رفتن به مطلب

مرجع بحث و بررسی مشکل دمای بالای قطعات کامپیوتر و لپ‌تاپ (پردازنده، کارت گرافیک، مادربرد، هارد و ...)


هامش
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

سلام محمد جان مشکلی نداره دما خودت میدونیب که سری هاسول کلا داغه پس مشکلی نیست و دما کاملا نرماله شما برا پایین اوردن دما چند رذاه دیگه دارین

 

- کمترین ولتاژ رو در 4500 ست کنین

 

- دمای محیط رو برسونین به 18

 

- ihs رو بردارین و خمیرشو به لیکوئید تغییر بدید اما پیشنهاد نمیکنم :دی

درود احسان عزیز

دمای 100 درجه توی 4500 طبیعیه؟؟؟؟؟؟؟

ولتاژ رو میتونم چک کنم، اما بقیه رو فکر نکنم بشه کاری کرد!

آخه دیگه این خیلی داغونهههه!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با این تفاسیری که عرض کردید و مشخص شد هیچ نکته ای نمانده که رعایت نکرده باشید ، احتمال اینکه پردازنده degrade کرده باشه کم نیست ...

 

دمای سی پی یو وقتی خریدید همینقدر بوده ؟

 

و صاحب قبلیش دماشو چقدر به شما گفته بود ؟

ویرایش شده توسط Mahdi8063
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

 

دمای 100 درجه توی 4500 طبیعیه؟؟؟؟؟؟؟

ولتاژ رو میتونم چک کنم، اما بقیه رو فکر نکنم بشه کاری کرد!

آخه دیگه این خیلی داغونهههه!

 

سلام .

خیر عزیز طبیعی نیست .

یک مثال براتون میزنم که شاید بدردتون خورد

من چند وقت قبل که روی یک سیستم2 هسته ای واتر کولینگ بستم ، سیستم بعد از لود ویندوز ؛ خاموش میشد . ولی با فن استوکش مشکلی نداشت، در نتیجه متوجه شدم که مشکل از اتصال اشتباه کف بلاک و بدنه CPU هست .

پیشنهاد میکنم :

1- بایوس مادربورد را بروز رسانی کنید چون سنسور های دما بدجور نامیزان شدند و احتمالا تغییر تصاعدی ولتاژ هم شامل میشدند.

2- کف کولر را لپ کنید

3- از یک خمیر خوب مثل Tx-4 , Cooler master و... استفاده کنید .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با این تفاسیری که عرض کردید و مشخص شد هیچ نکته ای نمانده که رعایت نکرده باشید ، احتمال اینکه پردازنده degrade کرده باشه کم نیست ...

چی کار کرده باشه؟؟ :D

برای چی آخه؟

وقتی که بهش فشاری وارد نشده!

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام .

خیر عزیز طبیعی نیست .

یک مثال براتون میزنم که شاید بدردتون خورد

من چند وقت قبل که روی یک سیستم2 هسته ای واتر کولینگ بستم ، سیستم بعد از لود ویندوز ؛ خاموش میشد . ولی با فن استوکش مشکلی نداشت، در نتیجه متوجه شدم که مشکل از اتصال اشتباه کف بلاک و بدنه CPU هست .

پیشنهاد میکنم :

1- بایوس مادربورد را بروز رسانی کنید چون سنسور های دما بدجور نامیزان شدند و احتمالا تغییر تصاعدی ولتاژ هم شامل میشدند.

2- کف کولر را لپ کنید

3- از یک خمیر خوب مثل Tx-4 , Cooler master و... استفاده کنید .

درود بر شما

مورد اول رو انجام دادم، ولتاژ در حالت عادی 1.28 هست، با تست میره روی 1.36!

دومی رو چگونه انجام بدم؟

سومی هم خمیر Gelid extreme استفاده کردم!

ویرایش شده توسط silvermn
لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوست عزیز پردازنده شما در حالت عادی باید دماش کمتر از این باشه ، لپ کردن و ... پاک کردن صورت مسئله هست 

 

Degrade یعنی افت کیفیت چیپ 

 

دمای سی پی یو وقتی خریدید همینقدر بوده ؟

 

و صاحب قبلیش دماشو چقدر به شما گفته بود ؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام .

خیر عزیز طبیعی نیست .

یک مثال براتون میزنم که شاید بدردتون خورد

من چند وقت قبل که روی یک سیستم2 هسته ای واتر کولینگ بستم ، سیستم بعد از لود ویندوز ؛ خاموش میشد . ولی با فن استوکش مشکلی نداشت، در نتیجه متوجه شدم که مشکل از اتصال اشتباه کف بلاک و بدنه CPU هست .

پیشنهاد میکنم :

1- بایوس مادربورد را بروز رسانی کنید چون سنسور های دما بدجور نامیزان شدند و احتمالا تغییر تصاعدی ولتاژ هم شامل میشدند.

2- کف کولر را لپ کنید

3- از یک خمیر خوب مثل Tx-4 , Cooler master و... استفاده کنید .

دقیقا نظر ایشون نظر منم هست..... وقتی که واتر کولینگ با رادیاتور 12 سانتی از پس r9 295 x2 برمیاد که کوه اتشفشانه  Corsair H100i که بزرگتر و قویتره چطور نتونه کنترل کنه !!!!...... دیگه حرفی نیست که بلاک و بدنه سی پی یو موردی وجود داره... بایوس هم اپ کن

ویرایش شده توسط evrin1941
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوست عزیز پردازنده شما در حالت عادی باید دماش کمتر از این باشه ، لپ کردن و ... پاک کردن صورت مسئله هست 

 

Degrade یعنی افت کیفیت چیپ 

 

دمای سی پی یو وقتی خریدید همینقدر بوده ؟

 

و صاحب قبلیش دماشو چقدر به شما گفته بود ؟

نه، اینقدر نبوده!

شات دما داشتم من!

بزارید ولتاژ رو هم تست کنم باز!

اگر نشد که فکر دیگه بکینم!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اون آره، مشکل الان فرکانس بالاست!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود بر شما

مورد اول رو انجام دادم، ولتاژ در حالت عادی 1.28 هست، با تست میره روی 1.36!

دومی رو چگونه انجام بدم؟

سومی هم خمیر Gelid extreme استفاده کردم!

1.36؟؟؟ !!!!    میزان کالیبریشن رو چقدر ست کردید ؟؟؟  اگر پردازنده شما قرار با 1.36 استیبل بشه دیگه لو ولتاژ نیست. پردازنده ای لو ولتاژ هستش که با زیر 1.18 بره توی ویندوز 7 و تست هایی مثل Cinebench و wprime و SuperPi 32m رو به راحتی پاس کنه ...

شما 2 تا نکته رو به بنده بگید، یکی میزان CPU Current Capability و Load Line Calibration رو روی چند ست کردید ... (2 تا سوال دیگه :D Internal PLL فعاله؟ و اینکه ولتاژ اینپوت برای پردازنده چقدر ست شده؟)

دمای دیفالتتون هم زیاد مناسب نیست. بنده شکم روی 2 تا چیزه ،یکی خمیر زیر IHS که بر اثر اختلاف دمای زیاد و گرم و سرد شدن و ضربه باعث ترک در ساختار خمیر اون زیر می شه و یکی ولتاژها و تنظیمات که باعث دامن زدن به مشکل قبلی می شه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

این نتایجی هست که برای ولتاژ 1.185 گرفتم!
یکم بهتر شد!

اما تست Wprime  انجام ندادم!

post-13203-0-96280300-1401803081_thumb.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

1.36؟؟؟ !!!!    میزان کالیبریشن رو چقدر ست کردید ؟؟؟  اگر پردازنده شما قرار با 1.36 استیبل بشه دیگه لو ولتاژ نیست. پردازنده ای لو ولتاژ هستش که با زیر 1.18 بره توی ویندوز 7 و تست هایی مثل Cinebench و wprime و SuperPi 32m رو به راحتی پاس کنه ...

