم 32 درجه هست 

به فرکانس های حافظه و هسته در عکس توجه کنید

در 2 ساعت قبل، Persian Assassin گفته است :

وقتی تو تابستون دمای اتاقتون بالای 30 هست

 دمای 30درجه برای اتاق فاجعست و دم کردن هوا اصلا به شما اجازه نشستن هم نمیده! دمای اتاق قطعا زیر 30 هست به علت روشن بودن کولر و اینکه کف اتاق سرد تر از میانه اتاق که شما تنفس میکنید هست

 

موفق باشید

 

 

 

ویرایش شده توسط _Ga̴͇̒ḿ̷͈e̶_ò̸̞v̶̫̂e̵̠͒r_
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 25 دقیقه قبل، _Ga̴͇̒ḿ̷͈e̶_ò̸̞v̶̫̂e̵̠͒r_ گفته است :

پس اینکه میگید 50 درجه با 30 درجه فرق نداره و فقط طول عمر فن میاد پایین غلطه! ما داریم کمک میکنیم که دما با شیب کمتری به سمت بالا حرکت کنه چون موقع افزایش دما فن درحال چرخشه در نتیجه کنترل تهویه بهتری شاهدش هستیم و حداقلش اینه دما در زمان طولانی تری افزایش پیدا میکنه (با سرعت ثابت فن)

 

دوست عزیز چرا اطلاعات غلط میدید؟ شما دماتون به علت روشن نبودن فن بالاست یا به عبارتی به خاطر تکنولوژی msi. درسته کارتتون قویه ولی وقتی در حال پردازش های 2d و سبک هستید فرکانس های شما در استپ یا مقطع های پایین تری برقراره پس قطعا مصرف ولتاژ و امپر کمتری داره و خنکه اگه این طور نیست کارت شما مشکل ست شدن فرکانس داره

هر کارتی الان فنش زیر 60 خاموش باشه رو 40-45 درجه میچرخه

 

اگه به دقت به عکس نگاه میکردید متوجه میشدید که امکان پذیر هست! چون فن درحال چرخشه دما هم 32 درجه هست 

دوست عزیز، شما فرض کن من یه روز فقط میخام فیلم ببینم و برم اینترنت. خب تو اون روز اصلا نیازی نیست فن گرافیک روشن بشه و دما هم بین 40 تا 50 هست که به هیچ وجه آسیب زننده نیست. تازه علاوه بر افزایش قابل توجه عمر فن ها، خیلی کمتر گرد و خاک میره لای پره های رادیاتور.

ضمنا من گفتم با فن خاموش به 30 درجه نمیرسه. وگرنه اگه منم بزارم تو بیکاری هر کدوم از فن ها فقط توی 50 درصد دورشون کار کنن، نه تنها این عدد عجیب نیست، بلکه اتاقمم خنک میکنن 😜. منتها ذات این کار زیاد معقول نیست. 

فن های کارت من تو 80 درجه زیر  60 درصد دورشون کار میکنن و اجازه نمیدن دمای کارت بره بالا یا فرکانسشون افت کنه که واقعا باید دست طراحان سیستم خنک کنندش رو بوسید.. به نظرتون عقل مهندس های طراح سیستم خنک کننده ی کارت ها از شما کمتره؟ یا دانش شما از اونا بیشتره؟!!!

ضمنا دمای اتاق من بالای 30 درجست تو تابستون با کولر روشن! و زمانی که گیم میزنم تا 35 هم بالا میره. هیچ مشکلی هم با دما ندارم.

ویرایش شده توسط Persian Assassin
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 2 ساعت قبل، Persian Assassin گفته است :

بیکاری هر کدوم از فن ها فقط توی 50 درصد دورشون کار کنن،

😐 نگفتم 50 درصد بزارید

20درصد بزارید چیزی که خود شرکت گذاشته

با 20درصد هیچ گرد و خاکی وارد سیستم نمیشه اگه بشه خیلی خیلی سطحیه

در 2 ساعت قبل، Persian Assassin گفته است :

وجه آسیب زننده نیست.

معلومه که نیست ولی شما قسمت اول پست منو نخوندید نوشتم کنترل دماش سخت تره در این حالت

در 2 ساعت قبل، Persian Assassin گفته است :

گیم میزنم تا 35 هم بالا میره. هیچ مشکلی هم با دما ندارم

مشکل اتاق شماست برای قضاوت دیگران دمای خودتونو معیار قرار ندید

در 2 ساعت قبل، Persian Assassin گفته است :

ه نظرتون عقل مهندس های طراح سیستم خنک کننده ی کارت ها از شما کمتره؟ یا دانش شما از اونا بیشتره؟

رعایت ربطی به طراحی مهندسی نداره شما ضمن رعایت کردن، از طراحی مهندسی هم استفاده میکنید و مکمل هم عالی عمل میکن

ن خیلی از مسائل رو شرکت لحاظ نکرده نمونش کارت های رفرنس بود که یکی از کاربرای همینجا با خلاقیت تونست کولینگ بهتری لحاظ کنه البته یادم نیست رفرنس بود یا کارت کاستوم

یا هزاران مشکلات مرتبط به مدار تغذیه و درایور و... در کارت ها از amd تا انویدیا از قدیم تا الان

پس گفته شما ایراد داره 

این که شما میگید چون فلانی طراحی کرده پس حتما فلانه یه خطای روانشناختی یا سو گیری حساب میاد میتونید راجبش بیشتر تحقیق کنید Authority bias

من هم فقط پیشنهاد دادم میتونید عمل نکنید 

 

 

ویرایش شده توسط _Ga̴͇̒ḿ̷͈e̶_ò̸̞v̶̫̂e̵̠͒r_
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در در 5 مرداد 1399 در 18:43، EHSANRF گفته است :

سلام دوست عزیز

اگر دمای اتاق ۲۴ الی ۲۵ هست قطعا تهویه کیس مناسب نیست یا کارت گرافیک روی حالت ماکزیمم پرفورمنس هست

توی کنترل پنل nVidia این گزینه رو روی Adaptive یا گزینه‌ای غیر از ماکزیمم پرفورمنس بذارین (در صورت مغایرت با تصویر بنده)

بعد چک کنین ببینین دما پایین‌تر میاد یا خیر (البته به صورت پیشفرض خودش باید روی این گزینه باشه)

 

درود 

کیس COOLER MASTER cosmos C700P هست و دو تا فن 140 جلو و یکی عقب دارد  و دو تا 140 هم برای کولر cpu  بالای کیس قرار دارد و فقط جلوش جای یک فن خالی دارد ، فیلتر و فن ها را هم تمیز کردم اما دور فن ها فقط دو حالت low -high  دارد که من همیشه روی low به صورت دستی گذاشتم و جلوی کیس هم یک در دارد که نصفحه باز میشه و همیشه باز میگذارم که هوای بیشتری وارد بشود . اگه برای تهویه هوا مطلبی هست بفرمایید که انجام بدم .

در مورد تنظیمی هم  که فرمودید  روی حالت optimal power به صورت دیفالت هست ،

 

optimal power.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام دوست عزیز

بافرض درست متصل شدن خنک کننده ها؛ میشه بگید از چه برنامه ای برای خواندن دمای سیستم استفاده می کنید؟ و اینکه از چه اگیزا بایوس و ورژن چیپستی استفاده میکنین؟

من سالهاست از رایزن استفاده میکنم و هر سال آپدیت می کنم سیستم رو و الان 3700x روی یه مادربرد b350 نصب دارم، در عمل دمای زن 2 نسبت به زن یک و پلاس فرق چندانی نداره، فقط به علت چگالی بالای دمایی نیاز به دور تندتری توی فن است، طبق تجربه من توی تست های سی پی یو، 2700x ام تقریبا هم دما با 3700x هست و توی پردازش AVX هم با کولر همراه به مرز تراتلینگ میرسن و درتست و بازی های AVX سبک هم دما بین 70تا73 درجه بیشتر نمیشه و فرکانس هم برای 2700 بین 3950تا4100 و برای 3700 هم بین 4150تا4300؛ کولر آبی هم توی خنک کردن این سری اتفاقا بهتر از کولرهای بادی کار میکنن بخاطر چگالی بالای دمایی گره های 7نانومتری در بازه طولانی فعالیت سنگین، خنک کننده های آبی خیلی بهتر میتونن فرکانس رو نگهدارن و توی شیب نزولی FIT نیوفتن

شاید بهتر باشه اینم بدونید که اورکلاک کردن یا آندرولت کردن توی رایزن 3000 مثل نسل قبلی نیست، با بهم زدن FIT سی پی یو ریسک کاهش عمر سریع پردازنده رو قبول می کنید و هیچ ولتاژ امنی مثل 2700x @1.375 ندارین و هر پردازنده رایزن 3000 کارکترهای منحصربه فرد خودشو داره و باید اول FIT  رو استخراج کنین تا بفهمین آیا این ولتاژ در فرکانس اورکلاکتون نزدیک به مقادیر مجاز برای پردازنده اتون هست یا نه.