شما 2 تا نکته رو به بنده بگید، یکی میزان CPU Current Capability و Load Line Calibration رو روی چند ست کردید ... (2 تا سوال دیگه :D Internal PLL فعاله؟ و اینکه ولتاژ اینپوت برای پردازنده چقدر ست شده؟)

دمای دیفالتتون هم زیاد مناسب نیست. بنده شکم روی 2 تا چیزه ،یکی خمیر زیر IHS که بر اثر اختلاف دمای زیاد و گرم و سرد شدن و ضربه باعث ترک در ساختار خمیر اون زیر می شه و یکی ولتاژها و تنظیمات که باعث دامن زدن به مشکل قبلی می شه.

دورد پوریا جان!

آقا اینایی که گفتی دقیقا نمیدونم چیه :D

بزار اینطور بگم!

رفتم توی بایوس، فقط فرکانس رو گذاشتم روی 4500! بقیه همه روی اوتو بود!

بعدش که اومدم ولتاژ رو تست کنم، گذاشتم روی 1.181 که سیستم کرش کرد!

دوباره گذاشتم روی 1.20 که جواب داد! حدود 4 دقیقه تست AIDA!

آخری هم که شاتش رو گذاشتم شد اون با فرکانس 1.185!

حالا هرچی دیگه میخوای بگو من کجاست، من بهت بگم چیه داستان :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

1.36؟؟؟ !!!!    میزان کالیبریشن رو چقدر ست کردید ؟؟؟  اگر پردازنده شما قرار با 1.36 استیبل بشه دیگه لو ولتاژ نیست. پردازنده ای لو ولتاژ هستش که با زیر 1.18 بره توی ویندوز 7 و تست هایی مثل Cinebench و wprime و SuperPi 32m رو به راحتی پاس کنه ...

شما 2 تا نکته رو به بنده بگید، یکی میزان CPU Current Capability و Load Line Calibration رو روی چند ست کردید ... (2 تا سوال دیگه :D Internal PLL فعاله؟ و اینکه ولتاژ اینپوت برای پردازنده چقدر ست شده؟)

دمای دیفالتتون هم زیاد مناسب نیست. بنده شکم روی 2 تا چیزه ،یکی خمیر زیر IHS که بر اثر اختلاف دمای زیاد و گرم و سرد شدن و ضربه باعث ترک در ساختار خمیر اون زیر می شه و یکی ولتاژها و تنظیمات که باعث دامن زدن به مشکل قبلی می شه.

پیدا کردم

همه روی AUTO بود!

فقط Input voltage مقدار داشت که برابر بود با 1.712! که البته همزمان روی AUTO هم بود!

حالا چی کار کنم؟

ویرایش شده توسط silvermn
لینک به دیدگاه
Share on other sites

با یه کولر دیگه هم تست کنید ، پمپ واترتون مشکل نداره ؟

امکانش رو ندارم!

نه، سالم به نظر میاد!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

2بار نمیدونم به چه دلیلی کرش کرد سیستم!
اصلا روی فشار هم نبود!

همینطوری روی هوا!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خوب، در همون سربرگ AiTweaker گزینه ای که در عکس سبز کردم رو غیر فعال کن:

h9lxmbgupuht900g23q8.png

 

با غیر فعال کردن اینترنال پی ال ال ، دمای پردازنده کاهش پیدا می کنه. ولی رسیدن به فرکانس های بالاتر از 4.5 هم بسیار بسیار سخت و ناممکن می شه.

 

گزینه بعدی که با خاموش کردنش دمای پردازنده کاهش پیدا می کنه، گزینه iGPU هستش. شما می تونید به سربرگ Advance برید گزینه مربوط به تنظیمات iGPU رو پیدا کنید و اون رو غیر فعال کنید(البته در صورتی که از گرافیک مجتمع استفاده نمی کنید، گزینه اولویت خروجی گرافیک رو هم روی PCI-E قرار بدید)

 

بقیه عکس های بایوستون رو به درستی پیدا نکردم.