درمورد آندرولت هم سیستم قطعا خنک میشه ولی دچار پدیده کش آمدن فرکانس میشین، پرفورمنس سیستم خیلی کم میشه اما در ظاهر هیچ کاهش فرکانسی رو نمیبینید اگر میخواید سیستم خنک تر بشه با از دست دادن مقداری از کاراییش بهتره از گزینه 45وات برای 3700 یا 95 یا 65وات برای 3900 استفاده کنید یا با گزینه های PBO مخصوصا PPT هدف توان-دمایی مورد نظرتون رو بدست بیارین.
نکته دیگه هم اینکه از نظر دما و ولتاژ باید انتظار داشته باشید که 3900 در دما و ولتاژ کمتری نسبت به 3700 کار کنه، قطعا در فرکانس مشابه 3900 خیلی خنک تر و کم ولتاژ تره.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 17 ساعت قبل، arthasd گفته است :

سلام دوست عزیز

بافرض درست متصل شدن خنک کننده ها؛ میشه بگید از چه برنامه ای برای خواندن دمای سیستم استفاده می کنید؟ و اینکه از چه اگیزا بایوس و ورژن چیپستی استفاده میکنین؟

من سالهاست از رایزن استفاده میکنم و هر سال آپدیت می کنم سیستم رو و الان 3700x روی یه مادربرد b350 نصب دارم، در عمل دمای زن 2 نسبت به زن یک و پلاس فرق چندانی نداره، فقط به علت چگالی بالای دمایی نیاز به دور تندتری توی فن است، طبق تجربه من توی تست های سی پی یو، 2700x ام تقریبا هم دما با 3700x هست و توی پردازش AVX هم با کولر همراه به مرز تراتلینگ میرسن و درتست و بازی های AVX سبک هم دما بین 70تا73 درجه بیشتر نمیشه و فرکانس هم برای 2700 بین 3950تا4100 و برای 3700 هم بین 4150تا4300؛ کولر آبی هم توی خنک کردن این سری اتفاقا بهتر از کولرهای بادی کار میکنن بخاطر چگالی بالای دمایی گره های 7نانومتری در بازه طولانی فعالیت سنگین، خنک کننده های آبی خیلی بهتر میتونن فرکانس رو نگهدارن و توی شیب نزولی FIT نیوفتن

شاید بهتر باشه اینم بدونید که اورکلاک کردن یا آندرولت کردن توی رایزن 3000 مثل نسل قبلی نیست، با بهم زدن FIT سی پی یو ریسک کاهش عمر سریع پردازنده رو قبول می کنید و هیچ ولتاژ امنی مثل 2700x @1.375 ندارین و هر پردازنده رایزن 3000 کارکترهای منحصربه فرد خودشو داره و باید اول FIT  رو استخراج کنین تا بفهمین آیا این ولتاژ در فرکانس اورکلاکتون نزدیک به مقادیر مجاز برای پردازنده اتون هست یا نه.

درمورد آندرولت هم سیستم قطعا خنک میشه ولی دچار پدیده کش آمدن فرکانس میشین، پرفورمنس سیستم خیلی کم میشه اما در ظاهر هیچ کاهش فرکانسی رو نمیبینید اگر میخواید سیستم خنک تر بشه با از دست دادن مقداری از کاراییش بهتره از گزینه 45وات برای 3700 یا 95 یا 65وات برای 3900 استفاده کنید یا با گزینه های PBO مخصوصا PPT هدف توان-دمایی مورد نظرتون رو بدست بیارین.
نکته دیگه هم اینکه از نظر دما و ولتاژ باید انتظار داشته باشید که 3900 در دما و ولتاژ کمتری نسبت به 3700 کار کنه، قطعا در فرکانس مشابه 3900 خیلی خنک تر و کم ولتاژ تره.

درود بر شما

تست ها را بالاتر توضیح دادم

من معمولا با رندر تست میگیرم

رندرهای چند ساعته 3دی مکس

یا cinema4d

یا خروجی ها افتر و پریمایر

و تست استرس سی پی یو زد

در خصوص خنک کننده اون چیزی که من تجربه کردم تا کنون

خنک کننده های بادی میتونن مثمر ثمرتر باشن

مشکل نشت هم ندارن

در عوض زیبایی ندارن

فضای زیادی از کیس میگیرن

میتونن به مادربورد به دلیل وزن زیاد صدمه بزنن که البته تا حالا تجربه نکردم

و گرمای پردازنده را به خوبی به خارج هدایت نمیکنن و گرمای باقی قطعات هم بالاتر میره

من دلیلی نمیبینم که بتونم بگم مایع واسه رایزن بهتر باشه واسه اینتل بدتر

کارایی خنک کننده در هر صورت همونه

بله اینکه بگیم چجوری فنها را ببندیم میتونه موثر باشه

به هر حال خنک کننده گرما را از سطح پردازنده میگیره

و با مایع یا با لوله ها منتقل میکنه به رادیات 

و توسط فن گرما از رادیات دفع میشه

مشکل اصلی این پردازنده ها همون طور که قبل تر اشاره شد

اینکه مثلا وقتی سطح پردازنده دماش 50 باشه

خود پردازنده دماش 80

و این بدلیل بکار بردن رسانای بد بین هسته و سطح خارجی نیست

بدلیل سطح مقطع خیلی کوچک پردازنده ای که زیر پوسته است

واسه همین شما هرچقدر هم خنک کنندتون قوی باشه

تاثیری به اون صورت نخواهید دید

در خصوص آسیب به خاطر کاهش ولتاژ

من چنین چیزی نشنیدم

واصولا پردازنده ها بخاطر گرما و ولتاژ بالا آسیب میبینن

ولتاژ پایین ممکن باعث عدم پایداری و ریستارت شدن سیستم بشه

کارایی پردازنده هم دقیقا با برنامه های کاربردی و رندرینگ تست شده و حدود 4 تا 5 درصد بهتر شده ( برنامه هایی که از تمام هسته ها به طور کامل استفاده کنن) 

 

پردازنده 3900 فعلا در دسترسم نیست که تست کنم

ولی قطعا اونم با کاهش ولتاژ هم خنک تر میشه

و احتمالا بشه مقداری کلاک تمام هسته ها را بالاتر برد

لینک به دیدگاه
Share on other sites

پردازنده 3600x

برد strix b450f

کولر masterliquid pro 240 rgb با فن های بی صدای deepcool rf120m

Vcore offset - 0.1v

دما قبل از offset در cinebench r20 حداکثر برابر با 72 درجه

بعد از offset حداکثر برابر با ۶۶ درجه

نتیجه تست در تصویر رنگ قرمز قبل از offset و رنگ آبی بعد از offset !!

Untitled.thumb.png.1baf84ef7b57eaf4e5bd52058d8dd29c.png

8 درجه کاهش دما بدون افت راندمان. عالیه

ویرایش شده توسط xXxHO3EiNxXx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 5 ساعت قبل، masihsalib گفته است :

درود بر شما

تست ها را بالاتر توضیح دادم

من معمولا با رندر تست میگیرم

رندرهای چند ساعته 3دی مکس

یا cinema4d

یا خروجی ها افتر و پریمایر

و تست استرس سی پی یو زد

در خصوص خنک کننده اون چیزی که من تجربه کردم تا کنون

خنک کننده های بادی میتونن مثمر ثمرتر باشن

مشکل نشت هم ندارن

در عوض زیبایی ندارن

فضای زیادی از کیس میگیرن

میتونن به مادربورد به دلیل وزن زیاد صدمه بزنن که البته تا حالا تجربه نکردم

و گرمای پردازنده را به خوبی به خارج هدایت نمیکنن و گرمای باقی قطعات هم بالاتر میره

من دلیلی نمیبینم که بتونم بگم مایع واسه رایزن بهتر باشه واسه اینتل بدتر

کارایی خنک کننده در هر صورت همونه

بله اینکه بگیم چجوری فنها را ببندیم میتونه موثر باشه

به هر حال خنک کننده گرما را از سطح پردازنده میگیره

و با مایع یا با لوله ها منتقل میکنه به رادیات 

و توسط فن گرما از رادیات دفع میشه

مشکل اصلی این پردازنده ها همون طور که قبل تر اشاره شد

اینکه مثلا وقتی سطح پردازنده دماش 50 باشه

خود پردازنده دماش 80

و این بدلیل بکار بردن رسانای بد بین هسته و سطح خارجی نیست

بدلیل سطح مقطع خیلی کوچک پردازنده ای که زیر پوسته است

واسه همین شما هرچقدر هم خنک کنندتون قوی باشه

تاثیری به اون صورت نخواهید دید

در خصوص آسیب به خاطر کاهش ولتاژ

من چنین چیزی نشنیدم

واصولا پردازنده ها بخاطر گرما و ولتاژ بالا آسیب میبینن

ولتاژ پایین ممکن باعث عدم پایداری و ریستارت شدن سیستم بشه

کارایی پردازنده هم دقیقا با برنامه های کاربردی و رندرینگ تست شده و حدود 4 تا 5 درصد بهتر شده ( برنامه هایی که از تمام هسته ها به طور کامل استفاده کنن) 

 