تشریف ببرید داخل سربرگ AiTweaker یک گزینه دارید با نام Digi+ power control و دو گزینه ای که در زیر سبز کردم رو ست کنید:

9w1yxdfls6hszxi6paj.png

 

گزینه  Load Line Calibration در اصل میاد اختلاف ولتاژ 1.28 تا 1.36 شما رو تعیین می کنه. هر چقدر میزانش بالاتر ست بشه، اختلاف ولتاژ اعمال شده در حالت لود و بی کار، بیشتر می شه، در اصل میاد توی لود ولتاژ بیشتری به پردازنده می ده تا افت ولتاژ رو جبران کنه. اگر با میزان High روی 1.18 پایدار نبودید، میزان vcore رو از 1.18 به 1.2 افزایش بدید.

 

فعلاً همین ها رو ست کنید، ببینید تغییری می کنه یا خیر. اگر بهتر شد، بازهم تنظیمات رو اپتیمایزتر می کنیم. @};-

ویرایش شده توسط Poorya_Lion
لینک به دیدگاه
Share on other sites

نتیجه شد این!

البته توی فرکانس 3.7 و ولتاژ دیفالت!

post-13203-0-37206000-1401805340_thumb.jpg

 

برم روی فرکانس 4500 و ولتاژ پایین تر؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

نتیجه شد این!

البته توی فرکانس 3.7 و ولتاژ دیفالت!

attachicon.gifcpu temp9.jpg

 

برم روی فرکانس 4500 و ولتاژ پایین تر؟

فکر نکنم 4.5 با 1.18 با این تنظیمات استیبل بشه، ولی امتحان کنید. اگر فول استیبل بود، باز هم ولتاژ رو کم کنید، اگر استیبل نبود بیشتر کنید و دماها رو هم در حالت لود قرار بدید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

فکر نکنم 4.5 با 1.18 با این تنظیمات استیبل بشه، ولی امتحان کنید. اگر فول استیبل بود، باز هم ولتاژ رو کم کنید، اگر استیبل نبود بیشتر کنید و دماها رو هم در حالت لود قرار بدید.

کلا میزارم روی 4.5 کرش میکنه!

dumping physical memory  میده!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

کلا میزارم روی 4.5 کرش میکنه!

dumping physical memory  میده!

 

خب محمد جان ولتاژ کم داره ولتااژ بهش بده 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوست عزیز شما به صفحه ی مربوط به این محصول در سایت اینتل از لینک:

 

http://ark.intel.com/products/65702/Intel-Core-i5-3570-Processor-6M-Cache-up-to-3_80-GHz

 

مراجعه کن، مشاهده می کنی که حداکثر دمایی که این پردزانده برای کار در اون طراحی شده 76.4 سانتیگراد هست، اون دمایی که شما گزارش دادید با این درجه ی حرارت فاصله ی چندانی نداره، و این خوب نیست، مشکل از کولر هم نباید باشه، چون با همون کولر استوک هم توی دمای عادی محیط نباید اینقدر حرارت پردازنده بالا باشه، مگر اینکه در استوا زندگی بفرمائید، اگر اینطور نیست، حتماً مشکل از جای دیگه ای هست، امیدوارم پردازنده مورد نداشته باشه. که ان شاء الله هم نداره. پس سایر موارد رو تست کن.

استوا نه اصفهان :D  یعنی کدام قطعات را تست کنم همه را تست کردم لطفا راهنمایی کنید بدن درد گرفت الان 24 ساعت بازی نکردم :crying:

اصلا ببین من دما را درست میگم . با این نرم افرار تست کردم من max که روی 54 هست را میگم البته تو بایوس هم روی 48-50 الان مین برد هم گیگابت h77-ds3h

11579632846506335430.jpg67345963862840350491.jpg49168841006052928409.jpg

ویرایش شده توسط assassiin
لینک به دیدگاه
Share on other sites

خب محمد جان ولتاژ کم داره ولتااژ بهش بده 

ولتاژ رو روی Auto ست کردم، بازم همین داستان هست!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دمای سیستم رو باید تو لود نگاه کرد 

باید هنگام بازی هم اون نرم افزار رو باز بزارید و ببینید تو لود چقدر دما بالا رفته 

با دماهای ذکر شده در حالت ایدل هست 

و دما عادی هست 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...