پردازنده 3900 فعلا در دسترسم نیست که تست کنم

ولی قطعا اونم با کاهش ولتاژ هم خنک تر میشه

و احتمالا بشه مقداری کلاک تمام هسته ها را بالاتر برد

تمامی خنک کننده ها قطعا فایده خودشون رو دارن، اتفاقا چند وقت پیش گیمرنکسوس یه ویدیو خیلی خوب درباره تفاوت خنک کنندگی با تاور بادی و لوپ های آبی گذاشته بود اگه لینکشو پیدا کنم براتون میذارم، دقیقا توی کار رندر که طولانی مدته، آبی ها بهتر از بادی ها بودن اما حرفتون کاملا متینه در گره های 7نانومتری دما داخل سیلیکون حبس میشه از طرف دیگه رایزن 3000 بخاطر داشتن بخش I/O جداگانه متقارن نیستن و این خودش نیاز به ضربدری زدن خمیر و همینطور استفاده از کیت های جابجا کننده براکت داره(اگر اشتباه نکنم دی بائر اون کیت هارو ساخته و میفروشه و تا 8درجه بعضی خنک کننده ها بهبود عملکرد دارن) یه مشکل دیگه در خنک کنندگی تفاوت گره پردازنده با I/O که باعث میشه یه عدم توزیع گرما روی منتقل کننده گرما از Die  به سطح فلزی پردازنده بشه همینطور بخاطر باینیگ سطح بالای ای ام دی کیفیت سیلیکون پردازنده های  3700 با 3900 باهم خیلی فرق میکنه درنتیجه با دوتا جریان نشتی متفاوت و قاعدتا دوتا رفتار گرمایی متفاوت داریم.
در مورد آندرولت هم چندتا گزارش درمورد دیگرید شدن پردازنده ها اومده که با لو رفتن دستکاری سازندگان مادربرد توی گزارش ولتاژ-توان بین مادبرد و پردازنده قابل توجیه هست و متاسفانه سازنده های مادربرد هنوز هیچ افزونه ای برای غیرفعال کردن این الگوریتم ندادن(الان مادربرد ایسوس من ده درصد دستکاری در گزارشات میکنه باعث میشه پردازنده ام حدودا 8درصد جریان-ولتاژ بیشتری درخواست کنه) ولی به طور رسمی ای ام دی اعلام کرده آندرولت کش آمدن فرکانس رو باعث میشه، تجربه شخصی منم اینطوری بوده که بیشتر از 25میلی ولت کاهش بدم 5درصد به صورت تصاعدی کاهش کارایی میگیرم درصورتیکه تو نرم افزار هیچ کاهش فرکانسی دیده نمیشه.
عامل دما و عامل جریان باعث پوک شدن سیلیکون یا همون دیگرید شدن میشن اما اثر این دوتا یکسان نیست و عامل دما اثرش دربرابر جریان خیلی کمتره(دلیل اینکه یه خنک کننده پیش فرض 144واتی برای پردازنده هاش درنظر گرفته ای ام دی ولی هرگونه اورکلاک از گارانتیش خارج کرده بخاطر اثر متفاوت این دوتا عامل توی دیگرید کردن سیلیکونن)، برای همین دراین پردازنده زمانی که بار کاری سبک هست ولتاژ تا 1.5 بالا میره(جریان خیلی کم) ولی در بارکاری سنگین ولتاژ تا 1.0 کاهش پیدا میکنه(جریان بالا)، بنابراین اورکلاک کردن یا تزریق مداوم یک ولتاژ در سناریوهای مختلف جریانی به این پردازنده ها می تونه سم باشه و خیلی زود سیلیکون دیگرید کنه به این خاطر بالاتر گفتم اول FIT رو استخراج کنید بعد ولتاژ ثابت اعمال کنید هرچند در گره های 7 نانومتری پردازنده با ولتاژ ثابت دیگرید خواهد شد ولی با سرعت خیلی کمتر.

 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

مجددا سلام

با توجه به اینکه تصمیم گرفتم واتر بخرم

اونم واتر 120 که بعد از بررسی هایی متوجه شدم کیسم میتونه تا 240 هندل کنه

که بازم ابتدا نظرم روی گرین بود کم کم رفتم سمت کولر مستر

و اونم وقتی بنچمارک ها را میدیدم منصرف میشدم

نهایتا یه سیلوراستون 240 خریدم

اما قبل از تعویض کولر

آخرین تست های دما را هم گرفتم

دقت کنید توی عکسی که با فتوشاپ ادیت شده دور فن حدود 1000

و کاملا ساکت، عکس اول را کامل باز کنید چندتا تست داره

توی عکسی که با گوشی از مانیتور گرفته شده دور فن حدود 2000 و واقعا پرصدا که حدود 6 درجه کاهش دما داشته

IMG_20200802_195622.jpg

Test.jpg

 

خب واتر کولر silverstone هم با زحمت فراوان

با توجه به اینکه کیس من نسبتا قدیمی بود و زیاد توی بحث رادیات مناسب نبود (cooler master c690) 

و اینکه ارتفاع کیس خصوصا فضای بالای مادربورد کم بود و رادیات و فن به هیت سینک مادربورد گیر میکرد

بعد از چند ساعت تلاش و چند تا سوراخ کاری روی سقف کیس

تونستم سیستم را با واتر کولر جدید ببندم

در خصوص واتر کولر با مدل دقیق silverstone pf240-argb 

اگر بخوام خلاصه بگم

توی بنچمارک ها و بررسی ها توانمندی این کولر در حد کولرهای کورسیر بوده و از مدلهای بالا رده کولرمستر مثل میراژ بهتر

اما در کل بسته بندی زیاد جالبی نداره

کیفیت رادیات خوبه

کیفیت لوله رابط خوبه ولی زیاد حالت مانور نداره و انعطاف پذیر نیست

بدترین قسمت کیفیت پلاستیک روی پمپ هستش که میزنه تو ذوقتون

نصب خود پمپ بسیار راحت بود (am4) 

و سطح صاف زیر پمپ نیز هم بزرگ بود هم کاملا صیقل

یکی از خوبیای دیگش نقش و آرم روی پمپ هستش که از 4 جهت قرینه بوده و شما هر جور پمپ را نصب کنی مشکلی از جهت نام یا آرم. برند نداری

نتایج تست و عکسهایی از خود پمپ را واستون پیوست میکنم 

صدای فنش توی دور بالا  خوبه و براحتی قابل تحمل ولی من محدود کردم در حد 1200

افکتهای نوری هم جالبه

دمای اتاق از روزی که با ترمالرایت تست گرفتم کمتر بود

و توی تستهای سنگین دما رفته رفته بالاتر میره که از معایب واترها است

اما توی این دور فن از ترمال رایت نتایج بهتری داره کلا

که میتونه بدلیل دمای. اتاق یا نو بودن خمیر هم باشه و شاید هم کلا پرفورمنسش بالاتر باشه

ضمنا خمیر از نوع nuctoa استفاده شده و یک عدد فن 14 هم بالای رادیات به دفع حرارت و گردش هوا کمک میکنه

 

IMG_20200804_001027.jpg

Test-2.jpg

IMG_20200804_001311.jpg

IMG_20200804_004643.jpg

ویرایش شده توسط masihsalib
اصلاح املایی
لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام دوستان، من یه laptop msi PE60  دارم جدیدن نمیدونم چش شده دمای cpu به شدت میره بالا وقتی یک بازیو استارت میکنم و باعث افت فریم میشه. یه بار هم فرستادم نمایندگی برام سرویسش کردن ولی هنوز همین مشکل و دارم اگه کسی بلده چه جوری این مشکل و برطرف کنم خیلی خوش حال میشم 

CPU: I7 7700

GPU: GTX1050

RAM:16

PUBG FPS 50 LOW

GTA FPS 40 

RAINBOW 80

Fortnite 80 unknown.png

://

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 ساعت قبل، RzaSB گفته است :

سلام دوستان، من یه laptop msi PE60  دارم جدیدن نمیدونم چش شده دمای cpu به شدت میره بالا وقتی یک بازیو استارت میکنم و باعث افت فریم میشه. یه بار هم فرستادم نمایندگی برام سرویسش کردن ولی هنوز همین مشکل و دارم اگه کسی بلده چه جوری این مشکل و برطرف کنم خیلی خوش حال میشم 

CPU: I7 7700

GPU: GTX1050

RAM:16

PUBG FPS 50 LOW

GTA FPS 40 

RAINBOW 80

Fortnite 80 unknown.png

://

سلام دوست عزیز 

قبل از هر چیزی مطمعن شوید فن دستگاه به درستی کار میکند 

چند سال هست لپتاپ رو دارید؟ گارانتی داره؟ شاید خمیر کهنه شده!

از کول پد استفاده میکنین؟

لطفا تا زمان حل شدن مشکل با لپتاپ بازی نکنید و کار سنگین انجام ندهید چون دما خیلی بالاست و خطرناکه

ویرایش شده توسط .p.m.z.
لینک به دیدگاه
Share on other sites

این پرسش هایی که دوستمون فرمود  پاسخ بدین بتونیم بهتر کمک کنیم.

چند تا چیز میشه حدس زد.خمیر کهنه شده یا  گرد و خاک زیادی گرفته و باید سرویس بشه یا فن یا قسمتی از کولینگ خراب شده.چیز دیگه ای به ذهنم نمیرسه.با کولپد هم امتحان کن ببین وضعیت  فرق میکنه یا نه

اگر هیچ راه حلی پیدا نکردی مشکلتو با پیج iranmsinb که نمایندگی لپ تاپ های ام اس ای در ایران هستند در میون بزار.مشاوره و کمکشون عالیه.خلاصه اگر درست نشد مجبوری بفرستی گارانتی که درستش کنن

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 7 دقیقه قبل، Yasin.s گفته است :

گرد و خاک زیادی گرفته و باید سرویس بشه

والا خودشون که گفتن فرستادن برای سرویس 

 

 

PE60 2QE - SSD help

طبق این عکس این لپتاپ دوتا فن داره که احتمالا یکی برای پردازنده و یکی برای گرافیک باید باشه 

که در صورت احتمالش خیلی زیاد که فن قسمت پردازنده مشکل پیدا کرده باشه چون دمای گرافیک مشکل نداره (البته این حدس منه!)

ویرایش شده توسط .p.m.z.
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 37 دقیقه قبل، .p.m.z. گفته است :

طبق این عکس این لپتاپ دوتا فن داره که احتمالا یکی برای پردازنده و یکی برای گرافیک باید باشه 

 

در 2 ساعت قبل، RzaSB گفته است :

 

یه چک کنید ببینید از هر دو سمت باد داغ خارج میشه ؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خمیر درجه یک باید برای این لپتاپ ها استفاده کرد که نمایندگان محترم بخاطر قیمت بالا استفاده نمیکنن و از این خمیر10 هزار تومنی استفاده میکنن. مورد دوم از فن ها میشه. مورد سوم از لوله های ناقل حرارت میشه. 

ویرایش شده توسط zen
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 12 ساعت قبل، .p.m.z. گفته است :

سلام دوست عزیز 

قبل از هر چیزی مطمعن شوید فن دستگاه به درستی کار میکند 

چند سال هست لپتاپ رو دارید؟ گارانتی داره؟ شاید خمیر کهنه شده!

از کول پد استفاده میکنین؟

لطفا تا زمان حل شدن مشکل با لپتاپ بازی نکنید و کار سنگین انجام ندهید چون دما خیلی بالاست و خطرناکه

سلام. بله فن دستگاه کار میکنه 

لپ تاپ هم یه دو سه سالی هست دارمش

نخیر از کول پد استفاده نمیکنم چون تو خودش داره 

 

 

در 12 ساعت قبل، Yasin.s گفته است :

این پرسش هایی که دوستمون فرمود  پاسخ بدین بتونیم بهتر کمک کنیم.

چند تا چیز میشه حدس زد.خمیر کهنه شده یا  گرد و خاک زیادی گرفته و باید سرویس بشه یا فن یا قسمتی از کولینگ خراب شده.چیز دیگه ای به ذهنم نمیرسه.با کولپد هم امتحان کن ببین وضعیت  فرق میکنه یا نه

اگر هیچ راه حلی پیدا نکردی مشکلتو با پیج iranmsinb که نمایندگی لپ تاپ های ام اس ای در ایران هستند در میون بزار.مشاوره و کمکشون عالیه.خلاصه اگر درست نشد مجبوری بفرستی گارانتی که درستش کنن

سلام. نمایندگی ماتریکس تهران فرستادم گفتن سرویسش کردیم و یه ویندوز برام عوض کردن همین ولی هنوز درست نشده :/

 

 

در 12 ساعت قبل، .p.m.z. گفته است :

والا خودشون که گفتن فرستادن برای سرویس 

 

 

PE60 2QE - SSD help

طبق این عکس این لپتاپ دوتا فن داره که احتمالا یکی برای پردازنده و یکی برای گرافیک باید باشه 

که در صورت احتمالش خیلی زیاد که فن قسمت پردازنده مشکل پیدا کرده باشه چون دمای گرافیک مشکل نداره (البته این حدس منه!)

اره گرافیک خیلی بالا نمیره دماش و یکی از دوستام میگه که چون دمای cpu بالاس نمیزاره گرافیک خوب کار کنه و این مشکل تو بازی هارو داری دمای cpu هم از 90 پایین نماید (توبازی) تا 99 هم رفته 

 

در 11 ساعت قبل، m.reza گفته است :

 

یه چک کنید ببینید از هر دو سمت باد داغ خارج میشه ؟

سلام. بله از هر دوطرف باد میاد 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 2 ساعت قبل، RzaSB گفته است :

سلام. بله از هر دوطرف باد میاد 

خب پس اگرمطمعن هستید که از هر دو طرف باد میاد احتمالا مشکل از خمیر یا لوله های انتقال حرارت باشه

گارانتیش تموم شده درسته؟ خودتون امکان باز کردن لپتاپ رو دارید؟

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 44 دقیقه قبل، .p.m.z. گفته است :

خب پس اگرمطمعن هستید که از هر دو طرف باد میاد احتمالا مشکل از خمیر یا لوله های انتقال حرارت باشه

گارانتیش تموم شده درسته؟ خودتون امکان باز کردن لپتاپ رو دارید؟

 

بله گرانتی تموم شده.  بله میتونم بازش کنم 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در در 17 مرداد 1399 در 03:36، RzaSB گفته است :

بله گرانتی تموم شده.  بله میتونم بازش کنم 

خب اگر امکانش هست لپتاپ رو باز کنید یه نگاهی کنید ببینید فن ها درست کار میکنن لوله های انتقال سالم هستن و در کل یه نگاه کلی بندازید ببینید شاید خاک گرفته 

و در نهایت خمیر رو با خمیر مرغوب تعویض کنید 

فقط با دقت و حوصله لپتاپ رو باز کنید چون به شدت حساس هستن

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام دوستان بنده سی پی یو 4790K دارم، برد هم Asrock B85 Killer هست، کولر هم Tuniqu Tower 120 Extreme هست، خمیر مورد استفاده هم Z9 هست که اخیرا خریداری شده، تهویه کیس هم استاندارد هست، دیپ کول کندومن، دو فن 120 جلو به سمت داخل، دو فن 120 بالای کیس و یک فن 120 هم پشت کیس، دقیقا پشت کولر قرار داره، مشکل دمای نسبتا بالای سی پی یو داخل بازی های روز مثل NFS Heat یا COD MW 2019 هست که بعضا تا 85 درجه و گاهی به صورت فقط لحظه ای تا 90 هم میره. تست استرس XTU هم 5 دقیقه میگذارم هسته اول دماش تا 100 بصورت لحظه ای که TjMax هست میره، این دمای هسته ها بعد از تست استرس XTU هست که خوب دمای ماکسیمم هسته ها مشخصه و سی پی یو Thermal Throttle میده :

Capture.thumb.PNG.9ae70c40abd20bd6700bb95f117ce097.PNG

کولر درست سوار شده، ازین جهت مطمئنم چون بار اولم نیست که این کارو می کنم و وسواس و دقت زیادی موقع زدن خمیر و گذاشتن به خرج میدم. حالا می خواستم بدونم دوستان و عزیزانی که مهارت و تجربه تو زمینه آندرولت دارن، راهنما یا ویدئویی هست داخل وب که توصیه کنند، منبع انگلیسی باشه هم هیچ مشکلی نیست، فقط جامع باشه، یا اگر بتونن همین جا راهنمایی کنند. من خودم فعلا توربو بوست رو از داخل بایوس غیرفعال کردم و کلاک ماکزیمم روی 4 گیگاهرتز هست الان که خوب باعث شده دما کاهش محسوسی پیدا کنه بطوریکه با تست استرس 5 دقیقه XTU ماکزیمم دما از 80-82 بالاتر نرفت. خوب این قضیه غیرفعال کردن توربو بوست باعث کاهش محسوس کارایی پردازنده میشه آیا؟

xtu.thumb.png.cc4d05b4fc6c28cb147287c1e83aeb61.png

داخل این عکس هم مشخصه تست رو بدون Thermal throttle پاس کرد:

xtu2.thumb.png.09875e040f8723d5841061af6672da60.png

حالا سوالی که بنده دارم اینکه که آیا میشه با آندرولت و فعال بودن توربو بوست، کاهش دما داشت؟ ممنون میشم دوستانی که وارد هستند راهنمایی کنند. چون من تابحال اصلا وارد مباحث اور و اندرولت نشدم به اون صورت، جسته و گریخته مطالبی رو دیدم فقط داخل همین فاروم و مطالب وب، می خوام بدونم آیا ریسکی داره این کار یا خیر، چون خونده بودم که نهایت اینه که کاهش تا جایی انجام میشه که به ولتاژ و ضریب ناپایدار برسی و با ریبوت میشه به آخرین مقدار پایدار برگشت. حالا نمی دونم که دارم درست می گم یا نه؟

ویرایش شده توسط Games_OD
لینک به دیدگاه
Share on other sites

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...